Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RGGgcLz2t7LCN
Ilustracja przedstawia kobietę, która wchodzi do pomieszczenia. Kobieta ma szeroko otwarte usta. Ma krótkie, blond włosy z pomarańczowym toczkiem. Ubrana jest w pomarańczowy płaszcz, pod którym ma sukienkę w czarno-białe poziome pasy, ma założone ciemne rajstopy oraz trampki. Pomieszczenie, do którego wchodzi kobieta, ma bladoróżowe ściany. Znajdują się w nim faliste kształty w odcieniach koloru różowego oraz niebieskiego. Na podłodze są beżowo-białe pasy.

Idealizm niemiecki: część 4. Idealizm subiektywny, obiektywny i absolutny

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Jak rozumieć stwierdzenie, że reguły epistemiczne (poznawcze) tworzą nierozerwalną zasłonę, która oddziela nas od prawdy na temat świata?

Z punktu widzenia życia codziennego powiedzenie, że przedmioty dostosowują się do naszego poznania, jest co najmniej dziwne. Sądzimy przecież, iż jest całkowicie odwrotnie, że to nasze poznanie dostosowuje się do przedmiotów. Filozofowie niemieccy za główną tezę przyjęli jednak stwierdzenie, że twory przyrody są tylko zjawiskami ducha obiektywnego, przez co powracali do Platońskiego idealizmu.

Twoje cele
  • Dowiesz się, czym jest idealizm.

  • Poznasz wpływ myśli Kanta na XIX‑wieczny idealizm niemiecki na przykładzie twierdzeń Fichtego, Schellinga i Hegla.

  • Przeanalizujesz, czym jest fenomen a czym noumen.

  • Porównasz idealizm Hegla z idealizmem Platona.