Przeczytaj
Muzyka dla wszystkich
Dzisiejsza powszechna dostępność muzyki zaczęła się od wynalezienia przez Thomasa Edisona fonografu w 1877 roku. Nakręcało się go korbką, a nośnikiem dźwięku był cylinder pokryty cynową folią, woskiem lub ebonitemebonitem. Niestety jakość dźwięku była daleka od doskonałości. Lepszą dawał konkurent fonografu – gramofon, skonstruowany w 1887 r. przez Niemca Emila Berlinera. W gramofonie używano płaskich, twardych płyt. Pierwsze wytwarzano z cynku powleczonego woskiem, po kilku latach zaczęto wyrabiać je z ebonituebonitu. Na ziemiach polskich gramofony sprzedawano od 1889 r., a pierwsza wytwórnia płyt gramofonowych ruszyła w Warszawie 20 lat później. W tymże roku zaczęto sprzedawać gramofon walizkowy, który można było zabrać ze sobą na majówkę. Nakręcany na korbkę gramofon z tubą stał się symbolem nowoczesności i zwiastunem popkulturypopkultury.
Radio – „telegraf bez drutu”
W 1896 r. Guglielmo Marconi przesłał bezprzewodowo, za pośrednictwem wynalezionej przez siebie anteny, sygnał nadany alfabetem Morse’aalfabetem Morse’a na odległość trzech kilometrów. Pięć lat później przesłał sygnał radiowy (jedną literę) przez Atlantyk. Pierwsze odbiorniki radiowe zaczęto sprzedawać w Nowym Jorku w 1910 r. Rozwój radiotechniki przyspieszyła I wojna światowa − wojsko doceniło zalety nowego sposobu komunikacji. W latach międzywojennych radio stało się elementem życia codziennego milionów Amerykanów. Dzięki zyskom z reklam stało się też biznesem.
Fotografia
Fotografia zmieniła sposób widzenia świata. Za datę jej powstania przyjmuje się rok 1839, kiedy Francuz Louis Jacques Daguerre udoskonalił technikę otrzymywania trwałych obrazów na materiale światłoczułym, nazwaną później dagerotypiądagerotypią. Pierwszymi wojnami udokumentowanymi przez fotografów były wojna krymska i wojna secesyjna w Ameryce. Pod koniec wieku pozowanie do zdjęcia ślubnego było już stałym elementem ceremonii. Album ze zdjęciami stał się ważnym elementem historii rodzinnej. Na przełomie wieków ludzie mogli się udać do fotoplastykonu, gdzie oglądali przesuwające się zdjęcia z najbardziej egzotycznych miejsc świata. Mogli też wybrać się na seans do kinematografukinematografu, by podziwiać ruchome obrazy.
Kinematograf
W grudniu 1895 r. bracia August i Ludwik Lumière zapoczątkowali epokę kina półgodzinnym seansem „Kinematografu Lumière” w podziemiach paryskiej Grand Cafe. Seans rozpoczynał dwuminutowy film Wyjście robotników z fabryki. Trudno obecnie oddać emocje ludzi pierwszy raz oglądających filmy. Do legendy przeszło przerażenie widzów spowodowane jadącym „wprost na nich” pociągiem. Filmy były czarnobiałe i nieme, muzyk grający podczas seansu nie zawsze był mistrzem, a projekcję nierzadko przerywał pożar (taśma celuloidowa jest łatwopalna), ale od samego początku kino tworzyło nowe wzorce dla masowej wyobraźni.
Film szybko przestał być sensacyjną nowinką. Wkrótce stał się przemysłem, w którym prym wiodły wytwórnie amerykańskie. Symbolem amerykańskiej kinematografii i stolicą kina światowego stała się północno- zachodnia dzielnica Los Angeles − HollywoodHollywood. Pierwsze studio filmowe, Studio Nestor, powstało tu w 1911 r. Początkowo jednak kinematografia rozwijała się na wschodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych. Do Kalifornii filmowcy przenieśli się m.in. ze względu na lepsze warunki pogodowe. W epoce kina niemego Hollywood zostało zdominowane przez pięć wielkich wytwórni, m.in. Paramount i Warner Bros. Nieprzypadkowo Hollywood nazywano fabryką snów. Z jednej strony przydomek ten nawiązywał do magii kina, tworzenia rzeczywistości będącej odzwierciedleniem marzeń. Z drugiej zaś oddaje technologiczną stronę amerykańskiej kinematografii: nagromadzenie w jednym miejscu studiów filmowych, laboratoriów i mnóstwa innych zakładów związanych z kinem, a także rzeszy aktorów, techników, reżyserów itp. sprawia wrażenie ogromnego zakładu przemysłowego. To odczucie potęgowała także rosnąca z roku na rok liczba filmów, które w coraz większym stopniu zaczęły kształtować mentalność i gusty ludzi na całym świecie.
Sport jako zjawisko masowe
Chociaż idea sportowej rywalizacji ma tradycje antyczne, to dopiero pod koniec XIX w. nastąpiła kodyfikacjakodyfikacja zasad obowiązujących w poszczególnych dyscyplinach, a sport stał się zjawiskiem masowym.
Zakaz igrzysk olimpijskichigrzysk olimpijskich wydany przez cesarza Teodozjusza Wielkiego w 393 r. sprawił, że przez wiele wieków sport istniał w zasadzie jedynie w formie zabaw ludowych lub okazjonalnych widowisk, służących czasem wojskowej zaprawie uczestników (np. turnieje rycerskie). Na powrót idei edukacji sportowej i łączenia rozwoju duchowego i fizycznego młodzieży wpłynęły, oprócz rozwoju medycyny, także wprowadzenie w XIX w. powszechnego poboru i głosy wojskowych narzekających na sprawność fizyczną poborowych. Późniejsze paramilitarne organizacje młodzieżowe miały na celu właśnie przysposobienie do służby wojskowej. Szczególnie duży nacisk kładziono na gimnastykę.
Koniec XIX i początek XX w. to także okres wzrostu zainteresowania turystyką i powstania pierwszych towarzystw turystyczych (m.in. Towarzystwa Tatrzańskiego).
Industrializacja, a wraz z nią ustawy regulujące czas pracy, sprawiły, że pojawiła się kwestia wolnego czasu jako zjawiska masowego. Odpowiedź na pytanie, jak go z pożytkiem spędzić, dały wcześniejsze doświadczenia szkół prywatnych. Brytyjczycy w kształceniu swoich elit wykorzystywali sporty zespołowe do tego, by wyrabiać umiejętności działania w grupie i hartować ducha. Na przykład zasady gry w rugby opracowano w elitarnej szkole dla chłopców w angielskim mieście Rugby.
Za przykładem sportowych klubów dla dżentelmenów zaczęły powstawać również podobne stowarzyszenia niższych warstw, zwłaszcza robotników. Warto zauważyć, że niektóre dyscypliny, jak polo czy krykiet, w zasadzie pozostały elitarne, piłka nożna, rugby czy inne sporty o niezbyt skomplikowanych zasadach, a przede wszystkim niewymagające drogiego sprzętu, stały się natomiast sportem masowym − nie tylko chętnie uprawianym, lecz także oglądanym: pierwszy finał rozgrywek o Puchar Anglii w piłce nożnej obejrzało w 1872 r. 2 tys. widzów, a 51 lat później na decydującym meczu było ich już 200 tys. W 1863 r. w Anglii powstał pierwszy Związek Piłki Nożnej (Football Association), który po zaledwie ośmiu latach istnienia skupiał już 50 klubów.
Olimpiady i idea międzynarodowej rywalizacji w sporcie
Jednym z największych propagatorów sportu i inicjatorem ruchu olimpijskiego był francuski baron Pierre de Coubertin. Jako pedagog głosił konieczność powrotu do antycznych tradycji dbania o rozwój fizyczny oraz sportowej rywalizacji między państwami. W 1896 r. stanął na czele powołanego przez siebie Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego. W tym samym roku w Atenach miały miejsce pierwsze nowożytne igrzyska olimpijskie. Następne olimpiady odbywały się regularnie co cztery lata, odwołano jedynie zaplanowaną na 1916 r. olimpiadę w Berlinie – w odróżnieniu od starożytnej Hellady, w nowożytnej Europie nie przerywano wojen na czas igrzysk olimpijskich.
Sokol, Sokół, Sokil
Tam, gdzie toczyła się walka o zachowanie tożsamości narodowej, kultura fizyczna łączyła się z wychowaniem patriotycznym. Charakterystyczne, że tego rodzaju inicjatywy pojawiały się w społeczeństwach pozbawionych własnego państwa, ale cieszących się autonomią. Tak było m.in. w Irlandii i monarchii habsburskiej. W 1862 r. w Pradze założono pierwszą organizację czeskiego „Sokoła” (Sokol). Było to towarzystwo gimnastyczne, które oprócz podnoszenia sprawności fizycznej za cel stawiało sobie rozbudzanie i podtrzymywanie świadomości narodowej wśród młodzieży. Sokolskie grupy szybko powstawały w kolejnych miastach czeskich. Ich hasło brzmiało: „Ni zisk, ni slavu!”, co miało podkreślać ideowy charakter organizacji. W 1867 r. utworzono we Lwowie pierwsze polskie gniazdo „Sokoła”, wzorowane na czeskim towarzystwie. W latach 80. „Sokół” zaczął gromadzić polską młodzież z zaboru pruskiego, a od 1905 r. działał nielegalnie także w zaborze rosyjskim. W 1894 r. we Lwowie powstał ukraiński „Sokół” czyli „Sokil”.
Skauting i harcerstwo
Skauting, najliczniejszy ruch młodzieżowy na świecie, ma brytyjskie korzenie. W 1908 r. weteran wojny burskiej gen. Robert Baden‑Powell, stworzył organizację Boy Scouts (ang. scout − zwiadowca), a dwa lata później razem ze swoją siostrą Agnes powołał żeńską wersję tej organizacji – Girl Guides (ang. guide – przewodnik). Baden‑Powell oparł skauting na doświadczeniu samotnego zwiadu – badaniu wrogiego terytorium, unikaniu wykrycia i przetrwaniu wśród dzikiej przyrody. Chłopcy i dziewczęta uczyli się samodzielności, zdobywając kolejne sprawności, m.in. podczas pobytu na obozach. Polski skauting zapoczątkowali we Lwowie Andrzej i Olga Małkowscy, kilka lat po powstaniu organizacji Baden‑Powella. Polską odmianę skautingu nazywano harcerstwem. Spośród innych organizacji skautowych wyróżniało się ono silnym naciskiem na wychowanie patriotyczne. Latem 1914 r. polskie drużyny skautowe liczyły już ok. 12 tys. członków.
Słownik
stworzony w 1838 r. przez Samuela Morse’a i Alfreda Vaila alfabet, w którym literom odpowiadają kombinacje długich i krótkich sygnałów lub kropek i kresek; używany do porozumiewania się w telekomunikacji radiowej
pierwsza technika otrzymywania zdjęć fotograficznych, w wyniku której na metalowej płytce otrzymywany jest obraz, zwany dagerotypem; opracowana w latach 20. i 30. XIX wieku przez Francuzów Josepha Nicéphore’a Niépce’a i Louisa Jacques’a Daguerre’a (od jego nazwiska pochodzi nazwa techniki)
tworzywo sztuczne barwy ciemnobrązowej lub czarnej, otrzymywane w wyniku wulkanizacji naturalnego lub sztucznego kauczuku
dzielnica miasta Los Angeles, w USA, w stanie Kalifornia; najważniejszy ośrodek amerykańskiego przemysłu filmowego; obecnie słowo Hollywood używane jest jako skrótowa nazwa dla amerykańskiej kinematografii
najstarsza i największa międzynarodowa impreza sportowa; organizowana przez Międzynarodowy Komitet Olimpijski w starożytności i współcześnie co 4 lata w różnych krajach, pod hasłem szlachetnego współzawodnictwa
aparat przeznaczony do realizacji ekranowej projekcji ruchomych obrazów; słowo „kinematograf” pochodzi od greckich słów: kinematos (ruch) i gráphein (pisać); skonstruowany w 1895 r. we Francji przez braci A. i L. Lumière’ów
termin oznaczający zebranie, zaktualizowanie, usystematyzowanie i sformułowanie przepisów, zasad lub norm tak, by stanowiły jednolitą całość
powszechnie dostępny i praktykowany typ kultury przeznaczonej dla masowego odbiorcy
Słowa kluczowe
kultura masowa, sport, olimpiada, igrzyska olimpijskie, muzyka, film, fotografia, świat w II połowie XIX w., świat na początku XX w., nowe ideologie w XIX w.
Bibliografia
W. Lipoński, Historia sportu. Na tle rozwoju kultury fizycznej, Warszawa 2012.
J. Osterhammel, Historia XIX wieku. Przeobrażenie świata, Poznań 2020.
Wielka historia świata. Tomy 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004‑2006.
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011‑2019.