Pojęcie i cechy społeczeństwa informacyjnego

Współcześnie społeczeństwo informacyjnespołeczeństwo informacyjnespołeczeństwo informacyjne jest rozumiane jako takie, którego podstawowym produktem jest informacja, jej produkcja, gromadzenie, przechowywanie i obieg. Dla osób, będących jego członkami, technologia informacyjno‑komunikacyjnatechnologie informacyjno‑komunikacyjnetechnologia informacyjno‑komunikacyjna jest jednym z ważniejszych elementów życia codziennego. Przy użyciu komputerów i internetu handlują one informacją jako produktem będącym główną siłą napędową współczesnej gospodarki.

RzZVFuEDhFeLE1
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: [bold]cechy społeczeństwa informacyjnego[/]Elementy należące do kategorii [bold]cechy społeczeństwa informacyjnego[/]Nazwa kategorii: coraz lepiej rozwijający się sektor usług, szczególnie nowoczesnych (informatyka, B+R, bankowość), w którym pracuje coraz większa część społeczeństwaNazwa kategorii: wysoki poziom skolaryzacjiNazwa kategorii: gospodarka oparta na wiedzyNazwa kategorii: problem analfabetyzmu funkcjonalnego, czyli takiego, w którym tak osoby, które nie mają wykształcenia, jak i te, które ukończyły szkoły, nie potrafią korzystać z wiedzy, aby funkcjonować w nowoczesnym społeczeństwie; (np. nieumiejętność czytania ze zrozumieniem)Nazwa kategorii: wzrost znaczenia społeczności lokalnejNazwa kategorii: proces decentralizacjiNazwa kategorii: przenoszenie życia kulturalnego do świata wirtualnegoNazwa kategorii: budowanie społeczeństwa otwartego, opartego na kontrolowaniu władzy przez społeczność oraz na ruchliwości społecznejKoniec elementów należących do kategorii [bold]cechy społeczeństwa informacyjnego[/]
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pojęcie technologii informacyjno‑komunikacyjnych

Jednym z podstawowych warunków powstawania społeczeństwa informacyjnego jest rozwój technologii informacyjno‑komunikacyjnych. Pojęcie to obejmuje:

  • gromadzenie, przechowywanie, przetwarzanie i udostępnianie informacji z wykorzystaniem technik cyfrowych oraz narzędzi komunikacji elektronicznej;

  • produkcję i wykorzystanie urządzeń oraz usług telekomunikacyjnych i informatycznych;

  • potencjał związany z wiedzą oraz zasobami technologii, które pochłaniane przez gospodarkę tworzą nową jakość w dziedzinie rozwoju społeczno‑gospodarczego.

Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2019 r.

W przypadku przedsiębiorstw w 2019 r. odsetek firm, w których zastosowano środki bezpieczeństwa dotyczące technologii informacyjno‑komunikacyjnych, wyniósł 87,2%. Zwiększyła się też liczba podmiotów gospodarczych korzystających z płatnych usług za pomocą internetu, co przedstawia poniższy wykres.

RQeq8hhqXFM2i
Wykres przedstawiający przedsiębiorstwa korzystające z płatnych usług w chmurze według rodzaju usług (w % ogółu przedsiębiorstw). Usługi: moc obliczeniowa: rok 2018 1.7%; rok 2019 2.4%. oprogramowanie CRM: rok 2018% 2.6%; rok 2019 3.7%. oprogramowanie finansowo-księgowe: rok 2018 3.1%; rok 2019 5.2%. przechowywanie plików: rok 2018 6.1%; rok 2019 9.5%. hosting baz danych: rok 2018 3.8%; rok 2019 6.8%. oprogramowanie biurowe: rok 2018 5.8%; rok 2019 10.7%. e-mail: rok 2018 7.7%; rok 2019 12.9%.
Oprac. na podst.: GUS, Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2019 roku, stat.gov.pl, 21.10.2019.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Firmy także dbały lepiej o bezpieczeństwo IT. W 2019 r. do najczęściej stosowanych środków bezpieczeństwa należało aktualizowanie oprogramowania oraz uwierzytelnianie silnym hasłem (odpowiednio 80,8% i 76,4%).

R11pJ55U0NSMh
Wykres przedstawiający przedsiębiorstwa stosujące środki bezpieczeństwa ICT według wybranych rodzajów środków (w % ogółu przedsiębiorstw) w 2019 roku. kontrola dostępu do sieci przedsiębiorstwa; 61%. wykonywanie zapasowych kopii danych i przekazywanie ich do innych lokalizacji; 57%. szyfrowanie danych, dokumentów, wiadomości e-mail; 36.9%. bieżące aktualizacje oprogramowania; 80.8%. uwierzytelnianie silnym hasłem; 76.4%.
Oprac. na podst.: Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2019 roku, stat.gov.pl, 21.10.2019.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W 2019 r. minimum jeden komputer w domu miało 83,1% gospodarstw domowych, w których przynajmniej jedna osoba była w wieku 16–74 lata. Wskaźnik ten systematycznie zwiększa się z roku na rok. Dostęp do internetu zadeklarowało 86,7% gospodarstw domowych.

RgjqbFAcyBVIE
Wykres prezentujący dostęp do internetu w gospodarstwach domowych (w % ogółu gospodarstw). 2018: ogółem 84.2%, w tym szerokopasmowy 79.3%. 2019: ogółem 86.7%, w tym szerokopasmowy 83.3%.
Oprac. na podst.: Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2019 roku, stat.gov.pl, 28.02.2020.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Polacy też coraz częściej korzystają z e‑administracji. W 2019 roku 40% osób w wieku 16–74 lat korzystało z usług administracji publicznej przez internet. Ponadto rokrocznie powiększa się grupa osób, które korzystają z opcji pobierania formularzy (o 2,5%) i odsyłania wypełnionych (o 6,8%).

Wyszczególnienie

2018

2019

w %

Osoby korzystające z usług administracji publicznej za pomocą internetu

35,5

40,4

w celu:

wyszukiwania informacji na stronach administracji publicznej

24,4

24,9

pobieranie formularzy urzędowych 

22,1

24,6

wysyłanie wypełnionych formularzy

24,6

31,4

1 Źródło: GUS,  Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2019 roku, 21.10.2019 r., dostępny w internecie: stat.gov.pl [dostęp 20.04.2020 r.].

Słownik

społeczeństwo informacyjne
społeczeństwo informacyjne

cywilizacja, w której za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnej przetwarza się informację będącą wartością nie tylko gospodarczą, ale też społeczną i kulturową

technologie informacyjno‑komunikacyjne
technologie informacyjno‑komunikacyjne

technologie, które umożliwiają gromadzenie, przechowywanie, przetwarzanie i udostępnianie informacji z wykorzystaniem technik cyfrowych oraz narzędzi komunikacji elektronicznej