Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wpływ Platona na filozofię europejską

Platon wywarł na filozofię europejską wpływ trwały i znaczący. Jego idealistyczna metafizyka, uznająca idee za jedynie rzeczywiście istniejące byty, oddziaływała na wszystkie późniejsze odmiany idealizmuidealizmidealizmu, począwszy od neoplatonizmu, przez skrajny realizm pojęciowy w sporze o uniwersalia w filozofii średniowiecznej i solipsystycznysolipsyzmsolipsystyczny idealizm George’a Berkeleya, skończywszy na Immanuelu Kancie, neokantyzmie, a nawet (z pewnymi zastrzeżeniami) Edmundzie Husserlu i szkole fenomenologicznej. Platońska teoria poznania, uznająca rozumrozum (umysł)rozum za jedyne wartościowe źródło pewnej wiedzy, a idee za wrodzone w umyśle (natywizmnatywizmnatywizm), oddziaływał na średniowieczny racjonalizmracjonalizmracjonalizm, zwłaszcza iluminacjonizm św. Augustyna, na cały racjonalizm nowożytny (choć gdzie indziej doszukiwał się on przedmiotu racjonalistycznego poznania), matematyczne przyrodoznawstwo nowożytne (od Kopernika i Galileusza po Izaaka Newtona), a także na racjonalistów XX–wiecznych, np. Karla Poppera. Idealny model państwa Platona inspirował późnośredniowieczne i renesansowe utopie (Tomasza Morusa, Tomasza Campanelli czy Franciszka Bacona), można się w nim doszukiwać źródła heglowskiego ideału państwa nowoczesnego, ale zarazem także konstrukcji XX–wiecznych państw totalitarnych. Wzór uprawiania filozofii – dialektyczny, a nie monologiczny, twórczy, a nie naśladowczy, inspirował myślicieli od czasów hellenistycznych, przez średniowieczne solilokwia św. Augustyna po Heglowską
(i Marksową) dialektykę oraz współczesną hermeneutykę oraz filozofię dialogu.

Neoplatonizm - Plotyn

Najważniejszym kontynuatorom myśli Platona w okresie hellenistycznym był Plotyn (205–270 r. n.e.). Swą myśl wyłożył w 54 rozprawach, które uczeń i redaktor jego pism, Porfiriusz (ok. 232–ok. 305 r. n.e.) ułożył w sześć Ennead (czyli „dziewiątek”, ponieważ każda zawiera dziewięć rozpraw). Do metafizyki Platona, który uczynił z niej naukę o ideach, dodał wyobrażenie bytu absolutnego – Jedni (Jednego) – w którym idee mają swoje bytowanie. Tak rozumiany byt absolutny jest jeden, jest najdoskonalszy i spójny – jest czystą jednością. Jest niezależny od jakichkolwiek innych bytów. Byt ten przypomina światło i to z niego emanują (promieniują) niższe formy bytu: duch, dusza i materia. Pisał Plotyn:

Plotyn Enneady V, 4
R1HdJ2qOGd8LO1
Głowa z białego marmuru. Szyja przełamana ukośnie, głowa przełamana na dwie połowy i zrekonstruowana. Brakuje dolnej połowy nosa. Jedna z czterech replik odkrytych w Ostii. Twarz uwieczniona w marmurze zidentyfikowana jako Plotyn, jednak wciąż nie zostało to udowodnione.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Albowiem musi być coś przed wszystkimi rzeczami, coś pojedynczego i różnego od wszystkich rzeczy, które są po Nim: musi być Ono dzięki Samemu Sobie, niepomieszane z rzeczami od Siebie pochodzącymi, i z drugiej strony musi znowu mieć moc obecności w rzeczach innych. Ono […] jest nawet ponad substancją – bo jeśli nie będzie pojedyncze, zewnątrz wszelkiego układu i składu i istotnie jedno, to nie będzie początkiem – Ono arcysamowystarczalne, ponieważ jest pojedyncze i najpierwsze, jako że to, co nie jest najpierwsze, potrzebuje rzeczy w nim pojedynczych, ażeby z nich być. I takie Jedno musi być jedyne, bo jeśli nie byłoby takie, to Jednym byłyby obydwa. Nie mówimy bowiem o ciałach dwóch albo – że Jedno jest pierwszym ciałem, gdyż nic pojedynczego nie jest ciałem, i czymś, co powstaje jest ciało, lecz nie początkiem! Początek nie jest zrodzony, jeżeli zaś jest niecielesny, lecz istotnie jeden, to będzie […] Pierwszym. Jeżeli tedy po Pierwszym będzie coś różnego, to nie będzie już ono pojedyncze. Bedzie to tedy owo „jednowiele”. Więc skąd ono? Od Pierwszego, bo z pewnością nie jest to sprawa przypadku, ani Tamto nie byłoby już wtedy początkiem wszechrzeczy. Więc w jaki sposób od Pierwszego? Zaprawdę, jeżeli doskonałe jest Pierwsze i ze wszystkiego najdoskonalsze i jeżeli jest mocą pierwszą, to musi być najmocniejsze ze wszystkich jestestw i inne moce muszą, ile tylko „mogą”, Je naśladować.

plo Źródło: Plotyn, Enneady V, 4, [w:] Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkoły średniej. Wybór tekstów, tłum. A. Krokiewicz, Warszawa 1988, s. 75–76.

Święty Augustyn

Największym filozofem średniowiecza, nawiązującym w swej myśli do spuścizny wielkiego Ateńczyka, był św. Augustyn (354–430 r. n.e.), zwany niekiedy „chrześcijańskim Platonem”. O ile Augustyn w zagadnieniu metafizyki głosił podstawowe prawdy teologii chrześcijańskiej, uznając za byt absolutny Boga, o tyle w  epistemologii powielał przekonania Platona. Tylko rozum jest w stanie dotrzeć do bytu i prawdy o nim. Tylko dzięki dążeniu umysłu do światła najwyższej prawdy, którą jest Bóg, możemy osiągnąć najwyższe i najwartościowsze poznanie. Pisał Augustyn:

Św. Augustyn Solilokwia, 2.7, 3.8

[Augustyn rozmawia z Rozumem]
Augustyn: Oto modliłem się do Boga.
Rozum: Co chcesz zatem poznać?
– To wszystko, o co się modliłem.
– Streść krótko swoje życzenia.
– Chcę poznać Boga i duszę.
– Czy nic więcej?
– Nic zgoła. […]
– Czy wystarcza zatem tak na przykład znać Boga, jak znasz fazę, w jakiej jutro będzie Księżyc?
– Nie wystarczy, bo fazy stwierdzam zmysłami. Bóg natomiast albo jakaś inna ukryta w naturze przyczyna mogłaby może zmienić niepodzielnie bieg Księżyca. A gdyby tak się stać miało, wówczas wszystko, co przewidywałem, okaże się fałszywe.
– Czy wierzysz, że tak się stać może?
– Nie wierzę. Szukam jednak prawdy, w którą mógłbym uwierzyć. Możemy powiedzieć słusznie, że wierzymy we wszystko to, co wiemy, ale nie możemy twierdzić, z wiemy wszystko to, w co wierzymy.
– Odrzucasz więc w tym wypadku wszelkie świadectwo zmysłów?
– Całkowicie odrzucam.
– A tego przyjaciela, o którym mówisz, że go dotąd nie znasz, chcesz poznać zmysłami, czy rozumem?
– Ta wiedza o nim, którą dały mi zmysły, o ile dają one jakąkolwiek wiedzę, jest licha i już mi nie wystarczy, rozumem natomiast usiłuję sięgnąć do tego, co czyni z niego mego przyjaciela, to jest do samej jego duszy.
– Czy możesz ją poznać w inny sposób?
– Nie mogę. […]

aug Źródło: Św. Augustyn, Solilokwia, 2.7, 3.8, [w:] Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkoły średniej. Wybór tekstów, tłum. W. Kornatowski, Warszawa 1988, s. 81–82.

Kartezjusz

RRzxxRfHQ1hbM1
Jan Baptist Weenix, Portret Kartezjusza (ok. 1647-1649).
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Rene Descartes (Kartezjusz, 1596–1650) był twórcą nowożytnego racjonalizmu. Podobnie jak Platon odrzucił on poznanie zmysłowe jako niepewne, bo jest ono źródłem możliwych złudzeń i jest względne – zależne od warunków i poznającego podmiotu. Uznał zaś poznanie rozumowe jako jedyne, które prowadzi do prawdy. Za wzór prawdziwości przyjął poznanie matematyczne, którego efekty są dostępne rozumowi, pewne i oczywiste. Pisał Kartezjusz:

Rene Descartes Prawidła kierowania umysłem, I, II

Wszystkie nauki nie są niczym innym jak ludzką mądrością, która pozostaje zawsze jedna i ta sama, chociaż stosuje się do różnych przedmiotów i nie większą zapożycza od nich rozmaitość niż światło słońca od różnorodności rzeczy, które oświeca; nie ma więc potrzeby krępować umysłu jakimiś granicami. Wszak poznanie jednej prawdy, inaczej niż wprawa w jednej sztuce, nie oddala nas od odkrycia drugiej, ale raczej jest nam w tym pomocne. I zaiste, dziwne mi się wydaje, iż bardzo wielu ludzi bada nadzwyczaj pilnie obyczaje ludzkie, właściwości roślin, ruchy gwiazd, przemiany kruszców i przedmioty podobnych nauk, a tymczasem nikt prawie nie myśli o rozumie, czyli o powszechnej mądrości, choć przecież wszystko inne cenić należy nie tyle samo przez się, co dlatego, iż się do niej nieco przyczynia. […] Wszelka wiedza jest poznaniem pewnym i oczywistym; a ten, kto o wielu rzeczach wątpi, nie jest bardziej uczony niż ten, kto o nich nigdy nie myślał; a nawet wydaje się on od tegoż ostatniego mniej uczony, jeśli o pewnych z nich fałszywe powziął mniemanie; dlatego lepiej jest nigdy nie badać, niż zajmować się tak trudnymi przedmiotami, iż nie mogąc odróżnić prawdy od fałszu, zmuszeni jesteśmy przyjmować to, co wątpliwe, za pewne, albowiem wówczas, mniejsza jest nadzieja powiększenia wiedzy niźli niebezpieczeństwo jej zmniejszenia. Otóż stosownie do tego prawidła odrzucamy wszelkie owe prawdopodobne tylko poznania i zakładamy, że należy wierzyć jedynie temu, cośmy doskonale poznali i w co nie można wątpić. […] Przekonany jednak jestem, że pewne pierwiastkowe nasiona prawdy, wszczepione przez naturę umysłom ludzkim, które tłumi w nas lektura i codziennie tyle różnych błędów, posiadały już wielką moc w owej nieokrzesanej i prostej starożytności; toteż z pomocą tego samego światła rozumu, dzięki któremu dostrzegali, że należy przenosić cnotę nad rozkosz, a szlachetność nad pożytek, choć nie zdawali sobie sprawy, dlaczego tak jest, doszli również do poznania prawdziwych idei filozofii i matematyki.

kart Źródło: Rene Descartes, Prawidła kierowania umysłem, I, II, [w:] Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkoły średniej. Wybór tekstów, tłum. L. Chmaj, Warszawa 1988, s. 131–132.

Słownik

idea
idea

(gr. idéa – kształt, wyobrażenie) według Platona to, co istnieje naprawdę – doskonale, wiecznie i niezmiennie, stanowiąc wzór rzeczy materialnych – niedoskonałych, powstających w czasie i zmiennych; idee według Platona możemy poznać tylko rozumem, podczas gdy przedmioty materialne poznajemy zmysłami; w filozofii nowożytnej idee nabrały znaczenia odpowiedników rzeczy w ludzkim umyśle

idealizm
idealizm

(gr. idéa – kształt, wyobrażenie; łac. idealis – idealny) pogląd filozoficzny, uznający, że prawdziwie istniejącą i pierwotną wobec świata materialnego rzeczywistością jest świat idei

natywizm
natywizm

(łac. nativus - wrodzony) racjonalizm genetyczny; przekonanie, iż umysł ludzki posiada wiedzę wrodzoną, która poprzedza wszelkie doświadczenie, jest trwała i pewna; w celu jej osiągnięcia niezbędne jest jej „przypomnienie”, uświadomienie i odkrycie wysiłkiem umysłu

racjonalizm
racjonalizm

(łac. ratio - rozum, rationalis - rozumny, rozsądny) kierunek w filozofii klasycznej i nowożytnej, uznający rozum za podstawowe i jedynie wartościowe narzędzie poznania; również rodzaj światopoglądu (odwołującego się do ustaleń naukowych) oraz postawy - zarówno wobec własnego działania, opartego na realistycznym podejściu do świata, jak i wobec innych, wyrażająca otwartość na innego człowieka i jego przekonania

rozum (umysł)
rozum (umysł)

jedno z podstawowych narzędzi ludzkiego poznania; dzięki rozumowi możemy tworzyć świadomą refleksję oraz formułować myśli

solipsyzm
solipsyzm

(łac. solus ipse – ja sam) pogląd filozoficzny, zgodnie z którym rzeczywiste i bezsporne istnienie można przypisać jedynie podmiotowi (umysłowi) poznającemu (własnemu „ja”), a cała rzeczywistość jest tylko zespołem jego indywidualnych wrażeń;  solipsyzm jest konsekwencją skrajnego idealizmu subiektywnego