Ćwiczenie 1

Doświadczenie nr 1

Uczeń w laboratorium chemicznym miał za zadanie przeprowadzić cztery doświadczenia chemiczne, zgodne ze schematem:

R142Odh59Nece
Schemat doświadczenia
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Nie we wszystkich probówkach uczeń zaobserwował zmiany. Pamiętał, że nikiel to srebrzystoszare ciało stałe, a jego jony Ni2+ nadają roztworom wodnym zieloną barwę.

Jak myślisz, co może decydować o tym, że reakcja pomiędzy metalem a solą innego metalu zachodzi lub nie zachodzi?

W oparciu o przeprowadzone doświadczenia,  uczeń zapisał następujące obserwacje i wnioski:

R145LQklAv9IC
Obserwacje:Probówka nr 1 – na blaszce niklu osadza się czerwony (różowy, brunatny) nalot, a niebieski roztwór stopniowo zmienia barwę na zieloną.Probówka nr 2 – na blaszce niklu osadza się srebrzysty nalot, a bezbarwny roztwór zmienia barwę na zieloną.Probówka nr 3 – brak zauważalnych zmian.Probówka nr 4 – brak zauważalnych zmian. Wnioski:W probówce nr 1 tym osadzającym się czerwonobrunatnym nalotem na blaszce niklu była miedź – jony miedzi(II) uległy reakcji redukcji, a nikiel reakcji utlenienia.Z kolei w probówce nr 2 osadzającym się na blaszce ciałem stałym było srebro – jony srebra(I) uległy reakcji redukcji, a nikiel reakcji utlenienia.W probówce nr 3 i 4 nie zaszła reakcja chemiczna.

Dlaczego w probówkach nr 1 i 2 zaszła reakcja chemiczna, a w probówkach nr 3 i 4 nie zaobserwowano żadnych zauważalnych zmian?

Zapewne już wiesz, że metale wykazują różne właściwości chemiczne i różną reaktywność. Jedne są bardziej reaktywne, a drugie mniej. O tym, który metal jest bardziej aktywny, mówią nam wartości potencjałów elektrochemicznychpotencjał elektrochemicznypotencjałów elektrochemicznych metali. Wartości te można odczytać z szeregu elektrochemicznego. W tym szeregu metale są ustawione od tych najbardziej aktywnych chemicznie (o najbardziej ujemnym potencjale standardowym) do tych najmniej aktywnych chemicznie (o najwyższym/najbardziej dodatnim potencjale standardowym), np. lit jest bardziej aktywny chemicznie od magnezu.

SZEREG ELEKTROCHEMICZNY METALI

Elektroda

E0V

Li/Li+

-3,04

Ca/Ca2+

-2,86

Mg/Mg2+

-2,36

Al/Al3+

-1,69

Mn/Mn2+

-1,18

Zn/Zn2+

-0,76

Cr/Cr3+

-0,74

Fe/Fe2+

-0,44

Cd/Cd2+

-0,40

Co/Co2+

-0,28

Ni/Ni2+

-0,26

Sn/Sn2+

-0,14

Pb/Pb2+

-0,14

Fe/Fe3+

-0,04

H2/2 H3O+

0,00

Bi/Bi3+

+0,32

Cu/Cu2+

+0,34

Ag/Ag+

+0,80

Hg/Hg2+

+0,85

Au/Au3+

+1,52

Indeks dolny Źródło: D. Witowski, Zbiór zadań 2002‑2012. Liceum i Technikum, Łańcut 2012. Indeks dolny koniec

R1AY3SbHK3NeL
Korzystając z szeregu elektrochemicznego metali, ustal, który metal jest mniej aktywny chemicznie. a) Mn czy Ni? Tu uzupełnij b) Pb czy Cu? Tu uzupełnij c) Ag czy Al? Tu uzupełnij
RQu9u2sWEZvIz
Korzystając z szeregu elektrochemicznego metali, ustal, który metal jest mniej aktywny chemicznie.
Ćwiczenie 2

Na podstawie doświadczenia nr 1 zapisz równania reakcji chemicznych w formie cząsteczkowej i jonowej skróconej, które zaszły w probówce nr 1 i nr 2.

R1URewUxSaO7k
Schemat doświadczenia
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Probówka 1.

RBGHE4hVEJCn9
Zapis reakcji chemicznej równaniem cząsteczkowym:. Równanie reakcji zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RqpS8Z9NRrxnQ
Zapis reakcji w formie cząsteczkowej: (Uzupełnij). Zapis reakcji w formie jonowej: (Uzupełnij).

Probówka 2.

R78QP8gFJS4Iq
Zapis reakcji chemicznej równaniem cząsteczkowym:. Równanie reakcji zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu. Zapis reakcji chemicznej jonowym skróconym:. Równanie reakcji zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RuTkWNOQSOlUb
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
bg‑azure

Porównywanie aktywności chemicznej miedzi(II) z innymi metalami

Ćwiczenie 3

Doświadczenie nr 2

Wykonano doświadczenia chemiczne, zgodne z poniższym schematem:

R15iCJ7BCQPJi
Schemat doświadczenia
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Użyte metale były w formie blaszek. Gwóźdź wykonany był z żelaza.

W których probówkach wytrąci się miedź? Odpowiedź uzasadnij, zapisując równania reakcji chemicznych w formie cząsteczkowej lub zaznaczając, że dana reakcja nie zachodzi. Zapisz ogólny wniosek z przeprowadzonego doświadczenia.

CuSO4+Zn
CuSO4+Fe
CuSO4+Pb
CuSO4+Sn
CuSO4+Mg
R1MwFN0Fa5Pt4
Równania reakcji i wniosek zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RNLsNi51fx7Om
(Uzupełnij).
bg‑azure

Czy glin wyprze miedź z roztworu siarczanu(VI) miedzi(II) oraz roztworu chlorku miedzi(II)?

Ćwiczenie 4

Doświadczenie nr 3

Zaprojektuj doświadczenie, dzięki któremu sprawdzisz, czy glin wyprze miedź z roztworów siarczanu(VI) miedzi(II) oraz chlorku miedzi(II). W tym celu uzupełnij hipotezę, obserwacje, wnioski oraz zapisz równania reakcji chemicznych.

Schemat doświadczenia:

R1bbX408eea19
Schemat doświadczenia
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1UEhMOOcoflR
Problem badawczy: Czy glin wypiera miedź z roztworów siarczanu(VI) miedzi(II) i chlorku miedzi(II)?. Hipoteza: (Uzupełnij). Sprzęt i odczynniki laboratoryjne:dwie szklane probówki;roztwór siarczanu(VI) miedzi(II);roztwór chlorku miedzi(II);glin (blaszka). Obserwacje: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).

Słownik

reaktywność
reaktywność

zdolność substancji do łatwego ulegania reakcjom chemicznym

potencjał elektrochemiczny
potencjał elektrochemiczny

wielkość, która określa udział danego składnika w potencjale termodynamicznym fazy dla cząsteczek naładowanych elektrycznie

Bibliografia

L. Jones, P. Atkins, Chemia ogólna, cząsteczki, materia, reakcje, Warszawa 2014.

A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, Warszawa 1987.

D. Mickiewicz, Żarłoczne metale i propozycja dla nauczycieli, 2011.