Przeczytaj
Początkowo naukę o tym, w jaki sposób powstają i trwają różnego rodzaju byty, określano mianem metafizyki. Termin ten powstał najprawdopodobniej przez przypadek, kiedy to w I w. n.e. Andronikos z Rodos, porządkując pisma Arystotelesa, zbiór traktatów dotyczących „nauki o pierwszych zasadach bytu” ustanowił po księgach zwanych Fizyką i nazwał metafizyką. W tym kontekście greckie tá metá tá physiká tłumaczymy jako „to, co jest po fizyce”. Metafizyka miała być zatem nauką zajmującą się zagadnieniem samego bytu. Dopiero w XVIII w. na oznaczenie nauki o tym, co istnieje jako byt, zaczęto używać pojęcia ontologia. Termin ten wywodzi się z języka greckiego: słowo on óntos tłumaczymy jako „będący”, „byt”, natomiast lógos to „słowo”, „nauka”, „rozum”.
Od początków kształtowania się filozofii, rozumianej jako jeden z fundamentów cywilizacji europejskiej, której kolebką jest starożytna Grecja, rozważania dotyczące tego, w jaki sposób świat istnieje, były jednym z podstawowych zagadnień. Na przełomie VII i VI w. p.n.e. pochodzący z Miletu Tales zastanawiał się nad siłą sprawczą, będącą równocześnie tworzywem, z którego konstytuuje się wszelki byt.
Tales przyjął, że tym, z czego stworzony jest każdy byt, musi być woda. Argumentował, że ten żywioł umożliwia trwanie temu, co żywe, a całą przyrodę uznał za żywy organizm. Kontynuatorzy rozważań Talesa, przedstawiciele szkoły milezyjskiejszkoły milezyjskiej, Anaksymander i Anaksymenes, pochodzący z tego samego miasta, z którego wywodził się ich nauczyciel, rozwijali przemyślenia dotyczące pierwszej zasady, nazywanej archéarché. Myśliciele z Miletu za pomocą obserwacji i przy użyciu logosulogosu, czyli rozumu, badali zmienności rzeczy i zjawisk, próbując ustalić, czym jest tworzywo świata. Podobnie Heraklit z Efezu i inni przedstawiciele jońskiej filozofii przyrodyjońskiej filozofii przyrody zajmowali się rozważaniami dotyczącymi arché. Zdaniem Heraklita wszystko, co istnieje, wynika z nieustającej zmiany, dzięki czemu wszystkie byty stają się. Radykalne stanowisko ontyczne Heraklita nazywane jest wariabilizmemwariabilizmem.
Parmenides, przedstawiciel szkoły elejskiej,szkoły elejskiej, badał byt, utożsamiając go z Prawdą. Uważał, że tylko to, co jest, jest prawdziwe, a wszystkie własności bytu są z konieczności przymiotami Prawdy. Własności bytu, zdaniem Parmenidesa, wynikają z twierdzenia, że „byt jest, a niebytu nie ma”. Byt jest wieczny, więc nie ma początku ani końca, jest nieruchomy i niezmienny, oraz stały i jeden.
Natomiast w V w. p.n.e. działający w Abderze Leucyp i Demokryt rozwijali nurt atomizmu. Filozofowie, inspirując się rozważaniami Parmenidesa i jego uczniów o jedności bytu, starali się przemyśleć zagadnienie istnienia wielości powstających rzeczy i zjawisk. Tym sposobem Leucyp i jego uczeń Demokryt opracowali koncepcję atomówatomów, niezniszczalnych i niepodzielnych bytów, które łącząc się w skupiska, konstytuują otaczający nas świat w postaci przemijających rzeczy i zjawisk. Platon, uznawany za jednego z najważniejszych myślicieli w dziejach filozofii, uważał, że nasze poznanie zachodzi nie tylko za pomocą zmysłów, lecz przede wszystkim intelektu. Twórca Akademii wnioskował, że istnieją byty niezmienne i wieczne, które istnieją idealnie – idee. Byty umieszczone w czasie i przestrzeni, które nieustannie stają się i przemijają, nie istnieją we właściwym sensie tego słowa. Platon wskazywał, że rzeczy, którym przypisujemy istnienie na podstawie doświadczenia zmysłowego, nie muszą być tymi, które istnieją prawdziwie. Stanowisko Platona określa się mianem idealizmu.
W XVII w. francuski filozof René Descartes w toku swoich rozważań dowodził istnienia dwóch rozdzielonych od siebie substancjisubstancji: rzeczy myślącej (łac. res cogitans) oraz rzeczy rozciągłej (łac. res extensa). Stanowisko rozwijane przez uczonego nazywamy dualizmem psychofizycznym, a polega ono na uznawaniu niezależnego istnienia umysłu i ciała. W tym samym czasie Baruch Spinoza, działający w Niderlandach filozof, skrytykował twierdzenia Kartezjusza. W swoim najsłynniejszym dziele pt. Etyka myśliciel dowodził, że istnieje tylko jedna substancja przejawiająca się na wiele sposobów, na przykład w postaci ciał lub umysłu, które są ze sobą powiązane.
Również współcześni filozofowie i filozofki proponują różne warianty pojmowania tego, w jaki sposób świat istnieje. W wieku XX myśliciele Gilles Deleuze i Félix Guattari rozwinęli koncepcję ontologiczną, która ukazuje istniejące rzeczy nie jako stałe i niezmienne byty, lecz nieustannie podlegające przekształceniom zjawiska. Zdaniem francuskich filozofów wszystko to, co powstaje, nieustannie przekształca się w procesach nazywanych przez nich stawaniem się. Wchodzenie w relacje z innymi powoduje nasze wzajemne przeistaczanie, stanowiące wyraz samoorganizującej się materii, rozumianej jako ogół tego, co istnieje. Natomiast feministyczna fizyczka i filozofka Karen Barad w swoich rozważaniach łączy zagadnienia z zakresu mechaniki kwantowej z teoriami krytycznymi. Ontologia rozwijana przez badaczkę polega na pojmowaniu świata jako powiązania wielorakich procesów, konstytuujących ludzkie i nieludzkie cielesne sposoby istnienia, takie jak zwierzęta, rośliny, rzeczy, bakterie, grzyby itp., które są względem siebie sprawcze, czyli dokonują wzajemnych przekształceń.
Słownik
(gr. przyczyna, władza) pierwsza zasada, czyli tworzywo, siła stanowiąca przyczynę tego, co istnieje jako byt
(gr. átomos – niepodzielny) niezniszczalny i wieczny byt, opisany przez Leucypa; atomów jest nieskończenie wiele i mają różne kształty
nurt filozoficzny zapoczątkowany w starożytności w Jonii, krainie znajdującej się w Azji Mniejszej; jego przedstawiciele poprzez obserwację tego, co zmienne, starali się ustalić, czym jest pierwsza zasada
(gr. logos – słowo, rozum, nauka) rozum, a także racjonalne poznanie, wynikające z intelektualnego oglądu i umożliwiające poznanie podstawowych prawd
(łac. substantia – byt, podłoże, istota, podmiot) istniejący byt o określonych właściwościach
grecka szkoła filozoficzna działająca w VI–V w. p.n.e. w Elei; eleaci ufali wyłącznie rozumowi i dedukcji, sądzili, że myśl zawsze odtwarza coś istniejącego, natomiast zmysły ulegają złudzeniom; odrzucając poznanie zmysłowe, negowali wielość rzeczy i ich ruch; przyjmowali, że istnieje tylko jeden byt, niezmienny i nieuchronny
założona przez Talesa w mieście Milet; głównym obszarem zainteresowań jej przedstawicieli była zapoczątkowana przez nich filozofia przyrody; szkoła milezyjska była częścią szkoły jońskiej
(łac. variabilis – zmienny) stanowisko filozoficzne przyjmujące nieustającą zmianę wszystkiego, co istnieje, proces stawania się