Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Początkowo naukę o tym, w jaki sposób powstają i trwają różnego rodzaju byty, określano mianem metafizyki. Termin ten powstał najprawdopodobniej przez przypadek, kiedy to w I w. n.e. Andronikos z Rodos, porządkując pisma Arystotelesa, zbiór traktatów dotyczących „nauki o pierwszych zasadach bytu” ustanowił po księgach zwanych Fizyką i nazwał metafizyką. W tym kontekście greckie tá metá tá physiká tłumaczymy jako „to, co jest po fizyce”. Metafizyka miała być zatem nauką zajmującą się zagadnieniem samego bytu. Dopiero w XVIII w. na oznaczenie nauki o tym, co istnieje jako byt, zaczęto używać pojęcia ontologia. Termin ten wywodzi się z języka greckiego: słowo on óntos tłumaczymy jako „będący”, „byt”, natomiast lógos to „słowo”, „nauka”, „rozum”.

RkzTcGrRMofeP1
Popiersie Talesa z Miletu
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Od początków kształtowania się filozofii, rozumianej jako jeden z fundamentów cywilizacji europejskiej, której kolebką jest starożytna Grecja, rozważania dotyczące tego, w jaki sposób świat istnieje, były jednym z podstawowych zagadnień. Na przełomie VII i VI w. p.n.e. pochodzący z Miletu Tales zastanawiał się nad siłą sprawczą, będącą równocześnie tworzywem, z którego konstytuuje się wszelki byt.

Tales przyjął, że tym, z czego stworzony jest każdy byt, musi być woda. Argumentował, że ten żywioł umożliwia trwanie temu, co żywe, a całą przyrodę uznał za żywy organizm. Kontynuatorzy rozważań Talesa, przedstawiciele szkoły milezyjskiejszkoła milezyjskaszkoły milezyjskiej, Anaksymander i Anaksymenes, pochodzący z tego samego miasta, z którego wywodził się ich nauczyciel, rozwijali przemyślenia dotyczące pierwszej zasady, nazywanej archéarchéarché. Myśliciele z Miletu za pomocą obserwacji i przy użyciu logosulogoslogosu, czyli rozumu, badali zmienności rzeczy i zjawisk, próbując ustalić, czym jest tworzywo świata. Podobnie Heraklit z Efezu i inni przedstawiciele jońskiej filozofii przyrodyjońska filozofia przyrodyjońskiej filozofii przyrody zajmowali się rozważaniami dotyczącymi arché. Zdaniem Heraklita wszystko, co istnieje, wynika z nieustającej zmiany, dzięki czemu wszystkie byty stają się. Radykalne stanowisko ontyczne Heraklita nazywane jest wariabilizmemwariabilizmwariabilizmem.

R11oWyM4QeHrn1
Obraz przedstawiający wyobrażenie Heraklita z Efezu autorstwa niderlandzkiego malarza Johannesa Moreelse'a, żyjącego w XVII wieku.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Parmenides, przedstawiciel szkoły elejskiej,szkoła elejskaszkoły elejskiej, badał byt, utożsamiając go z Prawdą. Uważał, że tylko to, co jest, jest prawdziwe, a wszystkie własności bytu są z konieczności przymiotami Prawdy. Własności bytu, zdaniem Parmenidesa, wynikają z twierdzenia, że „byt jest, a niebytu nie ma”. Byt jest wieczny, więc nie ma początku ani końca, jest nieruchomy i niezmienny, oraz stały i jeden.

Natomiast w V w. p.n.e. działający w Abderze Leucyp i Demokryt rozwijali nurt atomizmu. Filozofowie, inspirując się rozważaniami Parmenidesa i jego uczniów o jedności bytu, starali się przemyśleć zagadnienie istnienia wielości powstających rzeczy i zjawisk. Tym sposobem Leucyp i jego uczeń Demokryt opracowali koncepcję atomówatomatomów, niezniszczalnych i niepodzielnych bytów, które łącząc się w skupiska, konstytuują otaczający nas świat w postaci przemijających rzeczy i zjawisk. Platon, uznawany za jednego z najważniejszych myślicieli w dziejach filozofii, uważał, że nasze poznanie zachodzi nie tylko za pomocą zmysłów, lecz przede wszystkim intelektu. Twórca Akademii wnioskował, że istnieją byty niezmienne i wieczne, które istnieją idealnie – idee. Byty umieszczone w czasie i przestrzeni, które nieustannie stają się i przemijają, nie istnieją we właściwym sensie tego słowa. Platon wskazywał, że rzeczy, którym przypisujemy istnienie na podstawie doświadczenia zmysłowego, nie muszą być tymi, które istnieją prawdziwie. Stanowisko Platona określa się mianem idealizmu.

Rqqbg6SEicGP21
Obraz przedstawiający wyobrażenie Demokryta z Abdery autorstwa niderlandzkiego malarza Johannesa Moreelse'a żyjącego w XVII wieku.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W XVII w. francuski filozof René Descartes w toku swoich rozważań dowodził istnienia dwóch rozdzielonych od siebie substancjisubstancjasubstancji: rzeczy myślącej (łac. res cogitans) oraz rzeczy rozciągłej (łac. res extensa). Stanowisko rozwijane przez uczonego nazywamy dualizmem psychofizycznym, a polega ono na uznawaniu niezależnego istnienia umysłu i ciała. W tym samym czasie Baruch Spinoza, działający w Niderlandach filozof, skrytykował twierdzenia Kartezjusza. W swoim najsłynniejszym dziele pt. Etyka myśliciel dowodził, że istnieje tylko jedna substancja przejawiająca się na wiele sposobów, na przykład w postaci ciał lub umysłu, które są ze sobą powiązane.

R6Ugzs4pgroC11
Okładka dzieła Kartezjusza pt. Medytacje o pierwszej filozofii.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Również współcześni filozofowie i filozofki proponują różne warianty pojmowania tego, w jaki sposób świat istnieje. W wieku XX myśliciele Gilles DeleuzeFélix Guattari rozwinęli koncepcję ontologiczną, która ukazuje istniejące rzeczy nie jako stałe i niezmienne byty, lecz nieustannie podlegające przekształceniom zjawiska. Zdaniem francuskich filozofów wszystko to, co powstaje, nieustannie przekształca się w procesach nazywanych przez nich stawaniem się. Wchodzenie w relacje z innymi powoduje nasze wzajemne przeistaczanie, stanowiące wyraz samoorganizującej się materii, rozumianej jako ogół tego, co istnieje. Natomiast feministyczna fizyczka i filozofka Karen Barad w swoich rozważaniach łączy zagadnienia z zakresu mechaniki kwantowej z teoriami krytycznymi. Ontologia rozwijana przez badaczkę polega na pojmowaniu świata jako powiązania wielorakich procesów, konstytuujących ludzkie i nieludzkie cielesne sposoby istnienia, takie jak zwierzęta, rośliny, rzeczy, bakterie, grzyby itp., które są względem siebie sprawcze, czyli dokonują wzajemnych przekształceń.

R1O1xeCW0OnYc
Gilles Deleuze
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.

Słownik

arché
arché

(gr. przyczyna, władza) pierwsza zasada, czyli tworzywo, siła stanowiąca przyczynę tego, co istnieje jako byt

atom
atom

(gr. átomos – niepodzielny) niezniszczalny i wieczny byt, opisany przez Leucypa; atomów jest nieskończenie wiele i mają różne kształty

jońska filozofia przyrody
jońska filozofia przyrody

nurt filozoficzny zapoczątkowany w starożytności w Jonii, krainie znajdującej się w Azji Mniejszej; jego przedstawiciele poprzez obserwację tego, co zmienne, starali się ustalić, czym jest pierwsza zasada

logos
logos

(gr. logos – słowo, rozum, nauka) rozum, a także racjonalne poznanie, wynikające z intelektualnego oglądu i umożliwiające poznanie podstawowych prawd

substancja
substancja

(łac. substantia – byt, podłoże, istota, podmiot) istniejący byt o określonych właściwościach

szkoła elejska
szkoła elejska

grecka szkoła filozoficzna działająca w VI–V w. p.n.e. w Elei; eleaci ufali wyłącznie rozumowi i dedukcji, sądzili, że myśl zawsze odtwarza coś istniejącego, natomiast zmysły ulegają złudzeniom; odrzucając poznanie zmysłowe, negowali wielość rzeczy i ich ruch; przyjmowali, że istnieje tylko jeden byt, niezmienny i nieuchronny

szkoła milezyjska
szkoła milezyjska

założona przez Talesa w mieście Milet; głównym obszarem zainteresowań jej przedstawicieli była zapoczątkowana przez nich filozofia przyrody; szkoła milezyjska była częścią szkoły jońskiej

wariabilizm
wariabilizm

(łac. variabilis – zmienny) stanowisko filozoficzne przyjmujące nieustającą zmianę wszystkiego, co istnieje, proces stawania się