Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Przedstawiciele i historia

Reb1npRs3bmax1
Szkoła lwowsko-warszawska to ruch filozoficzny zainicjowany na przełomie XIX i XX w. przez polskiego filozofa, psychologia i logika Kazimierza Twardowskiego.
Źródło: domena publiczna.

Szkoła lwowsko‑warszawska początkowo (do roku 1918) rozwijała się głównie we Lwowie, później również w Warszawie, choć pojedynczy jej przedstawiciele działali także w innych ośrodkach akademickich (w Wilnie, Poznaniu, Krakowie). Członkowie szkoły rekrutowali się najpierw spośród uczniów Twardowskiego. Ich działalność szybko zyskała rozgłos. Szkoła przyciągała głównie Polaków z różnych zaborów, gdyż Twardowskiemu od samego początku przyświecała patriotyczna misja szerzenia wysokiej jakości kultury filozoficznej na ziemiach polskich. Szkołę lwowsko‑warszawską w sensie ściślejszym tworzyli logicylogikalogicy i matematycy. Natomiast w sensie ogólniejszym do szkoły tej przynależała cała grupa filozofów stosujących metodę analityczną na wielu różnych polach badawczych, a także przedstawiciele innych dziedzin, takich jak psychologia, językoznawstwo, filologia klasyczna czy historia kultury. W szczytowym okresie działalności szkoła lwowsko‑warszawska liczyła około osiemdziesięciu zdeklarowanych członków. Za najwybitniejszych przedstawicieli szkoły, poza samym Twardowskim, uważani są:

R18ZbcOOYng7P1
1878 - 1956 Jan Łukasiewicz. Zdjęcie przedstawia starszego mężczyznę. Jest on łysiejący, ma on tylko krótkie włosy po bokach i z tyłu głowy. Na jego twarzy widoczne są zmarszczki. Posiada okrągłe znamię na policzku. Mężczyzna ma założone okulary w okrągłych prawkach, ma również krótko przystrzyżone wąsy. Ubrany jest w garnitur z krawatem. 1878 - 1948 Witold Witwicki. Zdjęcie przedstawia starszego mężczyznę. Siedzi na krześle i trzyma w prawej ręce fajkę. Mężczyzna ma zaczesane do tyłu siwe włosy. Ma pociągłą twarz ze zmarszczkami oraz widoczne bruzdy wokół ust. Lekko się uśmiecha. Ubrany jest w garnitur z jasną, rozpiętą u góry koszulą. 1886 - 1981 Tadeusz Kotarbiński. Zdjęcie przedstawia lekko uśmiechniętego, starszego mężczyznę. Ma krótkie, zaczesane ku górze włosy. Mężczyzna posiada szczupłą, pociągłą twarz, na której są zmarszczki wokół oczu oraz na czole. Ma bujne wąsy, ubrany jest w garnitur. 1886 - 1939 Stanisław Leśniewski. Zdjęcie przedstawia dojrzałego mężczyznę o podłużnej, prostokątnej twarzy. Ma długi nos oraz krótkie, zaczesane do tyłu włosy. Patrzy w bok przed siebie. Ubrany jest w garnitur ze wzorzystym krawatem. 1886 - 1980 Władysław Tatarkiewicz. Zdjęcie przedstawia starszego mężczyznę. Jest łysiejący, ma bardzo krótkie, siwe włosy po bokach. Na jego twarzy widoczne są zmarszczki oraz drugi podbródek. Ma rzadkie, krótko przystrzyżone wąsy. Ubrany jest w garnitur z kropkowanym krawatem. Tył głowy mężczyzny odbija się w lustrze, które wisi za nim. W odbiciu lustra widoczny jest także mężczyzna w garniturze, który siedzi obok. 1889 - 1981 Tadeusz Czeżowski. 1890 - 1963 Kazimierz Ajdukiewicz. Zdjęcie przedstawia dojrzałego mężczyznę. Ubrany jest w akademicką togę, na ramionach ma założoną futrzaną pelerynę, a u szyi wisi obszerny łańcuch. Mężczyzna ma małe, krótko przystrzyżone wąsy, okulary w okrągłych oprawkach oraz beret na głowie. Mężczyzna siedzi na ozdobnym krześle. 1901 - 1983 Alfred Tarski. Zdjęcie przedstawia starszego mężczyznę. Ma bardzo krótkie, siwe włosy, jest łysiejący. Ma podłużną twarz z zarysowanymi zmarszczkami oraz wydatny nos. Mężczyzna ma ledwo widoczny zarost, uśmiecha się. Ubrany jest w garnitur. Za nim widoczne są niewyraźne półki z książkami. 1905 - 1944 Leopold Blaustein.
Źródło: commons.wikimedia.org, domena publiczna.

Zawierucha wojenno‑polityczna XX w. zadała poważne ciosy szkole lwowsko‑warszawskiej. Po wybuchu II wojny światowej wielu jej reprezentantów, w tym studentów i doktorantów, poniosło śmierć bądź wyemigrowało z kraju. Następnie powojenne represje stalinowskie uniemożliwiły lub poważnie utrudniły wielu z nich pracę naukową oraz dydaktyczną. Obecnie w Polsce wielu filozofów czuje się spadkobiercami szkoły lwowsko‑warszawskiej.

bg‑azure

Kazimierz Twardowski

R1KaQYqSuRluz1
Kazimierz Twardowski
Źródło: dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/, domena publiczna.

(1866–1938) – polski filozof, psycholog i pedagog, założyciel lwowsko–warszawskiej szkoły filozofii. Urodził się w polskiej rodzinie zamieszkałej w Wiedniu, gdzie dorastał oraz pobierał edukację. Studiował tam filozofię, filologię klasyczną, matematykę oraz fizykę. Słuchał m.in. wykładów Franza Brentany. Praca habilitacyjna Twardowskiego (O treści i przedmiocie przedstawień) spotkała się ze sporym uznaniem, wpłynęła m.in. na poglądy Edmunda Husserla. Po jej obronie w 1894 r. Twardowski wykładał logikęlogikalogikę na uniwersytecie w Wiedniu. Motywowany ideami patriotycznymi, w 1895 r. przeniósł się do Lwowa. Na tamtejszym uniwersytecie objął katedrę filozofii. Był charyzmatycznym wykładowcą – na jego wykłady przychodziły tysiące ludzi (konieczne było wynajmowanie specjalnych sal poza uniwersytetem). Okazał się także wszechstronnym organizatorem życia naukowego – w 1898 r. współtworzył pismo „Przegląd Filozoficzny”, w 1904 r. założył we Lwowie Polskie Towarzystwo Filozoficzne, a w roku 1911 powołał do życia pismo „Ruch Filozoficzny”. Za jego sprawą Lwów, a następnie inne polskie uczelnie stały się ważnymi nie tylko w Polsce ośrodkami badań filozoficznych i logicznych. Twardowski położył podwaliny pod naukowe badanie i uprawianie psychologii.
Za najważniejsze jego prace uważa się: Wyobrażenia i pojęcia (1898), Zasadnicze pojęcia dydaktyki i logiki (1901), O psychologii, jej przedmiocie, zadaniach, metodzie, stosunku do innych nauk i o jej rozwoju (1913), O istocie pojęć (1924), Rozprawy i artykuły filozoficzne (1927).

Program i postulaty

Przyjeżdżając do Lwowa, Kazimierz Twardowski był zdecydowany wprowadzić w życie filozoficzny program swojego mistrza Franza Brentany, wywodzący się z zasady głoszącej, że metoda filozofii jest taka sama jak metoda nauk empirycznychempiryzmempirycznych. Oznacza to, że filozof zobowiązany jest do formułowania jasnych tez, dających się zweryfikować empirycznie bądź logicznie. Wynikał z tego postulat neutralności światopoglądowej oraz unikania wszelkich spekulacji metafizycznych, czyli takich, które nie rokują, że da się je empirycznie bądź logicznie rozstrzygnąć. Przedstawiciele szkoły lwowsko‑warszawskiej koncentrowali się, na wzór Brentany, na analizie treści wypowiedzi, a nie stanów psychicznych, jakie jej towarzyszą. Głosili także minimalizm, czyli rezygnację z ambicji zbudowania systemu filozoficznego.

Z czasem przedstawiciele szkoły lwowsko‑warszawskiej kładli coraz większy nacisk na badanie języka oraz analizy logiczno‑matematyczne. Dokonali na tym polu wielu znaczących odkryć, które rozsławiły ich szkołę na świecie. W odróżnieniu od innych filozofów analitycznych byli bardziej ostrożni w odrzucaniu tradycyjnych problemów filozoficznych. Już Twardowski zalecał szczegółowe analizowanie tych problemów – czego efektem jest jego stanowisko w sporze: relatywizmrelatywizmrelatywizm kontra obiektywizmobiektywizmobiektywizm. Pod wpływem założyciela szkoły większość jej przedstawicieli opowiadała się po stronie klasycznej koncepcji prawdy (jakkolwiek w jej zmodyfikowanych wersjach) oraz różnych postaci realizmu. Jedną z ważnych cech wyróżniających szkołę jest fakt, że związani z nią uczeni analizowali problemy i możliwości różnych systemów logicznych i matematycznych, nie opowiadając się (niejako biorąc w nawias tę kwestię) po stronie żadnej ogólnej teorii logiki i matematyki.

Słownik

empiryzm
empiryzm

(gr. empeiría – doświadczenie) stanowisko epistemologiczne, zgodnie z którym wyłącznym lub głównym źródłem wiedzy jest doświadczenie

logika
logika

(gr. logikós — zgodny z rozumowaniem) dyscyplina skupiona na regułach poprawnego myślenia i wnioskowania; u Arystotelesa: dział filozofii zajmujący się pojęciami i sądami

obiektywizm
obiektywizm

(łac. obiectum — przedmiot) pogląd, zgodnie z którym przedmiot poznania istnieje poza podmiotem poznającym i niezależnie od niego; w aksjologii: stanowisko, które przypisuje wartościom istnienie niezależne od świadomości

relatywizm
relatywizm

(łac. relativus — względność) stanowisko w filozofii i etyce mówiące, iż wartości obowiązują w danym układzie odniesienia, nie powszechnie; przeciwieństwo absolutyzmu