Przeczytaj
Pojęcie i cechy społeczeństwa informacyjnego
Współcześnie społeczeństwo informacyjnespołeczeństwo informacyjne jest rozumiane jako takie, którego podstawowym produktem jest informacja, jej produkcja, gromadzenie, przechowywanie i obieg. Dla osób, będących jego członkami, technologia informacyjno‑komunikacyjnatechnologia informacyjno‑komunikacyjna jest jednym z ważniejszych elementów życia codziennego. Przy użyciu komputerów i internetu handlują one informacją jako produktem będącym główną siłą napędową współczesnej gospodarki.
Pojęcie technologii informacyjno‑komunikacyjnych
Jednym z podstawowych warunków powstawania społeczeństwa informacyjnego jest rozwój technologii informacyjno‑komunikacyjnych. Pojęcie to obejmuje:
gromadzenie, przechowywanie, przetwarzanie i udostępnianie informacji z wykorzystaniem technik cyfrowych oraz narzędzi komunikacji elektronicznej;
produkcję i wykorzystanie urządzeń oraz usług telekomunikacyjnych i informatycznych;
potencjał związany z wiedzą oraz zasobami technologii, które pochłaniane przez gospodarkę tworzą nową jakość w dziedzinie rozwoju społeczno‑gospodarczego.
Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2019 r.
W przypadku przedsiębiorstw w 2019 r. odsetek firm, w których zastosowano środki bezpieczeństwa dotyczące technologii informacyjno‑komunikacyjnych, wyniósł 87,2%. Zwiększyła się też liczba podmiotów gospodarczych korzystających z płatnych usług za pomocą internetu, co przedstawia poniższy wykres.
Firmy także dbały lepiej o bezpieczeństwo IT. W 2019 r. do najczęściej stosowanych środków bezpieczeństwa należało aktualizowanie oprogramowania oraz uwierzytelnianie silnym hasłem (odpowiednio 80,8% i 76,4%).
W 2019 r. minimum jeden komputer w domu miało 83,1% gospodarstw domowych, w których przynajmniej jedna osoba była w wieku 16–74 lata. Wskaźnik ten systematycznie zwiększa się z roku na rok. Dostęp do internetu zadeklarowało 86,7% gospodarstw domowych.
Polacy też coraz częściej korzystają z e‑administracji. W 2019 roku 40% osób w wieku 16–74 lat korzystało z usług administracji publicznej przez internet. Ponadto rokrocznie powiększa się grupa osób, które korzystają z opcji pobierania formularzy (o 2,5%) i odsyłania wypełnionych (o 6,8%).
Wyszczególnienie | 2018 | 2019 |
---|---|---|
w % | ||
Osoby korzystające z usług administracji publicznej za pomocą internetu | 35,5 | 40,4 |
w celu: | ||
wyszukiwania informacji na stronach administracji publicznej | 24,4 | 24,9 |
pobieranie formularzy urzędowych | 22,1 | 24,6 |
wysyłanie wypełnionych formularzy | 24,6 | 31,4 |
Źródło: GUS, Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2019 roku, 21.10.2019 r., dostępny w internecie: stat.gov.pl [dostęp 20.04.2020 r.].
Słownik
cywilizacja, w której za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnej przetwarza się informację będącą wartością nie tylko gospodarczą, ale też społeczną i kulturową
technologie, które umożliwiają gromadzenie, przechowywanie, przetwarzanie i udostępnianie informacji z wykorzystaniem technik cyfrowych oraz narzędzi komunikacji elektronicznej