Przeczytaj
O kilku rodzajach wpływu antyku na literaturę renesansu (na przykładzie Kochanowskiego)
Renesansowe nawiązania do kultury grecko‑rzymskiej można podzielić na cztery zasadnicze typy. Dotyczyły one wpływu:
filozofii starożytnej na światopogląd zawarty w dziełach pisarzy renesansowych;
tematów i obrazów literackich zaczerpniętych z mitologii i literatury antycznej, którymi się często posługiwali twórcy epoki Kochanowskiego;
zrodzonych i rozpowszechnionych w starożytności rodzajów i gatunków literackich;
całego stylu klasycznego na literaturę i sztukę odrodzenia.
Światopogląd twórców renesansu
Związki światopoglądu twórców odrodzenia z antykiem dotyczą przede wszystkim nawiązań humanizmu renesansowego do myśli filozofów greckich (Platon, Arystoteles, epikurejczycy, stoicy), przekazywanych zazwyczaj przez twórców rzymskich (głównie Horacego). Renesansowy humanizm był prądem umysłowym, w którego ramach znalazły się elementy wielu postaw obecnych w filozofii starożytnej. Stąd można ten prąd nazwać synkretycznym, gdyż w jednym światopoglądzie odsłania różne zakorzenione w antyku spojrzenia na świat i człowieka.
W literaturze polskiej związki z myślą antyczną najłatwiej dostrzec w twórczości Jana Kochanowskiego, a zwłaszcza w jego Pieśniach. Ich dwuczęściowy zbiór powstał z inspiracji twórczością Horacego (autora czterech ksiąg Pieśni). To od autora Exegi monumentum i jego słynnego powiedzenia carpe diem (łac. chwytaj dzień) przejął Kochanowski epikurejską postawę afirmacji życia w każdym jego przejawie i korzystania z przyjemności, kiedy czas po temu:
Pieśń IX, Księgi pierwszeChcemy sobie być radzi?
Rozkaż, panie, czeladzi,
niechaj na stół dobrego wina przynaszają,
a przy tym w złote gęśli albo w lutnią grają.Kto tak mądry, że zgadnie,
co nań jutro przypadnie?
Sam Bóg wie przyszłe rzeczy, a śmieje się z nieba,
kiedy się człowiek troszcze więcej, niźli trzeba.
W tym wesołym wędrowaniu przez życie należy – teraz zgodnie z zaleceniami stoików – zawsze zachować umiar i unikać zachowań skrajnych. Ideałem jest więc człowiek mądry, który pielęgnując cnotę, żyje uważnie i zawsze – jak nauczał Arystoteles – znajduje złoty środek, czyli wybiera najwłaściwszą drogę, prowadzącą między skrajnościami:
Pieśń IX, Księgi pierwszeA nigdy nie zabłądzi,
kto tak umysł narządzi,
jakoby umiał szczęście i nieszczęście znosić,
temu mężnie wytrzymać, w owym się nie wznosić.
Pieśń IX, Księgi wtóreLecz na szczęście wszelakie
serce ma być jednakie;
bo z nas Fortuna w żywe oczy szydzi,
to da, to weźmie, jako się jej widzi.
Pieśń XII, Księgi wtóreCnota (tak jest bogata) nie może wziąć szkody
ani się też ogląda na ludzkie nagrody;
sama ona nagrodą i płacą jest sobie
i krom nabytych przypraw świetna w swej ozdobie.
W duchu stoickim są również wypowiedzi o przemijaniu rzeczy doczesnych, ale ich prawdziwe źródło jest jeszcze dawniejsze – wywodzą się z nauki Heraklita, autora słynnych słów: panta rhei (gr.) – wszystko płynie (np. Pieśń XXIII, Księgi wtóre).
Tematy i motywy zaczerpnięte z kultury antyku
Wśród tematów i motywów antycznych w twórczości pisarzy renesansowych najobfitsze są nawiązania do tych wywodzących się z mitologii greckiej i rzymskiej oraz – w drugiej kolejności – z literatury antycznej. Przykładowo, we FraszkachFraszkach Kochanowskiego pojawia się Mars i Achilles (Na swoje księgi), Orfeusz (Na lipę), Labirynt i Ariadna (Do fraszek), w Pieśniach lot Ikara (Pieśń XXIV, Księgi wtóre). W dramacie Odprawa posłów greckich cała akcja osnuta została na kanwie mitu o wojnie trojańskiej, wreszcie w Trenach powtarzają się imiona antycznych filozofów i poetów (łzy Heraklitowe czy skargi Symonidowe z Trenu I, Urszulka jako Safo słowieńska z Trenu VI).
Posługiwanie się obrazami mitologicznymi oraz motywami zaczerpniętymi z wierszy twórców starożytnych było w renesansie czymś naturalnym. Artyści epoki odrodzenia traktowali ten materiał jako swoisty język pomagający im wyrazić własne myśli, jako nieprzebraną skarbnicę ludzkich historii, a także poetyckich porównań i metafor. Trzeba przy tym podkreślić, że ich działania nie były mechanicznym przepisywaniem dzieł autorów starożytnych – poeci epoki Kochanowskiego nadawali antycznym motywom nowe konteksty, często służyły im one do pokazywania spraw aktualnych i osobistej egzystencji. Twórca renesansowy chętnie porównywał siebie do pszczoły, która zbiera nektar z różnych kwiatów, ale tworzy własny miód. Wszystkie ówczesne teksty, a zwłaszcza Treny Jana z Czarnolasu, mogą być znakomitą ilustracją takiego postępowania.
Gatunki literackie
Większość gatunków literackich uprawianych przez twórców renesansowych wywodzi się ze starożytności grecko‑rzymskiej. Do tradycji antycznych epigramatów nawiązują Rejowe Figliki i Fraszki Kochanowskiego. W czasach klasycznych biorą początek (co widać już w samej nazwie) anakreontyki (od greckiego poety – Anakreonta), pieśni (m.in. Horacy), hymny (np. Pindar), treny (np. Symonides), tragedia (Ajschylos, Sofokles, Eurypides). W antyku powstały także pierwsze sielanki (grecki Teokryt i rzymski Wergiliusz), z powodzeniem kontynuowane w polskim odrodzeniu przez Kochanowskiego – autora Pieśni świętojańskiej o Sobótce czy przez Szymona Szymonowica (np. Żeńcy).
I w tym przypadku twórcy renesansu nie kopiowali jedynie wzorców utrwalonych w starożytności, ale modyfikowali je, wzbogacali i rozwijali. Na przykład fraszkifraszki to nazwa gatunkowa upowszechniona przez Kochanowskiego, a obejmująca i typowe epigramaty, i aforyzmy, i anakreontyki czy epitafia.
Także Treny, choć nawiązują do utworów powstających w antyku, stanowią swoiste rozwinięcie starożytnej formuły gatunku. O ile żałobna treść w trenach starożytnych zamknięta była zazwyczaj w ramach jednego wiersza (pochwała zmarłego, wyraz ogromu straty, demonstracja żalu, pocieszenie i napomnienie), o tyle Kochanowski, wzorem innych twórców renesansu, rozpisał strukturę trenu na 19 utworów, stwarzając cykl poetycki.
Również Odprawa posłów greckich, choć pod wieloma względami odwzorowuje tragedię antyczną, to w zakresie potraktowania tematu różni się od dzieł Ajschylosa czy Sofoklesa. Uczynienie bohaterem utworu nie dumnej i rozdartej wewnętrznie jednostki, ale całego społeczeństwa, pozwoliło Kochanowskiemu na wyrażenie obywatelskich i politycznych poglądów, mających uniwersalne, ponadczasowe znaczenie, a także służących perswazji i umoralnieniu XVI‑wiecznej szlachty polskiej.
Styl
Kultura grecko‑rzymska umożliwiła wytworzenie się stylu klasycznego, który polega na stosowaniu w twórczości kilku podstawowych reguł. Dzieło powinno być zrozumiałe, napisane jasno, klarownie, pozbawione ozdobników. Wszystkie użyte środki pisarskie mają być wyważone, a co przystoi komedii, nie może się znaleźć w tragedii (zasada decorumdecorum). Kompozycją dzieła powinny rządzić właściwe proporcje ustalające harmonię całości, a wyborem tematu – reguła mimesismimesis. W stylu poza gatunkami parodystycznymi dominuje powaga i chęć opisania losu człowieka w sposób jak najbardziej obiektywny.
Ten sposób pisania świadomie przejęli humaniści. Dlatego między innymi do twórców w pełni odzwierciedlających styl epoki trudno zaliczyć Reja, skłonnego do gromadzenia motywów i środków, a niezbyt dbającego o przejrzystą kompozycję swych utworów. Doskonale natomiast wpisuje się w klasykę renesansową Kochanowski ze swoją precyzją i jasnością języka oraz perfekcją i klarownością rozkładu wypowiedzi.
Styl klasyczny, a w Polsce zwłaszcza styl Kochanowskiego, będzie wielokrotnie w późniejszych epokach układem odniesienia dla innych sposobów pisania. A to dla udziwnionego stylistycznie baroku, a to dla uczuciowego sentymentalizmu czy kreacyjnego romantyzmu, a to wreszcie dla impresjonistycznego i symbolistycznego modernizmu czy burzącej zastane tradycje literackie Awangardy.
Słownik
nazwa pochodzi od greckiego liryka Anakreonta, pogodny utwór poetycki sławiący uroki życia, zwykle o tematyce miłosnej lub biesiadnej
(łac.) przypisanie określonym gatunkom odpowiednich dla nich sposobów wypowiedzi
(gr. epígramma – napis) – krótki, zazwyczaj lekki i dowcipny utwór poetycki, zakończony wyrazistą puentą, często o charakterze satyrycznym lub refleksyjnym, nieraz przybierający kształt aforyzmu
(wł. frasca – gałązka, drobiazg, bagatela, błahostka) krótki, zwięzły utwór wierszowany o różnorodnej tematyce z wyraźnie zaznaczoną pointą, żartobliwa odmiana epigramatu, nazwę z języka włoskiego wprowadził do literatury Jan Kochanowski
(stgr. mīmēsis – imitacja) naśladowanie rzeczywistości zgodnie z zasadą prawdopodobieństwa