Przeczytaj
Idealizm subiektywny, obiektywny i absolutny
Trzej najważniejsi idealiści niemieccy XIX wieku – Fichte, Schelling i Hegel – wyszli w swych dociekaniach od idealizmu transcendentalnego Immanuela Kanta. Filozofię Kanta określa się jako idealizmidealizm z tego względu, że odmawia ona możliwości poznania rzeczy samych w sobie, przez co poznanie przedmiotów zdeterminowane jest przez władze poznawcze. Przedmioty doświadczenia nie są dane w sobie, ale istnieją w doświadczeniu. Są warunkowane przez podmiotowe władze poznawcze i konstytuowane przez podmiot. Kant koncentrował się na świecie zjawiskowym, czyli fenomenalnymfenomenalnym, a ściśle rzecz biorąc: analizował pojęcia, za pomocą których nasz umysł konstruuje ten świat − jego teorię nazwano później mianem idealizmu subiektywnego, ponieważ pojęcia (ideeidee) odgrywają tu zasadniczą rolę, znajdując się tylko w podmiocie poznającym.
Modyfikacja stanowiska Kanta
Niemiecki idealizm wieku XIX był zwrotem w stronę zainteresowań metafizycznychmetafizycznych. Hegla, Fichtego i Schellinga łączyła pasja zrozumienia tego, co absolutne. Chcieli poznać świat realny, czyli nie taki, który się jawi, lecz taki, który istnieje obiektywnie, nawet jeżeli żadnemu człowiekowi nie ukazuje się w swej całej prawdzie. Ich teorie określa się mianem idealizmu obiektywnego, dowodzili bowiem, że światu fenomenalnemu konstruowanemu przez Kanta przysługuje realne istnienie. Znosili tym samym różnicę między światem realnym (noumenalnymnoumenalnym) a światem fenomenalnym. Dla nich istniał tylko Kantowski świat fenomenalny, którego elementem kluczowym były konstytuujące go pojęcia (idee).
Stanowisko Hegla jest tu najbardziej radykalne, dlatego określa się je mianem idealizmu absolutnego – dowodził on nie tylko tego, że pojęcia istnieją realnie, ale że są podstawą (esencją) wszystkiego, co istnieje – nawet tego, co materialne (kamień, drzewo), jest tylko jakaś formą uobecniania się pojęcia.
Historia filozofii, Od Fichtego do NietzschegoLudzie przyjmują na ogół, że teoria wiedzy przypisuje jednostce skutki, których na pewno nie można jej przypisać, takie jak wytwarzanie całego świata materialnego... Ale mylono się tu całkowicie, to nie jednostka, lecz tylko jedno, bezpośrednio duchowe życie jest twórcą wszystkich zjawisk, w tym także i przejawiających się jednostek.
Jak jednak od idealizmu subiektywnego można przejść do idealizmu obiektywnego, a nawet absolutnego, nie popadając na powrót w metafizykęmetafizykę, którą Kant zakwestionował? Jest to możliwe dzięki dwóm prostym posunięciom. Po pierwsze, należy wykreślić ze słownika filozoficznego pojęcie noumenunoumenu, czyli rzeczy samej w sobie. Jest to pojęcie wewnętrznie sprzeczne i już Fichte się go pozbywa, twierdząc że świat, który znamy, jest po prostu zjawiskowy (fenomenalny), konstruowany za pomocą pojęć − nie ma żadnego innego świata (gdybanie o czymś, co mogłoby istnieć, ale my nie możemy tego poznać, to niedorzeczność).
Idealiści niemieccy pytali też, kto właściwie konstruuje świat. Kant, zakorzeniony mocno w sporach epistemologicznychepistemologicznych, przyjął za oczywiste, że świat zjawiskowy (fenomenalny) konstruowany jest wewnątrz podmiotu poznającego, czyli w ludzkim umyśle, a więc przez nas samych. Fichte, a za nim inni niemieccy idealiści, dowodzili, że świat zjawiskowy konstruuje byt, istota, siła, która przekracza ludzki umysł. Człowiek może jedynie poprzez intuicję (Fichte) lub za sprawą szczególnych okoliczności (np. historycznych, jak u Hegla) poznać sposób działania tej istoty. U Hegla istotą tą jest Absolut, który nazywa on także Rozumem Absolutnym, Ideą Absolutną lub Duchem Absolutnym. Jest to filozoficzny odpowiednik Boga. To Absolut myśli świat (świat jest myślą Absolutu) i ta myśl przyjmuje postać materialną. Dlatego w świecie obowiązują prawa logiki – prawa, którymi rządzi się myśl. Nie umysł ludzki jednak je wytworzył, byłoby to zupełnie nieprawdopodobne, bowiem ludzki umysł sam został przez nie wytworzony.
Słownik
(gr. episteme − wiedza; logos − nauka) dział filozofii, zajmujący się relacjami między poznawaniem, poznaniem a rzeczywistością
(gr. phainómenon − to, co się zjawia, pokazuje) pojęcie określające zjawisko fizyczne lub psychiczne będące przedmiotem postrzegania; w szerszym sensie − fakt empiryczny, będący punktem wyjścia badań naukowych
(gr. eidos − kształt, wyobrażenie) kierunek w metafizyce głoszący, że podstawową realnością są idee; w wymiarze teoriopoznawczym pogląd, wedle którego świat dostępny ludzkim zmysłom nie jest całością rzeczywistości a poza wymiarem poznawczym istnieją byty niematerialne, które są wieczne i niezmienne, i dostępne człowiekowi poprzez poznanie drogą rozumowania
(gr. idea – wzór, forma; od idein – widzieć) według Platona to, co istnieje naprawdę – doskonale, wiecznie i niezmiennie, stanowiąc wzór rzeczy materialnych – niedoskonałych, powstających w czasie i zmiennych; idee według Platona możemy poznać tylko rozumem, podczas gdy przedmioty materialne poznajemy zmysłami; w filozofii nowożytnej idee nabrały znaczenia odpowiedników rzeczy w ludzkim umyśle
(gr. ta meta ta physika – to, co po fizyce) dziedzina filozofii, której przedmiotem są najogólniejsze własności bytu; rozważająca byt jako byt oraz jego istotne własności i ostateczne przyczyny
(gr. rzecz wyobrażona; pomyślana; nous – rozum, duch) w filozofii Kanta: rzecz sama w sobie, rzeczywisty, choć niepoznawalny przedmiot istniejący na zewnątrz ludzkiej świadomości, przejawiający się poprzez zjawiska i jedynie w tej postaci dostępny poznaniu