Mikołaj Sęp Szarzyński – poeta metafizyczny

W roku 1601, 20 lat po śmierci autora, ukazał się drukiem jedyny zbiór poezji Mikołaja Sępa Szarzyńskiego. W Rytmach, abo Wierszach polskich znalazło się kilkadziesiąt utworów, które zdołali zgromadzić młodszy brat poety Jakub oraz nieznany z nazwiska duchowny. Zawarte w tomiku wiersze należą do kilku gatunków, m.in. sonetówsonetsonetów, pieśni, psalmów, epigramatów. Tym, co je łączy, jest tematyka filozoficzno‑religijna. Z tego powodu zalicza się Sępa Szarzyńskiego do nurtu metafizycznegometafizykametafizycznego.

Biografia Sępa Szarzyńskiego zawiera wiele niejasności. Można jednak założyć, że poeta nie uczestniczył w żadnej wojnie prowadzonej wówczas przez Rzeczpospolitą. Motyw wojowania w jego utworach dotyczy głównie walk duchowych, prowadzonych przez człowieka z otaczającymi go pokusami. Poeta odwołuje się tu motywu miles christianusmilesmiles christianusIndeks górny ..

Motyw miles christianus

Motyw miles christianus ma genezę biblijną. W Piśmie Świętym (zwłaszcza w Starym Testamencie) często wspomina się o walkach toczonych przez naród wybrany z przedstawicielami innych nacji i wyznań. Zawsze w tym kontekście jako wodza przedstawiano Boga (Jahwe), który – jak wierzyli Izraelici – obiecał im Ziemię Obiecaną, ale to oni musieli ją zdobyć i utrzymać w ramach „świętej wojny”.

RX08QRb759LmS1
El Greco, Św. Paweł, między 1610 r. a 1614 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Nowy Testament znacząco zmienił perspektywę, z której postrzegano działania wojenne. Obowiązujące w kulturze judejskiej prawo zemsty zostało zastąpione przez prawo miłości i przebaczania. Taka postawa prowadziła do kojarzenia walki głównie ze zmaganiami wewnętrznymi. Egzemplifikują to m.in. słowa św. Pawła, porównującego cnoty chrześcijańskie do uzbrojenia, które jest konieczne, aby pokonać szatana.

Ef 6, 10-17

List Św. Pawła do Efezjan

10 W końcu bądźcie mocni w Panu - siłą Jego potęgi. 11 Obleczcie pełną zbroję Bożą, byście mogli się ostać wobec podstępnych zakusów diabła. 12 Nie toczymy bowiem walki przeciw krwi i ciału, lecz przeciw Zwierzchnościom, przeciw Władzom, przeciw rządcom świata tych ciemności, przeciw pierwiastkom duchowym zła na wyżynach niebieskich. 13 Dlatego weźcie na siebie pełną zbroję Bożą, abyście w dzień zły zdołali się przeciwstawić i ostać, zwalczywszy wszystko. 14 Stańcie więc [do walki] przepasawszy biodra wasze prawdą i oblókłszy pancerz, którym jest sprawiedliwość, 15 a obuwszy nogi w gotowość [głoszenia] dobrej nowiny o pokoju. 16 W każdym położeniu bierzcie wiarę jako tarczę, dzięki której zdołacie zgasić wszystkie rozżarzone pociski Złego. 17 Weźcie też hełm zbawienia i miecz Ducha, to jest słowo Boże.

1 Źródło: Ef 6, 10-17, [w:] Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, oprac. Zespół Biblistów Polskich z inicjatywy Benedyktynów Tynieckich, Poznań 1980, s. 1328.
1 Tes 5, 5-8

Pierwszy list Św. Pawła do Tesaloniczan

5 Wszyscy wy bowiem jesteście synami światłości i synami dnia. Nie jesteśmy synami nocy ani ciemności. 6 Nie śpijmy przeto jak inni, ale czuwajmy i bądźmy trzeźwi! 7 Ci, którzy śpią, w nocy śpią, a którzy się upijają, w nocy są pijani. 8 My zaś, którzy do dnia należymy, bądźmy trzeźwi, odziani w pancerz wiary i miłości oraz hełm nadziei zbawienia.

2 Źródło: 1 Tes 5, 5-8, [w:] Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, oprac. Zespół Biblistów Polskich z inicjatywy Benedyktynów Tynieckich, Poznań 1980, s. 1342.
2 Kor 10, 3-4

Drugi list Św. Pawła do Koryntian

3 Chociaż bowiem w ciele pozostajemy, nie prowadzimy walki według ciała, 4 gdyż oręż bojowania naszego nie jest z ciała, lecz posiada moc burzenia, dla Boga twierdz warownych.

3 Źródło: 2 Kor 10, 3-4, [w:] Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, oprac. Zespół Biblistów Polskich z inicjatywy Benedyktynów Tynieckich, Poznań 1980, s. 1312–1313.

W początkach chrześcijaństwa dominowało więc duchowe rozumienie walki prowadzonej przez rycerza chrześcijańskiego. Ta pacyfistyczna koncepcja uległa zmianie, gdy chrześcijaństwo – za sprawą Konstantyna WielkiegoKonstantyn WielkiKonstantyna Wielkiego – stało się religią oficjalną. Pojawiło się wówczas dosłowne rozumienie walki w imię wiary, co wiązało się m.in. z wytworzeniem się rycerstwa jako grupy społecznej przeznaczonej m.in. do szerzenia i obrony chrześcijaństwa.

RlWGDWXVNp76y1
Pieter Aertsen, Czyny miłosierdzia chrześcijańskiego, 1575
Źródło: Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.

Te dwa sposoby pojmowania, kim jest miles christianus, znalazły odzwierciedlenie w literaturze. Do najsłynniejszych dzieł podejmujących motyw należał łacińskojęzyczny Podręcznik żołnierza chrystusowego nauk zbawiennych pełny (Enchiridion militis christiani saluberrimis praeceptis refertum), napisany w 1503 r. przez Erazma z RotterdamuErazm z RotterdamuErazma z Rotterdamu. Niderlandzki uczony upowszechnił w nim ideę walki duchowej toczonej przez każdego człowieka wyposażonego w odpowiedni „rynsztunek”, tj. wiarę i cnoty pomagające pokonać grzechy i słabości. Takie rozumienie powinności rycerza chrześcijańskiego nie oznaczało, że popularnością nie cieszyła się koncepcja traktowania walki dosłownie. Wspomagały ją dzieła propagujące ideę krucjaty, np. włoski epos Gerusalemme liberata (Jerozolima wyzwolona) autorstwa Torquata TassaTorquato TassoTorquata Tassa, opowiadający dzieje pierwszej wyprawy krzyżowej ogłoszonej w 1095 r. przez papieża Urbana II.

Miles christianus w twórczości Mikołaja Sępa Szarzyńskiego

Mikołaj Sęp Szarzyński w Pieśni VI O Strusie, który zabit na Rastawicy od Tatarów Roku Pańskiego 1571 ukazał wojnę w obu wspomnianych wymiarach. Pieśń ta przedstawia bohaterską śmierć Stanisława Strusia, uczestnika bitwy z Tatarami, którą w 1571 r. oddział wojska dowodzonego przez hetmana Jerzego Jazłowieckiego stoczył niedaleko Białej Cerkwi.

Mikołaj Sęp Szarzyński Pieśń VI: O Strusie, który zabit na Rastawicy od Tatarów Roku Pańskiego 1571

IzażizażIzaż wódz tebańskiwódzwódz tebański, iż umarł zgromiwszy
Waleczne Spartany, zda się być szczęśliwszy,
Niż on AemiliusAemiliusAemilius, co przy wojsku zbitym
U Kan żywot zawarł ześciemześciemześciem znamienitym?
BądźbądźBądź tamten szczęśliwszy, poważniejsza żywie
Sława tego, który z samym nielękliwie
Potkał się nieszczęściem i stałą krwawemu
Pokazał zwycięzcy twarz, kiedy rączemu
BachmatowibachmatBachmatowi drudzy, nie zbroi, ufają,
przeprzeprze bojaźń próżną sławy odbiegają.
Także Rastawica, potok nieszczęśliwy,
Pierwej wód pozbędzie, niźli twe, poczciwy
I nietrwożny Strusie, żywota skończenie
U rycerskich ludzi przyjdzie w zapomnienie.
Wolał od strzał zginąć pohańcapohaniecpohańca zdradnego,
Niż tyłtyłtył swój pokazać sprośnie oczom jego.

[…]

Padł krwawy, gęstemi przywalen strzałami.
Godny Syn ojczyzny mężnymi sprawami!

4 Źródło: Mikołaj Sęp Szarzyński, Pieśń VI: O Strusie, który zabit na Rastawicy od Tatarów Roku Pańskiego 1571, [w:] tegoż, I w odmianach czasu smak jest. Antologia polskiej poezji epoki baroku, oprac. J. Sokołowska, Warszawa 1991, s. 63–64.
RsNITdNCzzv5w1
Albrecht Altdorfer, Rycerz trzymający chleb i wino, ok. 1512–1515
Źródło: Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.

Zestawiając polskiego rycerza z bohaterami antycznymi, Sęp podkreślał, że walka, w której brał udział Stanisław Strus miała wymiar nie tylko polityczny, ale także religijny, gdyż prowadzona była z „pohańcami” w imię wiary chrześcijańskiej. W swoich utworach poeta rezygnował z odniesień do konkretnych wydarzeń historycznych, wojnę przedstawiał jako odwieczny bój, w którym każdy chrześcijanin musi przeciwstawić się pokusom. W utworach Sępa

Czesław Hernas Literatura baroku

(…) jednostka zdana jest na niezwykły heroizm, by sprostać światu i warunkom nieustającej wojny na drodze do „swej szczęśliwości Własnej (co Bogiem zowiemy)”.

WoluntarystycznawoluntarystycznaWoluntarystyczna koncepcja losu narzuciła Sępowi biblijne ciągi skojarzeń i metafor militarnych: [...] życie jest „bojowaniem”, „straszliwym bojem”, człowiek walczy przeciw „zazdrosnym wojskom”, którym przewodzi szatan, „hetman ciemności”. Bóg jest „stworzenia obrońcą”, „ratunkiem duszy”.

5 Źródło: Czesław Hernas, Literatura baroku, Warszawa 1989, s. 24.
miles
Rastawica
izaż
wódz
Aemilius
ześciem
bądź
bachmat
prze
pohaniec
tył
Konstantyn Wielki
Erazm z Rotterdamu
Torquato Tasso
woluntarystyczna

Słownik

metafizyka
metafizyka

(gr. ta meta ta physika – to, co ponad fizyką) – dziedzina wiedzy rozważająca istotę bytu, nieograniczająca się do rzeczywistości materialnej; wiedza o tym, co niedostępne zmysłom oraz doświadczeniu

sonet
sonet

(łac. sonare – wydawanie dźwięku, brzmienie, dźwięczenie) – gatunek liryczny, który zrodził się we Włoszech ok. XIII wieku, o tematyce salonowo‑erotycznej (Petrarka) lub refleksyjno‑filozoficznej (Sęp Szarzyński). W zależności od układu rymów wyróżnia się sonet włoski (abba abba cdd cdc lub cdc dcd) i francuski (abba abba cdc dee). Kunsztowna kompozycja sonetów wiąże się z wykorzystaniem środków stylistycznych: wymyślnych powtórzeń, gradacji, paralelizmów, metafor