O autorce

R102q1PlaCbW8
Pisarka Olga Tokarczuk na prezentacji polskiego filmu Pokot na Berlinalach 2017
Źródło: Martin Kraft / wikimedia commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Olga Tokarczuk (ur. 1962) pisarka, autorka powieści i opowiadań. Jej najważniejsze utwory to Prawiek i inne czasy (1996), Dom dzienny, dom nocny (1998), Bieguni (2007), Księgi Jakubowe (2014). Jest laureatką prestiżowych nagród literackich, w tym Nike (dwukrotnie: w 2008 i 2015 roku) oraz Nagrody Nobla (2018).

W swojej twórczości często sięga po inspiracje psychologiczne, szczególnie psychoanalizępsychoanalizapsychoanalizę.

Proza przełomu

Opublikowana w 1998 roku powieść Dom dzienny, dom nocny realizuje wyraźnie zaznaczającą się w polskiej prozie lat 90. tendencję do zerwania z realizmem oraz odrzucenia stawianych literaturze wymogów dydaktycznych. Ten bunt literacki, wzrastający na fali przełomu politycznego 1989 roku, historyk literatury Jerzy Jarzębski scharakteryzował następująco:

1
Jerzy Jarzębski Trzecia epoka. O prozie lat dziewięćdziesiątych

Proza lat dziewięćdziesiątych zerwała [...] z polską tradycją polityki i związanych z nią „przeklętych problemów”. Jest to znaczące wyzwanie wobec tradycji, każącej w Polsce przywiązywać wagę tylko do takiej literatury, która próbuje podejmować problemy publiczne i działać w zastępstwie (zakazanych) instytucji życia społecznego, a przynajmniej bronić podstawowych wartości moralnych, interweniować w słusznych sprawach itd. Nowa proza zerwała też z „polskim idiomem”, z językiem symboli, używanym w niej nieledwie od setek lat, przekazywanym z pokolenia na pokolenie i służącym podtrzymaniu narodowej i kulturowej tożsamości. [...] w istocie nowe pokolenie trafiło na literacki rynek w wyjątkowo sprzyjającym momencie, kiedy wszyscy go wyglądali i oczekiwali – nieco podobnie, jak generacja Skamandrytów po I wojnie światowej. Wraz z pokoleniem  twórców startowała  także  duża   grupa  towarzyszących  mu  od początku  krytyków  [...],  wzniecając wokół  ich  utworów  szerokie  dyskusje,  przygotowując  audycje  radiowe  i  telewizyjne, jednym  słowem,  promocję, jakiej nie  miała  chyba żadna  inna  wstępująca  do  literatury  polskiej   generacja.   Dodatkowym    impulsem    debaty   były   zresztą   przetaczające   się  przez   wszystkie   media   spory   o  sens,   zawartość   i  obecność  w  Polsce  postmodernizmu.

jarzebski Źródło: Jerzy Jarzębski, Trzecia epoka. O prozie lat dziewięćdziesiątych, „Teksty Drugie”, nr 5/1996, s. 18–19.

Do cech charakterystycznych tego nurtu prozy Jarzębski zaliczył między innymi:

  • różnorodność stylistyczną, wyrażającą się poprzez włączanie do języka literatury stylu naukowego, potocznego, publicystycznego i urzędowego, a także ich parodii;

  • konstruowanie czasu powieściowego w oderwaniu od czasu historycznego i podlegającego uniwersalizacji charakterystycznej dla mitu;

  • mityzacjęmityzacjamityzację rzeczywistości;

  • fragmentację fabuły i kompozycji powieści;

  • uwrażliwienie na kwestię płci i związanych z nią doświadczeń i sposobów postrzegania rzeczywistości zgodnie z założeniami feminizmu i teorii genderfeminizm i teoria genderfeminizmu i teorii gender;

  • lokalizowanie świata przedstawionego na peryferiach geograficznych i społecznych, związane z mityzacją przestrzeni.

feminizm i teoria gender

Sylwa i sennik

Rv0s5axlQxgba
Źródło: pixabay, domena publiczna.

W powieści Dom dzienny, dom nocny Tokarczuk stosuje zabiegi charakterystyczne dla poetyki oniryzmuoniryzmoniryzmu, tworząc zmityzowany obraz Pietna – niewielkiej miejscowości w okolicach Nowej Rudy. Dla głównej bohaterki droga do oswojenia nowej dla niej przestrzeni i ludzi wiedzie przez sny. Stają się one – zgodnie z założeniami psychoanalizypsychoanalizapsychoanalizypsychologii głębipsychologia głębipsychologii głębi – źródłem wiedzy o tajonych pragnieniach i lękach. SylwicznySylwicznySylwiczny charakter powieści i fragmentaryczność jej kompozycji stawiają przed czytelnikiem zadanie rekonstrukcji świata przedstawionego, zarówno w jego wymiarze realistycznym, jak i symbolicznym.

Sylwiczny
1
Beata Klaudia Sosin „Dom dzienny, dom nocny" Olgi Tokarczuk. W poszukiwaniu utraconej tożsamości

(fragment)

Czas akcji: akcja rozgrywa się w trzech płaszczyznach czasowych: w średniowieczu, zaraz po zakończeniu II wojny światowej, a także współcześnie.

Miejsce akcji: Kotlina Kłodzka, rejon Nowej Rudy.

Bohaterowie: mieszkańcy nocnego i dziennego domu: życiowi rozbitkowie, rolnicy, kasjerki, wopiści, bezrobotni, szaleńcy etc. 

Narrator: żywy, poniekąd nieśmiertelny. Kiedy opowiada, wychodzi poza czas. 

Krzysztof MasłońKrzysztof Masłoń[...] kategorię czasoprzestrzeni traktuje Olga Tokarczuk priorytetowo. Jak zauważył Krzysztof MasłońKrzysztof MasłońKrzysztof Masłoń, autorka wyznaje następującą teorię: „Żyjemy wszak wszyscy na osi świata, którą - czytamy w Domu dziennym, domu nocnym - są powtarzalne konfiguracje chwil, ruchów i gestów”  [...]. Stąd pewność, że ani czas miniony, ani teraźniejszość, ani zapewne przyszłość nie tworzą ciągu linearnego. Świat pozostaje zbiorem rozmaitych dyskursów. A co z odbiciem tego świata w tekście literackim? [...] sama autorka wyznaje [...], że światy, które możemy dostrzec, nie zależą od siebie i nie można ich ujmować w tych samych kategoriach. Stąd też elementy [...] realizmu magicznegorealizm magicznyrealizmu magicznegoDomu dziennym, domu nocnym, niejednokrotnie wzmocnione sugestiami psychologii głębi, poszukiwaniami w sferze ludzkiej intuicji i podświadomości. Zdarzenia nieprawdopodobne lub niemożliwe znajdują wytłumaczenie. Ich uzasadnienie leży w gestii poszczególnych bohaterów. Pisarka powierza siłę kreacji kolejnym postaciom i te zgodnie z własnymi upodobaniami przyczyniają się do budowania następnych scen. Olga Tokarczuk ujęła świat jako zagadkę, której człowiek, jej współuczestnik, nie jest w stanie odgadnąć. Równocześnie ta, wydawałoby się, przegrana nie napawa czytelnika przygnębieniem czy wręcz nihilizmem. Poprzez częste odejścia od realizmu, operując wyobraźnią, marzeniem i snem, raczej tworzy się odrębny, [...] równoległy świat. „Artysta postmodernistyczny nie marzy o żadnym lepszym świecie: poprzestaje on na relacji świata równoległego”Artysta postmodernistyczny nie marzy o żadnym lepszym świecie: poprzestaje on na relacji świata równoległego„Artysta postmodernistyczny nie marzy o żadnym lepszym świecie: poprzestaje on na relacji świata równoległego” – pisał Antonio Blanch. W tym stworzonym świecie autorka nie tworzy żadnych wizji uszczęśliwiających, nie próbuje opisać raju. Ale, co zdaje się być ważniejsze dla pisarki, w ten wymyślony świat można swobodnie ingerować, a nawet próbować go zrozumieć. Istnieje w nim „wieczne teraz” za sprawą tzw. wiecznych powrotów. Czytelnik powoli spostrzega, że jakby bezwiednie daje się wciągnąć w tę opowieść. Zaczyna analizować równoległy, książkowy świat, bada reakcję bohaterów na wydarzenia i zjawiska prawdopodobne w realnym świecie lub zupełnie niezwykłe, niespotykane. Istnieje ryzyko, że z czasem granica pomiędzy tym, co rzeczywiste i tym, co „nie z tego świata” może ulec zatarciu. [...] pisarka posługuje się mityzacją rzeczywistości, która pozwala na przenikanie się naturalnego z nadnaturalnym. Sama [...] jeszcze inaczej rzecz ujęła: „Najbardziej tragiczną i najbardziej wartą opisywania rzeczą w życiu ludzi jest banalny fakt, że nigdy się nie ma tego, co by się chciało; nie jest się tam, gdzie chciało się być; nie jest się tym kimś, kim by się pragnęło być. Tego doświadcza każdy, przynajmniej w jakimś okresie swojego życia. I to jest źródło cierpienia. Myślę, że o tym jest Dom dzienny, dom nocny. Ale to cierpienie stymuluje cały czas do wykraczania poza siebie”.

sosin Źródło: Beata Klaudia Sosin, „Dom dzienny, dom nocny" Olgi Tokarczuk. W poszukiwaniu utraconej tożsamości, „Roczniki Akademii Pedagogicznej w Krakowie. Seria I: Studia Historycznoliterackie”, nr 2002, t. 11, s. 172–173.
Krzysztof Masłoń
Artysta postmodernistyczny nie marzy o żadnym lepszym świecie: poprzestaje on na relacji świata równoległego

Słownik

feminizm – genderqueer
feminizm – genderqueer

feminizm to nurt we współczesnej myśli humanistycznej, którego przedmiotem zainteresowania jest rola kobiety w społeczeństwie; pierwsza fala feminizmu wiązała się z ruchami emancypacyjnymi XIX wieku i początków XX wieku; druga fala, czyli nowoczesna forma tego nurtu, pojawiła się w latach 60. minionego stulecia; badacze związani z feminizmem przyglądają się m.in. sposobom funkcjonowania kobiet w społeczeństwie, przejawom kulturowej dominacji mężczyzn, dyskryminacji ze względu na płeć, sposobom przedstawiania kobiet w literaturze i sztuce; feminizm znajduje kontynuację w działalności społecznej i politycznej na rzecz równouprawnienia kobiet; studia gender stanowią rozwinięcie myśli feministycznej. Ich początek przypada na lata 70. XX wieku. Istotą myśli genderowej jest rozróżnienie między płcią biologiczną (ang. sex) i płcią kulturową (ang. gender); obiektem zainteresowania są mechanizmy kulturowe narzucające człowiekowi zachowania związane z jego płcią; społeczne formy postrzegania i traktowania męskości czy kobiecości ujmuje się w ich historycznej zmienności i w zależności od uwarunkowań kulturowych; konsekwencją tych badań jest przewartościowanie powszechnych przekonań dotyczących ról płciowych; studia queer zrodziły się latach 90. XX wieku; skupiają się na badaniu odmienności płciowych – zwłaszcza homoseksualizmu oraz transseksualizmu; ich przedmiotem jest kulturowe uwarunkowanie różnic między rolami społecznymi, ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmów powodujących, że mniejszości (zwłaszcza seksualne, ale nie tylko) podlegają dyskryminacji

sylwa
sylwa

w literaturze staropolskiej terminem „sylwa” (łac. silva rerum – las rzeczy) określano zbiory tekstów o bardzo różnorodnej tematyce i formie. Współcześnie mówi się o poetyce sylwicznej w odniesieniu do dzieł niejednolitych pod względem tematycznym, gatunkowym czy estetycznym; opowieść utrzymana w tej poetyce sprawia wrażenie rozwijającej się kapryśnie, często jest przerywana dygresjami, jej wątki się rwą; za sprawą takiego sposobu prowadzenia narracji opowiadana historia wydaje się tylko jedną z możliwych, ale nieostatecznych wersji nasuwających się autorowi w trakcie pisania; na współczesną sylwę mogą składać się różne formy literackie, np. opowiadanie, anegdota, portret, esej czy zarys większej całości; sylwa odgrywa ważną rolę w literaturze XX i XXI wieku, ponieważ uświadamia czytelnikowi, że każdy porządek jest wynikiem wyborów autora; w kulturze ponowoczesnej niemożliwa lub trudna do stworzenia jest spójna całość; popularność utworów sylwicznych jest skutkiem kryzysu tzw. wielkich narracji, czyli spójnych, poszukujących logicznego sensu świata opowieści i koncepcji filozoficznych

archetyp
archetyp

(gr. arché – początek, týpos – wzór) – według teorii Carla Gustava Junga prawzorzec, pierwotny wzorzec rozumienia danego zjawiska istniejący w nieświadomości zbiorowej, wyrażający się w formie symbolicznej w mitach i legendach

mityzacja
mityzacja

(gr. mýthos – opowieść) – kreowanie świata przedstawionego w dziele literackim w sposób charakterystyczny dla mitu; typowymi dla mityzacji zabiegami są m.in. nadawanie przedmiotom i postaciom znaczenia symbolicznego oraz manipulowanie czasem wydarzeń

oniryzm
oniryzm

(gr. oneiros – marzenie senne, sen) – konwencja literacka polegająca na kształtowaniu świata przedstawionego w utworze na wzór snu, np. poprzez wprowadzanie elementów fantastycznych i symbolicznych, zaburzanie czasu i przestrzeni

psychoanaliza
psychoanaliza

(gr. psyche – dusza, analuein – rozplatać, rozsupływać) – nurt w XX‑wiecznej psychiatrii zapoczątkowany przez Zygmunta Freuda, zakładający, że psychiczne i społeczne funkcjonowanie człowieka jest zdeterminowane przez treści zgromadzone w jego nieświadomości, pozostające poza kontrolą rozumu: wyparte traumy, nagromadzone wskutek przeszłych doświadczeń wzorce reagowania, mechanizmy obronne i kompleksy, wrodzone popędy; kluczem do zrozumienia psychiki jednostki jest według psychoanalizy wgląd w zawartość nieświadomości, możliwy między innymi dzięki analizie snów, swobodnych skojarzeń myślowych, przejęzyczeń

psychologia głębi
psychologia głębi

nurt w psychologii XX‑wiecznej wyrastający z psychoanalizy Zygmunta Freuda, zakładający, że treści kształtujące ludzką psychikę są przechowywane w podświadomości i nieświadomości, a celem terapii psychologicznej jest ich wydobywanie i interpretacja

realizm magiczny
realizm magiczny

nurt XX‑wiecznej prozy iberoamerykańskiej charakteryzujący się konstruowaniem świata przedstawionego w utworach poprzez połączenie realiów historycznych z elementami symbolicznymi i mitologicznymi zaczerpniętymi z mitologii krajów Ameryki Łacińskiej