Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RHtKDJKQ9w6dG
Zdjęcie przedstawia kosmos, który jest pełen gwiazd i mgławic.

Przedstawiciele i postulaty szkoły lwowsko‑warszawskiej

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Na przełomie XIX i XX wieku polski filozof, logik i psycholog Kazimierz Twardowski, uczeń Franza Brentany, zainicjował ruch filozoficzny zwany szkołą lwowsko‑warszawską. Był to nowy etap w rozwoju kultury filozoficznej na ziemiach polskich. Szkołę tworzyli myśliciele z różnych zaborów, zjednoczeni wokół sformułowanego przez Twardowskiego postulatu, że filozofia powinna posługiwać się tymi samymi metodami badawczymi, co nauki empiryczne. Przedstawiciele szkoły lwowsko‑warszawskiej nie odrzucali całkowicie tradycyjnych problemów filozoficznych, jednak kładli coraz większy nacisk na badanie języka oraz analizy logiczno‑matematyczne i dokonali na tym polu wielu odkryć na poziomie światowym.

Twoje cele
  • Poznasz historię szkoły lwowsko‑warszawskiej.

  • Prześledzisz, w jaki sposób postulaty szkoły lwowsko‑warszawskiej nawiązywały do filozofii Brentany.

  • Porównasz poglądy szkoły lwowsko‑warszawskiej z programem filozofii analitycznej.