Przeczytaj
Timaios jest utworem długim, trudnym dla nieprzygotowanego odbiorcy i często wikłającym się w bardzo szczegółowe rozważania. Ponieważ trudno go streścić, skupimy się na przybliżeniu kwestii najważniejszych dla dziejów myśli, kilka pozostałych jedynie zasygnalizujemy, inne zaś wypadnie pominąć.
Rozmówcami w dialogu są: Timaios, Sokrates, Hermokrates i Krytias. Timaios dzieli się na dwie części. Pierwsza, znacząco krótsza, zawiera wątek organizacji doskonałego państwa – tutaj rozmówcy wspominają swoją poprzednią dyskusję, którą Platon opisał w dialogu Państwo, oraz opowieść o Atlantydzieopowieść o Atlantydzie. Druga część dialogu to obszerna wypowiedź Timaiosa z Lokroi, który, według słów Kritiasa,
Timaiosponieważ się najlepiej z nas rozumie na astronomii i najgorliwiej się zajmował naturą wszechrzeczy, będzie mówił pierwszy, poczynając od powstania wszechświata, a kończąc na naturze człowieka.ponieważ się najlepiej z nas rozumie na astronomii i najgorliwiej się zajmował naturą wszechrzeczy, będzie mówił pierwszy, poczynając od powstania wszechświata, a kończąc na naturze człowieka.
Podstawowy problem drugiej części dialogu jest następujący: skoro świat materialny, a więc postrzegalny, istnieje, to należy odpowiedzieć na pytanie, jak to jest możliwe, czyli podać uzasadnienie jego istnienia. Dlatego Timaios rozpoczyna od przedstawienia metafizycznych oraz epistemologicznych założeń, które będą organizowały całość jego wywodu.
TimaiosOtóż według mego zdania należy przede wszystkim rozróżnić te dwie rzeczy. Coś, co istnieje wiecznie, a powstawania nie ma, i coś, co powstaje zawsze, a nie istnieje nigdy. Jedno rozumem, który ujmuje ściśle, uchwycić można jako zawsze takie samo, drugie mniemaniem z pomocą spostrzeżeń nieścisłych daje się uchwycić jako coś, co powstaje i ginie, a w rzeczywistości nie istnieje nigdy. A znowu wszystko, co powstaje, powstaje z konieczności pod wpływem jakiejś przyczyny. Nic nie może powstawać bez przyczyny.
Czym dla Platona jest kosmos fizyczny (świat)? Jest całością złożoną ze wszystkich rzeczy skończonych, materialnych. Należy więc do bytów powstających i jako taki musiał mieć przyczyny powstania: przyczynę sprawczą, która go powołała do istnienia, oraz modele, według których to zachodziło. Przyczyna sprawcza to Platoński Demiurg – Budowniczy, modele (wzorce) to wiecznotrwałe byty – idee. W odróżnieniu skończonych rzeczy i wiecznych idei widzimy zastosowanie zasady dualizmu, natomiast w opisie pracy Demiurga wprowadzenie zasady przyczynowości. Rzeczy postrzegalne, za pośrednictwem wytwarzającego je Demiurga, czerpią z idei tak swoje istnienie, jak i swoją formę.
TimaiosJeżeli wykonawca czegokolwiek patrzy wciąż na to, co jest niezmienne, i jakimś takim się posługuje wzorem, kiedy jego postać i zdolność wykonywa, wtedy koniecznie wszystko wychodzi skończone i piękne. A jeśli patrzy na to, co zrodzone, i posługuje się wzorem zrodzonym – wtedy niepiękne.
Wzór świata był doskonały (idee). Dlaczego zatem świat ostatecznie doskonały nie jest? Dlatego, że Demiurg zbudował świat z materii, ściślej z czterech żywiołów – powietrza, ognia, wody i ziemi, i to materia, która jest ze swej natury zmienna, stanowi źródło niedoskonałości kosmosu fizycznego. Świat nie jest doskonały, ale jest tak dobry, jak to możliwe.
TimaiosBóg chciał, żeby wszystko było dobre, a lichego żeby nie było nic, ile możności, więc wziął wszechświat cały widzialny, który nie miał spokoju, tylko się poruszał byle jak i bez porządku, wyprowadził go z chaosu i doprowadził do ładu, uważając, że to ze wszech miar lepsze niż tamto. Nie było racji i nie ma, żeby ktoś najlepszy robił coś innego, jak tylko to, co najpiękniejsze.
Ponieważ Demiurg budował świat najlepszy z możliwych, to musiał posługiwać się nie tylko najlepszymi wzorami, ale też najlepszymi regułami budowania i porządkowania świata. Takie reguły, zdaniem Platona, zawarte są w arytmetyce i geometrii, dlatego zbudowany świat ma naturę matematyczną, na przykład żywioły łączą się ze sobą zgodnie z matematycznymi proporcjami. Platońska teza o matematycznej naturze świata była jedną z najbardziej znaczących dla późniejszej ewolucji wiedzy.
Timaios omawia następnie liczne zagadnienia kosmologicznekosmologiczne, na przykład cechy świata (ożywienie, uduchowienie, rozumność, jedyność), mechanikę budowania i tworzywo świata, ruch i kształt świata, powstanie bogów i ciał niebieskich.
Duża część dialogu poświęcona jest problemom antropologicznym. Znajdujemy w Timaiosie wiele wątków dotyczących powstania człowieka, jego biologii i fizjologii, np. wytłumaczenie budowy i czynności ciała, w tym specyfiki kobiecości i męskości, opisy pracy zmysłów, genezę wrażeń i uczuć. Ciekawe jest wytłumaczenie stworzenia człowieka, które wkłada Platon w usta Demiurga i kieruje do gwiazd i bogów, czyli bytów, które Demiurg zbudował, ale obdarzył nieśmiertelnością:
TimaiosDotychczas jeszcze pozostają trzy rodzaje [istot żywych], niezrodzone dotąd. Jak długo one na świat nie przyjdą, wszechświat będzie niedokończony. Bo wszystkich rodzajów istot żywych nie będzie miał w sobie, a powinien, jeżeli ma być należycie wykończony. Gdybym ja zrodził je sam i one by ode mnie życie dostały, byłyby równe bogom. Aby więc były śmiertelne, a ten wszechświat żeby był istotnie całkowity, weźcie się wy, zgodnie z naturą, do wykonywania istot żywych i naśladujcie moc moją, objawioną przy waszym powstawaniu. I o ile wypada, żeby mieli w sobie coś równoimiennego z nieśmiertelnymi, pierwiastek boskim zwany, rządzący w tych pomiędzy nimi, którzy zawsze chcą iść za sprawiedliwością i za wami, jak rzucę takie nasiona, dam początek i będą to mieli ode mnie. A resztę śmiertelną dołożycie wy do tego, co nieśmiertelne, i porobicie istoty żywe.
Z powyższego wynika, że racją powstania człowieka było osiągnięcie przez świat pełni. Człowiek ma w sobie pierwiastek nieśmiertelny, duszę rozumną, która pochodzi od Demiurga, oraz pierwiastek śmiertelny, ciało, pochodzący od gwiazd i bogów.
Z punktu widzenia historii myśli filozoficznej ważna jest część dialogu, którą Platon nazywa ponownym początkiem rozprawy. Zawiera ona koncepcję materii i przestrzeni. Platon uzupełnia swoją dualną zasadę rzeczywistości o element trzeci:
TimaiosI trzeci rodzaj istnieje. Jest nim zawsze przestrzeń. Jej się zguba nie chwyta.
Przestrzeń w koncepcji Platońskiej jest tym, w czym mieszczą się budowane rzeczy. Dalej następuje wytłumaczenie materii jako złożonej z czterech żywiołów i omówienie natury żywiołów. Każdy z żywiołów zbudowany jest z najmniejszych drobin, wielościanów foremnych: ogień z czworościanów, powietrze z ośmiościanów, ziemia z sześcianów i woda z dwudziestościanów. Platon syntetyzuje tutaj wątek obecny w postaci problemu arche – zasady w filozofii Jończyków, Empedoklesa czy Anaksagorasa. Ciekawa jest sugestia, którą podaje tłumacz dialogu, że wprowadzenie koncepcji drobin ma związek z Platońską lekturą atomistycznej koncepcji Demokryta. Należy również odnotować bardzo ciekawą interpretację czasu ujętego w dialogu jako matematyczny porządek wydarzania się świata. Czasowość nie jest oczywiście tak doskonała jak wieczność, zatem Platon nazywa czas naśladowaniem wieczności. By jednak czas był podobny do wieczności, nie może, według Platona, być otwartym na przyszłość, tylko zamykać się w cyklicznych, nieustannych powrotach.
Dialog zamyka krótki fragment dotyczący powstania innych istot żywych oraz swoiste podsumowanie:
TimaiosTak tedy powiedzmy, że teraz już się skończyła nasza opowieść o wszechświecie. Śmiertelne i nieśmiertelne istoty żywe ma w sobie i napełniony jest nimi ten świat, istota żywa, widzialna, widzialne rzeczy obejmująca, obraz swojego twórcy, bóg dostrzegalny zmysłami, największy i najlepszy i najpiękniejszy i najdoskonalszy – stał się ten jeden wszechświat i jest jednorodzony.
Słownik
(gr. kosmos – porządek, wszechświat; logos – słowo, nauka) wiedza o naturze i budowie wszechświata (kosmosu)