Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R16Y8T7lnkDvV1
Sofokles
Źródło: Paulus Pontius, dostępny w internecie: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Sofokles - urodził się prawdopodobnie w 496 roku p.n.e. w gminie Kolonos w Attyce w bogatej rodzinie kupieckiej. Od dzieciństwa uczył się muzyki, tańca, gimnastyki i poznawał twórczość wielkich poetów. Był aktorem oraz twórcą dramatów. W 468 roku p.n.e. stanął do agonówagonyagonów i otrzymał główną nagrodę, pokonując AjschylosaAjschylosAjschylosa. Dość szybko stał się bardzo cenionym i szanowanym obywatelem Aten. Napisał ponad sto tragedii i dramatów satyrowych, wielokrotnie wygrywał też rywalizacje z innymi tragikami. Z bogatego dorobku zachowało się w całości jedynie siedem utworów: Antygona, Ajas, Król Edyp, Elektra, Filoktet, TrachinkiEdyp w Kolonie. Sofokles w swoich tragediach pogłębił psychologię postaci i tak budował akcję, by wzmocnić tragizmtragizmtragizm losów bohaterów przez eksponowanie fatum. Bohaterowie nie tylko zderzają się z nieuchronnością losu, ale też uczestniczą w konflikcie pomiędzy postaciami, co nieuchronnie prowadzi do ich klęski. Jednocześnie nie są „posągowi”, a często ludzcy, mają swoje słabości, choć działają szlachetnie. Tragedie Sofoklesa są dziełami o skończonej, zamkniętej akcji. Ponadto tragediopisarz wprowadził do swoich dzieł trzeciego aktora oraz monolog, zwiększył liczebność chóru i jednocześnie ograniczył jego rolę do komentatora wydarzeń. Sofokles zmarł w 406 roku p.n.e. w Atenach.

Rz4PA76X0cqEZ1
Laco Adamík
Źródło: Sławek, dostępny w internecie: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.0.

Laco Adamík, właśc. Ladislav Adamík jest polskim reżyserem teatralnym, filmowym i operowym pochodzenia słowackiego. Urodził się w 1942 roku. Ukończył reżyserię na Akademii Filmowej w Pradze. Od lat 70. mieszka w Polsce i współpracuje z Telewizją Polską. Debiutował w 1973 roku w Teatrze Telewizji, dla której przygotował m.in. Białą zarazę, Pocztę, Burzę, Don Carlosa. W 2005 roku został odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej, a w 2012 roku otrzymał Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

agony
Ajschylos

Król Edyp został zrealizowany w ramach Teatru Telewizji, czyli cyklu programowego, w ramach którego zarejestrowane widowiska teatralne są pokazywane w telewizji. Szybko stało się odrębnym gatunkiem artystycznym. Sam reżyser tak o nim mówi:

Laco Adamik Teatr twarzy

Myślę, że pojęcie „teatr telewizji” jest mylące. Teatr i film to odrębne gatunki sztuki, podczas gdy telewizja jest środkiem komunikacji, przekazu. Istotą teatru jest spotkanie widzów z żywym aktorem na scenie, czego w telewizji nie ma. Siłą telewizji jest umożliwienie ludziom bycia gdzie indziej, ale to »bycie« nie ma nic wspólnego z percepcją sztuki teatralnej. Owszem, można sfilmować spektakl, ale to już nie będzie teatr. Być może więc bardziej trafne byłoby określenie: »teatr w telewizji«. Kiedy zacząłem współpracować z telewizją, wiele przedstawień realizowano na sposób teatralny. W sali prób siedział sobie na krześle reżyser i robił spektakl, który nigdy nie ujrzał światła dziennego, bo potem przychodził realizator i ustawiał wszystko od początku pod kamery. Po epoce transmisji na żywo istniał jeszcze obyczaj, że na ostatniej próbie robiono przebieg całości. To oczywiście nie miało nic wspólnego z tym, co się potem ukazywało na ekranie, bo spektakl telewizyjny inscenizuje się do kamer, a nie do widza. W telewizji pracowało wówczas wielu wybitnych reżyserów teatralnych, którzy operowali wyobraźnią sceniczną. Ktoś potem tłumaczył ich pomysły na język filmowy. Robiono to zazwyczaj w sposób rutynowy, ustawiając kamery w szeregu – jedną w środku, pozostałe po bokach. Ja zawsze łączyłem funkcje reżysera i realizatora, dzięki czemu miałem pełną kontrolę nad kształtem powstającego spektaklu. Od początku pracy z aktorami myślałem o tym, gdzie postawię kamery. Ludzie nie byli wówczas przyzwyczajeni do takiego stylu pracy, musiałem więc przełamywać utrwalone już schematy i tłumaczyć, że sposób ustawienia kamer może całkowicie zmienić obraz filmowanej sceny.

C4 Źródło: Laco Adamik, [w:] Jolanta Kowalska, Teatr twarzy. Cytat za:https://e-teatr.pl/teatr-twarzy-10758

Jolanta Kowalska o adaptacji Króla Edypa w Teatrze Telewizji pisze następująco:

Jolanta Kowalska Teatr twarzy

Grupa mężczyzn niesie na ramionach ciało martwej dziewczyny. Idą szybko, przeciskając się przez tłum. Kamera prowadzi ich blisko, wymijając po drodze twarze milczących ludzi. Na ujęciu z góry widać już całe morze głów, wypełniających szczelnie wielki plac. To lud znękanego tajemniczą plagą miasta, który przybył prosić swego władcę o ratunek. Tak rozpoczyna się telewizyjny Król Edyp w reżyserii Laco Adamika (1992). Pierwsza sekwencja zwięźle definiuje estetykę całości spektaklu, zdradza kluczowe składniki konwencji, zarysowuje kontury teatralnej formy. Bo też akcja przedstawienia rozgrywać się będzie niemal wyłącznie na zbliżeniach. Zazwyczaj widać na nich nie jedną, ale cały las twarzy. Kamera pokazuje głównych protagonistów zawsze na tle innych fizjonomii, czasem wyławia ich spoza głów tłumu. Chór tebańczyków nie jest tu wyłącznie żywą scenografią, lecz także ważnym podmiotem akcji. Król Edyp, Jokasta, Kreon i inni bohaterowie tragedii nie działają w próżni – oplata ich zwarte ciało tłumu. Milczący lud jest ośrodkiem presji i zarazem świadkiem tego, co dzieje się na szczytach władzy. Dramat rodziny panującej rozgrywa się przy otwartej kurtynie – w ten sposób realizuje się polityczny wymiar tragedii.

[...]

Teatr Laco Adamika jest teatrem aktora. To on stanowi główny punkt ciężkości jego przedstawień, to jego ekspresji podporządkowany jest sposób filmowej narracji. Obiektyw kamery bywa w nich czułym akuszerem rodzących się w postaciach emocji. Potrafi je rezonować bądź schładzać, jest narzędziem filtrującym przekaz i zarazem aktywnym partnerem aktora. W Królu Edypie zbliżenia odzierały bohaterów z intymności z ostrością skalpela. Ich myśli i uczucia, wystawione na widok publiczny, stawały się łupem zebranego przed pałacem tłumu. Role Edypa Jana Frycza, Kreona Jerzego Treli czy Tyrezjasza Jana Peszka, powściągliwe w emocjach, lecz świetnie wycieniowane i pełne przejmującej ludzkiej prawdy, filtrowały antyczny patos przez współczesną wrażliwość. Niecodzienną kreację w tym spektaklu stworzył Tadeusz Huk grający Przewodnika Chóru. Była to rola odświeżająca piękno retorycznego kunsztu, wyrzeźbiona w materii języka i przesycona niezwykłą, profetyczną aurą, będącą emanacją niepokojów tłumu i swoistej zbiorowej mądrości.

C5 Źródło: Jolanta Kowalska, Teatr twarzy. Cytat za: https://e-teatr.pl/teatr-twarzy-10758.

Krytyczka teatralna wskazuje więc na to, jak przemyślana jest adaptacja Adamika, a jednocześnie jak istotną rolę przypisuje on aktorom. To oni budują dobrze znaną historię, przy tak znanym tekście kultury należy bowiem sięgnąć po zabiegi, które umożliwią reinterpretację dzieła, wska

Słownik

epejsodion
epejsodion

fragment dramatu greckiego, który obejmuje partie dialogowo‑monologowe postaci. Są więc to te fragmenty dramatu, które posuwają akcję do przodu. Epeisodiony w dramacie nowożytnym przyjęły formę aktów i scen

hamartia, wina tragiczna
hamartia, wina tragiczna

(gr.) – grzech; tragiczna wina, która jest efektem nieodpowiedniej oceny sytuacji (zbłądzenia) ze strony bohatera

ironia tragiczna
ironia tragiczna

(gr. eirōneía – drwina, szyderstwo) – kategoria estetyczna sformułowana w nowożytności, dotycząca antycznej tragedii, określająca sytuację, w której protagonista, mimo swoich działań, nieuchronnie dąży do katastrofy

koryfeusz
koryfeusz

(łac. coryphaeus) przewodnik chóru w teatrze starogreckim

stasimon
stasimon

w starożytnym teatrze greckim pieśń wykonywana przez chór stojący na orchestrze, pod przewodnictwem koryfeusza. Stasimony oddzielały kolejne epejsodiony, czyli partie dialogowo‑monologowe

tragizm
tragizm

(gr. tragikós – tragiczny) – niemożliwy do uniknięcia konflikt pomiędzy równorzędnymi wartościami, prowadzący bohatera do katastrofy, najczęściej śmierci; bohater nieświadomie swoim działaniem sprowadza na siebie klęskę; jego los jest zdeterminowany przez działania sił niezależnych (np. przeznaczenie, decyzje boskie, naturę) lub sprzeczności między różnymi racjami, np. jednostką a społeczeństwem, miłością a obowiązkiem itp.