Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Relatywizm postaw bohaterów Granicy

Zasadnicze kwestie podejmowane przez Granicę dotyczą prezentowanych w powieści relatywistycznychrelatywizmrelatywistycznych postaw bohaterów, unikania lub lekceważenia indywidualnej odpowiedzialności moralnej i usprawiedliwiania działań normami społecznymi, które uznaje się za „przyjęte” i powszechnie „stosowane”. Problematyka Granicy wynika też z pytań o to:

Ewa Frąckowiak O poszukiwaniu światopoglądu: interpretacja „Granicy” Zofii Nałkowskiej

czy i jak jest możliwe uzyskanie wiedzy obiektywnej o sobie i świecie i czym się człowiek w swoim postępowaniu winien kierować.

5 Źródło: Ewa Frąckowiak, O poszukiwaniu światopoglądu: interpretacja „Granicy” Zofii Nałkowskiej, „Pamiętnik Literacki” 1973, nr 1, s. 80.

Przed bohaterami powieści wyrastają granice zależne od ich statusu społecznego, problemów rodzinnych i zawodowych, dylematów moralnych. Jedni walczą z biedą, która determinujedeterminowaćdeterminuje ich postępowanie (m.in. rodzina Gołąbskich, Justyna Bogutówna). Inni zmagają się z problemami natury egzystencjalnej (np. Ziembiewiczowie, Elżbieta Biecka). Podejmowane przez nich decyzje prowadzą z czasem do relatywizmu moralnegorelatywizm moralnyrelatywizmu moralnego, usprawiedliwiania swojego postępowania, poczucia przegranej i ostatecznie – rozczarowania życiem.

Rx7o1uE7JbeV6
Elżbieta Barszczewska jako Elżbieta Biecka i Jerzy Pichelski jako Zenon Ziembiewicz w filmowej adaptacji Granicy, 1938
Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe, domena publiczna.
RILOHrTbolPhn
Mieczysława Ćwiklińska jako matka Zenona, Jerzy Pichelski jako Zenon Ziembiewicz i Aleksander Zelwerowicz jako ojciec Zenona w filmowej adaptacji Granicy, 1938
Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe, domena publiczna.
R1Ef8m1Xaq5w5
Lena Żelichowska jako Justyna Bogutówna i Jerzy Pichelski jako Zenon Ziembiewicz w filmowej adaptacji Granicy, 1938
Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe, domena publiczna.

Życiowy oportunista

Hanna Kirchner Wstęp

Perypetie inteligenta uwikłanego we władzę i w konflikty społeczne Drugiej Rzeczypospolitej stanowią główny korpus powieści, obudowany zewsząd bogatą problematyką komplementarną. […] Fabuła wokół Zenona to relacja o etapach jego wchodzenia w rolę społeczną człowieka „trzymającego władzę” i nabywania cech niezbędnych do jej sprawowania. Oznacza to proces uwewnętrzniania kłamstwa jako podstawowego narzędzia polityki, przejście przez szkołę oportunizmuoportunizmoportunizmu. Fabuła składa się z etapów doświadczenia wewnętrznego, aktów psychicznych raczej niż zdarzeń życia. Nie widzimy właściwie „warsztatu pracy” Ziembiewicza, ani jako redaktora, ani jako prezydenta, nie znamy repertuaru jego publicznych wystąpień, a jego sylwetkę ideową musimy składać mozolnie z przelotnych napomknień narratora.

Przebieg degrengoladydegrengoladadegrengolady moralnej bohatera śledzimy głównie na materiale jego relacji prywatnych, intymnych. Opinia publiczna na koniec właściwie potępia go za „pospolity skandal”, bo z niego wynikły zamach, ślepota Ziembiewicza i wreszcie jego samobójstwo.

6 Źródło: Hanna Kirchner, Wstęp, [w:] Zofia Nałkowska, Granica, Warszawa 2018, s. CXVII.
Zofia Nałkowska Granica

Małomówny, skupiony, gdy byli sami, między ludźmi Zenon zmieniał się po prostu w oczach. Stawał się zbyt wesoły, ekspansywny, przybierał różne miny, ani przez chwilę nie był spokojny. [...] Było w tym coś więcej niż niepokój, była niepewność wobec świata, niezgoda na siebie, coś niedobrego, czemu w ten sposób nadaremnie usiłował zaprzeczyć. [...] Było [...] widoczne, jak sam się męczy. Że niby nic sobie z nikogo nie robiący, w istocie chce sprawić, by ludzie myśleli o nim co innego, niż myślą, że chce na nich coś wymóc albo czymś ich przejednać.

1 Źródło: Zofia Nałkowska, Granica, Warszawa 1988, s. 237.

Kształtowanie osobowości

Nałkowska wykorzystała w Granicy inspirowaną psychoanalizą koncepcję człowieka akcentującą wpływ relacji z rodzicami na osobowość i charakter jednostki oraz zależność między popędami a uczuciami, motywacjami i działaniami człowieka. Pisarka prowokuje w ten sposób pytania o to, na ile człowiek kształtuje sam siebie, a na ile jest kształtowany przez czynniki i uwarunkowania zewnętrzne wobec niego. Z krytycznym ujęciem tych zagadnień w powieści związana jest technika mowy pozornie zależnej.

Hanna Kirchner Wstęp

Z mową pozornie zależną w literaturze mamy do czynienia wtedy, gdy narrator relacjonuje stany psychiczne, refleksje, spostrzeżenia bohatera w taki sposób, jakby relacja prowadzona była z perspektywy bohatera. Organizacja wypowiedzi narratora sugeruje, że powinna ona zostać zidentyfikowana z punktem widzenia danej postaci. Formalnie technika ta może się przejawiać na kilka sposobów, przede wszystkim w stylistycznym ukształtowaniu wypowiedzi (np. poprzez wprowadzenie elementów kolokwializacjikolokwializacjakolokwializacji bądź zwiększenie emocjonalnego nacechowania) lub w jej kompozycji (np. poprzez zaburzenie uporządkowanego toku narracji). Na poziomie gramatycznej struktury wypowiedzi wiąże się to zwykle z ograniczeniem występowania form bezpośrednio wskazujących na narratora jako nadawcę. Narracja w tej postaci jest techniką pośrednią pomiędzy mową zależną i mową niezależną: zachowując do pewnego stopnia gramatyczne wyznaczniki mowy zależnej, wykorzystuje stylistyczne właściwości mowy niezależnej. Technika ta występuje w licznych partiach Granicy, szczególnie w odniesieniu do trojga głównych postaci: Zenona, Justyny i Elżbiety.

6 Źródło: Hanna Kirchner, Wstęp, [w:] Zofia Nałkowska, Granica, Warszawa 2018, s. CXVII.
R1YfgaDWtB021
Wojciech Mendzelewski, pomnik Zofii Nałkowskiej w Wołominie, 2019
Źródło: Rzeźba pl, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
mowa pozornie zależna

Słownik

degrengolada
degrengolada

(fr. dégringolade) – rozkład wartości moralnych

determinować
determinować

(łac. determinare – ograniczać) – uzależniać od czegoś, ograniczać

kolokwializacja
kolokwializacja

(łac. colloquium – rozmowa) operowanie elementami stylu potocznego, zbliżające język utworu do języka codziennego

oportunizm
oportunizm

(łac. opportunus – dosł.: w kierunku portu, korzystny, przychylny) – postawa moralna polegająca na rezygnacji z przekonań dla osiągnięcia doraźnych korzyści

relatywizm
relatywizm

(łac. relativus – względny, zależny od czegoś) – pogląd, zgodnie z którym wartości (moralne, poznawcze, estetyczne) są względne, a zatem nie mają absolutnego, niezmiennego i powszechnego charakteru

relatywizm moralny
relatywizm moralny

(łac. relativus – względny, zależny od czegoś) – odwoływanie się do zasad, które w danym momencie sprzyjają realizacji założonych oczekiwań