Przeczytaj
Średniowieczny kult świętych
MediewiściMediewiści wyróżniają trzy główne wzorce osobowe epoki średniowiecza: władcy, rycerza i świętego. Ten ostatni był szczególnie mocno propagowany przez Kościół.
ŚredniowieczeKulty świętych, w XV wieku mocno już wrośnięte w obyczaje i świadomość religijną wiernych, były propagowane zarówno za pośrednictwem słowa mówionego (kaznodziejstwa), jak środków wizualnych (sztuk plastycznych) oraz rytuałów, wśród których doniosłą rolę pełniły nabożeństwa, odpusty, pielgrzymki do grobów i innych sanktuariów, cześć oddawana relikwiom i przedmiotom związanym ze świętymi. Wszystkie te składniki kultów formowały wiedzę o osobach czczonych i rozbudzały wyobraźnię, chłonną zwłaszcza na elementy cudowności.
Męczennicy, asceci i dziewice
Świętych wy-obcowanie. Średniowieczna „Legenda o świętym Aleksym” w perspektywie katechetycznejRcOJjRPCqdoVw1 Do połowy IV wieku kształtowany i popularyzowany jest właściwie jeden wzorzec świętości – męczennika. Greckie martys znaczy jednocześnie: i świadek, i męczennik [...]. Męczeństwo jako naśladowanie, lepiej, jako wszczepienie się w Chrystusa, w Jego mękę i śmierć, w nadziei z Nim zmartwychwstania. W jednym ze starożytnych hymnów, pochodzącym z III wieku, parafrazując słowa św. Pawła, śpiewano: „Jeśli z Nim umieramy, z Nim też żyć będziemy”. [...]
Ale równocześnie już w epoce prześladowań kształtuje się przekonanie, że może istnieć inne, duchowe, „bezkrwawe męczeństwo” [...]. Każdy chrześcijanin może złożyć taką ofiarę – jak Chrystus – spalając ciało, np. ogniem dobrowolnego ubóstwa i umartwienia. „Kto umartwi i ukrzyżuje swoje ciało, otrzyma wieniec męczeństwa” – mówi CyprianCyprian. [...]
Koniec epoki prześladowań, po przyjęciu przez cesarstwo rzymskie chrześcijaństwa (na początku IV w.), stanowi niejako zmierzch ideału „świętego męczennika”, choć zarazem ideał ten pozostał ciągle żywy, aktualizowany w kolejnych pokoleniach chrześcijan. Kształtuje się jednak nowy model doskonałości – ściślej, dwa wzorce: świętego mężczyzny – ascety (greckie asketes – ‘ćwiczący się’ odnosiło się do mężczyzny, a poniekąd go oznaczało) i świętej kobiety – dziewicy. Wzorce te kształtowały ideał życia chrześcijańskiego, określały warunki do osiągnięcia doskonałości. [...] Według św. Jana Złotoustegośw. Jana Złotoustego zarówno mnich, pustelnik, jak i świecki ma ten sam obowiązek w ich drodze do doskonałości, jak zresztą wszyscy mają obowiązek w ich drodze do świętości korzystać ze środków ascezyascezy chrześcijańskiej, np. postu czy jałmużny. Co więcej, nie brak też głosów wśród Ojców Kościoła, że laik może nawet przewyższyć mnicha w świętości.
Kolebką monachizmumonachizmu i szkoły ascezy stały się Egipt i Syria. Monachizm syryjski [...] cechowała [...] wprost niewiarygodna surowość praktyk ascetycznych. W Syrii ukształtowały się dwa zasadnicze typy ascetów: żyjący w odosobnieniu lub w środowisku otwartym. Zatem anachoretaanachoreta prowadzi życie będące zaprzeczeniem „naturalnej” egzystencji człowieka poprzez odcięcie się od świata, przekreślenie więzi społecznych. Wybór drugiej formy jest paradoksalnie trudniejszy, asceta bowiem żyje „pośród świata”, ma uczniów, przyjmuje odwiedziny, udziela rad, przemawia do tłumów pielgrzymów. Ale też – owszem przed wszystkim – asceta radykalnie traktuje wskazania ewangeliczne [...].
Przejawy ascezy
W języku greckim wyraz asketes oznacza dosłownie ćwiczący, a w kontekście religii chrześcijańskiej odnosił się on do dążeń podejmowanych w celu osiągnięcia konkretnego dobra poprzez codzienne praktykowanie różnych form ćwiczenia własnego ciała i ducha (wyrzeczenie i umartwienie). O ile anachoreta odcinał się niemal zupełnie od świata, o tyle asceta funkcjonował w środowisku otwartym, czasami wręcz w rodzinie. Tym, co charakteryzowało ascetę, było więc pozostawanie w społeczeństwie przy jednoczesnym: celibacie, ubóstwie, praktykowaniu postów, udzielaniu jałmużny, pokucie i przestrzeganiu duchowej czystości. Asceza polegała na podejmowaniu różnego rodzaju wysiłków, np.:
srogiego postu,
powstrzymywania się od snu,
znoszenia cierpień fizycznych i duchowych,
przejawiania pokory,
nieustannej modlitwy,
znoszenia ubóstwa,
udzielania jałmużny,
pokutowania,
zachowywania dziewictwa lub życia w celibacie.
Pod pojęciem ascetyzmu rozumiano zaplanowane używanie i świadome stosowanie różnych środków celem pozyskania chrześcijańskich cnót potrzebnych do osiągnięcia religijno‑moralnej doskonałości. Nie oznaczało to jednak konieczności rezygnacji ze związku małżeńskiego, a ograniczenie życia seksualnego (nastawionego głównie na prokreację).
Z literatury religijnej polskiego średniowiecza. Studia o czterech tekstachSkoro przecież dziewica Maryja połączona była węzłem małżeńskim z Józefem, więź cielesna między małżonkami nie jest konieczna. [...] „Jeżeli zanika cielesna funkcja małżeństwa, nie można mniemać, że zanikła prawda czy też cnota małżeństwa, lecz wprost przeciwnie, można sądzić, że małżeństwo jest bardziej prawdziwe i bardziej święte, gdy opiera się na samej tylko więzi miłości duchowej, niż gdy rządzi nim pożądliwość cielesna i namiętność zmysłowa”. Małżeństwo bowiem jest sakramentem − znakiem „niewidzialnego związku, który powstaje między Bogiem a duszą.
Asceta porzucając żonę, nie postępuje okrutnie, lecz udowadnia, że na pierwszym miejscu stawia Boga, a nie przyjemności cielesne. Wstrzemięźliwość seksualna potwierdza natomiast
Z literatury religijnej polskiego średniowiecza. Studia o czterech tekstachszczególną wartość dziewictwa w dążeniu do królestwa niebieskiego. Z dziewiczych istot bowiem, jak prorokuje Apokalipsa św. Jana, uformowany będzie orszak Baranka, śpiewający „pieśń nową przed [Jego] tronem” (Ap 14, 1‑4). Dziewictwo zrównuje człowieka z aniołem, przekonują Ojcowie Kościoła, pomni na wypowiedź Chrystusa o dzieciach Bożych „godnych udziału w świecie przyszłym” (Łk 20, 34‑36). AmbrożyAmbroży zachęcał przeto do dziękczynienia, że w świętych dziewicach zobaczyć można życie anielskie, jakie ludzie utracili wskutek wygnania z raju. AugustynAugustyn wzywał, aby całym sercem dążyć do zachowania czystości, ponieważ to ona sprawia, że śmiertelnicy podobni są aniołom. Chwałę dziewictwa − powtarzano − śnieżnobiałej perły, która ma wartość królestwa niebieskiego, potwierdził i uświęcił sam Bóg, gdy zechciał narodzić się z dziewicy
Legenda o św. Aleksym
Jednym z najbardziej czczonych w średniowieczu ascetów był św. Aleksy. Początków opowieści o nim należy poszukiwać już w drugiej połowie V w. na terenie Syrii. Ułożona wtedy historia bezimiennego bohatera, określanego jako Święty Książę lub Mąż Boży, dotarła w VI stuleciu do Bizancjum, gdzie na przełomie VIII/IX w. zmodyfikowano jej treść. Główna postać otrzymała imię Aleksy, co można rozumieć jako obrońcę, opiekuna (z gr. alékso – obronić, odwrócić, odpędzić), a jej losy zostały uzupełnione w stosunku do pierwowzoru: w wersji syryjskiej Święty Książę opuścił żonę i dom rodzinny, by po latach umrzeć na obczyźnie, natomiast w Bizancjum historia otrzymała ciąg dalszy – Aleksy przez przypadek wraca do rodzinnego Rzymu i tu umiera po latach ascetycznego życia.
Od X wieku żywotżywot Aleksego stał się popularny także na Zachodzie. Niewykluczone, że w Polsce kult Aleksego wprowadził św. Wojciech, który podczas pobytu w Rzymie pisał teksty mu poświęcone. Jednak XV‑wieczna wersja LegendyLegendy nie wywodzi się bezpośrednio z tej, którą mógł rozpowszechniać Wojciech. Anonimowy polski autor sięgnął po tzw. wersję małżeńską, w której – inaczej niż w wersji kanonicznej – dużego znaczenia nabrała żona Aleksego, np. poprzez wyrażenie zgody na rozstanie w dniu ślubu.
Popularność głównego bohatera polskiego dzieła (spisanego prawdopodobnie w 1454 r.) wynikała m.in. z polityki Kościoła, dążącego do katechizowania wiernych za pomocą atrakcyjnych opowieści.
ŚredniowieczePóźne średniowiecze wydało utwory nie związane z obrządkiem liturgicznym, ale układane w większości przez duchowieństwo z myślą o szeroko pojętej edukacji moralnej wiernych. Krążyło one głównie w ustnym przekazie i tylko przygodnie pojawiały się w rękopisach, których treść oraz proweniencja utwierdzają nas w przekonaniu o dużym zainteresowaniu środowiska kościelnego taką właśnie wychowującą w duchu chrześcijańskim poezją.
Nieliczne pisane ślady tych popularnych utworów świadczą o uprzywilejowaniu dwóch zwłaszcza tematów: świętości (na przykładzie żywotów wyznawców i męczenników Kościoła) oraz śmierci. Pierwszy z nich sprzyjał szerzeniu idei chrześcijańskiego heroizmu, zakładającego dobrowolny wybór ubóstwa i ascezy, całkowite wyrzeczenie się świata aż po godną śmierć za wiarę […]. Posługując się najprostszymi środkami artystycznymi i obrazami dostosowanymi do wyobraźni nieuczonego odbiorcy, unaoczniały dwoistość świata, złożonego ze sfery nadzmysłowej (Boskiej) oraz zmysłowej, przypisanej ludziom, a stanowiącej domenę szatana. […] Pokonanie ciała i ziemskich pokus, całkowita asceza i dobrowolne ubóstwo lub też Chrystusowy ideał krwawej ofiary – oto sposoby zapewnienia duszy szczęśliwości. Święci wyznawcy i męczennicy, owi athletae Christiathletae Christi, pragnęli śmierci, widząc w niej najprostszą drogę do bytowanie w bliskości Boga.
Opowieści o świętych docierały w różnorodnej postaci. Przekazywały ją m.in. żywoty. Tak właśnie zostało nazwane polskie dzieło, które z czasem otrzymało tytuł Legenda o św. Aleksym – tekst zaczyna się od słów: Vita sancti Allexy rikmice, co można przełożyć jako: Żywot świętego Aleksego rytmem (tj. wierszem). Przynależność gatunkowa utworu jest wciąż dyskutowana: nazywa się go żywotem, poematem lub legendą. Liczące 241 wersów dzieło (nie zostało ono spisane w całości zapewne brakuje ok. 40 wersów) ma strukturę typową dla średniowiecznych legend.
Niezależnie od formy, w jakiej przedstawiano dzieje Aleksego, jego postać miała służyć za godny naśladowania wzorzec dochodzenia do świętości za pomocą ascezy.
Słownik
(gr. anachōréō – wycofuję się) – chrześcijański pustelnik żyjący w odosobnieniu, oddający się ascezie i modlitwie
(gr. askezis – ćwiczenie) – dobrowolne wyrzeczenie się określonych wartości (dóbr materialnych, przyjemności cielesnych itp.) w celu zapanowania nad ciałem i duchem, co ma zaowocować zbawieniem
(gr. hágios – święty, gráphein – pisać) – dział piśmiennictwa chrześcijańskiego, na który składają się żywoty świętych, legendy na ich temat oraz opisy cudów dokonywanych przez nich
(łac. legere – czytać) – opowieść o świętych lub innych bohaterach, łącząca pierwiastki realistyczne z fantastycznymi i cudownymi; nazwa wywodzi się z języka łacińskiego i wskazuje na coś, co należy przeczytać, choć często treść legend była przez spisaniem przekazywana ustnie
uczony specjalizujący się w badaniu historii i kultury średniowiecza
(gr. monachos - odosobniony) monastycyzm (gr. monos – samotny), forma życia polegająca na wyborze odosobnienia od innych członków danej religii
jeden z gatunków hagiograficznych, koncentrujący się na opisie życia, śmierci i cudów świętego