Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Polityczna codzienność

Po wyborach w styczniu 1947 r. kierownictwo Polskiej Partii Robotniczej postanowiło przejść do ofensywy w dziedzinie oświaty, aby przejąć nad nią pełną kontrolę.

R. Grzybowski Polityczne priorytety i elementy codzienności socjalistycznej szkoły. Wybór studiów poświęconych dziedzictwu edukacyjnego PRL-u

Mechanizm zawłaszczania szkoły stał się ważnym narzędziem sprawowania władzy przez wszystkie systemy totalitarnetotalitaryzmtotalitarne, jakie w XX wieku powstały w Europie. Tak stało się również w Polsce po zakończeniu II wojny światowej.
Odzwierciedleniem zamierzeń PPR wobec szkoły i wychowania była prowadzona przez nią polityka oświatowa. Wyrastała ona z założeń państwa totalitarnego, w sferze społecznej dążącego do opanowania świadomości jednostkowej i społecznej, m.in. drogą niszczenia zarówno tradycji, jak i zastanych struktur społecznych, ingerującego m.in. w wiedzę i poglądy członków społeczeństwa, indoktrynującegoindoktrynacjaindoktrynującego obywateli już w okresie szkolnym poprzez manipulację treściami kształcenia i tendencyjnie interpretowanymi prawami i prawidłowościami rządzącymi światem przyrody oraz życiem społecznym. [...]
Stalinowski model wychowania totalitarnego był realizowany w polskiej szkole w latach 1949–1956. Zakładał on wychowanie w duchu moralności socjalistycznejsocjalizmsocjalistycznej, praca dydaktyczna i wychowawcza była podporządkowana propagandziepropagandapropagandzie politycznej.

3 Źródło: R. Grzybowski, Polityczne priorytety i elementy codzienności socjalistycznej szkoły. Wybór studiów poświęconych dziedzictwu edukacyjnego PRL-u, Toruń 2013, s. 74–75.

Czym jest produkcyjniak?

Powieść produkcyjna, czyli „produkcyjniak” to gatunek powieści (zwany także powieściami pracy), który przede wszystkim realizował założenia realizmu socjalistycznego. Utwory te pisane były w powojennej Polsce od roku 1949 do 1956 roku.
Główne tematy produkcyjniaków to:

  • schematyczna opowieść o walce o wykonanie planu,

  • odbudowa kraju,

  • ideologiczne dojrzewanie robotników i chłopów.

Celem natomiast było:

  • propagowanie idei socjalistycznych,

  • umacnianie pozycji władzy,

  • piętnowanie niesubordynacji,

  • pokazanie walki proletariatu z wrogiem zewnętrznym,

  • edukowanie czytelników,

  • mobilizowanie do walki o świetlaną przyszłość, którą gwarantuje tylko zwycięstwo socjalizmu.

W. Tomasik Produkcyjna powieść

Poetyka polskiej powieści produkcyjnej ukształtowana została w dużej mierze na podstawie doświadczeń radzieckich. Praktyka literacka wyrosła z programu realizmu socjalistycznego w ZSRR dostarczała polskim pisarzom gotowych wzorów w zakresie doboru tematyki, ukształtowań kompozycyjnych i językowych. [...]
Zasadnicze składniki poetyki gatunku określone zostały jako: tematyka współczesna, związana głównie z pracą w przemyśle i budownictwie, typowość konfliktów i postaci, obecność bohatera‑robotnika ilustrującego nowy stosunek do pracy, optymistyczna wymowa utworu. Wszystkie te elementy służyć miały realizacji podstawowej funkcji powieści produkcyjnej, to jest funkcji wychowawczej.

1 Źródło: W. Tomasik, Produkcyjna powieść, [w:] Słownik literatury polskiej XX wieku, red. J. Sławiński, Wrocław 1992, s. 857.

Pierwowzorami dla polskich powieści tego typu były „produkcyjniaki” pochodzące ze Związku Sowieckiego. Pierwszym takim tekstem była powieść Cement Fiodora Gładkowa z 1925 roku.

R1WPZ8MFKWvkB1
Lidia Korsakówna w scenie z filmu produkcyjniaka Przygoda na Mariensztacie.
Źródło: domena publiczna.

Produkcyjniak to charakterystyczny dla socrealizmu utwór literacki, teatralny, filmowy lub muzyczny, dzieło malarskie czy rzeźba, dotyczące szeroko rozumianej tematyki produkcyjnej. Program ten upowszechniano podczas zjazdu literatów w Szczecinie w 1949 roku. Pierwsze polskie powieści produkcyjne powstały już w latach 1949‑1950, a wśród nich: Numer 16 produkuje Jana Wilczka, która opowiada o odbudowie fabryki cukierków, czy Plewa Bogdana Hamery (1950) traktująca o perypetiach majstra w zakładzie metalurgicznym. Powieści produkcyjne tworzyli także literaci, którzy poza debiutem czy krótkim epizodem pisarskim w realiach socrealizmu tworzyli później także i inne gatunki literackie. Można wśród nich wymienić np. Tadeusza Konwickiego i jego powieść Przy budowie (1950) czy Kazimierza Brandysa i powieść Obywatele (1954).

Powieści te szybko zostały uznane za przełomowe dla polskiej literatury, a ówczesna, podporządkowana władzy krytyka nie szczędziła im pochwał i nagród, choć z dzisiejszego punktu widzenia teksty te nie posiadały wielkiej wartości artystycznej. Zbigniew Jarosiński pisał o nich, że narracyjnie były one nieporadne, rozwlekłe, naiwne w swoich fabułachfabułafabułach.

fabuła

Powieść podporządkowana propagandzie

R4a8Z6VcxW50c
Aleja Róż w Nowej Hucie w Krakowie. Powstanie tej dzielnicy było decyzją polityczną. Miała ona reprezentować założenia socjalizmu.
Źródło: domena publiczna.

Powieść produkcyjna była skonwencjonalizowana, co oznacza, że nie dopuszczano zbyt dużych odstępstw od wzorca. Wszystko musiało być schematyczne: fabuła, charaktery postaci, poruszane problemy. Ponadto charakteryzowała się natrętną dydaktyką i była silnie związana z socjalistyczną propagandą.

Tadeusz Konwicki Przy budowie

Kitowicz otarł pot z czoła i zwrócił się do zebranych:
– No, kto chce zabrać głos?
Milczenie.
– To co, podpiszecie, panowie, umowy o współzawodnictwo pracy? Wśród zebranych cichutko. Pilnie patrzą w sufit.
– No, śmiało, panowie, ktoś ma może jakieś watpliwości? – zachęcał Kitowicz.
Głos zabrał Kacperek.
– Jo som zadowolony – rozpoczął jąkając się. – Ubraniem dostał, owszem pikne, robota dobro, owszem, roboto niezło. Ubraniem dostał, owszem ubranie pikno owszem – widać było, że Kacperek zbił się z pantałyku. Zaczęto śmiać się głośno, już nie kryjąc się.
Paweł widział, że zebranie skończyć się może niefortunnie. Wyszedł na środek. Kitowicz z ulgą schował się za piecyk.
– Towarzysze, pośmiać się zawsze warto, tylko nie czyimś kosztem. Po zebraniu sobie pożartujemy i pośmiejemy się. Teraz chciałbym uzupełnić to, co mówił towarzysz referent o Modernizacji Pracy. Kraj nasz jest zniszczony i zacofany pod względem gospodarczym, za mało mamy fabryk, okrętów, sklepów, ubrania. Musimy to wszystko nadrobić. Jesteśmy teraz gospodarzami w swoim kraju. Na kierowniczych stanowiskach są ludzie pracy, bardzo często robotnicy. Państwo ludowe dba o robotnika. Przed wojną robotnicy budowlani robili tylko w sezonie. Teraz, żeby ludzie nie tracili zarobku w zimie, roboty prowadzi się i podczas mrozów. W żadnym kraju kapitalistycznym tego nie ma. Z tej roboty zimowej podwójna korzyść: robotnicy zarabiają i jednocześnie idzie naprzód odbudowa, podnosi się dobrobyt ludzi pracy. Większość robotników w całym kraju stanęła do wyścigu pracy. Wyścig pracy wyrabia w robotniku samodzielność, skłania go do myślenia, do wynalazczości, robi z niego świadomego, ambitnego współtwórcę Polski Ludowej. Wyścig ten wydobywa najwartościowszych ludzi, którzy potem zajmują kierownicze stanowiska w kraju. A budujecie tutaj przecież dla siebie. Ta kolej będzie wam służyć. Po niej pociągi będą wozić wasze dzieci do szkół, po niej pójdą wagony z materiałem do fabryk, które wy wybudujecie i w których wy staniecie przy maszynie.
Zrobiło się tak cicho, że słychać było cykanie w rurze piecyka.
– Czy ktoś z was, towarzysze, brał już udział w wyścigu pracy? – spytał naraz Paweł.
– Ja, ja – odezwało się dwóch ludzi.
– No i jak wyszliście na akordowej robocie? – spytał Paweł zarośniętego, olbrzymiego mężczyznę.
- Ee, inżynier opowiadał, opowiadał, a w końcu pokręcił z normami i słabo wyszło.
– To nie wiecie, gdzie się udać? Trzeba się zwrócić do partii czy do Rady Zakładowej. Tam wyjaśnią, stukną kogo trzeba i robotnik swoje otrzyma. Tak samo i tu. Możecie się do mnie zawsze zwrócić. Siedzę tam w tym baraku kierownictwa. A wy, towarzyszu? – Paweł zwrócił się do krępego, ryżego chłopaka.
– Ja, towarzyszu – zaśmiał się chłopak – byłem nawet za przodownika. Na pierwszego maja z czerwoną wstęga obok inżyniera szedłem. Trzy tysiące premii dali.
– No widzicie, towarzysze – zaśmiał się Paweł. – Macie wśród siebie nawet przodowników. Porozmawiajcie z nimi. Pomyślcie, bo to ważna decyzja, nie można z tego żartów robić, i jutro, kto będzie się uważał za godnego takiej szlachetnej walki, niech podpisze umowy, które wam zostawimy. Teraz już nie będziemy wam przeszkadzać, robota czeka. To do jutra, towarzysze, cześć!
– Cześć! – jak jeden człowiek krzyknęła załoga drugiego obiektu. Sytuacja zelżała. Ludzie ze śmiechem i gwarem cisnęli się do drzwi.

4 Źródło: Tadeusz Konwicki, Przy budowie, Kraków 1950, s. 43–45.

Słownik

indoktrynacja
indoktrynacja

(z łac. doctrina – nauka) świadomy i systematyczny proces, którego celem jest wpojenie człowiekowi określonych przekonań, zwłaszcza religijnych, politycznych lub społecznych, wykorzystujący propagandę stosowaną przez środki masowego przekazu oraz system oświaty

propaganda
propaganda

(z łac. propagare – rozszerzać, krzewić) celowe działanie mające na celu kształtowanie za pomocą różnych środków poglądów na określony temat; propaganda polityczna posługuje się metodami perswazji i manipulacji, oddziaływania emocjonalno‑intelektualnego

socjalizm
socjalizm

(z łac. socialis – społeczny) ruch społeczny i ideologia polityczna powstałe XIX w., negujące system kapitalistyczny jako wyzyskujący robotników i ludzi biednych oraz tworzący nierówności społeczne; przedstawiciele socjalizmu dążą do ładu społecznego, który ma się opierać na zasadach wspólnoty, równości i racjonalnego zarządzania gospodarką

totalitaryzm
totalitaryzm

(z łac. totus – całkowity) system polityczny oparty na nieograniczonych rządach jednej partii, która kontroluje wszystkie dziedziny życia obywateli danego państwa, podbudowany określoną ideologią; za reżim totalitarny uznaje się rządy faszystów we Włoszech, nazistów w III Rzeszy i komunistów w Związku Sowieckim; jest ostateczną formą autorytaryzmu