W życiu codziennym spotykamy się z sytuacjami, gdy iloraz pewnych wielkości jest stały:

  • iloraz odległości w jakiej uderza piorun do czasu, po jakim usłyszymy grzmot,

  • iloraz odległości w terenie do odpowiadającej jej odległości na mapie,

  • iloraz wartości zakupionego towaru do jego masy,

  • iloraz stawki podatku do kwoty, która podlega opodatkowaniu.

wielkości wprost proporcjonalne
Definicja: wielkości wprost proporcjonalne

Dwie dodatnie wielkości są wprost proporcjonalne, gdy iloraz odpowiadających sobie wartości tych wielkości jest stały.

W przypadku wielkości wprost proporcjonalnych, wzrost lub zmniejszenie jednej wielkości, powoduje wzrost lub odpowiednio zmniejszenie drugiej wielkości tyle samo razy.

Wielkościami wprost proporcjonalnymi są na przykład:

  • długość boku kwadratu i jego obwód,

  • długość promienia koła i jego obwód,

  • liczba jednakowych pojemników i objętość wody, którą możemy do nich wlać.

Jeżeli wprowadzimy oznaczenia:

a:b – iloraz liczb ab, gdzie b0,

c:d – iloraz liczb cd, gdzie d0,

to równość dwóch ilorazów a:b=c:d nazywa się proporcjąproporcjaproporcją.

Liczby ad nazywamy wyrazami skrajnymi, a liczby bc wyrazami środkowymi.

W obliczeniach stosuje się zapis ab=cd, co jest równoważne zapisowi a·d=b·c (iloczyn wyrazów skrajnych jest równy iloczynowi wyrazów środkowych). Taki zapis proporcji zastosujemy do rozwiązywania zadań. Mówimy, że do rozwiązywania proporcji stosujemy metodę „na krzyż”.

Przykład 1

W tabeli przedstawiono wielkości xy, które są wprost proporcjonalne. Wyznacz wartości liczb k, l oraz m.

x

5

k

9

m

y

8

10

l

12

Rozwiązanie:

Jeżeli wielkości xy są wprost proporcjonalne, to możemy ułożyć następujące proporcje:

58=k10, zatem k=6,25,

58=9l, zatem l=14,4,

58=m12, zatem m=7,5.

Przykład 2

Rozwiążemy równanie zapisane w postaci proporcji 3x-54=2x+33.

Rozwiązanie:

Iloczyn wyrazów skrajnych jest równy iloczynowi wyrazów środkowych, zatem:

3·3x-5=4·2x+3, czyli 9x-15=8x+12.

Rozwiązaniem równania jest liczba x=27.

Przykład 3

W pewnej szkole uczy się 520 uczniów. Stosunek liczby dziewcząt do liczby chłopców jest równy 6:7. Wyznaczymy liczbę dziewcząt i liczbę chłopców w tej szkole.

Rozwiązanie:

Jeżeli przez x oznaczymy liczbę dziewcząt w tej szkole, to liczba chłopców wynosi 520-x oraz 0<x<520.

Układamy i rozwiązujemy równanie zapisane w postaci proporcji:

x520-x=67.

Zatem 7·x=6·520-x, czyli

x=240,

520-x=280.

Liczba dziewcząt uczęszczających do tej szkoły wynosi 240, a chłopców 280.

Przykład 4

Motocykl pokonał trasę 180 km w ciągu 4,5 h. Obliczymy, jaką długość miałaby trasa, którą pokonałby ten motocykl w ciągu 6 godzin, gdyby utrzymał tę samą średnią prędkość.

Rozwiązanie:

Jeżeli przez x oznaczymy trasę pokonaną w ciągu 6 h, to do wyznaczenia długości tej trasy rozwiązujemy równanie zapisane w postaci proporcji:

1804,5=x6, zatem 6·180=4,5·x, czyli x=240.

Przy tej samej prędkości, motocykl w ciągu 6 h pokonałby trasę długości 240 km.

Przykład 5

Odcinek podzielono na dwa mniejsze odcinki, których stosunek długości wynosi 3:5. Wyznaczymy, jaka jest długość tego odcinka, jeżeli mniejsza część jest o 10 krótsza od większej części.

Rozwiązanie:

Wprowadźmy następujące oznaczenia:

x – długość krótszej części odcinka,

x+10 – długość dłuższej części odcinka.

Układamy i rozwiązujemy równanie zapisane w postaci proporcji:

35=xx+10, zatem 5·x=3·x+10.

Po rozwiązaniu równania otrzymujemy, że x=15, zatem krótsza część odcinka ma długość 15, a dłuższa 25.

Wobec tego cały odcinek ma długość 40.

Przykład 6

Wiadomo, że 40 ziarenek kawy waży 4,8 g. Obliczymy, ile waży jedno ziarenko kawy.

Rozwiązanie:

Jeżeli przez x oznaczymy masę jednego ziarenka kawy, to do wyznaczenia wartości x rozwiązujemy równanie zapisane w postaci proporcji:

4,840=x1, zatem x=0,12.

Jedno ziarenko kawy ma masę 0,12 g.

Słownik

proporcja
proporcja

równość dwóch ilorazów