Przeczytaj
Biografia
Platon urodził się w 427 r. p.n.e. w Atenach, które od dziesięcioleci przeżywały okres swojej największej politycznej, intelektualnej i artystycznej świetności. Wcześnie zainteresował się filozofią, słuchał nauk heraklitejczyków, Protagorasa i innych sofistów, znał pisma Anaksagorasa. Jednakże największą jego młodzieńczą przygodą intelektualną było niewątpliwie spotkanie z Sokratesem, któremu towarzyszył przez kolejnych kilka lat. W 399 r. p.n.e. po śmierci Sokratesa Platon opuścił Ateny i rozpoczął okres wędrówek
Między pierwszym a drugim pobytem na Sycylii Platon powołał do istnienia w Atenach, w gaju Akademosa, pierwszą filozoficzną szkołę, tzw. Akademię. Nigdy nie założył rodziny, całą resztę życia poświęcił pracy nauczycielskiej, prowadzeniu wraz z uczniami badań naukowych i pisaniu dzieł filozoficznych. Zmarł w 347 roku p.n.e., w wieku 80 lat.
Platon jest uważany za fundatora zachodniej tradycji filozoficznej, myśli politycznej i za jedną z najważniejszych postaci tradycji intelektualnej. Jako pierwszy zainicjował nauczanie filozofii w ramach działalności akademickiej.
Najważniejsze dzieła
Dialogi Platona są zazwyczaj dzielone według kolejności powstawania:
Poglądy
Zagadnienia metafizyczne – teoria idei
Platon rozwijał zagadnienia metafizyczne, pytając o pojęcia, czyli nazwy tego, co istnieje. Zauważył, że człowiek poznaje świat za pomocą różnorodnych pojęć. Pragnął jednak ustalić odpowiedź na pytanie: czym są pojęcia?
Używamy pojęcia „piękno” i mówimy, że coś jest piękne: rzeźba, obraz, utwór muzyczny, pejzaż, ludzka twarz. Rzeczy, które nazywamy pięknymi, mogą to piękno utracić: dzieło sztuki może ulec zniszczeniu, pejzaż dewastacji, uroda przeminąć z wiekiem.
Platon uważał, że oprócz zwykłych, przemijających rzeczy, istnieją byty niezmienne, niematerialne i wieczne, których nie można poznać w sposób bezpośredni. To do nich właśnie odnoszą się pojęcia. Byty będące przedmiotem pojęć ogólnych nazywał ideamiideami. Platon sformułował tezę o dualizmie świata, ponieważ uznał, że na całość rzeczywistości składają się dwa osobne światy:
świat rzeczy poznawany przez człowieka za pomocą zmysłów
oraz świat idei, istniejący poza czasem i przestrzenią, który można poznać poprzez pojęcia, czyli rozumowo.
Teoria Platona została określona jako idealizm obiektywny. Doskonałe idee to prawzory dla rzeczy istniejących realnie, które są niedoskonałe, gdyż powiązane są z materią. Świat realny jest odwzorowaniem świata idealnego. Przedmioty świata zmysłowo poznawalnego jedynie „uczestniczą” w świecie idei. Platon twierdził, że idee istnieją obiektywnie i niezmiennie, poza świadomością człowieka. Idee trwają niezależnie od tego, czy człowiek je poznaje i jak je poznaje, ale mogą zostać poznane tylko dzięki rozumowi.
Ilość idei jest nieskończona, ale panuje między nimi hierarchiczna relacja. Na samym szczycie Platon umieścił ideę Dobra, którą utożsamiał czasami z Bogiem. Idea Dobra w systemie idei stała się zasadą, źródłem i celem wszelkiego bytu. Platon przyrównywał ją do słońca, które „rzeczom widzialnym nie tylko widzialności dostarcza, ale i powstawania, i wzrostu, i pożywienia, choć ono samo nie jest powstawaniem”. Tak jak światło słoneczne sprawia, że przedmioty stają się widzialne i przez to poznawalne, tak samo idea Dobra umożliwia poznanie prawdy o bycie.
Zagadnienia antropologiczne – dualizm duszy i ciała
Słownik
(gr. anamnezis – przypomnienie) sposób poznania poprzez przypominanie sobie przez duszę idei; poznanie niezależne od doświadczenia zmysłowego
(gr. arete – dzielność, sprawność) cechy osobowe człowieka; jakości władz duszy; czynniki wewnętrzne usprawniające w realizacji dobra moralnego; kwalifikacje moralnego działania ludzkiego; sprawności (usprawnienia) do działania w kierunku dobra
(gr. demiurgos – artysta, twórca, rzemieślnik) istota boska stwarzająca świat materialny; może być rozumiany jako postać lub bezosobowa siła sprawcza; u Platona – boski budowniczy świata i siła sprawcza w filozofii przyrody
(gr. idea – kształt, wyobrażenie) byty poznawane rozumowo, niezmienne i wieczne, doskonałe i duchowe, będące prawzorami zmiennych rzeczy materialnych