Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Główne problemy filozofii presokratejskiej

Pierwszy okres filozofii greckiej, na który składa się działalność filozofów od Talesa do Sokratesa, był czasem filozofii przyrodyfilozofia przyrody filozofii przyrody (choć już wtedy pojawiły się koncepcje z dziedzin takich jak, np. etyka czy teoria poznania). Dążono do wyjaśnienia natury zjawisk. Panowała zgoda, że aby wyjaśnić, czym jest pewne zjawisko, należy podać jego przyczynę. Część myślicieli (np. jońscy filozofowie przyrody) uważała, że przyczyną wszystkich istniejących zjawisk jest pewien określony rodzaj materii, np. woda. Z tej praprzyczyny miał powstać cały materialny świat.

R1897svni3nrY
Anaksymenes z Miletu twierdził, że zasadą wszechrzeczy jest powietrze. W zależności od swojej gęstości jest ono niewidzialne lub też, gęstniejąc, staje się znanymi nam bytami – chmurami, ogniem, skałami. Jońscy filozofowie przyrody nie czynili różnicy między samą filozofią a naukami przyrodniczymi, w przypadku Anaksymenesa – meteorologią i astronomią. Ze swoich poglądów filozoficznych wyprowadzał twierdzenie, że ziemia jest płaska i unosi się na warstwie sprężonego powietrza. Pomysł ten przedstawiony został na ilustracji.
Źródło: Dciach, dostępny w internecie: en.wikipedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.

Byli również tacy filozofowie, jak np. Anaksagoras, którzy twierdzili, że przyczyną są pewne duchowe siły, które działają na materię. Jednak, ogólnie rzecz biorąc, głównym przedmiotem zainteresowania presokratyków była przyroda. Człowiek interesował ich niejako pośrednio – jako jedna z wielu części przyrody

Dlaczego pierwsi filozofowie nie interesowali się szczególnie specyficznie ludzkimi problemami – np. etycznym pytaniem, jak należy postępować, by czynić dobrze? Najkrócej mówiąc, żyli oni w czasach, w których normy moralne i reguły życia społecznego nie były przedmiotem dyskusji, ponieważ określała je tradycja. Miała ona swoje źródło w mitach oraz eposach heroicznych. Innymi słowy, ówczesny człowiek nie musiał sam podejmować decyzji o tym, jak należy postąpić. Oczekiwano od niego, że będzie raczej naśladował tradycyjne wzory postępowania, wyznaczone przez postaci Achillesa, Agamemnona i innych bohaterów Homera.

Zwrot ku człowiekowi w kulturze starożytnej Grecji

Ten stan rzeczy zaczął się zmieniać właśnie w epoce Sokratesa, tzn. w Atenach w V w. p.n.e. Na czym polegała owa zmiana? Przeczytaj wywód Ireny Krońskiej i zastanów się, jaka była główna przyczyna zmiany kulturowej, która dokonała się w Atenach.

Irena Krońska Sokrates

Demokratyzacja ustroju państwa i życia publicznego wymagała nie tylko rozszerzenia zasięgu kultury, dotychczas elitarnej, ale także jej przeobrażenia, stworzenia nowego wzorca kulturowego. Dotychczasową kulturę żołniersko‑sportową, dla której ideałem był dzielny wojownik i zwycięzca w igrzyskach ogólnohelleńskich, a mądrość i umiejętność rządzenia państwem uchodziła za atrybut szlacheckiego urodzenia i wieku poważnego, nawet sędziwego […], wypiera nowa kultura, postulująca wszechstronne wykształcenie jako jedyną gwarancję sprawności w każdej dziedzinie […]. Ta nowa kultura, kultura umysłowa, jest jednocześnie zorientowana praktycznie. Wiedza i tylko wiedza, wraz z umiejętnością przekazywania jej innym, zapewnia sukces. Jeżeli obalone zostały powołujące się na sankcję religijną i prawem staje się to, co uchwali na swoim zgromadzeniu lud, to dobrym politykiem będzie ten, kto zaproponuje ustawę dla państwa korzystną i dzięki swej wymowie potrafi uzyskać dla niej większość.

1 Źródło: Irena Krońska, Sokrates, [w:] Wiedza Powszechna, Warszawa 2001, s. 21.
R1gjVLVPzoh2o
Philipp Foltz, Mowa pogrzebowa Peryklesa, 1852.
W V w. p.n.e., pod wpływem reform Peryklesa, gremium ludu ateńskiego uzyskało realny wpływ na władzę, ponieważ Zgromadzenie Ludowe stało się centralną instytucją ateńskiego życia publicznego. Gdy najważniejsze decyzje w państwie zaczęły być podejmowane na drodze debaty i głosowania, tradycyjna kultura została zastąpiona nową, racjonalną kulturą, której istotnym składnikiem była retoryka, czyli sztuka przemawiania i przekonywania innych do swoich racji.
Źródło: domena publiczna.

Innymi słowy, w V w. p.n.e., pod wpływem demokratyzacji życia publicznego Aten, ukształtowała się nowa, racjonalna kultura. Normy moralne, wartości, dotychczas niekwestionowane i oczywiste, stały się czymś problematycznym. Pojawiła się więc potrzeba, by ustalić ich znaczenie. Ustalenie znaczenia pojęć moralnych – jak sprawiedliwość czy cnota – nie mogło się już odwołać do niepodważalnej tradycji, lecz do rozumu. To człowiek musiał zacząć stawiać sobie pytania etyczne i szukać odpowiedzi. To człowiek, rozumiany jako istotna społeczna, stał się też w związku z tym głównym przedmiotem zainteresowania filozofii. Kosmologia – wcześniej najważniejsza dyscyplina filozoficzna – ustąpiła miejsca etyce, teorii człowieka oraz dyscyplinom pokrewnym, związanym z greckim życiem społecznym (np. retoryka). Sofiści, wędrowni nauczyciele, przekształcili w tych zmieniających się warunkach grecki model wychowania młodzieży – paideię. Uczynili z niego ogólny model wykształcenia, łączącego elementy filozofii, retoryki, literatury oraz muzyki. W okresie klasycznym, czyli od V w. p. n. e., wykształcenie tego rodzaju stało się za ich sprawą dostępne dla każdego obywatela, który skłonny był za nie zapłacić.

W tych właśnie okolicznościach Sokrates rozpoczął uprawianie filozofii polegającej na dociekaniu znaczenia podstawowych pojęć etycznych. Był nie tylko jednym z pierwszych greckich filozofów, którzy postawili ten problem, lecz także najbardziej radykalnym, ponieważ zagadnienia etyczne były według niego jedynym, co warto poznawać. Dociekania te nie dążyły bowiem do osiągnięcia wiedzy dla wiedzy, lecz miały cel praktyczny. Jedynym, o co naprawdę warto się według Sokratesa troszczyć, jest dusza (psyche)duszadusza (psyche). Celem filozofowania było więc zdobycie wiedzy, która pozwoli uczynić człowiekowi własną duszę możliwie najlepszą.

R7gwj4pxp8CJR1
Obraz przedstawia antyczną scenę rodzajową. W więziennym pomieszczeniu znajduje się grupa ludzi. Na samym środku stoi duże łoże. Siedzi w nim starszy mężczyzna. Prawą ręką sięga po puchar. Lewą rękę ma wyciągniętą do góry, jakby wygłaszał jakąś mowę. Za plecami stojącego mężczyzny znajduje się grupa ludzi. Słuchają mężczyzny, są przerażeni. Młody mężczyzna, który podaje puchar starcowi jest odwrócony do niego tyłem. Trzyma się za głowę. U stóp łoża siedzi zamyślony, starszy mężczyzna.
Jacques Louis David, Śmierć Sokratesa, 1787.
W tym samym kontekście kulturowym Sokrates i sofiści doszli do przeciwstawnych poglądów na moralność. Według sofistów była ona konwencjonalna, co znaczy, że moralne jest to, na co zgodzą się ludzie. Tymczasem Sokrates był przekonany, że za pomocą rozumu należy ustalić znaczenie wartości moralnych, ponieważ – jak zakładał – mają one jedno, powszechnie obowiązujące i obiektywne znaczenie. Spór o moralność między Sokratesem a sofistami to jeden z ważnych, ponadczasowych sporów w filozofii.
Źródło: domena publiczna.

Rozmowa jako metoda

W zgodzie z duchem czasów Sokrates uczynił rozmowę podstawową metodą swojej filozofii. Jako że nie wykonywał żadnego zawodu, za sens swojego życia uznał nawoływanie do cnoty. W tym celu przechadzał się po Atenach i prowadził rozmowy, w których stawiał pytania o to, czym jest sprawiedliwość, wiedza, równość itp. Specyficzną cechą tych dialogów było to, że Sokrates nie twierdził, że wie, co interesujące go pojęcie oznacza, lecz właśnie nie wie – i dlatego prosi rozmówcę, aby mu je wyjaśnił. Pod wpływem pytań stawianych przez Sokratesa okazywało się zazwyczaj, że rozmówcy tylko wydaje się, że wie, co oznacza badane pojęcie, ponieważ Sokrates doprowadza jego twierdzenia do sprzeczności. To postępowanie w rozmowie nazwano metodą elenktycznąmetoda elenktycznametodą elenktyczną. Stan, w którym wszyscy uczestnicy rozmowy musieli przyznać, że, podobnie jak Sokrates, nic nie wiedzą, pozwalał na oczyszczenie jej z fałszywych mniemań. Dopiero wtedy, w drodze rozmowy udawało się niekiedy osiągnąć prawdę. Według Sokratesa prawda jest czymś, co człowiek już w sobie posiada, choć o tym nie wie. Jego metoda prowadzenia rozmowy miała na celu wydobycie na jaw owej nieuświadomionej wiedzy rozmówcy. Dlatego też Sokrates nie uważał się za nauczyciela, lecz porównywał się do akuszerki – stąd nazwa jego metody dochodzenia do prawdy – metoda majeutycznametoda majeutycznametoda majeutyczna.

Główne pojęcia etyki Sokratesa – dusza i cnota

Jak to możliwe, że prawda o tym, co dobre – choć nieuświadomiona – tkwi w człowieku od samego początku? Ponieważ, odpowiadał Sokrates, człowiek posiada duszę (psyche). Przed Sokratesem dusza oznaczała dla filozofów zasadę życia. Była więc siłą, która działa w przyrodzie i ożywia materię. Sokrates zaproponował nowe rozumienie duszy – była ona bowiem dla niego czymś specyficznie ludzkim. To właśnie posiadanie duszy jest tym, co sprawia, że człowiek myśli. Obdarzony rozumną duszą człowiek nie zastanawiał się jednak nad światem przyrody, lecz nad sobą samym. Myślenie było dla Sokratesa przede wszystkim autorefleksją, która służyła dociekaniu, co znaczą pojęcia etyczne, takie jak sprawiedliwość czy dobro.

Drugim pojęciem, któremu Sokrates nadał nowy sens, była cnotacnotacnota, czyli arete. Wieloznaczne, greckie słowo arete można przetłumaczyć również jako „dzielność”. Charakteryzowało ono bowiem władców i żołnierzy – wzorami ludzi, którzy posiadali cnotę, byli bohaterowie Homera.

R1Tg0sbSEUg2L
Franz Matsch, Triumf Achillesa, 1892.
Achilles, grecki bohater wojny trojańskiej, był wzorem cnoty rozumianej jako męstwo, odwaga, sprawność fizyczna i wojskowa.
Źródło: domena publiczna.

W czasach Sokratesa ów starszy sens cnoty przestał odpowiadać realiom życia społecznego. Zaczęła się ona odnosić do codziennych dylematów obywateli ateńskiego polis. Jak zatem postępować, by żyć w zgodzie z cnotą? Skoro dzięki rozumowi możemy dowiedzieć się, czym są dobro, sprawiedliwość i równość, oznaczało to dla Sokratesa, że cnota jest wiedzą. By postępować dobrze, należało wiedzieć, czym jest dobro. To stanowisko nazwane zostało intelektualizmem etycznymintelektualizm etycznyintelektualizmem etycznym.

Dlaczego rewolucja?

Filozofia Sokratesa stanowiła zerwanie z pierwszym nurtem greckiej filozofii – filozofii przyrody. Przewartościowała problematykę filozoficzną, stawiając w centrum zainteresowania człowieka i czyniąc z etyki i antropologii główne dziedziny filozoficzne. Dlatego Sokrates kończy pierwszy okres filozofii greckiej i otwiera nowy, w którym filozofia zajęła się przede wszystkim człowiekiem i wytworami jego działalności.

Idee Sokratesa miały znaczący wpływ na późniejszą historię filozofii. W szczególności były to następujące idee:

RfrsgS0YQyuBt1
Prezentacja.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

akademicy
akademicy

uczniowie szkoły filozoficznej założonej w 386 r. p.n.e. w Atenach przez Platona (tzw. Akademia Platońska); wykładano w niej zarówno filozofię – platonizm, a później neoplatonizm, jak i astronomię, nauki przyrodnicze, politykę i matematykę

cnota
cnota

(gr. arete – cnota, dzielność) zbiór cech charakteru, postawa lub siła moralna charakteryzujące jednostkę, która żyje według norm etyki i dąży do osiągnięcia doskonałości osobistej; życie cnotliwe polega na przedkładaniu dobra etycznego nad przyjemności; treść pojęcia dobra zależy od przyjmowanego przez jednostkę systemu etycznego

cynicy
cynicy

szkoła filozoficzna z V/IV w. p.n.e. założona przez Antystenesa, która akcentowała problematykę etyczną; według cyników jedynym dobrem dającym szczęście jest cnota, rozumiana jako pełne panowanie nad sobą (autarkia)

cyrenaicy
cyrenaicy

szkoła filozoficzna z IV‑III w. p.n.e. założona przez Arystypa z Cyreny, skupiona na problematyce etycznej; cyrenaicy głosili hedonizm, który w skrajnej postaci uznaje przyjemność za jedyne dobro, a przykrość za jedyne zło

dusza
dusza

(gr. psyche) według wierzeń religijnych i niektórych stanowisk filozoficznych dusza jest niematerialnym i nieśmiertelnym pierwiastkiem ludzkiej istoty, który ożywia ciało i opuszcza je w chwili śmierci; u Sokratesa dusza jest podmiotem poznania oraz działania – ośrodkiem moralnym, który za pomocą rozumu poznaje naturę dobra oraz kieruje zachowaniem człowieka

epikurejczycy
epikurejczycy

uczniowie ze szkoły Epikura lub zwolennicy epikureizmu; za cel życia uznawali indywidualne szczęście (eudajmonizm), a za środek do jego osiągnięcia – filozofię; epikureizm jest często interpretowany jako odmiana umiarkowanego hedonizmu

filozofia przyrody
filozofia przyrody

dziedzina filozofii, której przedmiotem jest przyroda nieożywiona oraz byty ożywione

intelektualizm etyczny
intelektualizm etyczny

stanowisko etyczne zajmowane przez Sokratesa, zgodnie z którym warunkiem prowadzenia cnotliwego życia jest intelektualne poznanie natury dobra

metoda elenktyczna
metoda elenktyczna

(gr. elenktikós – zbijający, elegktikós badawczy) stosowana przez Sokratesa metoda zbijania tez jego rozmówców, polegająca na wykazywaniu, że poglądy rozmówcy prowadzą do przyjęcia tezy jawnie fałszywej

metoda majeutyczna
metoda majeutyczna

(gr. maieutikós – położniczy) metoda stosowana przez Sokratesa, polegająca na wydobywaniu z rozmówcy wiedzy, której sobie nie uświadamiał

stoicy
stoicy

grecka szkoła filozoficzna, założona pod koniec IV w. p. n. e. przez Zenona z Kition; w fizyce głosili materializm, w etyce – eudajmonizm oraz konieczność obojętności wobec zmiennych okoliczności życiowych; zajmowali się również logiką