Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RTu19FiqgTvHl1
Ćwiczenie 1
Wskaż cechy charakterystyczne dla gatunku, jakim jest hymn. Możliwe odpowiedzi: 1. ma charakter pochwalny, 2. jest wierszowany, 3. najczęściej zawiera apostrofę, 4. ma podniosły i uroczysty ton, 5. występuje w nim zbiorowy podmiot mówiący należy do liryki apelu, 6. cechuje go synkretyzm rodzajowy, 7. musi zawierać elementy dialogowe, 8. zawiera liczne peryfrazy
R1ZqKTfucZdfp11
Ćwiczenie 2
Uzupełnij krótki opisu Hymnu Jana Kochanowskiego. Hymn Jana Kochanowskiego należy do liryki 1. żeńskie, 2. rytmiczność, 3. pytaniem retorycznym, 4. zwrotu do adresata, 5. porównaniem, 6. sylabiczny, 7. harmonii, 8. siódmej, 9. dokładne, 10. regularną, 11. niesylabiczny, 12. bezpośredniej, 13. pośredniej, 14. piątej, 15. monologu lirycznego, 16. apelu, 17. aluzją, 18. lekkość, 19. niepokoju, 20. nieregularną, 21. niedokładne, 22. inwokacyjnej, 23. metaforą i ma charakter 1. żeńskie, 2. rytmiczność, 3. pytaniem retorycznym, 4. zwrotu do adresata, 5. porównaniem, 6. sylabiczny, 7. harmonii, 8. siódmej, 9. dokładne, 10. regularną, 11. niesylabiczny, 12. bezpośredniej, 13. pośredniej, 14. piątej, 15. monologu lirycznego, 16. apelu, 17. aluzją, 18. lekkość, 19. niepokoju, 20. nieregularną, 21. niedokładne, 22. inwokacyjnej, 23. metaforą. Utwór ma 1. żeńskie, 2. rytmiczność, 3. pytaniem retorycznym, 4. zwrotu do adresata, 5. porównaniem, 6. sylabiczny, 7. harmonii, 8. siódmej, 9. dokładne, 10. regularną, 11. niesylabiczny, 12. bezpośredniej, 13. pośredniej, 14. piątej, 15. monologu lirycznego, 16. apelu, 17. aluzją, 18. lekkość, 19. niepokoju, 20. nieregularną, 21. niedokładne, 22. inwokacyjnej, 23. metaforą budowę. Jest to wiersz 1. żeńskie, 2. rytmiczność, 3. pytaniem retorycznym, 4. zwrotu do adresata, 5. porównaniem, 6. sylabiczny, 7. harmonii, 8. siódmej, 9. dokładne, 10. regularną, 11. niesylabiczny, 12. bezpośredniej, 13. pośredniej, 14. piątej, 15. monologu lirycznego, 16. apelu, 17. aluzją, 18. lekkość, 19. niepokoju, 20. nieregularną, 21. niedokładne, 22. inwokacyjnej, 23. metaforą, trzynastozgłoskowy, ze średniówką po 1. żeńskie, 2. rytmiczność, 3. pytaniem retorycznym, 4. zwrotu do adresata, 5. porównaniem, 6. sylabiczny, 7. harmonii, 8. siódmej, 9. dokładne, 10. regularną, 11. niesylabiczny, 12. bezpośredniej, 13. pośredniej, 14. piątej, 15. monologu lirycznego, 16. apelu, 17. aluzją, 18. lekkość, 19. niepokoju, 20. nieregularną, 21. niedokładne, 22. inwokacyjnej, 23. metaforą sylabie. W pieśni zastosowano rymy parzyste, 1. żeńskie, 2. rytmiczność, 3. pytaniem retorycznym, 4. zwrotu do adresata, 5. porównaniem, 6. sylabiczny, 7. harmonii, 8. siódmej, 9. dokładne, 10. regularną, 11. niesylabiczny, 12. bezpośredniej, 13. pośredniej, 14. piątej, 15. monologu lirycznego, 16. apelu, 17. aluzją, 18. lekkość, 19. niepokoju, 20. nieregularną, 21. niedokładne, 22. inwokacyjnej, 23. metaforą, żeńskie. Tekst uzyskuje dzięki temu 1. żeńskie, 2. rytmiczność, 3. pytaniem retorycznym, 4. zwrotu do adresata, 5. porównaniem, 6. sylabiczny, 7. harmonii, 8. siódmej, 9. dokładne, 10. regularną, 11. niesylabiczny, 12. bezpośredniej, 13. pośredniej, 14. piątej, 15. monologu lirycznego, 16. apelu, 17. aluzją, 18. lekkość, 19. niepokoju, 20. nieregularną, 21. niedokładne, 22. inwokacyjnej, 23. metaforą oraz buduje poczucie 1. żeńskie, 2. rytmiczność, 3. pytaniem retorycznym, 4. zwrotu do adresata, 5. porównaniem, 6. sylabiczny, 7. harmonii, 8. siódmej, 9. dokładne, 10. regularną, 11. niesylabiczny, 12. bezpośredniej, 13. pośredniej, 14. piątej, 15. monologu lirycznego, 16. apelu, 17. aluzją, 18. lekkość, 19. niepokoju, 20. nieregularną, 21. niedokładne, 22. inwokacyjnej, 23. metaforą i spokoju. Utwór rozpoczyna się 1. żeńskie, 2. rytmiczność, 3. pytaniem retorycznym, 4. zwrotu do adresata, 5. porównaniem, 6. sylabiczny, 7. harmonii, 8. siódmej, 9. dokładne, 10. regularną, 11. niesylabiczny, 12. bezpośredniej, 13. pośredniej, 14. piątej, 15. monologu lirycznego, 16. apelu, 17. aluzją, 18. lekkość, 19. niepokoju, 20. nieregularną, 21. niedokładne, 22. inwokacyjnej, 23. metaforą i apostrofą do Boga. Zawiera elementy liryki 1. żeńskie, 2. rytmiczność, 3. pytaniem retorycznym, 4. zwrotu do adresata, 5. porównaniem, 6. sylabiczny, 7. harmonii, 8. siódmej, 9. dokładne, 10. regularną, 11. niesylabiczny, 12. bezpośredniej, 13. pośredniej, 14. piątej, 15. monologu lirycznego, 16. apelu, 17. aluzją, 18. lekkość, 19. niepokoju, 20. nieregularną, 21. niedokładne, 22. inwokacyjnej, 23. metaforą.
Rzi6gMNBLZXOI1
Ćwiczenie 3
Wybierz określenia, które charakteryzują język Hymnu Jana Kochanowskiego. Możliwe odpowiedzi: 1. liczne wyrazy nacechowane pozytywnie, 2. używanie przerzutni, 3. liczne epitety, 4. liczne wyrazy nacechowane negatywnie
21
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, dlaczego Jan Kochanowski wykorzystał wskazane cechy ukształtowania językowego, a z pozostałych zrezygnował.

R1JNXWQnoyxwh
(Uzupełnij).
RMjErRdcP3Zi721
Ćwiczenie 5
Wymień przykłady następujących środków stylistycznych występujących w Hymnie Kochanowskiego i określ ich funkcje: apostrofa, personifikacja, wyliczenie, epitet, pytanie retoryczne.
31
Ćwiczenie 6

Scharakteryzuj postać mówiącą w tekście oraz omów charakter jej relacji z Bogiem. W swojej wypowiedzi posłuż się cytatami z Hymnu.

RMk7W47itwu0y
(Uzupełnij).
R60eiBjRne2Wp11
Ćwiczenie 7
Spośród podanych sformułowań wybierz te, które dowodzą, że Jan Kochanowski zawarł w Hymnie afirmację świata, a następnie dopasuj wybrane zdania do ilustrujących je cytatów z utworu. Za Twoim rozkazaniem w brzegach morze stoi
A zamierzonych granic przeskoczyć się boi.
Możliwe odpowiedzi: 1. Świat jest doskonałym mechanizmem – każda rzecz lub zjawisko ma swoją funkcję i cel., 2. Świat jest piękny., 3. Świat jest miejscem przyjaznym i bezpiecznym., 4. Świat jest bardzo bogaty i różnorodny., 5. Świat jest harmonijny i uporządkowany. Każdy element ma tu swoje miejsce i czas. Tobie k woli rozliczne kwiatki Wiosna rodzi,
Tobie k woli w kłosianym wieńcu Lato chodzi,
Wino Jesień i jabłka rozmaite dawa,
Potym do gotowego gnuśna Zima wstawa.
Możliwe odpowiedzi: 1. Świat jest doskonałym mechanizmem – każda rzecz lub zjawisko ma swoją funkcję i cel., 2. Świat jest piękny., 3. Świat jest miejscem przyjaznym i bezpiecznym., 4. Świat jest bardzo bogaty i różnorodny., 5. Świat jest harmonijny i uporządkowany. Każdy element ma tu swoje miejsce i czas. Biały dzień a noc ciemna swoje czasy znają Możliwe odpowiedzi: 1. Świat jest doskonałym mechanizmem – każda rzecz lub zjawisko ma swoją funkcję i cel., 2. Świat jest piękny., 3. Świat jest miejscem przyjaznym i bezpiecznym., 4. Świat jest bardzo bogaty i różnorodny., 5. Świat jest harmonijny i uporządkowany. Każdy element ma tu swoje miejsce i czas. Tyś niebo zbudował
I złotymi gwiazdami ślicznieś uhaftował.
Możliwe odpowiedzi: 1. Świat jest doskonałym mechanizmem – każda rzecz lub zjawisko ma swoją funkcję i cel., 2. Świat jest piękny., 3. Świat jest miejscem przyjaznym i bezpiecznym., 4. Świat jest bardzo bogaty i różnorodny., 5. Świat jest harmonijny i uporządkowany. Każdy element ma tu swoje miejsce i czas. Z Twej łaski nocna rosa na mdłe zioła padnie,
A zagorzałe zboża deszcz ożywia snadnie.
Możliwe odpowiedzi: 1. Świat jest doskonałym mechanizmem – każda rzecz lub zjawisko ma swoją funkcję i cel., 2. Świat jest piękny., 3. Świat jest miejscem przyjaznym i bezpiecznym., 4. Świat jest bardzo bogaty i różnorodny., 5. Świat jest harmonijny i uporządkowany. Każdy element ma tu swoje miejsce i czas.
R1O9u6Lgo6X1c11
Ćwiczenie 8
Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Wybierz Prawda, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo Fałsz – jeśli jest fałszywe. Bóg opisany w Hymnie ma cechy dobrego Stwórcy, a jednocześnie surowego sędziego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Hymn nawiązuje do Księgi Rodzaju i Księgi Wyjścia. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Poeta nawiązał w utworze do wszystkich dni stworzenia opisanych w Biblii. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jan Kochanowski przedstawia dary i osiągnięcia Boga w kolejności zgodnej z opisem stworzenia zawartym w Księdze Rodzaju. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Utwór ma charakter dziękczynny, ale także błagalny. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz.
311
Ćwiczenie 9

Sformułuj argument, którym uzasadnisz, że Jan Kochanowski zawarł w Hymnie podane toposy. Przytocz cytaty ilustrujące twoją argumentację.

R1drCC7X3Wwth
Topos deus artifex. Argument (Uzupełnij). Cytat (Uzupełnij). Topos deus faber. Argument (Uzupełnij). Cytat (Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 10

W kontekście całego utworu wyjaśnij, jak rozumiesz sformułowanie Kościół Cię nie ogarnie, wszędy pełno Ciebie.

R1JQV2VvnqX5P
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 11

Na podstawie Hymnu sformułuj dwa argumenty potwierdzające renesansowe przekonanie, że człowiek jest wyjątkową istotą we wszechświecie.

R1cksJhtYdDOZ
Argument 1 (Uzupełnij) Argument 2 (Uzupełnij).