Struktura systemu edukacji w latach 1989–2020 po kolejnych reformach

R9uvhr3sFahpT1
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑gray2

Od 1989 r. co pewien czas polska szkoła poddawana jest kolejnym przekształceniom. Poniżej zebrano argumenty zarówno zwolenników, jak i przeciwników, które pojawiały się podczas debaty publicznej na temat najważniejszych reformreformareform.

Jakie jest twoje stanowisko? Prześledź argumentację i zastanów się nad własną opinią.

Reforma szkolnictwa w 1999 r. – utworzenie gimnazjów (argumenty za i przeciw)

  • Gimnazja to szkolne molochy, gdzie w jednym roczniku uczy się nawet po kilkanaście klas.

  • Do gimnazjów trafiają uczniowie w najtrudniejszym wychowawczo i rozwojowo etapie życia, dlatego zamiast rozpoczynać naukę w nowej placówce, powinni pozostać pod opieką znających ich pedagogów w dotychczasowych, mniejszych szkołach, gdzie nie są anonimowi.

  • Gimnazja wyrównują szanse edukacyjne miast i wsi, ponieważ wydłużają o rok kształcenie ogólne.

  • Gimnazja przyczyniają się do poprawienia wyniku polskich uczniów w badaniach PISA (Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów).

  • Dzięki gimnazjom młodsze dzieci, oddzielone od nastolatków, są bezpieczniejsze, ponieważ mniejsza różnica wieku sprzyja integracji i lepszemu funkcjonowaniu grupy rówieśniczej.

  • Niniejsza reforma to marginalizacja szkolnictwa zawodowego.

Reforma szkolnictwa w 2009 r. – obniżenie wieku szkolnego (argumenty za i przeciw)

  • W innych krajach Unii Europejskiej obowiązek szkolnyobowiązek szkolnyobowiązek szkolny rozpoczyna się między czwartym a szóstym rokiem życia.

  • Dzieci, zaczynając naukę rok wcześniej, również rok wcześniej ją ukończą, dzięki czemu dłużej będą uczestnikami rynku pracy.

  • Sześcioletnie dzieci rozwojowo nie są gotowe do nauki w szkole.

  • Szkoły nie są przygotowane na przyjęcie sześciolatków.

  • Nauczyciele nie są przygotowani do nauczania sześciolatków.

  • Dzięki tej zmianie możliwe będzie tworzenie mniej licznych klas (maksymalnie 25 uczniów) w szkołach podstawowych.

  • Dzieci będą dobierane wiekowo do klas.

  • Sale są odpowiednio wyposażone do wieku dzieci.

  • Brak poparcia społecznego dla reformy (kampania społeczna „Ratuj maluchy”).

Reforma szkolnictwa w 2017 r. – likwidacja gimnazjów (argumenty za i przeciw)

  • Według badań sondażowych większość Polaków (70%) chce likwidacji gimnazjów (sondaż Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS z 2015 r.).

  • Brakuje dobrze opracowanych podręczników, szczególnie w początkowym okresie po wdrożeniu reformy.

  • Nagła likwidacja gimnazjum oznacza kumulację materiału do opanowania przez uczniów nowo utworzonych klas siódmych i ósmych (w dwa lata muszą opanować zakres programu trzyletniego gimnazjum).

  • Likwidacja gimnazjów to skrócenie o rok nauczania na poziomie ogólnym.

  • Reforma przeprowadzana jest zbyt szybko, co tworzy chaos organizacyjny.

  • Z powodu nagłego wprowadzenia reformy, w roku szkolnym 2019/2020 do klas pierwszych szkół średnich trafią jednocześnie dwa roczniki (tzw. podwójny rocznik), czyli absolwenci ostatniej klasy wygaszonych gimnazjów oraz absolwenci ósmych klas szkół podstawowych; oznacza to niemal dwukrotnie więcej niż zazwyczaj kandydatów, a przez to znaczne zmniejszenie szans na dostanie się do wybranej szkoły.

  • Istnieje konieczność reorganizacji zatrudnienia nauczycieli w gimnazjach.

  • Gimnazja służą wyrównywaniu szans edukacyjnych młodzieży z mniejszych miejscowości (oferta edukacyjna w dużych miastach jest szersza, bardziej różnorodna), a w efekcie likwidacji gimnazjów szanse te zostaną ograniczone.

  • Wczesne doświadczenie zmiany środowiska (po szkole podstawowej) uczy adaptacyjności do zmiany - umiejętności, która jest kluczowa na współczesnym rynku pracy.

  • Polscy gimnazjaliści osiągają coraz lepsze wyniki w badaniach PISA.

  • W przypadku wsi gimnazja wyrównują szanse, natomiast w miastach segregują młodzież, ponieważ tylko najlepsi absolwenci podstawówek mają szansę dostać się do dobrych gimnazjów, tworzonych przy liceach.

  • Odseparowanie od siebie dzieci z różnorodnych środowisk jest szkodliwe dla społeczeństwa.

  • Nie ma odpowiednio przygotowanej sieci ośmioklasowych szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych zdolnych przyjąć wszystkich chętnych uczniów.

  • Likwidacja gimnazjów przyczyni się do zwiększenia zainteresowania szkołami niepublicznymi.

  • Kluczowe jest odpowiednie przygotowanie nauczycieli do zawodu, a nie to, gdzie znajduje się szkoła.

R1MJdy4DlD1WB
Twoja opinia na temat reform szkolnictwa w Polsce. (Uzupełnij).

Słownik

obowiązek nauki
obowiązek nauki

funkcjonujący w Polsce obowiązek edukacyjny, wskutek którego po ukończeniu szkoły podstawowej młoda osoba musi nadal uczyć się aż do ukończenia 18. roku życia

obowiązek szkolny
obowiązek szkolny

nakładany przez państwo wymóg, wskutek którego dzieci i młodzież w określonym ustawowo wieku muszą uczestniczyć w edukacji powszechnej; obowiązek ten ustaje wraz z osiągnięciem górnej granicy wieku lub pewnego poziomu kształcenia

podstawa programowa
podstawa programowa

zestaw treści nauczania oraz umiejętności, obowiązkowy na danym etapie edukacyjnym

reforma
reforma

rozłożony w czasie i przebiegający w sposób kontrolowany przez odpowiednie instytucje państwowe proces przekształcania jakiegoś elementu systemu państwa, nienaruszający jego podstawowych reguł i mechanizmów