Przeczytaj
W życiu codziennym spotykamy się z sytuacjami, gdy iloraz pewnych wielkości jest stały:
iloraz odległości w jakiej uderza piorun do czasu, po jakim usłyszymy grzmot,
iloraz odległości w terenie do odpowiadającej jej odległości na mapie,
iloraz wartości zakupionego towaru do jego masy,
iloraz stawki podatku do kwoty, która podlega opodatkowaniu.
Dwie dodatnie wielkości są wprost proporcjonalne, gdy iloraz odpowiadających sobie wartości tych wielkości jest stały.
W przypadku wielkości wprost proporcjonalnych, wzrost lub zmniejszenie jednej wielkości, powoduje wzrost lub odpowiednio zmniejszenie drugiej wielkości tyle samo razy.
Wielkościami wprost proporcjonalnymi są na przykład:
długość boku kwadratu i jego obwód,
długość promienia koła i jego obwód,
liczba jednakowych pojemników i objętość wody, którą możemy do nich wlać.
Jeżeli wprowadzimy oznaczenia:
– iloraz liczb i , gdzie ,
– iloraz liczb i , gdzie ,
to równość dwóch ilorazów nazywa się proporcjąproporcją.
Liczby i nazywamy wyrazami skrajnymi, a liczby i wyrazami środkowymi.
W obliczeniach stosuje się zapis , co jest równoważne zapisowi (iloczyn wyrazów skrajnych jest równy iloczynowi wyrazów środkowych). Taki zapis proporcji zastosujemy do rozwiązywania zadań. Mówimy, że do rozwiązywania proporcji stosujemy metodę „na krzyż”.
W tabeli przedstawiono wielkości i , które są wprost proporcjonalne. Wyznacz wartości liczb , oraz .
Rozwiązanie:
Jeżeli wielkości i są wprost proporcjonalne, to możemy ułożyć następujące proporcje:
, zatem ,
, zatem ,
, zatem .
Rozwiążemy równanie zapisane w postaci proporcji .
Rozwiązanie:
Iloczyn wyrazów skrajnych jest równy iloczynowi wyrazów środkowych, zatem:
, czyli .
Rozwiązaniem równania jest liczba .
W pewnej szkole uczy się uczniów. Stosunek liczby dziewcząt do liczby chłopców jest równy . Wyznaczymy liczbę dziewcząt i liczbę chłopców w tej szkole.
Rozwiązanie:
Jeżeli przez oznaczymy liczbę dziewcząt w tej szkole, to liczba chłopców wynosi oraz .
Układamy i rozwiązujemy równanie zapisane w postaci proporcji:
.
Zatem , czyli
,
.
Liczba dziewcząt uczęszczających do tej szkoły wynosi , a chłopców .
Motocykl pokonał trasę w ciągu . Obliczymy, jaką długość miałaby trasa, którą pokonałby ten motocykl w ciągu godzin, gdyby utrzymał tę samą średnią prędkość.
Rozwiązanie:
Jeżeli przez oznaczymy trasę pokonaną w ciągu , to do wyznaczenia długości tej trasy rozwiązujemy równanie zapisane w postaci proporcji:
, zatem , czyli .
Przy tej samej prędkości, motocykl w ciągu pokonałby trasę długości .
Odcinek podzielono na dwa mniejsze odcinki, których stosunek długości wynosi . Wyznaczymy, jaka jest długość tego odcinka, jeżeli mniejsza część jest o krótsza od większej części.
Rozwiązanie:
Wprowadźmy następujące oznaczenia:
– długość krótszej części odcinka,
– długość dłuższej części odcinka.
Układamy i rozwiązujemy równanie zapisane w postaci proporcji:
, zatem .
Po rozwiązaniu równania otrzymujemy, że , zatem krótsza część odcinka ma długość , a dłuższa .
Wobec tego cały odcinek ma długość .
Wiadomo, że ziarenek kawy waży . Obliczymy, ile waży jedno ziarenko kawy.
Rozwiązanie:
Jeżeli przez oznaczymy masę jednego ziarenka kawy, to do wyznaczenia wartości rozwiązujemy równanie zapisane w postaci proporcji:
, zatem .
Jedno ziarenko kawy ma masę .
Słownik
równość dwóch ilorazów