Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Dlaczego Sartre dowodził, że egzystencjalizm jest humanizmem?

R1OyY3fKr2WUy1
Urodzony w 1905 roku Jean Paul Sartre to jeden z najbardziej znanych filozofów ubiegłego stulecia. Jest powszechnie uważany za jednego z czołowych przedstawicieli filozofii egzystencjalistycznej. Jego niezłomne dążenie do refleksji filozoficznej, twórczość literacka, a także aktywne zaangażowanie polityczne zyskały mu światową sławę. W 1964 roku odmówił przyjęcia Nagrody Nobla w dziedzinie literatury. Zmarł w Paryżu w 1980 roku.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Egzystencjalizmegzystencjalizm (filozofia egzystencjalna)Egzystencjalizm jest humanizmemhumanizmhumanizmem to publikacja na podstawie tekstu wygłoszonego na konferencji w Paryżu w 1945 roku. Sartre nieco wcześniej wydał dwie części Dróg wolności, które wywołały duży rozgłos. Stały się punktem odniesienia dla interpretacji i oceny poglądów filozoficznych wyłożonych w jego podstawowym dziele – Bycie i nicości.

Poglądy Sartre’a były przedmiotem ataków zarówno myślicieli chrześcijańskich, jak i marksistów. Pierwsi zarzucali filozofowi ateizm i materializm, drudzy – zakwestionowanie materializmu. Krytycy z obu stron podobnie odrzucali pesymizm, przypadkowość i samotność, jaka wyzierała – ich zdaniem – z twórczości pisarza.

R1TN4bJacevxP1
Frederick Leighton, Samotność, ok. 1890
Co dzieje się z myślą, której nie zdołano obronić?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W powojennej Francji było zapotrzebowanie na idee niosące pokrzepienie i nadzieję – na humanizmhumanizmhumanizm.  Sartre postanowił więc pokazać w omawianym tekście, że głoszone przez niego poglądy są humanistyczne. W pierwszej kolejności postarał się o uproszczenie języka w stosunku do języka, jakim napisał Byt i nicość, tak aby dać szansę niewykształconym filozoficznie odbiorcom. Ponadto zależało mu na zyskaniu przychylności marksistów, których apetyt na wielką rewolucję społeczną podzielał, chociaż pragnienia jednoznacznej i wyrazistej teorii uzasadniającej ten apetyt już nie.

Chciał wyjaśnić, że dzielące ich różnice nie są różnicami fundamentalnymi.

Apologetyczny charakter publikacji Sartre’a wyraża się w polemice, jaką autor toczy z przywołanymi zarzutami oponentów. Tekst stanowi próbę prostego wyjaśnienia faktu, że egzystencjalizm odczytuje się zbyt prostacko.

To, co jest przedmiotem egzystencjalistycznego opisu – niełatwe warunki ludzkiego życia (np. konieczność określenia się przez działanie, która w przypadku ludzi wyzbytych woli samostanowienia odsłania życie monotonne i ubogie) – krytycy utożsamiają z popularyzacją określonych jakości czy cech charakteru (np. propagowaniem gnuśności). Sartre stara się dowieść, że egzystencjalizm nie jest wymierzony przeciwko człowiekowi. Wręcz przeciwnie – jest humanizmem, czyli perspektywą światopoglądową stawiającą człowieka w centrum świata i obdarzającą go wieloma prerogatywami.

Zarzuty wobec egzystencjalizmu

Na wstępie tekstu Sartre rekonstruuje zarzuty, z jakimi spotyka się egzystencjalizm:

  • Skłanianie ludzi ku kwietyzmowi, czyli postawy wycofania z aktywności w sprawach życia bieżącego, biernej i pozbawionej nadziei filozofii kontemplacyjnej, odrzucającej sens działania na rzecz zmiany.

  • Podkreślanie ludzkiej hańby, podkreślanie ludzkich błędów, wypaczeń i lekceważenie jasnych stron życia, piękna wpisanego w życie człowieka.

  • Akcentowanie samotności i izolacji jednostki ludzkiej – kwestionowanie tym samym możliwości i wartości międzyludzkiej solidarności.

  • Negacja uniwersalnych wartości i praw bożych, głoszenie zupełnej dobrowolności w sprawach aksjologicznych i niemożliwości oceny moralnej dokonywanych wyborów.

Jak Sartre odparł zarzuty oponentów?

Zarzut akcentowania przez egzystencjalistów ciemnej i brzydkiej strony życia filozof zestawił z powszechną kulturą pesymizmu i cynizmu. Twierdził, że właśnie tkwiący w egzystencjalizmie optymizm, polegający na przekonaniu o ludzkiej możliwości buntu, budzi społeczny opór.

Osamotnienie, niepokój, beznadziejność – w ujęciu egzystencjalistycznym – przynależą do kondycji człowieka. Każdy wybór: „Kim będę?”, jest nie tylko wyborem siebie w sytuacji, gdy żaden wzór nie jest dany, ale zarazem wyborem samego wzoru, każdy aksjologiczny wybór człowieka ma charakter uniwersalny: Wybierając siebie – wybieram człowieka. Towarzyszy temu przygniatające poczucie odpowiedzialności i niepokój, bo wybrało się jedną z możliwości, równocześnie nie wybierając pozostałych.

Jednak nie są to uczucia prowadzące do kwietyzmu, ale uczucia towarzyszące autentycznemu działaniu. Ponadto egzystencjalizm ateistyczny odrzuca istnienie Boga, a wraz z tym odrzuca istnienie wartości w świecie idei – nie istnieje żadne dobro a priori.

Jean-Paul Sartre Egzystencjalizm jest humanizmem

Nigdzie nie jest napisane, że dobro istnieje, że trzeba być uczciwym, że nie należy kłamać, ponieważ poruszamy się wyłącznie na płaszczyźnie, gdzie istnieją tylko ludzie.

cytat 8 Źródło: Jean-Paul Sartre, Egzystencjalizm jest humanizmem, tłum. J. Krajewski, K. Szeżyńska-Maćkowiak, Warszawa 1998.

Skoro Bóg nie istnieje, wszystko jest dozwolone, a człowiek w niczym poza samym sobą nie znajduje oparcia. Jest osamotniony i w niczym nie znajdzie usprawiedliwienia dla swoich wyborów, ponieważ: „człowiek jest wolny, bo człowiek jest wolnością”. Człowiek nie wybiera tylko swojego istnienia, ale poza tym wszystko inne.

Jean-Paul Sartre Egzystencjalizm jest humanizmem

(…) każdy pojawiający się człowiek ma do przeżycia całą, nietkniętą, oczekującą go przyszłość.

cytat 8 Źródło: Jean-Paul Sartre, Egzystencjalizm jest humanizmem, tłum. J. Krajewski, K. Szeżyńska-Maćkowiak, Warszawa 1998.

W procesie dokonywania wyborów możemy liczyć tylko na swoją wolę i na splot okoliczności wpływający na nasze działanie. Możliwości zaistnienia określonych sytuacji dzielą się na te, na które mamy wpływ, i na te, na które nie mamy wpływu. Możliwościami drugiego rodzaju nie ma sensu się zajmować. Podejmując określoną decyzję, muszę działać bez nadziei – czyli jeśli na przykład wybieram się w podróż, działam niezależnie od tego, że samolot może się rozbić, że po dotarciu na miejsce zostanę okradziony itd. Podobnie w sprawach społecznych.

Jean-Paul Sartre Egzystencjalizm jest humanizmem

Nie mogę liczyć na ludzi, których nie znam, nie mogę budować na dobroci ludzkiej albo na zainteresowaniu człowieka dobrem społeczeństwa, biorąc pod uwagę, że człowiek jest wolny i że nie istnieje żadna idealna natura ludzka, na której mógłbym się oprzeć.

cytat 8 Źródło: Jean-Paul Sartre, Egzystencjalizm jest humanizmem, tłum. J. Krajewski, K. Szeżyńska-Maćkowiak, Warszawa 1998.

Jednak niemożność przewidzenia okoliczności, które nastąpią, nie oznacza, że człowiek, zdaniem Sartre’a, ma się powstrzymać od działania. Wręcz przeciwnie:

Jean-Paul Sartre Egzystencjalizm jest humanizmem

(…) kwietyzm jest postawą ludzi, którzy mówią: inni robią to, czego ja nie mogę. Doktryna, którą wam przedstawiam, zdecydowanie neguje kwietyzm, ponieważ głosi: nie ma innej rzeczywistości, jak tylko działanie. Idzie ona zresztą jeszcze dalej, ponieważ dodaje: człowiek jest tylko i wyłącznie projekcją, istnieje tylko o tyle, o ile realizuje siebie, jest tylko zespołem swoich czynów, jest tylko swoim własnym życiem.

cytat 8 Źródło: Jean-Paul Sartre, Egzystencjalizm jest humanizmem, tłum. J. Krajewski, K. Szeżyńska-Maćkowiak, Warszawa 1998.

Dla egzystencjalisty istnieje tylko to, co się przejawia w działaniu, nie marzenia, plany, nadzieje.

Słownik

apologia
apologia

(gr. apologia – obrona, mowa obronna) wypowiedź zawierająca zarazem usprawiedliwienie i pochwałę osoby, sprawy lub idei

egzystencjalizm (filozofia egzystencjalna)
egzystencjalizm (filozofia egzystencjalna)

ruch filozoficzny powstały w latach 30. XX w. w Europie, który w centrum zainteresowania stawiał problematykę ludzkiego istnienia w świecie, zwłaszcza jego sensu i konsekwencji etycznych

humanizm
humanizm

(łac. humanus – ludzki) pojęcie wieloznaczne, między innymi oznacza tradycję filozoficzno‑światopoglądową, wywodzącą się z renesansu, dla której charakterystyczne jest podkreślanie wartości życia ludzkiego, skupienie na człowieku i wiara w jego moc poznawczą oraz sprawczość