Polecenie 1

Zredaguj definicje wyrazów artystarzemieślnik. Co łączy te dwa pojęcia, a co je różni?

R1E8ZSXlcvM7x
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Obejrzyj grafikę interaktywną, a następnie oceń, czy fresk Michała Anioła realizuje topos deus artifex, czy topos deus faber. Sformułuj dwa argumenty na potwierdzenie swojego wyboru.

Zapoznaj się z opisami grafiki interaktywnej, a następnie oceń, czy fresk Michała Anioła realizuje topos deus artifex czy topos deus faber. Sformułuj dwa argumenty na potwierdzenie swojego wyboru.

R1TLHmRgud2Rh
Argument 1 (Uzupełnij) Argument 2 (Uzupełnij).
R1YwVIel0FWqM1
Ilustracja interaktywna przedstawia fresk Stworzenie Adama, autorstwa Michała Anioła. Obraz przedstawia nagiego, muskularnego Adama, który znajduje się w pozycji półleżącej na ziemi. Jedna noga jest zgięta, zaś druga wyprostowana. Ma ładną, spokojną twarz. Patrzy w kierunku Boga. Wyciąga rękę do Ojca, a na drugiej się opiera. Bóg ma siwe włosy i brodę w tym samym kolorze. Z twarzy emanuje spokój. Jest ubrany w białą, zwiewną tunikę. Jego ciało umięśnione, mocne. Wyciąga rękę z uniesionym palcem wskazującym. Ojca unoszą oraz otaczają nagie anioły. Patrzą z zaciekawieniem i spokojem zarówno na Stwórcę, jak i Adama. Boga i anioły otacza płaszcz w kolorze czerwonym. Treści znajdujące się pod punktami interaktywnymi : 1. Fresk Michała Anioła należy do najsłynniejszych dzieł renesansu. Znajduje się w Kaplicy Sykstyńskiej w Rzymie. Stworzenie Adama jest jedną z kilku scen inspirowanych  Księgą Rodzaju , składających się na opowieść o akcie stworzenia. Renesansowy mistrz ukazał m.in. Oddzielenie światła od ciemności, Stworzenie planet, Oddzielenie wód od lądów. Fresk Stworzenie Adama jest wyrazem antropocentryzmu epoki – przekonania, że człowiek zajmuje szczególne miejsce w świecie. 2. W centralnym punkcie malowidła wyeksponowano dłonie: człowieka i jego Stwórcy. Gest Boga obrazuje jego zdolności kreacyjne. Zbliżające się do siebie ręce są natomiast wyrazem bliskości Adama i Boga. 3. Postać Boga jest dynamiczna. Zwracają uwagę rozwiane włosy i szaty, cała postać unosi się przy tym w powietrzu. Ruch symbolizuje życie i potencjał twórczy. Istotna jest również muskularna sylwetka Stwórcy – obrazuje ona jego siłę, potęgę i ogrom możliwości. 4. Bóg ma siwe włosy, brodę, zmarszczki – symbole doświadczenia, majestatu i wiedzy. Kontrast z młodą twarzą Adama wyraźnie odwołuje się do obrazu Boga Ojca, który troszczy się o swoje dzieci. 5. Postacie Adama i Boga są podobnej wielkości i budowy – człowiek został stworzony na boskie podobieństwo. Czyni go to najdoskonalszą istotą na Ziemi.
Michał Anioł,  Stworzenie Adama , ok. 1508–1512, fresk w Kaplicy Sykstyńskiej
Źródło: domena publiczna.