Życie i twórczość

R1VX08pzCYSUS1
Prezentacja multimedialna.

Określenie Schopenhauera jako „literata” ma sens o tyle, że chociaż treścią jego prac są zagadnienia ściśle filozoficzne, to dysponował on talentem literackim w stopniu nieporównanie większym od takich filozoficznych klasyków jak Kant czy Schelling i przykładał wielką wagę do starannej redakcji swoich tekstów. W efekcie jego prace są napisane klarownym i pięknym językiem oraz nienagannie skomponowane. W 1836 r. Schopenhauer wydaje własnym nakładem pracę Über den Willen in der Natur (O woli w przyrodzie), a w 1841 r. dwie rozprawy etyczneetykaetyczne, które prezentował na konkursach towarzystw naukowych w Norwegii i w Danii – Die beiden Grundprobleme der Ethik (Dwa podstawowe problemy etyki). Niezrażony niepowodzeniem pierwszego wydania Świata jako woli i przedstawienia, przekonany o jego wiekopomnym znaczeniu – rezygnując z honorarium – doprowadza w 1844 r. do wznowienia pierwszego tomu dzieła i do wydania tomu drugiego, składającego się z uzupełnień i komentarzy do tomu pierwszego. W przedmowie do tego wydania nie omieszkał pomieścić kilku złośliwych uwag dotyczących pożałowania godnego poziomu moralnego i naukowego uniwersyteckich profesorów filozofii. Tym razem klęska jest jeszcze większa: nie licząc jednej recenzji książka spotyka się z całkowitym milczeniem i prawie cały nakład idzie na przemiał. Kiedy jednak pod koniec 1851 r. Schopenhauer wydaje swoją ostatnią pracę, zbiór rozpraw na różne tematy filozoficzne pod greckim tytułem Parerga und Paralipomena (w luźnym przekładzie: Przyczynki i suplementy), sytuacja ulega zmianie – książka odnosi sukces, ukazują się coraz bardziej entuzjastyczne recenzje (również zagraniczne), a wokół filozofa zaczynają gromadzić się uczniowie i przyjaciele, których on sam nazywa „apostołami” lub „ewangelistami”. Nadchodzą inne czasy – czasy zmierzchu klasycznej filozofii niemieckiej i metafizycznegometafizykametafizycznego historyzmuhistoryzmhistoryzmu. Na uniwersytetach niemieckich w programach nauczania pojawiają się pierwsze wykłady monograficzne poświęcone systemowi Schopenhauera, a on sam staje się sławny. Zdążył jeszcze nacieszyć się trzecim, rozszerzonym wydaniem Świata jako woli i przedstawienia (1859), w przedmowie do którego napisał:

Arthur Schopenhauer Świat jako wola i przedstawienie

mam satysfakcję, że pod koniec mego życia oglądam początek mego wpływu z nadzieją, że zgodnie z dawną regułą wpływ ten będzie się ciągnął równie długo, jak późno się zaczął.

K192_1 Źródło: Arthur Schopenhauer, Świat jako wola i przedstawienie, tłum. J. Garewicz.
RpH0gyGuKBcOQ1
Jacek Malczewski, Hamlet polski. Portret Aleksandra Wielopolskiego
I rzeczywiście, po śmierci Schopenhauera, która nastąpiła w 1860 r., narasta, również poza Niemcami, zainteresowanie dla jego filozofii, znajdujące oddźwięk w różnych, często bardzo od siebie odległych nurtach filozoficznych. Apogeum tego zainteresowania zaczyna się w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XIX w., a trwa do I wojny światowej. Również w Polsce filozofia Schopenhauera wywiera w tym okresie silny wpływ — widać go w pracach polskich pozytywistów i twórców Młodej Polski, w swoistej odmianie marksizmu Stanisława Brzozowskiego i katastroficznych wątkach w twórczości Mariana Zdziechowskiego. W środowiskach literackich i artystycznych inteligencji polskiej przełomu wieków znajomość pism Schopenhauera należała do kanonu wykształcenia.
Źródło: https://commons.wikimedia.org/, domena publiczna.

Krytyka idealizmu niemieckiego

R1cwmKzNhrDkk1
Prezentacja.

Podstawowym krokiem uczciwej i trzeźwej filozofii powinno być zatem odrzucenie pojęcia „bytubytbytu doskonałego”, by nie mąciło ono badania rzeczywistych faktów. Jej zasadnicze zadanie polega, po pierwsze, na wyjaśnieniu, jak możliwa jest wiedza o świecie i jaki może mieć ona status (a więc zadanie z zakresu teorii poznania), oraz po drugie, jak możliwy jest osąd moralny, oceny etyczne, bo o ich faktycznym występowaniu (a nie tylko o spekulacjach na ich temat) świadczą realne wyrzuty sumienia, których w pewnych sytuacjach ludzie doświadczają. Oprócz opisu i wyjaśnienia świata dostępnego w doświadczeniu zadaniem filozofii musi być zatem uzasadnienie etyki — inne jednak niż to dotychczasowe, odwołujące się do realizacji ideału. Oba te zadania powinny opierać się na wspólnej zasadzie, jednej podstawowej myśli filozoficznej ukazującej prawdziwą naturę świata. Przy formułowaniu owej myśli Schopenhauer przyjmował postawę obiektywnego obserwatora odwołującego się do danych doświadczenia, interesującego się tym, jaki świat jest, a nie tym, jaki być powinien, oraz posługującego się logiczną argumentacją, w której wyniku, jak się paradoksalnie okaże, odsłoni się absolutnie irracjonalne źródło istnienia wszystkiego. A czynił to, jak już mówiliśmy, wychodząc od podstawowych rozstrzygnięć Kanta.

Słownik

aksjologia
aksjologia

(gr. aksios – godny, cenny + logos – słowo, nauka) nauka o wartościach i o kryteriach wartościowania; też: konkretny system wartości

antropologia
antropologia

(gr. anthropos – człowiek + logos – nauka) nauka o człowieku, jego pochodzeniu, rozwoju i zróżnicowaniu rasowym

byt
byt

(prasł. bytъ — byt) podstawowa, najogólniejsza kategoria filozoficzna, oznaczająca wszystko to, co istnieje, czyli: wszystkie rzeczy w ogóle lub każdą poszczególną rzecz wyróżnioną ze względu na właściwe jej cechy

dogmatyzm
dogmatyzm
  1. «bezkrytyczny stosunek do pewnych tez i poglądów, odrzucający możliwość poddania ich weryfikacji»

  2. «właściwość doktryn, w których uznawane lub głoszone są tezy bez odpowiedniego uzasadnienia»

  3. «stanowisko teoriopoznawcze proponujące przyjmowanie twierdzeń arbitralnie lub na zasadzie wiary»

etyka
etyka

(gr. ethikos (logos) — moralność, etyka) ogół zasad i norm postępowania przyjętych w danej epoce i w danym środowisku; nauka o moralności

historyzm
historyzm

(gr. historia — badanie, informacja) stanowisko filozoficzne i metodologiczne postulujące poznawanie rzeczywistości oraz ujmowanie zjawisk w sposób historyczny

metafizyka
metafizyka

(gr. ta metá ta physiká — to, co jest po fizyce) dział filozofii zajmujący się bytem jako takim – jego podstawowymi własnościami, leżącymi u podstaw świata, który jest nam dostępny poprzez doświadczenie zmysłowe

ontologia
ontologia

(gr. on, ontos – byt + logos – słowo, nauka) dział filozofii zajmujący się bytem, czyli tym, co jest

sceptycyzm
sceptycyzm

(gr. skeptikos – wątpiący, krytykujący) stanowisko filozoficzne odrzucające możliwość uzyskania wiedzy wiarygodnej i ostatecznie uzasadnionej

transcendentny
transcendentny

(łac. transcendens, transcendentis – przekraczający) istnienie poza granicami bytu lub poza granicami ludzkiego poznania