bg‑azure

There are many kinds of teachers in the world. Some of them are friendly and funny, others are strict and serious. Here is Ella’s opinion about ideal teachers. Do you agree with her? Do you have an ideal teacher?

Na świecie jest wiele typów nauczycieli. Niektórzy z nich są przyjaźni i zabawni, inni – surowi i poważni. Przeczytaj, jaką opinię na temat nauczyciela idealnego ma Ella. Zgodzisz się z nią? A czy ty znasz nauczyciela idealnego?

RX7a0lpNOeanK
A great teacher makes things possible
Wspaniały nauczyciel sprawia, że wszystko jest możliwe
Źródło: dostępny w internecie: https://www.freepik.com/ [dostęp 21.03.2022], domena publiczna.
Exercise 1

Match the adjectives with their Polish translations.

Dopasuj przymiotniki do ich polskich tłumaczeń.

Ri5RY76QjtcTs
kind Możliwe odpowiedzi: 1. mądry/mądra, 2. zabawny/zabawna, 3. szczęśliwy/szczęśliwa, 4. miły/miła, 5. przyjazny/przyjazna, 6. surowy/surowa friendly Możliwe odpowiedzi: 1. mądry/mądra, 2. zabawny/zabawna, 3. szczęśliwy/szczęśliwa, 4. miły/miła, 5. przyjazny/przyjazna, 6. surowy/surowa strict Możliwe odpowiedzi: 1. mądry/mądra, 2. zabawny/zabawna, 3. szczęśliwy/szczęśliwa, 4. miły/miła, 5. przyjazny/przyjazna, 6. surowy/surowa funny Możliwe odpowiedzi: 1. mądry/mądra, 2. zabawny/zabawna, 3. szczęśliwy/szczęśliwa, 4. miły/miła, 5. przyjazny/przyjazna, 6. surowy/surowa smart Możliwe odpowiedzi: 1. mądry/mądra, 2. zabawny/zabawna, 3. szczęśliwy/szczęśliwa, 4. miły/miła, 5. przyjazny/przyjazna, 6. surowy/surowa happy Możliwe odpowiedzi: 1. mądry/mądra, 2. zabawny/zabawna, 3. szczęśliwy/szczęśliwa, 4. miły/miła, 5. przyjazny/przyjazna, 6. surowy/surowa
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Study the text below about an ideal teacher and do the exercises below.

Przeczytaj tekst o idealnym nauczycielu i wykonaj poniższe ćwiczenia.

Ella’s Ideal Teacher
Ela Borowiec Ella’s Ideal Teacher

Today, it is Ella’s first day in a new school. She is very excitedexcitedexcited. Her school bag is ready. On the way to school, Ella tells her mum about teachers she would like to meet in her new school.

“I like teachers who are friendlyfriendlyfriendly and full of energyfull of energyfull of energy. They shouldn’t only stand in front of the classroom and talk. They should showshowshow us things and help us understand the world. And you know what, mum? I don’t like it when we are quiet and the teachers talk and talk. It is really boringboringboring. My ideal teachers shouldn’t be seriousseriousserious. Teachers should always be happy and a little bita little bita little bit crazy. Because when I have funhave funhave fun, I remember betterbetterbetter. My teachers should know a lot about their subjectsubjectsubject and they should like it too. They should also be friendly, kindkindkind, and patientpatientpatient. I should always get help when I am stuckI am stuckI am stuck and I don’t know what to do. The lessons should be coolcoolcool, and we should do fun projects. Teachers should give us interesting homework. I love fun homework. My ideal teacher should be fairfairfair to all the students and we should always get a second chancea second chance because we are children and we make mistakes. And…”

“Ella, you don’t want a teacher, you want a superhero. There aren’t any superheroes in this world! Go to your new school and have fun!” said her mum with a big smile on her face. “I’ll see you later, love!” she addedadded [add]added.

When Ella came back home from school she was very excited. “You won’t believe it,You won’t believe it!You won’t believe it, mum!” Ella shouted. “I met my ideal teacher today! He teaches science and he really likes it. We did great experiments today! I can’t wait for the next science lesson. And he doesn’t have any super powers at all! He’s just a greatgreatgreat teacher!”.

1 Źródło: Ela Borowiec, licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 2

Read the text and choose the correct answer.

Przeczytaj tekst, a następnie wybierz prawidłową odpowiedź.

RhfjElkzLoMoQ
  1. How does Ella feel about her new school? excited scared bored
  2. Ella likes teachers who are exciting. friendly and quiet. friendly and full of energy.
  3. What shouldn’t be boring? teachers and children lessons and teachers superheroes
  4. Ela says she remembers better when she has fun. she has homework. she makes mistakes.
  5. Ella’s new science teacher is a superhero. her mum. an ideal teacher.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 3

Analyse the text again and decide if the following sentences are true or false.

Przeczytaj tekst ponownie, a następnie zdecyduj, czy podane zdania są prawdziwe, czy fałszywe.

RMf53C9D4QiIz
  1. Ella likes boring lessons.
    TRUEFALSE

  2. Ella doesn't like when students are quiet.
    TRUEFALSE

  3. Ela remembers better when she has fun.
    TRUEFALSE

  4. Ella likes exciting homework.
    TRUEFALSE

  5. Ella’s mum is an ideal teacher.
    TRUEFALSE
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 4

Drag and drop Ella’s ideas about teachers into the right categories.

Przeciągnij i upuść wyobrażenia Elli na temat nauczycieli do właściwych kategorii: „Nauczyciele powinni” (Teachers should) lub „Nauczyciele nie powinni” (Teachers shouldn’t).

RpPrKnE3pc09P
Teachers should Możliwe odpowiedzi: 1. be kind and patient, 2. be boring, 3. only stand in front of the classroom, 4. be a little bit crazy, 5. know a lot about their subject, 6. talk and talk, 7. be serious, 8. give students exciting homework. Teachers shouldn’t Możliwe odpowiedzi: 1. be kind and patient, 2. be boring, 3. only stand in front of the classroom, 4. be a little bit crazy, 5. know a lot about their subject, 6. talk and talk, 7. be serious, 8. give students exciting homework.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 5

Based on the text, match beginnings with correct endings to make sentences about an ideal teacher.

Na podstawie tekstu dopasuj początki zdań do zakończeń w taki sposób, aby ułożyć zdania o idealnym nauczycielu.

RAZq6alV5AZel
An ideal teacher should be friendly and full Możliwe odpowiedzi: 1. boring., 2. of energy., 3. and talk., 4. exciting homework., 5. give a second chance. An ideal teacher should give Możliwe odpowiedzi: 1. boring., 2. of energy., 3. and talk., 4. exciting homework., 5. give a second chance. An ideal teacher should always Możliwe odpowiedzi: 1. boring., 2. of energy., 3. and talk., 4. exciting homework., 5. give a second chance. An ideal teacher shouldn’t talk Możliwe odpowiedzi: 1. boring., 2. of energy., 3. and talk., 4. exciting homework., 5. give a second chance. An ideal teacher shouldn’t be Możliwe odpowiedzi: 1. boring., 2. of energy., 3. and talk., 4. exciting homework., 5. give a second chance.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 6

Think about ideal teachers. What should they be like and what shouldn’t they be like? Your answer should be 3‑5 sentences long. 

Pomyśl o swoim wyobrażeniu nauczyciela idealnego. Jaki powinien, a jaki nie powinien być? Napisz 3–5 zdań.

RXVcC07bFvx6B
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Show hintazurewhite
Show answerazurewhite

GRAMATYKA

Czasownik modalny should

Czasownik should oznacza „powinnaś/powinieneś”. Should stosujemy, kiedy wyrażamy powinność, czyli informujemy o tym, jaki ktoś powinien być lub jakie coś powinno być, oraz kiedy udzielamy rad.

W zdaniu twierdzącym po każdej osobie wstawiamy czasownik should, a po nim wybrany czasownik w formie podstawowej (osoba + should + czasownik).

Przykłady:

My ideal teacher should be friendly. – Mój idealny nauczyciel powinien być przyjacielski.

should be a good student. – Powinienem/powinnam być dobrym uczniem/ dobrą uczennicą.

Teachers should give us interesting homework. – Nauczyciele powinni zadawać nam interesujące prace domowe.

Aby opisać, że czegoś nie powinno się robić, używamy shouldn’t (should not) oraz wybranego czasownika w formie podstawowej (osoba + shouldn’t + czasownik).

Przykłady:

My ideal teacher shouldn’t be serious. – Mój idealny nauczyciel nie powinien być poważny.

shouldn’t be afraid of anything. – Nie powinienem/ nie powinnam się niczego bać.

Teachers shouldn’t shout. – Nauczyciele nie powinni krzyczeć.

Exercise 7

Stthe sentences and choose the right form of the modal verb “should.”

Przeczytaj zdania i wybierz odpowiednią formę czasownika modalnego should.

RMYisLeoQIL1a
  1. An ideal teacher should shouldn’t be friendly.
  2. An ideal teacher should shouldn’t have interesting lessons.
  3. You should shouldn’t always do your homework.
  4. Teachers should shouldn’t shout.
  5. My ideal teacher should shouldn’t be serious because I’m afraid of serious people.
  6. My ideal teacher should shouldn’t always give a second chance.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 8

Study the grammar section and put the words in the correct order.

Przeczytaj dział „Gramatyka” i ułóż wyrazy w odpowiedniej kolejności.

R17McJ3pmmo1M
1. 1. be, 2. My, 3. should, 4. ideal, 5. teacher, 6. funny 1. be, 2. My, 3. should, 4. ideal, 5. teacher, 6. funny 1. be, 2. My, 3. should, 4. ideal, 5. teacher, 6. funny 1. be, 2. My, 3. should, 4. ideal, 5. teacher, 6. funny 1. be, 2. My, 3. should, 4. ideal, 5. teacher, 6. funny 1. be, 2. My, 3. should, 4. ideal, 5. teacher, 6. funny.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RSdRbS8lvnWpL
2. 1. time, 2. the, 3. My, 4. shouldn’t, 5. talk, 6. all, 7. teacher, 8. ideal 1. time, 2. the, 3. My, 4. shouldn’t, 5. talk, 6. all, 7. teacher, 8. ideal 1. time, 2. the, 3. My, 4. shouldn’t, 5. talk, 6. all, 7. teacher, 8. ideal 1. time, 2. the, 3. My, 4. shouldn’t, 5. talk, 6. all, 7. teacher, 8. ideal 1. time, 2. the, 3. My, 4. shouldn’t, 5. talk, 6. all, 7. teacher, 8. ideal 1. time, 2. the, 3. My, 4. shouldn’t, 5. talk, 6. all, 7. teacher, 8. ideal 1. time, 2. the, 3. My, 4. shouldn’t, 5. talk, 6. all, 7. teacher, 8. ideal 1. time, 2. the, 3. My, 4. shouldn’t, 5. talk, 6. all, 7. teacher, 8. ideal.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1ykw3dEyw6ag
3. 1. should, 2. Teachers, 3. give, 4. exciting, 5. homework, 6. us 1. should, 2. Teachers, 3. give, 4. exciting, 5. homework, 6. us 1. should, 2. Teachers, 3. give, 4. exciting, 5. homework, 6. us 1. should, 2. Teachers, 3. give, 4. exciting, 5. homework, 6. us 1. should, 2. Teachers, 3. give, 4. exciting, 5. homework, 6. us 1. should, 2. Teachers, 3. give, 4. exciting, 5. homework, 6. us.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R17fqCFd0D3Pa
4. 1. have, 2. shouldn’t, 3. lessons, 4. boring, 5. Teachers 1. have, 2. shouldn’t, 3. lessons, 4. boring, 5. Teachers 1. have, 2. shouldn’t, 3. lessons, 4. boring, 5. Teachers 1. have, 2. shouldn’t, 3. lessons, 4. boring, 5. Teachers 1. have, 2. shouldn’t, 3. lessons, 4. boring, 5. Teachers.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1KeW3xLDOB1x
5. 1. to, 2. teachers, 3. my, 4. I, 5. always, 6. should, 7. listen 1. to, 2. teachers, 3. my, 4. I, 5. always, 6. should, 7. listen 1. to, 2. teachers, 3. my, 4. I, 5. always, 6. should, 7. listen 1. to, 2. teachers, 3. my, 4. I, 5. always, 6. should, 7. listen 1. to, 2. teachers, 3. my, 4. I, 5. always, 6. should, 7. listen 1. to, 2. teachers, 3. my, 4. I, 5. always, 6. should, 7. listen 1. to, 2. teachers, 3. my, 4. I, 5. always, 6. should, 7. listen.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

added [add]
added [add]

/ ˈædɪd / / æd /

RQIjueHXcLHB11
Nagranie dźwiękowe

dodał/dodała [dodawać]

REUmI1s2v0RMP1
Nagranie dźwiękowe
a little bit
a little bit

/ ə ˈlɪtl̩ bɪt /

R1DpOZ95N41eC1
Nagranie dźwiękowe

trochę

R1TxyfY9QJdrA1
Nagranie dźwiękowe
a second chance
a second chance

/ ə ˌsekənd tʃɑːns /

R1WXl72PUazch1
Nagranie dźwiękowe

druga szansa

R1Le6YPkfgdq81
Nagranie dźwiękowe
better
better

/ ˈbetə /

R1XKyTX8M154B1
Nagranie dźwiękowe

lepiej

RYYCVhpRjRXUs1
Nagranie dźwiękowe
boring
boring

/ ˈbɔːrɪŋ /

R9drGH3Ogq6qn1
Nagranie dźwiękowe

nudny/nudna

R1buTbBmZdIbc1
Nagranie dźwiękowe
cool
cool

/ kuːl /

R1AP7TjHXY9E11
Nagranie dźwiękowe

fajny/fajna

RRa2QVpELI58k1
Nagranie dźwiękowe
excited
excited

/ ɪkˈsaɪtɪd /

RKq4oZrDbVu1W1
Nagranie dźwiękowe

podekscytowany/podekscytowana

R1DXGSboiN5vY1
Nagranie dźwiękowe
fair
fair

/ feə /

R1epADZrxrMc61
Nagranie dźwiękowe

sprawiedliwy/sprawiedliwa

RSmxGdbRGzQR11
Nagranie dźwiękowe
friendly
friendly

/ ˈfrendli /

RJSH38T1SFSDT1
Nagranie dźwiękowe

przyjazny/przyjazna

RDbBDk2Oe8iVV1
Nagranie dźwiękowe
full of energy
full of energy

/ ˈfʊl əv ˈenədʒi /

RNrZtPtlb05Vv1
Nagranie dźwiękowe

pełni/pełne energii [pełny/pełna energii]

R1H7U7nU1CHmd1
Nagranie dźwiękowe
great
great

/ ˈɡreɪt /

R1Q7bh8Tq6nnx1
Nagranie dźwiękowe

świetny/świetna

R1Cje5KU8gDwz1
Nagranie dźwiękowe
have fun
have fun

/ həv fʌn /

R65LW5k0wtYXg1
Nagranie dźwiękowe

dobrze się bawię [dobrze się bawić]

RnpOzQcP3Apw91
Nagranie dźwiękowe
I am stuck
I am stuck

/ ˈaɪ əm stʌk /

RDNhcuaTjqUL61
Nagranie dźwiękowe

utknąłem/utknęłam [utknąć]

RNLlq5pxhwLb61
Nagranie dźwiękowe
kind
kind

/ kaɪnd /

R1YajG4bJbwzU1
Nagranie dźwiękowe

życzliwi/życzliwe [życzliwy/życzliwa]

R1I1AoIbGcP4A1
Nagranie dźwiękowe
patient
patient

/ ˈpeɪʃnt /

RJJtckSiV7tWd1
Nagranie dźwiękowe

cierpliwi/cierpliwe [cierpliwy/cierpliwa]

R1HY6JjKrPfzh1
Nagranie dźwiękowe
serious
serious

/ ˈsɪərɪəs /

R1BiZjYXukIZa1
Nagranie dźwiękowe

poważni/poważne

R1F2aH0ph3KRZ1
Nagranie dźwiękowe
should
should

/ ʃʊd /

R10VVGPfXAGSi1
Nagranie dźwiękowe

powinni/powinny

RXLLKhYmGhUE21
Nagranie dźwiękowe
shout
shout

/ ʃaʊt /

RlzjpdQvAhiAM1
Nagranie dźwiękowe

krzyczeć

R1SqKVtMhu4sC1
Nagranie dźwiękowe
show
show

/ ʃəʊ /

RFF8SNpgmaNqd1
Nagranie dźwiękowe

pokazują [pokazywać]

R1FX90oz4m14v1
Nagranie dźwiękowe
strict
strict

/ strɪkt /

R6Wf3qS6tWxst1
Nagranie dźwiękowe

surowy/surowa

RVh6tblEwQ8dW1
Nagranie dźwiękowe
subject
subject

/ sʌbˈdʒekt /

Rd282zbxvyZqe1
Nagranie dźwiękowe

przedmiot szkolny

RisGuF6JuNVvO1
Nagranie dźwiękowe
You won’t believe it!
You won’t believe it!

/ ju wəʊnt bɪˈliːv ˈɪt /

RTA5RdLieE7kQ1
Nagranie dźwiękowe

Nie uwierzysz!

R1RpSuG4O1Fun1
Nagranie dźwiękowe

Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0

R7u10yoSy4Qkd
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.