Przeczytaj
Odbudowa Królestwa Polskiego i plany koronacji.
Po podporządkowaniu sobie dwóch kluczowych dzielnic – Małopolski i Wielkopolski – książę WładysławWładysław rozpoczął starania o królewską koronację. Jego pozycja rosła, a świeccy i duchowni dostojnicy otaczali go wsparciem. O tym, jak postrzegany był wówczas Łokietek, dowiedzieć się można z fragmentu średniowiecznego zapisu:
Wybór źródeł do historii Polski średniowiecznejSpośród duchowych darów cnót trzem zajaśniał wspaniale ponad ludzkie pojęcie, mianowicie nadzwyczajną dobrocią, ponieważ nikogo nie kazał wydawać na stracenie, chyba z konieczności, nieocenioną pokorą, tak, iż zupełnie nie wiedział, co to jest wyniosłość i pycha, niewypowiedzianą cierpliwością, nie potrafił bowiem żadną miarą mścić się za doznaną krzywdę, raczej okazywał się względem krzywdzicieli bardzo ludzkim, zawsze mając dla nich łagodne oblicze.
Źródło: Wybór źródeł do historii Polski średniowiecznej, t. II, oprac. Benon Miśkiewicz, Gerard Labuda, Poznań 1967, s. 216.
Władysław Łokietek uważany był za szlachetnego boskiego wybrańca i wielu wiązało z nim nadzieję na odbudowanie rozbitego kraju. W 1318 r. doszło do dwóch zjazdów – w SulejowieSulejowie oraz w Pyzdrach. Władysław wraz z możnymi, rycerstwem i biskupami opracował petycję do Stolicy Apostolskiej, w której postulował uznanie prawa do korony polskiej. Następnie wysłał do AwinionuAwinionu posłów, którzy negocjowali w tej sprawie. Kwestia koronacji nie była dla papieża jednoznaczna. W tym samym czasie pretensje do polskiego tronu zgłaszał bowiem czeski król Jan LuksemburskiJan Luksemburski, a głowa Kościoła nie stanęła zdecydowanie po jednej ze stron.
Początkowy etap starań o koronę opisywał w 1926 r. historyk Stanisław Zachorowski:
Dzieje Polski średniowiecznej. Tom pierwszy do roku 1333Z wielkim prawdopodobieństwem można przypuszczać, że myśl koronacji mógł podsunąć Jakub ŚwinkaJakub Świnka, duchowy twórca koronacji Przemysła II i główny propagator idei narodowego zjednoczenia polski w oparciu o Kościół. Kiedy ta śmierć (1315?) przecięła pasmo dni zasłużonego starca, spadkobiercą jego planów poczuł się jego następca na stolicy gnieźnieńskiej, arcybiskup Borysław, który nawet po wyborze wyjechał na dwór awinioński, aby osobiście sprawę popierać. Kiedy tam umarł (początek 1317), zamianowany po nim przez papieża arcybiskupem gnieźnieńskim Janisław (listopad 1317) nie omieszkał zajmować się planem koronacyjnym i zapewne przywiózł z sobą do Polski (wiosna 1318) opinie i zapatrywanie papieża i kierowników polityki papieskiej. W Awinionie zasadniczo nie sprzeciwiano się koronacji, ale w zamian za przyzwolenie papieskie domagano się, aby Łokietek załagodził spór z Janem MuskatąJanem Muskatą, do czego wzywały go osobne pisma papieskie z r. 1317, aby nie czynił trudności ustanowieniu w Polsce trybunałów inkwizycyjnych, które by miały za zadanie wytępienie pojawiających się także w Polsce herezji […], a wreszcie, aby uregulowano na nowo sposób opłaty świętopietrza celem powiększenia dochodów Kamery apostolskiej, płynących z tego źródła.
Źródło: Roman Grodecki, Stanisław Zachorowski, Dzieje Polski średniowiecznej. Tom pierwszy do roku 1333, oprac. Jerzy Wyrozumski, Kraków 1995, s. 395–396.

O ustaleniach, jakie podjęto na zjazdach i w odpowiedzi na papieskie żądania, w swojej pracy Stanisław Zachorowski pisze dalej:
Dzieje Polski średniowiecznej. Tom pierwszy do roku 1333W czerwcu 1318 r. na dwu zjazdach, w Sulejowie i w Pyzdrach, Łokietek radził z dostojnikami nad tymi sprawami, uczyni zadość wszystkim żądaniom Stolicy Apostolskiej, pogodził się z Muskatą, dopuścił do Polski inkwizytorów i obiecał pomoc ramienia świeckiego w tępieniu heretyków oraz zamienił sposób płacenia świętopietrza, przekształcając je w opłaty od rodzin na pogłówne, po denarze od głowy. Na zjeździe sulejowskim ułożono też listy i supliki do stolicy apostolskiej w sprawie koronacji i wybrano poselstwo, które miało osobiście przypilnować w Awinionie tej doniosłej sprawy. Skład poselstwa nie jest znany, wiadomo, że na jego czele stanął biskup kujawski GerwardGerward, wypróbowany i wierny przyjaciel Łokietka, a nadto dzielny i zręczny dyplomata.
Źródło: Roman Grodecki, Stanisław Zachorowski, Dzieje Polski średniowiecznej. Tom pierwszy do roku 1333, oprac. Jerzy Wyrozumski, Kraków 1995, s. 395–396.
Stanowisko Jana XXIIJana XXII w sprawie koronacji. Bulla papieża z 1319 r.
Biskupa Gerwarda czekało bardzo trudne zadanie. Musiał nie tylko w odpowiedni sposób zatroszczyć się o interes zasłużonego dla Polski księcia Władysława, lecz także odepchnąć konkurentów i wrogów. Na drodze do likwidacji rozbicia stawali zarówno wrogowie Polski jak i wszyscy, którzy mogli stracić w momencie umocnienia kraju królewską koronacją. Bardzo aktywni na tym polu byli na przykład knujący ciągłe intrygi Krzyżacy.

Jak Twoim zdaniem zaistniała sytuacja wpływała na autorytet papiestwa wśród ówczesnych chrześcijan?

O stanowisku kurii papieskiej wobec koronacji Władysława Łokietka informuje nas bulla papieża Jana XXII z 1319 r. Mowa w niej także o roszczeniach Jana Luksemburskiego do korony polskiej – jako spadku po Przemyślidach. Papież nie chcąc narazić się potężnemu królowi czeskiemu, uchylił się od ostatecznej decyzji co do koronacji. W dokumencie zalecił, by czynić tak, aby swoje prawa zachować i cudzych nie naruszyć
. Stwierdził, że luksemburskie roszczenia (pomimo ich słabych podstaw prawnych) odnoszą się do wielkopolskiego terytorium, które obejmowało królestwo Przemysła II. Pośrednio uznał prawa Łokietka, przyjmując, że koronacja w Krakowie nie naruszy praw Jana Luksemburskiego. Panowie polscy potraktowali słowa papieża jako brak sprzeciwu wobec przedstawionej prośby i rozumieli jako możliwość podjęcia działań w kierunku koronacji.

Nagrobek Łokietka jest pierwszym nagrobkiem królewskim wzniesionym w tym miejscu. Zastanów się, w jakim stylu został wybudowany?
Regalia – insygnia królewskieinsygnia królewskie


Zastanów się i odpowiedz jakie znaczenie dla chrześcijan ma włócznia, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, iż według tradycji, w jej grocie znajduje się gwóźdź z krzyża Jezusa Chrystusa?

Słownik
Miasto na południu Francji; od 1309 r. Awinion stał się siedzibą papieży, rezydowali w niej Klemens V, Jan XXII, Benedykt XII, Klemens VI, Innocenty VI, Urban V i Grzegorz XI; Okres kierowania Kościołem z Francji nazywany jest “niewolą awiniońską” i przypadł na lata 1309‑1377**;** podczas rewolucji francuskiej uchwałą Zgromadzenia Konstytucyjnego Awinion został przyłączony do Francji; w latach 1378–1408 w Awinionie rezydowali także antypapieże
korona uprzywilejowana (corona privilegiata); najważniejsze insygnium koronacyjne królów polskich, symbol mistycznego pochodzenia władzy od Boga i suwerenności Królestwa Polskiego, a także wierności monarchy prawu Rzeczypospolitej i jego obowiązków wobec państwa i poddanych; powstała na koronację Władysława Łokietka
miasto w powiecie piotrkowskim, województwie łódzkim; wielkim wydarzeniem w historii miasta był wiec, który odbył się 20‑23 czerwca 1318 r., uroczyście przyjęto na nim warunki papieskie i uchwalono wznowienie Królestwa Polskiego; wystosowano prośbę do papieża Jana XXII, aby wyraził zgodę na koronację Władysława Łokietka; zniszczenia podczas potopu szwedzkiego spowodowały upadek miasta
miecz koronacyjny królów Polski, jeden z najważniejszych zabytków przechowywany w Skarbcu Koronnym w Zamku Królewskim na Wawelu. Z mieczem związanych jest wiele opowieści i legend. Jedna z nich mówi o tym, iż miecz należał do pierwszego króla Polski, Bolesława Chrobrego, który miał uderzyć nim w Złotą Bramę podczas zdobywania Kijowa w 1018 r. Przedmiotowi przypisywano boską moc
inaczej regalia królów polskich, na które składała się korona, berło, jabłko oraz miecz.Były oznakami godności i władzy królewskiej. Używano ich podczas ceremonii koronacyjnych. Do najważniejszych polskich insygniów koronacyjnych należy Korona Chrobrego (tzw.korona uprzywilejowana)oraz miecz Szczerbiec (kojarzone z ceremonią koronacyjną Władysława Łokietka) a także korona królowych (insygnium koronacyjne królowych,wykonana na koronację Jadwigi Kaliskiej, żony Władysława Łokietka)
Słowa kluczowe
Zjednoczenie ziem, koronacja, Władysław Łokietek, Wacław II, Kraków, Pomorze Gdańskie, Krzyżacy, Jan XXII, szczerbiec
Bibliografia
R. Grodecki, Stanisław Zachorowski, Dzieje Polski średniowiecznej. Tom I do roku 1333, Kraków 1995.
Poczet królów i książąt polskich, pod red. A. Garlickiego, Warszawa 1978.
T. Biber, A. i M. Leszczyńscy, Tajemnice władców Polski, Poznań 2006.
T. Manteuffel, Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa 1999.
J. Wyrozumski. Wielka historia Polski. Dzieje Polski piastowskiej (VIII w.- 1370), Kraków 1999.
J. Topolski, Zarys dziejów Polski, Warszawa 1986.
