Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Praca dzieci to pojęcie odnoszące się do zatrudniania małoletnich w każdej pracy, co wiąże się z pozbawieniem ich dzieciństwa jako ważnego elementu rozwoju. Zatrudnianie dzieci uważane jest za szkodliwe moralnie, utrudnia małoletnim dostęp do edukacji. Praktyka zatrudniania dzieci uznawana jest za wyzysk i współczesną formę niewolnictwa - z tego względu zakazana jest przez większość krajów.

bg‑lime

Praca dzieci dawniej

Praca dzieci to kwestia gruntownie uwarunkowana historycznie. Małoletni pracowali bowiem od zawsze, głównie pomagając swoim rodzicom przy zajęciach, które oni sami podejmowali. Zarówno w małych, jak i dużych społecznościach młodzi pracownicy byli niezbędni do utrzymania produkcji na takim poziomie, by zaspokoić potrzeby całej grupy ludzi. Co więcej, dzieci zwykle przejmowały zajęcia swoich opiekunów, toteż - z racji wdrażania ich do określonych działalności już od najmłodszych lat - w okresie nastoletnim były już wykwalifikowanymi pracownikami niepotrzebującymi nadzoru podczas wykonywania określonych czynności.

Warto też pamiętać, że przed wiekami oczekiwana długość życia była dużo krótsza niż współcześnie, toteż już nastolatkowie uważani byli za osoby dorosłe i podejmowali te same obowiązki. W czasach, gdy ludzie żyli średnio 40‑50 lat, nie można było pozwolić sobie na zbyt długie wdrażanie młodzieży do ich przyszłych zawodów. Co więcej, przez wiele wieków edukacja dzieci nie podlegała instytucjonalizacji, a pozwolić na nią mogli sobie jedynie najlepiej sytuowani obywatele. Z tego względu większość wiedzy praktycznej małoletni zdobywali poprzez obserwację dorosłych i pomoc przy ich codziennych obowiązkach, a więc również - w pracy.

bg‑lime

Czasy industrialne i XX wiek

Następujące po sobie rewolucje przemysłowe, których początek przypada na XVIII wiek, przyczyniły się do wykorzystywania pracy dzieci na jeszcze większą skalę. Wynikało to z zapotrzebowania na pracowników wciąż rozrastających się fabryk. Szybko odkryto, że dzieci mogą być dużo słabiej opłacane (nierzadko 10‑20% wynagrodzenia osoby dorosłej na tym samym stanowisku), a w dodatku znacznie łatwiej je kontrolować, gdyż nie mają siły ani umiejętności potrzebnych do przeciwstawienia się dorosłym pracodawcom.

Nie wszyscy małoletni byli posyłani do pracy na siłę. Wiele osób spośród dzieci i młodzieży dobrowolnie podejmowało się zarobkowania celem partycypacji w budżecie rodzinnym. Do dziś małoletni pracują głównie w tych środowiskach, gdzie powszechne jest ubóstwo.

Początek XIX wieku przyniósł pewne zmiany w postrzeganiu pracy dzieci. Wielka Brytania przyjęła w 1819 roku Cotton Mills and Factories Act będący pierwszym dokumentem podejmującym próbę regulacji pracy nieletnich. Zgodnie z tym aktem prawnym dzieciom poniżej 9 roku życia nie wolno było pracować (dotychczas nawet czterolatki zatrudniane były w fabrykach i kopalniach), natomiast młodzież w wieku 9–16 lat mogła zarabiać przez 16 godzin dziennie. W połowie XIX wieku Wielka Brytania dopuszczała pracę dzieci (9‑16 lat) przez 60 godzin tygodniowo. Początek XX wieku przyniósł podwyższenie minimalnego wieku młodocianego pracownika do 12 lat.

Pomimo powolnych zmian, wielu małoletnich nadal podlegało wyzyskowi pracowniczemu jeszcze w połowie XX wieku. Niejednokrotnie dzieci zatrudniane były do wykonywania bardzo ciężkich prac, w dodatku w szkodliwych dla zdrowia warunkach. Przykładem może być choćby praca w przemyśle szklarskim, w którym na początku XX wieku zatrudnionych było dziesiątki tysięcy chłopców.

Te osoby małoletnie, które nie pracowały w fabrykach, angażowane były do zajęć w ramach tzw. produkcji domowej niepodlegającej kodyfikacji w równym stopniu, co praca w przedsiębiorstwach. Praca w domu dotyczyła różnych dziedzin, jak choćby krawiectwa, kaletnictwa, gastronomii, ale także prac montażowych i rolnictwa. W takich warunkach dzieci najczęściej pracowały u boku bliskich dorosłych, zwłaszcza kobiet (matek i babć).

RQpyHMXPRIoIB
Wykres liniowy. Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • rok: 1881
    • chłopcy: 81.3; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
    • dziewczęta: 46.6; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
  • 2. zestaw danych:
    • rok: 1900
    • chłopcy: 56.6; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
    • dziewczęta: 46.1; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
  • 3. zestaw danych:
    • rok: 1910
    • chłopcy: 51.1; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
    • dziewczęta: 38.3; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
  • 4. zestaw danych:
    • rok: 1920
    • chłopcy: 35.4; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
    • dziewczęta: 27.5; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
  • 5. zestaw danych:
    • rok: 1930
    • chłopcy: 28.5; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
    • dziewczęta: 26.4; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
  • 6. zestaw danych:
    • rok: 1936
    • chłopcy: 34.6; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
    • dziewczęta: 29.5; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
  • 7. zestaw danych:
    • rok: 1950
    • chłopcy: 11.8; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
    • dziewczęta: 8.2; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
  • 8. zestaw danych:
    • rok: 1961
    • chłopcy: 4.1; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
    • dziewczęta: 3.1; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
Źródło: ourworldindata.org/child‑labor
R1XdXE6E3YWcb
Wykres liniowy. Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • rok: 1851
    • chłopcy: 36.6; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
    • dziewczęta: 19.9; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
  • 2. zestaw danych:
    • rok: 1860
    • chłopcy: 36.9; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
    • dziewczęta: 20.2; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
  • 3. zestaw danych:
    • rok: 1870
    • chłopcy: 32.1; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
    • dziewczęta: 20.5; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
  • 4. zestaw danych:
    • rok: 1880
    • chłopcy: 22.9; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
    • dziewczęta: 15.1; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
  • 5. zestaw danych:
    • rok: 1890
    • chłopcy: 26.0; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
    • dziewczęta: 16.3; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
  • 6. zestaw danych:
    • rok: 1900
    • chłopcy: 21.9; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
    • dziewczęta: 12.0; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
  • 7. zestaw danych:
    • rok: 1911
    • chłopcy: 18.3; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
    • dziewczęta: 10.4; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
Źródło: ourworldindata.org/child‑labor
RMKGrEV3xOk6L
Wykres liniowy. Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • rok: 1890
    • chłopcy: 17.71; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
    • dziewczęta: 5.39; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
  • 2. zestaw danych:
    • rok: 1900
    • chłopcy: 17.77; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
    • dziewczęta: 6.11; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
  • 3. zestaw danych:
    • rok: 1910
    • chłopcy: 9.17; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
    • dziewczęta: 3.94; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
  • 4. zestaw danych:
    • rok: 1920
    • chłopcy: 5.87; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
    • dziewczęta: 2.86; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
  • 5. zestaw danych:
    • rok: 1930
    • chłopcy: 3.36; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
    • dziewczęta: 1.55; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
Źródło: ourworldindata.org/child‑labor
RadaAkv1kYpTL
Wykres liniowy. Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • rok: 2000
    • 15-17 lat: 42.40; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
    • 5-14 lat: 17.60; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
  • 2. zestaw danych:
    • rok: 2004
    • 15-17 lat: 35.20; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
    • 5-14 lat: 16.20; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
  • 3. zestaw danych:
    • rok: 2008
    • 15-17 lat: 35.0; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
    • 5-14 lat: 14.50; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
  • 4. zestaw danych:
    • rok: 2012
    • 15-17 lat: 33.0; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
    • 5-14 lat: 11.80; Podpis osi wartości: % pracujących dzieci
Źródło: ourworldindata.org/child‑labor
bg‑lime

Praca dzieci dzisiaj

R1d6RLz7qU3wW
Wykres półpierścieniowy. Lista elementów:
  • Afryka; Udział procentowy: 49,9%
  • Ameryka Pn. i Pd.; Udział procentowy: 13,5%
  • Półwysep Arabski; Udział procentowy: 7,4%
  • Azja i Oceania; Udział procentowy: 18,8%
  • Europa i Azja Centralna; Udział procentowy: 10,4%
Udział pracujących dzieci w wieku 5‑17 lat według poszczególnych kontynentów (2016)

Źródło: Global Estimates of Child Labour

Współcześnie wykorzystywanie dzieci do pracy uważane jest za formę niewolnictwa. Szacuje się, że od 150 do nawet 250 milionów małoletnich może być zmuszanych do pracy ponad własne siły, w dodatku za wynagrodzenie niewspółmierne do wykonywanych czynności.

Uważa się, że najwięcej dzieci pracuje w Indiach. W kraju tym niektóre osoby zatrudniane są tuż po skończeniu piątego roku życia. Maluchy podejmują się najróżniejszych prac - produkują piłki, sztuczne ognie, ale także wypalają cegły. Angażowane są też w sprzedaż kwiatów i pamiątek.

Z kolei Bangladesz to światowy potentat obuwniczo‑odzieżowy. Małe dzieci pracują tam przy szyciu ubrań i butów. W Chinach natomiast małoletni zatrudniani są przy produkcji zabawek.

W szczególnie niebezpiecznych warunkach młodzi ludzie pracują w tych rejonach świata, gdzie znajdują się plantacje. Na Wybrzeżu Kości Słoniowej ogromna rzesza maluchów zatrudniona jest przy uprawach kakaowca. Z kolei w Uzbekistanie nieletni pracują przy uprawie bawełny. Niejednokrotnie normy produkcyjne znacznie przekraczają fizyczne i psychiczne możliwości kilku- i kilkunastolatków. Z kolei za niesprostanie wygórowanym oczekiwaniom grożą kary, w tym również te cielesne. Za swoją ciężką pracę młodociani pracownicy otrzymują równowartość kilku centów, a i to nie zawsze. Zdarza się bowiem, że jedynym wynagrodzeniem za trud jest posiłek, na który nie wszyscy pracownicy mogą liczyć w swoich rodzinnych domach.

Jednak nie wszystkie przykłady wykorzystywania dzieci i młodzieży są tak drastyczne jak te wymienione powyżej. Nawet w krajach wysoko rozwiniętych młodzi ludzie angażowani są do pracy pod pretekstem pomocy rodzinie w codziennych obowiązkach. Zwykle ma to miejsce w miesiącach wolnych od nauki w szkole, kiedy młodzi ludzie nakłaniani są do codziennej pomocy w pensjonatach, restauracjach i gospodarstwach swoich bliskich. Zwykle nie otrzymują oni nawet najmniejszego wynagrodzenia za swoją pracę. Warto w tym miejscu wspomnieć, że regularne wykorzystywanie młodych ludzi do pomocy (np. przez całe wakacje) bez ich wynagrodzenia jest niezgodne z prawem, nawet jeśli chodzi rodzinne biznesy. Należy mieć natomiast na uwadze, iż obowiązkiem dzieci jest pomoc swoim rodzinom w zakresie adekwatnym do wieku i umiejętności (małoletni posiadają tak prawa, jak i obowiązki).

W Polsce, podobnie jak w innych krajach, dawniej praca dzieci nie była uznawana za działanie moralnie szkodliwe. Obecnie obowiązkiem małoletnich do ukończenia 18. roku życia jest nauka, który to obowiązek reguluje zapis Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 r. Co więcej, kodeks pracy ustanawia dolną granicę wieku młodocianych pracowników na 15 lat. Zatrudnianie młodszych osób jest kategorycznie zakazane. Niemniej praktyka często okazuje się inna. Młodzież w Polsce pracuje głównie na wsiach, zwłaszcza w okresie żniw, pomagając bliskim posiadającym gospodarstwa. W miastach nastolatkowie bywają nakłaniani są do pomocy przy rodzinnych biznesach (np. zmywanie naczyń w restauracji, załadunek towaru itp.). Bardzo często obowiązki takie uznawane są za naturalną pomoc, jaką dzieci powinny służyć swoim rodzicom, dlatego rzadkością jest, by za wypełnione zadania dostawały one choćby kieszonkowe.

R16yNqkglhJuA
Wykres kołowy. Lista elementów:
  • Robotnik; Udział procentowy: 68,3%
  • Zatrudniony; Udział procentowy: 22,5%
  • Samozatrudniony; Udział procentowy: 8,1%
  • Niezdefiniowane lub brak danych; Udział procentowy: 1,1%
Status pracujących dzieci (2012)

Źródło: ourworldindata.org/child‑labor
RZYwDqeWcmgdK
Wykres kołowy. Lista elementów:
  • 5-11 lat; Udział procentowy: 48%
  • 12-14 lat; Udział procentowy: 28%
  • 15-17 lat; Udział procentowy: 24%
Wiek zatrudnionych dzieci (2016)

Źródło: Global Estimates of Child Labour
RFimtJty9zHOH
Wykres kołowy. Lista elementów:
  • Rolnictwo; Udział procentowy: 70,9%
  • Przemysł; Udział procentowy: 11,9%
  • Usługi; Udział procentowy: 17,2%
Udział zatrudnienia dzieci w poszczególnych sektorach gospodarki (2016).

Źródło: Global Estimates of Child Labour
Współczesne przyczyny i skutki pracy dzieci

tekst

PRZYCZYNY

SKUTKI

Dzieci

- chęć pomocy ubogiej rodzinie lub przymuszenie przez rodzinę

- brak dostępu do edukacji

- brak innego zajęcia

- chęć sprostania oczekiwaniom dorosłych

- utrata dzieciństwa potrzebnego do prawidłowego rozwoju

- niewystarczająca edukacja do podjęcia godnej pracy w przyszłości

- brak poczucia własnej wartości

- liczne wady rozwojowe (fizyczne i psychiczne)

- choroby i wypadki nierzadko prowadzące do kalectwa lub śmierci

Gospodarka

- tania i łatwa do kontrolowania siła robocza

- brak rąk do pracy (w Afryce jest to spowodowane epidemią HIV/AIDS wśród dorosłych),

- siłą napędową gospodarki są prace fizyczne, do których można zatrudnić dużą liczbę słabo opłacanych pracowników

- zahamowany rozwój w bardziej dochodowej branży usług

Społeczeństwo

- powszechne ubóstwo

- model rodziny wielodzietnej - rodzice nie są w stanie utrzymać dużej liczby dzieci

- brak poszanowania dla praw dzieci

- traktowanie dzieci jako „własności” dorosłych członków rodziny

- ciche przyzwolenie na pracę dzieci, które utrudnia wprowadzenie istotnych zmian w tym zakresie

- rozwój patologii społecznych

- przekazywanie etosu pracy dzieci z pokolenia na pokolenie (pracujący w dzieciństwie rodzice przymuszają do pracy swoich potomków)

- utrudnienie organizacjom i rządom państw wprowadzania zmian w prawodawstwie dotyczącym zatrudniania dzieci

1
Polecenie 1

Jaki wpływ na kilkuletnie dzieci może mieć angażowanie ich do ciężkich prac? Spróbuj wymienić zarówno aspekty fizyczne, jak i psychiczne wykorzystywania małoletnich.

uzupełnij treść
bg‑lime

Zwalczanie pracy dzieci

Choć dziecko uważane jest za jednostkę autonomiczną już od epoki oświecenia, to w rzeczywistości maluchy i nastolatkowie postrzegani byli jako własność dorosłych. Dopiero wiek XX przyniósł istotne regulacje dotyczące ograniczenia lub próby całkowitej eliminacji wykorzystywania małoletnich do pracy. W 1913 roku miał miejsce I Międzynarodowy Kongres Opieki nad Dzieckiem, podczas którego pochylono się nad kwestią wyzysku nawet kilkuletnich dzieci w przemyśle. W 1920 roku powstał natomiast Międzynarodowy Związek Pomocy Dzieciom (UISE) z siedzibą w Genewie. To za sprawą tej organizacji w 1924 roku Zgromadzenie Ligi Narodów przyjęło Deklarację Praw Dziecka (tzw. Genewską). Działania te uznać można za początek ochrony dzieci, ich prawa do edukacji, beztroskiego dzieciństwa i bezpieczeństwa.

Przeciwdziałaniem zatrudnianiu małoletnich zajmuje się również ONZ oraz Międzynarodowa Organizacja PracyMiędzynarodowa Organizacja PracyMiędzynarodowa Organizacja Pracy powstała w 1919 roku. Ta druga organizacja opracowała Międzynarodowy Program Eliminacji Pracy Dzieci polegający m.in. na zwiększaniu świadomości dotyczącej szkodliwości pracy małoletnich i wzmacnianiu instytucji zwalczających zatrudnienie dzieci oraz promowaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Przykładem działaniu programu jest dofinansowanie rządu Pakistanu celem zapewnienia edukacji i szkolenia zawodowego dzieciom wycofanym z rynku pracy ze względu na zbyt młody wiek.

Kolejnym etapem prawnej ochrony dzieci i młodzieży było przyjęcie przez zgromadzenie Ogólne ONZ w 1959 r. Deklaracji Praw Dziecka, która w 1989 roku przekształciła się w powszechnie obowiązującą Konwencję o Prawach DzieckaKonwencja o Prawach DzieckaKonwencję o Prawach Dziecka.

W 2000 roku mocy nabrała Europejska konwencja o wykonywaniu praw dzieci uchwalona przez Radę Europy. W wielu krajach, zwłaszcza wysoko rozwiniętych, istnieje również urząd Rzecznika Praw Dziecka, który w imieniu małoletnich występuje w obronie ich praw.

Innymi organizacjami, które zajmują się ochroną dzieci i młodzieży przed wyzyskiem jest UNESCOUNESCOUNESCO z siedzibą w Paryżu i UNICEFUNICEFUNICEF z siedzibą w Nowym Jorku. Obie instytucje zajmują się ochroną praw człowieka (UNICEF z naciskiem na prawa dzieci) oraz prawem do powszechnego dostępu do edukacji i kultury.

Część krajów usiłuje zwalczać problem pracy dzieci na swoim terytorium. Dobrym przykładem mogą być Indie, gdzie w 2013 roku Sąd Najwyższy w Pendżabie i Haryanie zakazał zatrudniania małoletnich do 14 roku życia. Wyjątkiem jest praca przy rodzinie prowadząca do wyuczenia zawodu.

R1HvdPPHdCye7
Dziewczynki protestujące przeciwko wyzyskowi małoletnich (Dzień Pracy, Nowy Jork, 1909)
Źródło: dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/, domena publiczna.
1
Polecenie 2

Zapoznaj się z fragmentem artykułu i wyjaśnij, jak świadomość konsumencka może wpłynąć na ograniczenie wykorzystywania dzieci do pracy na przykładzie przemysłu odzieżowego.

1

Dzisiejsze przedsiębiorstwa muszą stawiać czoła nowemu wyzwaniu – rosnącej świadomości konsumentów, która obejmuje zarówno problemy ekologiczne, jak i kwestie społeczne. Świadomość ta oznacza nie tylko szerszą wiedzę na temat zagrożeń środowiskowych czy niekorzystnych, a nawet patologicznych zjawisk społecznych, ale również umiejętność dostrzegania wpływu człowieka na powstawanie tych problemów i wykształcanie się określonych postaw. Ostatecznym efektem wzrostu świadomości konsumenta są jego konkretne zachowania. Z perspektywy przedsiębiorstw szczególnie istotne są zachowania rynkowe nabywców.Z jednej strony mogą być to zachowania nagradzające te podmioty gospodarcze, które zachowują się w sposób etyczny – ich istotą jest to, że pozytywnie oceniana postawa takich przedsiębiorstw staje się swego rodzaju przewagą konkurencyjną i prowadzi do zwiększenia sprzedaży ich produktów czy usług. Ale świadomy konsument dysponuje też narzędziami, które mogą stanowić swoistą karę dla tych przedsiębiorstw, które postępują w sposób nieetyczny – tymi narzędziami jest zarówno indywidualne unikanie produktów i usług źle ocenianego przedsiębiorstwa, jak i jego bardziej zorganizowana i masowa forma, czyli bojkot konsumencki. W ciągu ostatnich 25 lat przedsiębiorstwa sektora odzieżowego niejednokrotnie stawały się obiektem krytyki, a nawet bojkotu konsumenckiego. Jednym z pierwszych napiętnowanych za wykorzystywanie pracy dzieci koncernów była amerykańska firma Nike – zarzuty takie pojawiły się w magazynie „Life” w 1996 r., a opisany proceder dotyczył pakistańskich fabryk pracujących na rzecz amerykańskiej korporacji. Inną firmą z branży odzieżowej, którą oskarżono o wykorzystywanie pracy dzieci i inne nieetyczne działania wobec pracowników zatrudnionych przez jej podwykonawców, był amerykański koncern GAP. Tym razem sprawa dotyczyła fabryk w Indiach. Z krytyką o podobnym charakterze spotkały się też inne znane marki odzieżowe, m.in. H&M i Zara.

Indeks górny Źródło: Płoska R., Przemysł odzieżowy wobec problemu pracy dzieci, „Zarządzanie i Finanse Journal of Management and Finance”, Vol. 14, No. 3/2/2016, s. 191‑193. Indeks górny koniec

uzupełnij treść

Słownik

Konwencja o Prawach Dziecka
Konwencja o Prawach Dziecka

międzynarodowa konwencja uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w 1989 r.; obowiązuje we wszystkich krajach poza USA; spisane w niej zostały wszystkie prawa dziecka

Międzynarodowa Organizacja Pracy
Międzynarodowa Organizacja Pracy

powstała w 1919 r. z ramienia ONZ; zajmuje się ograniczeniem pracy dzieci, ochroną praw pracowniczych, tworzeniem nowych miejsc pracy oraz propagowaniem wysokich standardów zatrudnienia

UNESCO
UNESCO

Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury powołana w 1946 roku; proklamuje poszanowanie praw człowieka bez względu na kolor skóry, wyznanie czy pochodzenie; zajmuje się współpracą międzynarodową mającą na celu szerzenie dostępu do kultury, sztuki i nauki

UNICEF
UNICEF

Fundusz Narodów Zjednoczonych na rzecz Dzieci powołany przez ONZ w 1946 roku; niesie pomoc dzieciom i kobietom głównie w krajach rozwijających się; organizuje żywność i pomoc medyczną, ale także przyczynia się do polepszenia dostępu do oświaty