Biografia

REqMPTFrMOqyp1
D. Cunego, Platon, szkic według Rafaela, 1783 r.
W trakcie podróży Platon dotarł do Cyreny, Italii i prawdopodobnie do Egiptu, gdzie zapoznał się z poglądami eleatów i pitagorejczyków. Później przebywał w Syrakuzach, na Sycylii. Władzę sprawował tam Dionizjos I Starszy, którego Platon oskarżył o tyranię i musiał opuścić miasto. Gdy na tronie zasiadł Dionizjos Młodszy, Platonowi udało się zyskać jego przychylność. Niestety, niedługo później filozof został posądzony o spisek, mający na celu osadzenie na tronie Diona, i został wydalony z miasta. Trudne doświadczenia sprawiły, że Platon zraził się do czynnego uprawiania polityki i skupił się na teoretycznych rozważaniach najdoskonalszego ustroju państwowego, czego świadectwem są takie dzieła jak PaństwoPrawa.
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY 4.0.

Platon urodził się w 427 r. p.n.e. w Atenach, które od dziesięcioleci przeżywały okres swojej największej politycznej, intelektualnej i artystycznej świetności. Wcześnie zainteresował się filozofią, słuchał nauk heraklitejczyków, Protagorasa i innych sofistów, znał pisma Anaksagorasa. Jednakże największą jego młodzieńczą przygodą intelektualną było niewątpliwie spotkanie z Sokratesem, któremu towarzyszył przez kolejnych kilka lat. W 399 r. p.n.e. po śmierci Sokratesa Platon opuścił Ateny i rozpoczął okres wędrówek

Między pierwszym a drugim pobytem na Sycylii Platon powołał do istnienia w Atenach, w gaju Akademosa, pierwszą filozoficzną szkołę, tzw. Akademię. Nigdy nie założył rodziny, całą resztę życia poświęcił pracy nauczycielskiej, prowadzeniu wraz z uczniami badań naukowych i pisaniu dzieł filozoficznych. Zmarł w 347 roku p.n.e., w wieku 80 lat.

Platon jest uważany za fundatora zachodniej tradycji filozoficznej, myśli politycznej i za jedną z najważniejszych postaci tradycji intelektualnej. Jako pierwszy zainicjował nauczanie filozofii w ramach działalności akademickiej.

Najważniejsze dzieła

Dialogi Platona są zazwyczaj dzielone według kolejności powstawania:

R105VTb4xbv171
Ilustracja interaktywna. Obraz przedstawia antyczną scenę rodzajową. W pałacowej sali znajduje się grupa ludzi. Na samym środku pomieszczenia stoi mężczyzna w todze i laurowym wieńcu na głowie. W lewej ręce trzyma puchar. Prawą rękę ma wyciągniętą przed siebie jakby wygłaszał jakąś mowę. Za plecami stojącego mężczyzny siedzą na sofach mężczyźni. Rozmawiają, nie zwracają uwagi na mężczyznę. Tylko jeden patrzy się na niego. Przed stojącym mężczyzną znajduje się grupka złożona z wpół nagiego młodzieńca i trzech kobiet. Nie są oni zainteresowani mówcą. Elementy ilustracji interaktywnej: 1. 1. dialogi sokratejskie Dialogi wczesnego okresu, których główną postacią jest Sokrates, odzwierciedlające poglądymistrza Platona. Tematem dialogów jest ustalenie określonych pojęć etycznych przy wykorzystaniu tzw. metody dialektycznej. zalicza się do nich m.in.: Eutyfron – o pobożności, Laches – o męstwie, Charmides – o rozwadze, I ks. Państwa – o sprawiedliwości, Protagoras – o cnocie, Gorgiasz – o retoryce, Obrona Sokratesa – mowa obrończa Sokratesa przed sądem, Kriton – o posłuszeństwie względem prawa, Ion – o poezji, Lyzis – o przyjaźni, Menon – rozważenie kwestii, czy cnota jest wiedzą., 2. 2. dialogi okresu średniego Dialogi przedstawiające najwyższy poziom artystyczny, w których pojawia się koncepcja idei. Zalicza się do nich m.in.: Fedon – o nieśmiertelności duszy, Uczta – o miłości, Fajdros – o pięknie i stosunku duszy do ciała, Kratylos – o jezyku, Teajtet – o poznaniu, Parmenides – o metodzie dialektycznej, ks. II-X Państwa – o doskonałym państwie., 3. 3. dialogi późnego okresu Najpóźniejsze dialogi Platona, które przedstawiają zmodyfikowaną i rozwiniętą naukę o ideach. Należą do nich m.in.: Sofista – o bycie oraz o postaci sofisty, Polityk – o istocie i powinnościach polityka, Fileb – o dobrach, Timajos – opis stworzenia świata, Prawa – o doskonałym państwie oraz Listy – .
Dialogi platońskie, chociaż są przede wszystkim dziełami filozoficznymi, odznaczają się wysokimi walorami literackimi a nawet poetyckimi. Platon często posługiwał się metaforami, porównaniami, symbolami i alegoriami, nierzadko też powoływał się na mity, co sprawia, że jego dzieła przyjęły bardzo atrakcyjną formę. Często bohaterem dialogów jest Sokrates, który staje się wyrazicielem poglądów samego Platona.
Anselm Feuerbach, Uczta Platona, 1874 r.
Dzieła Platona przechowane przez uczniów i następców w Akademii zachowały się prawdopodobnie w całości. Najobszerniejszy wykaz liczy 35 dialogów, z których kilka uchodzi za nieautentyczne, i zbiór listów.
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Poglądy

Zagadnienia metafizyczne – teoria idei

Platon rozwijał zagadnienia metafizyczne, pytając o pojęcia, czyli nazwy tego, co istnieje. Zauważył, że człowiek poznaje świat za pomocą różnorodnych pojęć. Pragnął jednak ustalić odpowiedź na pytanie: czym są pojęcia?

bg‑cyan

Używamy pojęcia „piękno” i mówimy, że coś jest piękne: rzeźba, obraz, utwór muzyczny, pejzaż, ludzka twarz. Rzeczy, które nazywamy pięknymi, mogą to piękno utracić: dzieło sztuki może ulec zniszczeniu, pejzaż dewastacji, uroda przeminąć z wiekiem.

RW0lAC50DoMCW1
Salvator Rosa, Platon dyskutuje ze swoimi studentami w ogrodzie Akademii.

W swoich rozważaniach filozoficznych Platon podążał wytyczonymi przez Sokratesa ścieżkami. Sokrates pytał o to, czym jest dobro, cnota, dusza, starał się ustalić, co tak naprawdę ludzie rozumieją pod tymi pojęciami, następnie próbował stworzyć ich definicje.
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY 4.0.

Platon uważał, że oprócz zwykłych, przemijających rzeczy, istnieją byty niezmienne, niematerialne i wieczne, których nie można poznać w sposób bezpośredni. To do nich właśnie odnoszą się pojęcia. Byty będące przedmiotem pojęć ogólnych nazywał ideamiideeideami. Platon sformułował tezę o dualizmie świata, ponieważ uznał, że na całość rzeczywistości składają się dwa osobne światy:

  • świat rzeczy poznawany przez człowieka za pomocą zmysłów

  • oraz świat idei, istniejący poza czasem i przestrzenią, który można poznać poprzez pojęcia, czyli rozumowo.

Teoria Platona została określona jako idealizm obiektywny. Doskonałe idee to prawzory dla rzeczy istniejących realnie, które są niedoskonałe, gdyż powiązane są z materią. Świat realny jest odwzorowaniem świata idealnego. Przedmioty świata zmysłowo poznawalnego jedynie „uczestniczą” w świecie idei. Platon twierdził, że idee istnieją obiektywnie i niezmiennie, poza świadomością człowieka. Idee trwają niezależnie od tego, czy człowiek je poznaje i jak je poznaje, ale mogą zostać poznane tylko dzięki rozumowi.

Ilość idei jest nieskończona, ale panuje między nimi hierarchiczna relacja. Na samym szczycie Platon umieścił ideę Dobra, którą utożsamiał czasami z Bogiem. Idea Dobra w systemie idei stała się zasadą, źródłem i celem wszelkiego bytu. Platon przyrównywał ją do słońca, które „rzeczom widzialnym nie tylko widzialności dostarcza, ale i powstawania, i wzrostu, i pożywienia, choć ono samo nie jest powstawaniem”. Tak jak światło słoneczne sprawia, że przedmioty stają się widzialne i przez to poznawalne, tak samo idea Dobra umożliwia poznanie prawdy o bycie.

Zagadnienia antropologiczne – dualizm duszy i ciała

RdaIWS6VQ6Fvr1
Prezentacja multimedialna.

Słownik

anamneza
anamneza

(gr. anamnezis – przypomnienie) sposób poznania poprzez przypominanie sobie przez duszę idei; poznanie niezależne od doświadczenia zmysłowego

cnoty
cnoty

(gr. arete – dzielność, sprawność) cechy osobowe człowieka; jakości władz duszy; czynniki wewnętrzne usprawniające w realizacji dobra moralnego; kwalifikacje moralnego działania ludzkiego; sprawności (usprawnienia) do działania w kierunku dobra

demiurg
demiurg

(gr. demiurgos – artysta, twórca, rzemieślnik) istota boska stwarzająca świat materialny; może być rozumiany jako postać lub bezosobowa siła sprawcza; u Platona – boski budowniczy świata i siła sprawcza w filozofii przyrody

idee
idee

(gr. idea – kształt, wyobrażenie) byty poznawane rozumowo, niezmienne i wieczne, doskonałe i duchowe, będące prawzorami zmiennych rzeczy materialnych