Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1IelGV0IlyAp1
Velia: grecka świątynia przebudowana na średniowieczną wieżę w mieście Elea.
Szkoła eleacka zakończyła swoją działalność wraz ze śmiercią Melissosa z Samos, lecz argumenty eleatów są dyskutowane do dzisiaj, a im samym przypisuje się poprawę standardów filozoficznego dyskursu.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Szkoła eleacka powstała w greckim mieście Elea i działała VI–V w. p.n.e. Została utworzona przez Ksenofanesa z Kolofonu, który sprzeciwiał się twierdzeniom filozofów należących do szkoły jońskiejszkoła jońskaszkoły jońskiej. Innymi przedstawicielami szkoły eleackiej byli Parmenides, Zenon z Kition, Melissos z Samos i Gorgiasz z Leontinoi. Eleaci twierdzili, że poznanie świata jest możliwe wyłącznie poprzez rozum i dedukcjędedukcjadedukcję i odrzucali możliwość poznania zmysłowego. Uważali, że wiedza, którą dostarczają zmysły, może być złudna. Filozofowie należący do tej szkoły twierdzili, że istnieje tylko jeden byt i odrzucali możliwość istnienia wielości bytów. Negowali też istnienie ruchu, dowodząc, że jedyny byt jest nieruchomy i niezmienny.

szkoła jońska

Ksenofanes z Kolofontu

R11Vk5RPe1AVq1
Ksenofanes żył w latach 569–477 p.n.e. W wieku ok. 25 lat, gdy Jonia została zdobyta przez Persję, udał się jako wędrowny poeta i filozof na tułaczkę po miastach Hellady, a następnie Wielkiej Grecji. Na starość osiadł w Elei i tam umarł, dożywając ponad 90 lat.
Źródło: Ksenofanes, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Pochodził z jońskiego miasta Kolofont i podobno był uczniem Anaksymandra. Był autorem dzieła filozoficznego O naturze. Ponadto pisał poezję etyczno‑religijną, w której krytykował Homera i Hezjoda.

Ksenofanes

Rzeczy najbardziej haniebne i potępiane przez ludzkość
O bogach opowiadają Homer i Hezjod nam
Cudzołóstwo i kradzież, wzajemne oszukiwanie:
Tym im się każą zajmować, to ma być boski ich trud.

kse Źródło: Ksenofanes. Cytat za:Giovanni Reale, Historia filozofii starożytnej, t. 2, Lublin 2012, s. 11.

Ksenofanes nawiązywał do jońskich filozofów przyrody. Jego znaczenie polegało jednak głównie na tym, że do rozważań filozoficznych wprowadził kwestie teologiczne. Zwalczał właściwy greckiej religii politeizmpoliteizmpoliteizmantropomorfizmantropomorfizmantropomorfizm, podtrzymywany chociażby przez literaturę Homera i Hezjoda. Za archéarchéarché uważał ziemię. Twierdził natomiast, że istnieje jedno bóstwo, „które całe widzi, całe myśli, całe słyszy”. Boga zatem pojmował jako wewnętrzną siłę działającą w świecie, lecz nie poza światem. Była to więc koncepcja panteistycznapanteizmpanteistyczna – bóg został utożsamiony ze światem. Oczywiście nie był rozumiany jako osobowe bóstwo, gwarantował jednak niezmienność i wieczność świata.

Ksenofanes, krytykując przekonania religijne Greków, zwracał uwagę, że szczególnie w kwestiach dotyczących bogów ludzka wiedza zdradza swoje ograniczenia. Tym samym możemy uznać Ksenofanesa za pierwszego rzecznika agnostycyzmuagnostycyzmagnostycyzmu, poglądu zakładającego, że niemożliwe jest prawdziwe poznanie rzeczywistości czy też jakiegoś jej aspektuaspektaspektu (np. aspektu boga).

Parmenides z Elei

R6T6XRnusAXk61
Rycina przedstawiająca Parmenidesa.
Platon w Teajtecie obdarzył Parmenidesa określeniem „po Homerze godnym i groźnym zarazem”.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Parmenides żył od ok. 515 r. do 450 r. p.n.e., był więc współczesny Heraklitowi i stworzył koncepcję dokładnie przeciwną do wyznawanej przez filozofa z Efezu, co więcej – koncepcję, która stworzyła podwaliny dalszego rozwoju filozofii starożytnej. Uczył się u Ksenofanesa i równocześnie u pitagorejczyków. Napisał traktat O prawdzie i mniemaniu.

Parmenides

Trzeba to mówić i myśleć: byt jest, albowiem jest byciem,
Nicość natomiast [nim] nie jest. To radzę tobie rozważyć
„Od pierwszej tej drogi badania ja ciebie wszelako odwiodę,
A potem od tamtej, którą śmiertelnicy, nie wiedząc niczego, Wymyślają ją – dwugłowi”.

dio Źródło: Parmenides. Cytat za: Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, tłum. M. Wesoły.

Teoria jednego i stałego bytu

R8x1KYq1Xfj7g1
Parmenides wyobrażał sobie byt jako kulę ograniczoną w każdym kierunku, czyli coś przestrzennego i materialnego.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Filozofia jońska głosiła, że świat jest czymś jednym, pochodzącym od arché, ale w procesie przemian stał się wielością, różnorodnością. Zachodził konflikt między jednością i wielością oraz między trwałością i zmiennością. Parmenides był jednak przekonany, że jeśli coś jest, nie może stać się czymś innym. Dlatego też Heraklitejskie prawo zmienności – obraz świata jako rzeki – jest tylko złudzeniem. To, co istnieje, nazywamy bytem, to, co nie istnieje – niebytem. Byt jest od zawsze, nie ma początku i jest wieczny. Niebytu zaś nie ma. Byt nie może stać się niebytem. Coś, co istnieje, nie może nagle przestać istnieć i stać się czymś innym. Nie ma zatem zmienności. Byt jest ciągły, nieruchomy, niezmienny, niepodzielny, niezróżnicowany. Ruch jest niemożliwy, ponieważ nie istnieje coś takiego jak próżnia, czyli wolna przestrzeń.

Poglądy epistemologiczne

Z teorii bytu wynikały bardzo poważne konsekwencje dotyczące ludzkiego poznania. Zmysły podpowiadają przecież, że w świecie zachodzą zmiany. Parmenides uważał jednak, iż prawdziwy obraz bytu uzyskuje się nie na podstawie obserwacji zjawisk, tylko na drodze poznania rozumowego. Byt oddzielił od zjawiska – takie ujęcie stanowić będzie podwaliny filozofii od Platona aż po Kanta. Człowiek może myśleć o tym, co jest, czyli o bycie, ale o tym, czego nie ma, czyli o niebycie, nie jest w stanie pomyśleć. Za sprawą Parmenidesa nastąpiło wyraźne odróżnienie poznania zmysłowego od rozumowego. Doświadczenie przestało być źródłem niezawodnej prawdy, która mogła odsłaniać się tylko przed rozumem.

Zenon z Elei

RbLUolnShQBp51
Zenon z Elei pokazuje młodym drzwi do prawdy i fałszu.
Zenon (ok. 490–430 p.n.e.) był jednym z uczniów Parmenidesa. Zachowało się o nim przekonanie, że „był znakomity i jako filozof, i jako mąż stanu, a pisma jego są pełne mądrości”.
Źródło: Bartolomeo Carducci lub Pellegrino Tibaldi, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Zenon bronił tezy swego nauczyciela Parmenidesa, że byt jest jeden i niezmienny. Zastosował w tym celu oryginalną metodę, polegającą na obalaniu tez sprzecznych z nauką Parmenidesa. Zamiast szukać argumentów na rzecz niezmienności bytu, chciał wykazać przy pomocy paradoksów, że zmiana tak naprawdę nie istnieje. Wytoczył więc oręż przeciwko ruchowi (podstawie wszelkiej zmiany), próbując udowodnić paradoksalną tezę, że ruch nie istnieje i jest jedynie naszym złudzeniem. Na dowód tego przytoczył kilka argumentów, z którymi nie mogły się uporać najpotężniejsze umysły starożytności.

Jeden z tych argumentów mówił, że szybkonogi heros nigdy nie dogoni żółwia. W swym pościgu Achilles musi najpierw dotrzeć do miejsca, z którego żółw wystartował. Gdy to uczyni, powolne zwierzę zdoła się już przemieścić o parę kroków naprzód. Podczas gdy Achilles będzie się zbliżał do punktu, który udało się właśnie osiągnąć żółwiowi, ten znowu posunie się do przodu. Ta gonitwa może się ciągnąć w nieskończoność, a biedny Achilles nigdy nie zdoła dogonić żółwia.

Ten sam sposób dowodzenia Zenon zastosował do obrony tezy, że byt jest jeden. Znane są jego argumenty przeciw wielości, za pomocą których usiłuje dowieść, że wielość nie może istnieć. Argumentacja Zenona wydoskonaliła sztukę prowadzenia sporów. Wykazywał on sprzeczności w rozumowaniu przeciwnika po to, by pokazać prawdziwość własnej tezy. Stąd Arystoteles nazwał go twórcą dialektykidialektykadialektyki. W swych polemikach Zenon wykorzystał nowy sposób dowodzenia, tzw. dowodzenie per absurdumreductio per absurdumper absurdum: zamiast szukać argumentów na rzecz bronionej tezy, sprowadzał tezę przeciwnika do niedorzeczności, np. zamiast wzmacniać twierdzenie Parmenidesa, że byt jest niezmienny, wykazywał, że ruch jest rzeczą paradoksalną.

Słowniczek

agnostycyzm
agnostycyzm

(gr. ágnōstos – niepoznawalny) stanowisko filozoficzne wykluczające możliwość poznania absolutu (Boga), ograniczające możliwości poznawcze człowieka do zjawisk zmysłowych, negujące częściowo lub całkowicie możliwość poznania obiektywnej rzeczywistości, a zwłaszcza możliwość poznania istoty rzeczy, natury związków przyczynowych i prawidłowości rozwojowych, występujących w świecie

antropomorfizm
antropomorfizm

(gr. ánthrōpos –człowiek; morphḗ –kształt) wyobrażanie bóstw i bytów nadprzyrodzonych na podobieństwo człowieka

arché
arché

(gr. arché – początek, zasada, pryncypium) termin wprowadzony do filozofii najprawdopodobniej przez Anaksymandra z Miletu, który określał nim pierwszą i ostateczną rzeczywistość, czyli tworzywo, z którego powstały wszystkie rzeczy

aspekt
aspekt

(łac. aspectus — spojrzenie, wygląd) punkt widzenia, z którego się coś rozpatruje; kategoria gramatyczna czasownika wyrażająca jego niedokonaność lub dokonaność

dedukcja
dedukcja

(łac. deductio – wyprowadzenie) rozumowanie (wnioskowanie), które posiada cechę niezawodności, tzn. od prawdziwych przesłanek prowadzi do prawdziwych wniosków dzięki zastosowaniu niezawodnej reguły wnioskowania

dialektyka
dialektyka

(gr. dialektikḗ, od: diálektos – czyli mowa, dyskusja, oraz od: dialéges‑thai – rozmawiać, dyskutować, argumentować) sztuka argumentacji oraz zbijania racji przeciwnika

politeizm
politeizm

(gr. polýs – liczny, wiele + théos – bóg) wielobóstwo, forma religii uznająca istnienie wielu bogów.

panteizm
panteizm

(gr. pán – wszystko + theós – bóg) doktryna filozoficzna, według której Bóg jest tożsamy ze światem, rozumianym jako jedna całość bytowa

reductio per absurdum
reductio per absurdum

rozumowanie polegające na wykazaniu fałszywości pewnej tezy przez udowodnienie, że prowadzi ona do niedorzeczności