Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Dla zainteresowanych

Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z poniższymi materiałami:

David Hume (1711−1776)

RjjJ5mZCvKLWp1
David Hume, doceniając osiągnięcia Locke’a, uznaje jednak, że poniósł on częściową porażkę, a to z dwóch powodów: po pierwsze dlatego, że jego rozróżnienia są niejasne i ostatecznie wnoszą zamęt, a po drugie, gdyż jego myślenie wciąż jest uwikłane w metafizykę, zwłaszcza kiedy operuje takimi pojęciami jak „Bóg” i „substancja”.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Brytyjski filozof, moralista i historyk, autor najbardziej w swoich czasach konsekwentnej i spójnej wersji empiryzmu. Urodził się w średniozamożnej rodzinie w Edynburgu. Po ukończeniu miejscowego uniwersytetu i krótkim pobycie w szkole kupieckiej postanowił poświęcić się pracy literackiej – wyjechał na kilka lat do Francji, gdzie napisał jedno ze swych najważniejszych dzieł − Traktat o naturze ludzkiej. Traktat ukazał się w trzech tomach w latach 1738−1740, ale nie spotkał się z żadnym odzewem. Uznanie Hume’owi przyniosły za to napisane już po powrocie do Szkocji Eseje moralne i polityczne, wydane w latach 1741−1742. Zła sława sceptyka i ateisty przyczyniła się do fiaska, jakim zakończyły się jego starania o objęcie katedry etyki i filozofii moralnej na uniwersytecie w Edynburgu, a potem katedry logiki na uniwersytecie w Glasgow. W 1751 r., doszedłszy do przekonania, że porażka Traktatu to konsekwencja jego zbyt abstrakcyjnej formy, wydał Badania dotyczące rozumu ludzkiego – przerobioną wersję pierwszego tomu. W roku następnym objął posadę bibliotekarza w Bibliotece Adwokackiej w Edynburgu. Stabilizacja finansowa i stały dostęp do tamtejszych zbiorów umożliwiły mu napisanie kilkutomowej historii Anglii, które to przedsięwzięcie przyniosło mu wielkie uznanie. Hume brał sporadyczny udział w misjach dyplomatycznych do kilku krajów europejskich. Pełniąc funkcję sekretarza angielskiej ambasady w Paryżu, poznał encyklopedystów oraz Jeana Jacquesa RousseauJean‑Jacques RousseauJeana Jacquesa Rousseau. Rousseau przyjechał nawet z Hume’em do Londynu, ale wkrótce trudny charakter francuskiego filozofa przyczynił się do zerwania wzajemnych kontaktów. W bliskich więziach przyjaźni Hume pozostawał za to do końca życia z wybitnym myślicielem i ekonomistą brytyjskim – Adamem SmithemAdam SmithAdamem Smithem.

Najważniejsze dzieła filozoficzne Hume'a to: Traktat o naturze ludzkiej (wydany 1738−1740), Badania dotyczące rozumu ludzkiego (1751), Badania dotyczące zasad moralności (1751), Dialogi o religii naturalnej (wydane pośmiertnie 1779).

Podział na impresje i idee

Hume więc, choć podobnie jak John LockeJohn LockeJohn Locke całą ludzką wiedzę wywodzi z doświadczenia, stosuje inne rozróżnienia. Wszelkie treści naszego umysłu nazywa percepcjami, percepcje zaś dzieli na impresje i idee.

Impresje to bezpośrednio dane w doświadczeniu wrażenia zmysłowe, dostarczające podstawowego materiału dla ludzkiej wiedzy; idee zaś są wspomnieniami impresji. Kiedy widzimy drzewo, doświadczamy impresji drzewa, kiedy je sobie przypominamy, doświadczamy idei drzewa, a więc wspomnienia impresji. Jak to ujmuje Hume:

RxMX1YfEuW8BN1
Na przykład impresja czerwoności jest prosta, podobnie prosta jest więc idea czerwoności, ale impresja Warszawy oglądanej z tarasu widokowego w Pałacu Kultury jest już złożona, złożona też będzie jej idea.
Źródło: Guy Rose, Wikimedia Commons, domena publiczna.
David Hume Badania dotyczące rozumu ludzkiego

Impresje odróżnić należy od idei, czyli percepcji mniej żywych, które uświadamiamy sobie, kiedy zastanawiamy się nad wspomnianymi wyżej doznaniami czy poruszeniami.

cyt1 Źródło: David Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, tłum. D. Misztal, T. Sieczkowski.

Wszystkie idee, którymi dysponuje nasz umysł i które są dla Hume'a w zasadzie synonimem pojęć, są tylko kopiami czy cieniami impresji. Możemy powiedzieć, że porządek myślowy u Hume'a jest odwróceniem porządku myślowego Platona. U Platona to rzeczy zmysłowe stanowią kopie idei, podczas gdy u Hume'a idee są jedynie kopiami wrażeń zmysłowych i jako ich cienie czy odbicia istnieją tylko w naszej głowie.

Hume dzieli impresje i idee na proste i złożone. Każda impresja ma odpowiadającą jej ideę: prosta prostą, złożona złożoną. Umysł ludzki nie może samodzielnie wytworzyć nowych idei prostych – warunkiem ich zaistnienia są impresje – ale może stworzyć z różnych idei prostych i złożonych nowe idee złożoneidee złożoneidee złożone. Oprócz pamięci, dzięki której zapamiętuje impresje i tworzy idee, dysponuje też wyobraźnią. Właśnie ta jego zdolność jest przyczyną błędów. Mogę na przykład stworzyć ideę Warszawy ze złotymi ulicami przez połączenie złożonej idei Warszawy z prostą ideą złotego koloru. I ta idea będzie fałszywa, tzn. nie będzie jej odpowiadała żadna impresja.

Hume już na wstępie Badań tłumaczy, że w ten sposób powstała idea Boga. Jednak – twierdzi – najbardziej nawet błędne idee są dalekim echem doświadczenia, które zostało przekształcone przez nasz umysł. Pisze więc:

David Hume Badania dotyczące rozumu ludzkiego

Nawet te idee, które na pierwszy rzut oka wydają się najodleglejsze od tego źródła, po bliższym zbadaniu okazują się z niego pochodzić. Idea Boga jako Bytu nieskończenie rozumnego, mądrego i dobrego powstaje w wyniku refleksji nad działaniami naszego własnego umysłu i nieskończonemu pomnożeniu cech mądrości i dobroci.

cyt1 Źródło: David Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, tłum. D. Misztal, T. Sieczkowski.
bg‑lime

Czym różni się koncepcja Hume'a od koncepcji Platona?

R19POm7ycweZU1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Platon
    • Elementy należące do kategorii Platon
    • Nazwa kategorii: dualizm świata składa się z wiecznych idei
    • Nazwa kategorii: dualizm świata jest niedoskonałym odwzorowaniem wiecznych idei rzeczy realnego świata;
    • Nazwa kategorii: Idea Dobra stoi na szczycie hierarchii bytów;
    • Nazwa kategorii: wiedza polega na przypomnieniu idei oglądanych przed narodzinami;
    • Nazwa kategorii: koncepcja miłości wznosi człowieka przez kolejne szczeble zachwytu nad pięknem, aż do momentu poznania idei piękna;
    • Koniec elementów należących do kategorii Platon

Słownik

idee złożone
idee złożone

są konsekwencją aktywności naszego umysłu, który łączy kilka idei prostych w jedną, większą całość. Powstają wskutek tego pojęcia ogólne, a każdemu pojęciu umysł nadaje nazwę ogólną taką jak „człowiek”, „pies”, „drzewo”

Jean‑Jacques Rousseau
Adam Smith
John Locke