Przeczytaj
Typy warunkowania instrumentalnego
Aby mogło dojść do wytworzenia reakcji warunkowejwarunkowej u zwierzęcia, musi ono znajdować się w stanie tzw. napędunapędu, czyli wzbudzenia ośrodkowego układu nerwowego ukierunkowanego na spełnienie danej potrzeby biologicznej. Ze względu na różne czynniki wywołujące napęd (np. dostęp do pokarmu albo bodziec elektryczny) wyróżnia się dwa główne typy odruchów instrumentalnych: związane z nagradzaniem lub karaniem. W warunkach naturalnych zwierzęta starają się uzyskać dostęp do bodźców apetytywnychbodźców apetytywnych (pozytywnych) i uniknąć kontaktu z bodźcami awersyjnymibodźcami awersyjnymi (negatywnymi). Stąd istnieją cztery sposoby wykształcania reakcji instrumentalnychreakcji instrumentalnych – dwa związane z nagradzaniem i dwa związane z karaniem.
Nagradzanie | Karanie | ||
---|---|---|---|
Wzmocnienie pozytywne | Wzmocnienie negatywne | Karanie pozytywne | Karanie negatywne |
Indeks dolny Tabela 1. Typy warunkowania instrumentalnego. Indeks dolny koniecTabela 1. Typy warunkowania instrumentalnego.
Wzmocnienie pozytywne
Większość informacji na temat sposobów przeprowadzania warunkowania instrumentalnego zawdzięczamy amerykańskiemu psychologowi Burrhusowi Fredericowi Skinnerowi, który badał ten mechanizm uczenia się u szczurów w specjalnie zaprojektowanej klatce. Poszczególne elementy budowy klatki Skinnera różniły się zależnie od typu przeprowadzanego warunkowania, jednak zawsze znajdowała się w niej mała dźwignia, której naciśnięcie powodowało otwarcie karmnika.
Szczury dążyły do naciśnięcia dźwigni, aby uzyskać dostęp do pokarmu (bodziec apetytywny), który pełnił funkcję nagrody. W tym najprostszym układzie doświadczalnym uczenie się zachodziło dzięki stosowaniu wzmocnienia pozytywnego. W pierwszych próbach zwierzęta nie wiedziały, że naciśnięcie dźwigni umożliwi dostęp do pokarmu. Dopiero gdy podczas eksploracji nowego otoczenia przypadkowo naciskały dźwignię i tym samym były nagradzane, wykształcała się u nich nowa reakcja instrumentalna.
W kolejnych próbach, gdy szczur kojarzył już czynność naciśnięcia dźwigni (reakcję warunkową) z uzyskaniem pokarmu (nagrodą), w krótkim czasie po wejściu do klatki naciskał dźwignię, aby uzyskać do niego dostęp. W tym doświadczeniu napędem ukierunkowującym aktywność szczura na uczenie się był głód.
Wzmocnienie negatywne
W innym wariancie doświadczenia Skinnera metalowe pręty tworzące podstawę klatki były podłączone do generatora prądu elektrycznego o niedużym natężeniu, który uruchamiany był po pewnym czasie od umieszczenia w środku szczura. Tym razem naciśnięcie przez gryzonia dźwigni obecnej w klatce powodowało wyłączenie generatora prądu. Natężenie bodźca elektrycznego nie stanowiło zagrożenia dla życia zwierząt, powodowało jedynie nieprzyjemne doznania (bodziec awersyjny). Podczas przemieszczania się szczura po klatce, gdy bodziec elektryczny był aktywny, zwierzę przypadkowo naciskało dźwignię, co z kolei wyłączało generator prądu, tym samym znosząc działanie negatywnego bodźca. W kolejnych powtórzeniach tego eksperymentu szczury bardzo szybko się uczyły, że gdy pojawia się bodziec awersyjny, muszą nacisnąć dźwignię. W taki sposób nabywały nową reakcję warunkową typu instrumentalnego. Warunkowanie to zachodziło przez wzmocnienie negatywne, czyli usunięcie negatywnego bodźca po wykonaniu czynności ruchowej.
Karanie pozytywne
Z różnymi rodzajami uczenia się instrumentalnego mamy też do czynienia w życiu codziennym. Przykładem stosowania karania pozytywnego może być karcenie psa, który obgryza buty właściciela. Innym przykładem takiego sposobu uczenia jest otrzymanie mandatu za korzystanie z komunikacji miejskiej bez biletu.
Karanie negatywne
Natomiast do przykładów karania negatywnego należą zabranie dziecku jednej z zabawek za nieposłuszeństwo lub odebranie przez policję prawa jazdy kierowcy będącemu pod wpływem alkoholu.
W każdym przypadku, niezależnie od zastosowanej metody warunkowania instrumentalnego, proces uczenia się może prowadzić do wykształcenia nowej reakcji warunkowej. Wykazano, że warunkowanie zachodzi szybciej, a jego efekty są trwalsze, jeśli motywacją dla osobnika jest uniknięcie kary. Jednakże stosowanie tego sposobu motywacji niesie ze sobą pewne problemy – kary mogą prowadzić do wzrostu poziomu agresji czy lęku. W procesie warunkowania najskuteczniejsze jest zatem łączne stosowanie kar oraz nagród.
Słownik
bodziec wywołujący przyjemne doznania (fizyczne lub psychiczne) u danego osobnika
bodziec wywołujący nieprzyjemne doznania (fizyczne lub psychiczne) u danego osobnika
stan wzbudzenia ośrodkowego układu nerwowego ukierunkowujący działania zwierzęcia na zrealizowanie potrzeby biologicznej
wyuczona reakcja ruchowa lub słowna, której celem jest osiągnięcie określonego skutku
wyuczona, automatyczna reakcja organizmu na bodziec
rodzaj uczenia się polegający na tworzeniu asocjacji między dwoma różnymi bodźcami lub bodźcem a zachowaniem
proces nabywania nowych odruchów warunkowych typu klasycznego lub instrumentalnego, będący jednym z mechanizmów uczenia się zwierząt
forma uczenia się asocjacyjnego zwierząt polegająca na wyuczeniu nowej reakcji warunkowej w obecności danego bodźca