Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Utwór o uniwersalnym charakterze

PieśńpieśńPieśńincipicieincipitincipicie Czego chcesz od nas, Panie powstała około roku 1558. To wczesny utwór Jana Kochanowskiego i jeden z pierwszych wydanych w języku polskim. Jako wyraz filozofii epoki i swoisty manifest religijny, pieśń Czego chcesz od nas, Panie zajmuje ważne miejsce w dorobku pisarskim autora. Ukazuje poetycki obraz Boga; temat ten powraca w poezji Jana Kochanowskiego szczególnie często, jest dla niego charakterystyczny. Autor przyjmował różne postawy wobec Stwórcy, przechodząc od religijnego optymizmu do kryzysu wiary. Czego chcesz od nas, Panie to przykład afirmacjiafirmacjaafirmacji świata i Boga. Utwór, tytułowany również jako HymnhymnHymn, jest pochwałą niewidzialnego Stwórcy poprzez docenienie jego dzieła. Przewodnia myśl pieśni wykorzystuje powszechne motywy i toposy, m.in. topos deus artifex (Boga artysty), topos deus faber (Boga rzemieślnika) i motyw świata jako dzieła sztuki. Myśl tę można wywodzić z Biblii, a szczególnie z Psałterza, jednak poeta zaakcentował w utworze własne, typowo renesansowe spojrzenie.

Wiktor Weintraub Manifest renesansowy Kochanowskiego,  „Pamiętnik Literacki” nr 3–4

Porównanie poematu z łacińskim tekstem Wulgaty ujawnia, iż Kochanowski zapożyczył od psalmisty pewne zwroty i określenia, lecz tylko te, które zgadzały się z jego własną ideą Boga i jego powiązań ze światem — ideą w wielu wypadkach różną od tej, którą wyraża Psałterz. Bóg z Pieśni jest wyłącznie dobrocią i miłosierdziem, podczas gdy Bóg psalmisty bywa groźny, a nawet przerażający. Są w Psalmach pewne stwierdzenia wskazujące, iż boska potęga znajduje wyraz w porządku, jaki panuje wśród zjawisk natury, lecz częściej wyraża się ona w cudach obalających naturalny porządek rzeczy: w rzekach odwracających swój bieg, w roztapiających się górach itd. W idei Boga wyrażonej w Pieśni nie ma miejsca na cuda. Co więcej, piękno świata jest jednym z głównych źródeł uczuć religijnych Kochanowskiego. Tego estetycznego składnika uczuć religijnych można się domyślać i w Psalmach, lecz nigdy nie wydobywa się on na plan pierwszy

3 Źródło: Wiktor Weintraub, Manifest renesansowy Kochanowskiego,  „Pamiętnik Literacki” nr 3–4, 1959, s. 160.

Pieśń Kochanowskiego ukazuje idee religijne z perspektywy człowieka renesansu: pełnego optymizmu, przekonanego o harmonii świata i odnajdującego piękno w porządku. Utwór stał się wyrazem przekonań epoki, dzięki czemu zyskał ogromną popularność, o czym świadczą liczne XVI‑wieczne odpisy oraz tłumaczenia na inne języki, m.in. łacinę, niemiecki i czeski.

R10vGMACPQATE1
Obraz przedstawia raj z gatunkami różnych zwierząt żyjących obok siebie. Pod jednym z drzew znajdują się nadzy Adam i Ewa. Adam siedzi, Ewa stoi i podaje mu jabłko. Z jednej z gałęzi jabłoni zwisa wąż.
Pochwała stworzenia jest od wieków popularnym tematem nie tylko literackim, ale i w sztukach plastycznych
Źródło: Johann Wenzel Peter, Adam i Ewa w ziemskim raju, ok. 1800–1829 (fragment), domena publiczna.
Jan Kochanowski  Pieśń XXV
(Czego chcesz od nas, Panie, za Twe hojne dary?) 

Czego chcesz od nas, Panie, za Twe hojne dary?
Czego za dobrodziejstwa, którym nie masz miary?
Kościół Cię nie ogarnie, wszędywszędywszędy pełno Ciebie:
I w otchłaniach, i w morzu, na ziemi, na niebie.

Złota też, wiem, nie pragniesz, bo to wszytko Twoje,
Cokolwiek na tym świecie człowiek mieni swojemieni swojemieni swoje.
Wdzięcznym Cię tedy sercem, Panie, wyznawamy,
Bo nad to przystojniejszejprzystojniejszejprzystojniejszej ofiary nie mamy.

Tyś Pan wszytkiego świata. Tyś niebo zbudował
I złotymi gwiazdami ślicznieś uhaftował.
Tyś fundament założył nieobeszłejnieobeszłejnieobeszłej ziemi
I przykryłeś jej nagość zioły rozlicznemi.

Za Twoim rozkazaniem w brzegach morze stoi
A zamierzonych granic przeskoczyć się boi.
Rzeki wód nieprzebranych wielką hojność mają,
Biały dzień a noc ciemna swoje czasy znają. Tobie k woliTobie k woliTobie k woli rozliczne kwiatki Wiosna rodzi,

Tobie k woli w kłosianym wieńcu Lato chodzi,
Wino Jesień i jabłka rozmaite dawa,
Potym do gotowego gnuśnagnuśnagnuśna Zima wstawa.

Z Twej łaski nocna rosa na mdłemdłemdłe zioła padnie,
zagorzałezagorzałezagorzałe zboża deszcz ożywia snadniesnadniesnadnie.
Z Twoich rąk wszelkie źwierzę patrza swej żywności,
A Ty każdego żywisz z Twej szczodrobliwości.

Bądź na wieki pochwalon, nieśmiertelny Panie!
Twoja łaska, Twa dobroć nigdy nie ustanie.
Chowaj nas, póki raczysz, na tej niskiej ziemi,
Jedno zawżdy niech będziem pod skrzydłami Twemi.

kocha Źródło: Jan Kochanowski,  Pieśń XXV
(Czego chcesz od nas, Panie, za Twe hojne dary?) 
, [w:] Patrząc na rozmaite świata tego sprawy. Antologia polskiej poezji renesansowej, oprac. J. Sokołowska, Warszawa 1984, s. 99–100.
wszędy
mieni swoje
przystojniejszej
nieobeszłej
Tobie k woli
gnuśna
mdłe
zagorzałe
snadnie

Słownik

afirmacja
afirmacja

(łac. affirmare – potwierdzać, zapewniać) afirmacja świata – postawa głębokiej akceptacji, pozytywny stosunek do otaczającego świata

antropocentryzm
antropocentryzm

(gr. anthropos – człowiek, łac. centrum – środek) przekonanie, że człowiek jest najdoskonalszą istotą we wszechświecie

humanizm
humanizm

(łac. humanus – ludzki, gr. ismos – wiedza, nauka) prąd dominujący w kulturze renesansu, przeciwstawiający teocentrycznej kulturze średniowiecznej zainteresowanie człowiekiem i życiem ziemskim; w szerszym sensie humanizm to ogólna nazwa odnosząca się do koncepcji przypisujących człowiekowi centralne miejsce w świecie i najwyższą wartość

hymn
hymn

(gr. hymnos – rodzaj pieśni obrzędowej) gatunek poetycki; uroczysta i podniosła pieśń pochwalna o apostroficznym charakterze

incipit
incipit

(łac. incipere – zaczynać) określenie początkowych wyrazów utworu

pieśń
pieśń

gatunek poezji wywodzący się z antyku, związany genetycznie z muzyką; charakteryzuje się podziałem na strofy i wyraźnym rytmem; pieśni to utwory różnorodne tematycznie, zależne od okoliczności, którym towarzyszą (np. pieśni obrzędowe, religijne, patriotyczne, wojenne, miłosne, biesiadne)

reformacja
reformacja

(łac. reformatio – przekształcenie) ruch religijno‑społeczny mający na celu odnowę chrześcijaństwa; efektem reformacji był rozłam religijny Europy

topos deus artifex
topos deus artifex

(gr. tópoi – miejsca, łac. Deus – Bóg, łac. artifex – rzemieślnik, artysta) topos Boga artysty; świat jest w tym ujęciu pierwszym dziełem sztuki, a Bóg – pierwszym i najdoskonalszym artystą

topos deus faber
topos deus faber

(gr. tópoi – miejsca, łac. Deus – Bóg, łac. faber – kowal, pracownik, cieśla) topos Boga rzemieślnika, który stworzył świat pracą rąk; w renesansie rzemiosło było bardzo cenione, często wyżej niż malarstwo czy rzeźba