Doświadczenie losowe

Rachunek prawdopodobieństwa zajmuje się analizą praw rządzących zjawiskami przypadkowymi, czyli takimi, których wyniku nie da się przewidzieć. Do zdarzeń nieprzewidywalnych należy na przykład rzut monetą, czy wyciągnięcie karty z talii.

O dwóch doświadczeniach przebiegających w identycznych warunkach, mających te same zbiory kontrolowanych przyczyn, mówimy, że są identyczne. Doświadczenie, które można przeprowadzić dowolnie wiele razy, nazywamy doświadczeniem powtarzalnym.

Przykład 1
  • Masa przedmiotu jest stała. Doświadczenie polegające na pomiarze masy danego przedmiotu jest doświadczeniem powtarzalnym.

  • Pomiar czasu palenia się danej świecy jest zdarzeniem niepowtarzalnym, bo świeca ulegnie spaleniu po pierwszym doświadczeniu.

Zjawiska polegające na przeprowadzaniu dużej liczby tych samych doświadczeń, nazywamy zjawiskami masowymi.

W rachunku prawdopodobieństwa jednym z podstawowych pojęć jest doświadczenie losowe.

Doświadczenie losowe, to doświadczenie, które może być powtarzane dowolnie wiele razy w identycznych (lub zbliżonych) warunkach i którego wyniku nie daje się jednoznacznie przewidzieć.

Wynik doświadczenia losowego będziemy nazywać zdarzeniem losowym (krótko: zdarzeniem).

Przykład 2

Przykłady zdarzeń losowych:

  • wyciągnięcie asa z talii 52 kart,

  • uzyskanie liczby oczek większej od 4 w rzucie kością do gry,

  • wypadnięcie dwóch orłów w rzucie dwoma monetami.

Zbiór zdarzeń elementarnych

Pojedyncze (najprostsze) wyniki danego doświadczenia nazywać będziemy zdarzeniami elementarnymi.

Zdarzenie elementarne oznaczać będziemy zwykle literą omega: ω.

Na przykład w rzucie kostką zdarzenia elementarne to wszystkie możliwe liczby oczek, które mogą wypaść w jednym rzucie.

Ważne!

W rachunku prawdopodobieństwa zdarzenie elementarne jest pojęciem pierwotnym, czyli niedefiniowalnym.

Zdarzenia elementarne danego doświadczenia losowego mają następujące własności:

  • dane zdarzenie może zajść lub nie,

  • zajście jednego zdarzenia wyklucza zajście innego zdarzenia,

  • jedno ze zdarzeń na pewno zajdzie.

Zbiór wszystkich możliwych zdarzeń elementarnych dla danego doświadczenia losowego nazywamy zbiorem zdarzeń elementarnych (przestrzenią zdarzeń elementarnych).

Zbiór zdarzeń elementarnych będziemy oznaczać: Ω. Do naszych celów przyjmiemy, że zbiór ten jest zbiorem skończonym.

Liczbę elementów tego zbioru (moc zbioru), będziemy oznaczać jako Ω.

Przykład 3

Doświadczenie polega na rzucie symetryczną kostką do gry.

Zbiór zdarzeń elementarnych dla tego doświadczenia:

Ω=1, 2, 3, 4, 5, 6

gdzie:
1 – wypadnięcie jednego oczka,
2 – wypadnięcie dwóch oczek,
3 – wypadnięcie 3 oczek, itd.

Zatem: Ω=6.

Przykład 4

Z pudła, w którym znajduje się jedna kula biała, jedna kula zielona i jedna kula niebieska, losujemy jedną kulę.

Zbiór zdarzeń elementarnych dla tego doświadczenia:

Ω=b, z, n

gdzie:
b – wylosowanie kuli białej,
z – wylosowanie kuli zielonej,
n – wylosowanie kuli niebieskiej.

Zatem: Ω=3.

Przykład 5

Doświadczenie polega na dwukrotnym rzucie monetą.

Zbiór zdarzeń elementarnych dla tego doświadczenia:

Ω=O, O, O, R, R, O, R, R

gdzie:
O, O – wyrzucenie orła za pierwszym i drugim razem,
O, R – wyrzucenie za pierwszym razem orła, za drugim reszki,
R, O – wyrzucenie za pierwszym razem reszki, za drugim orła,
R, R – wyrzucenie reszki za pierwszym i drugim razem.

Zauważmy, że zbiór zdarzeń elementarnych ma postać par uporządkowanych.

Zatem Ω=4.

Zdarzenie losowe

Zdarzenie losowe
Definicja: Zdarzenie losowe

Każdy podzbiór zbioru zdarzeń elementarnych nazywamy zdarzeniem losowym (zdarzeniem).

Zdarzenia losowe oznaczać będziemy wielkimi literami alfabetu:

Niech A oznacza zdarzenie: w rzucie symetryczną kostką do gry wypadła liczba oczek większa od 4.

Powiemy, że zachodzi zdarzenie A, gdy wypadło 5 lub 6 oczek.

A=5, 6

Ponieważ AΩ, gdzie Ω=1, 2, 3, 4, 5, 6, zatem A jest podzbiorem zbioru wszystkich zdarzeń elementarnych Ω.

Elementy zbioru A nazywamy wynikami sprzyjającymi zdarzeniu A.

Przykład 6

W tym samym doświadczeniu losowym różne zdarzenia losowezdarzenie losowezdarzenia losowe mogą zawierać różne zbiory wyników. Na przykład w rzucie symetryczną kostką do gry.

A=5 – wypadła liczba oczek podzielna przez 5,

B=1, 3, 5 – wypadła nieparzysta liczba oczek,

C=1, 2, 3, 4, 5 – wypadła liczba oczek mniejsza od 6.

Zdarzenie pewne
Definicja: Zdarzenie pewne

Zdarzeniem pewnym A, gdzie AΩ, nazywamy zdarzenie losowe, któremu sprzyjają wszystkie zdarzenia elementarne, tworzące zbiór Ω.

Zauważmy, że jeśli zdarzenie losowezdarzenie losowezdarzenie losowe A jest zdarzeniem pewnym, to A=Ω.

Zdarzenie niemożliwe
Definicja: Zdarzenie niemożliwe

Zdarzeniem niemożliwym A, gdzie AΩ, nazywamy zdarzenie losowe, któremu nie sprzyjają żadne zdarzenia elementarne, tworzące zbiór Ω.

Zauważmy, że jeśli zdarzenie losowe A jest zdarzeniem niemożliwym, to A=.

Przykład 7

W rzucie symetryczną kostką do gry:

  • zdarzenie pewne: wyrzucenie liczby oczek mniejszej od 7,

  • zdarzenie niemożliwe: wyrzucenie liczby oczek większej od 7.

Przykład 8

Ze zbioru 1, 3, 7 losujemy dwie cyfry i tworzymy z nich liczbę dwucyfrową.

  • Zdarzenie pewne: utworzona liczba jest nieparzysta.

  • Zdarzenie niemożliwe: utworzona liczba jest podzielna przez 5.

Słownik

zdarzenie losowe
zdarzenie losowe

każdy podzbiór zbioru zdarzeń elementarnych