Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Literatura

R1AW5iFtJbJ201
Andrea del Castagno, Francesco Petrarka, ok. 1450
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W literaturze renesansu czołowi autorzy odwoływali się do dzieł antycznych, przede wszystkim do Wergiliusza i Cycerona. Podobnie jak w sztukach plastycznych, poszukiwano zasad, wedle których należało tworzyć, dlatego wielkim zainteresowaniem cieszyły się rozważania starożytnych na temat literatury: Platona, Arystotelesa (Poetyka) i Horacego (Ars poetica). Na ich podstawie w XVI w. powstawały traktaty o sztuce poetyckiej. W tym też czasie odkryto wartość języków narodowych w literaturze. Teoretycy wskazują na przykład wybitnych poetów, piszących po włosku, zwłaszcza PetrarkipetrarkizmPetrarki. Przeciwstawiali jego twórczość klasykom piszącym po łacinie, inicjując w ten sposób spór starożytników z nowożytnikami. Stanowisko w tej spawie zajęli w 1549 r. francuscy twórcy skupieni w grupie o nazwie Plejada. Do najpopularniejszych gatunków literackich należały przejęte z antyku lub kontynuujące tradycję średniowieczną:

  • liryka: pieśńpieśńpieśń, elegia, hymn (niedościgły wzór to utwory Horacego), epigramy, fraszki, sonet, tren,

  • epika: epos rycerski (kontynuacja), romans pasterski, nowelanowelanowela, powieść łotrzykowska,

  • dramat: tragedia, komedia, sielanka dramatyczna o tematyce mitologicznej; także moralitet, misterium; commedia dell’arte.

Nadal żywe są gatunki literatury parenetycznej, upowszechniające wzorce: władcy, dworzanina raczej niż rycerza, szlachcica‑właściciela ziemskiego (np. Książę Machiavellego, Dworzanin polski Łukasza Górnickiego, Żywot człowieka poczciwego Mikołaja Reja i Pieśń świętojańska o Sobótce Kochanowskiego).

Najwybitniejsi przedstawiciele:

Francesco Petrarka (1307–1374)

Poeta laureatus, w wieku 34 lat uwieńczony laurem na rzymskim Kapitolu. Znany jest przede wszystkim jako twórca prawie czterystu wierszy, w większości sonetów, poświęconych idealnej miłości do tajemniczej Laury. Stanowiły one przez długi czas wzór liryki miłosnej. Wzorem stylu pozostały także jego listy, które pisywał chętnie do wielu adresatów z myślą o publikacji. W Polsce tłumaczyli jego utwory wybitni poeci: Daniel Naborowski, Felicjan Faleński, Adam Mickiewicz. Pod wpływem sonetów Petrarki pisali własne m.in. Jan Andrzej Morsztyn (zbiór Lutnia), Mickiewicz (Sonety odeskie).

Pierre de Ronsard (1524–1585)

Najwybitniejszy poeta francuskiego renesansu, zwany „księciem poetów”, przewodzący grupie poetyckiej Plejada. Pisał głównie ody, hymny, sonety (przejęte z poezji włoskiej), które stały się wzorem dla ówczesnej poezji europejskiej.

Giovanni Boccaccio (1313–1375)

Prekursor włoskiego renesansu w literaturze, dyplomata i polityk, autor poczytnego i inspirującego wielu artystów Dekamerona. Jest to sto historii, opowiadanych w ciągu 10 dni przez 10 osób (7 kobiet i 3 mężczyzn) w podflorenckiej willi w czasie zarazy. Pisane pięknym językiem, o przemyślanej konstrukcji, trzymające w napięciu utwory zyskały wielką popularność. Boccaccio został uznany za twórcę europejskiej noweli, a jedna z jego opowieści pt. Sokół – za wzór gatunku.

Miguel de Cervantes Saavedra (1547–1616)

Hiszpański pisarz, uznany za twórcę nowożytnej powieści europejskiej, autor Don Kichota – arcydzieła literatury światowej, będącego parodią eposu rycerskiego. Dzieje Don Kichota, zaczytującego się w romansach i zagubionego w świecie wytworów własnej bujnej wyobraźni, i jego służącego (giermka) Sancho Pansy zostały opisane na tle realistycznie przedstawionego społeczeństwa hiszpańskiego przełomu XVI i XVII w. Obaj bohaterowie znaleźli się w skarbcu postaci symbolicznych, funkcjonujących często poza pierwotnym kontekstem. Don Kichot stanowi wzór nieliczącego się z realiami szlachetnego marzyciela, a Sancho Pansa jest przykładem prostego, „chłopskiego rozumu”. Pierwszy polski przekład powieści pochodzi z r. 1786. Nawiązywał do niej Norwid w Epos naszej i wielu innych pisarzy europejskich. Cervantes pisał także utwory dramatyczne i nowele.

François Rabelais (ok. 1494–1553)

Z zawodu lekarz, zasłynął jako autor francuskiego arcydzieła literatury renesansu – eposu fantastyczno‑satyrycznego Gargantua i Pantagruel. Jego bohaterowie wywodzą się ze średniowiecznej tradycji ludowej, a działają we współczesnym autorowi społeczeństwie feudalnym, które zostaje bezlitośnie skrytykowane i wyśmiane. Szczególne uznanie i zainteresowanie także w późniejszych epokach zawdzięcza Rabelais wspaniałemu językowi, plastycznie odtwarzającemu rzeczywistość, a równocześnie w niezrównany sposób ją deformującemu (obok opisów realistycznych pojawia się groteska). Jego dzieło kojarzy się też nieodmiennie ze szczególnym, nieraz rubasznym humorem.

Michel de Montaigne (1533–1592)

Filozof i pisarz, wybitny przedstawiciel francuskie- go humanizmu renesansowego, wsławiony dziełem, któremu nadał tytuł Essais (Próby). Tytuł ten stał się nazwą nowego gatunku literackiego – eseju. Książka jest zbiorem przemyśleń o życiu, często o charakterze autobiograficznym, będącym wyrazem przekonań autora ukształtowanych pod wpływem myśli starożytnej, zwłaszcza hedonizmu i stoicyzmu. Montaigne zajmował postawę racjonalistyczną, opowiadał się za pełną wolnością jednostki i tolerancją religijną.

Lope de Vega (1562–1635)

Twórca narodowego dramatu hiszpańskiego, tzw. komedii hiszpańskiej. Napisał blisko 1800 sztuk, z których zachowało się około 500. Tworzył także poezje, romanse, opowiadania, prace historyczne. Mistrzostwo osiągnął jednak w teatrze. Jego sztuki grane są z powodzeniem do dziś. Najbardziej popularne to: Pies ogrodnika, Dziewczyna z dzbanem, Nauczyciel tańców.

Polscy twórcy:

Mikołaj Rej (1505–1569)

Jeden z pierwszych twórców piszących po polsku zarówno wierszem, jak i prozą, zdobył wiedzę i rozwinął swoje talenty głównie na dworze Tęczyńskich, gdzie trafił w wieku 20 lat. Był uzdolniony nie tylko literacko, ale i muzycznie (występował na Wawelu). Wiele jego pism zaginęło. Najbardziej znany jest z wierszowanego dialogu Krótka rozprawa między trzema osobami: panem, wójtem a plebanem (1543) i utworu prozatorskiego Żywot człowieka poczciwego, który jest częścią obszerniejszego dzieła o wątkach autobiograficznych pt. Zwierciadło (1568).

Krótka rozprawa... jest w istocie traktatem politycznym, postulującym m.in. reformę sądownictwa, ograniczenie władzy królewskiej oraz przywilejów duchowieństwa i magnaterii. Oprócz wartości publicystycznej, dialog charakteryzują też wysokie walory artystyczne, przejawiające się w barwnym, bogatym słownictwie, świetnie nakreślonych obrazkach obyczajowych i w przekonująco naszkicowanych portretach trzech rozmówców.

Żywot..., stanowiący przykład literatury parenetycznej, składa się z trzech ksiąg, które opisują kolejno młodość, dojrzałość i starość szlachcica‑ziemianina. Rej okazuje się tu niezrównanym gawędziarzem, roztaczającym przed czytelnikiem plastyczne obrazy życia na wsi we wszystkich porach roku. Znów, tym razem w prozie, wykazuje się pisarz mistrzostwem językowym, świadomie i z powodzeniem stosującym różne środki artystycznego wyrazu. Rej jest także autorem pięknego prozatorskiego przekładu psalmów z łaciny. Był również żarliwym zwolennikiem reformacji: w swoich dobrach zakładał zbory i szkoły kalwińskie, wydał nawet zbiór kazań pt. Postylla Pańska, który okazał się bestsellerem (doczekał się pięciu wydań w XVI w., pierwsze wyd. 1557).

Ojciec piśmiennictwa polskiego czerpał pełną garścią z łacińskich tekstów starożytnych (pism Cycerona i Seneki), średniowiecznych i renesansowych, przyswajając polszczyźnie obce poglądy, jeśli tylko były zbieżne z jego własnymi. Uprawiał wiele gatunków literackich, oprócz wymienionych są to: dramat, moralitet, misterium, epigram, facecja.

1
Astrid C. Huth, Thomas R. Hoffmann Renesans

Niechaj to narodowie wżdy postronni znają,
Iż Polacy nie gęsi, iż swój język mają.

1 Źródło: Astrid C. Huth, Thomas R. Hoffmann, Renesans, tłum. J. Szymańska-Kumaniecka.
Klemens Janicki (1516–1543)

Przedwcześnie zmarły wybitny poeta polsko‑łaciński pochodzenia chłopskiego. W czasie studiów zachwycił się poezją Owidiusza i Wergiliusza. Dzięki życzliwości możnych protektorów mógł kontynuować studia w Padwie, gdzie po dwu latach otrzymał laur poetycki. Choroba naznaczyła ostatnie lata jego życia, spędzone w Krakowie. Jego liryka, przede wszystkim elegijna, charakteryzowała się osobistym tonem, motywami autobiograficznymi. To ona zapewniła mu sławę wśród potomnych, choć współcześni bardziej cenili epigramaty, w których ujął żywoty królów polskich i arcybiskupów gnieźnieńskich. Janicki wywarł wpływ na wielu poetów epoki, nawet tak wybitnych jak Rej i Kochanowski. Popularność w okresie romantyzmu i później zawdzięcza głównie przejmującej elegii O sobie samym do potomności w tłumaczeniu Władysława Syrokomli.

Łukasz Górnicki (1527–1603)

Z pochodzenia mieszczanin, zrobił karierę dworską. Był sekretarzem, a potem bibliotekarzem królewskim, przyjacielem Jana Kochanowskiego. W historii literatury polskiej zapisał się przede wszystkim jako autor Dworzanina polskiego – adaptacji włoskiego traktatu B. Castiglioniego. Zamiast na włoskim dworze rozmowy toczą się w czasie „wieczorów prądnickich” w kręgu dworzan biskupa krakowskiego Maciejowskiego. Oprócz podstawowego tekstu włoskiego, Górnicki przy pisaniu swojego dzieła korzystał także z polskich kronik oraz pism Platona i Cycerona. W traktacie podzielonym na cztery księgi zawarł wzorzec dworzanina – wykształconego, eleganckiego, rozważnego i mężnego zarazem. Oprócz walorów artystycznych dzieło Górnickiego posiada wartość historyczną: jest nieocenionym źródłem wiedzy o polskiej kulturze renesansowej.

Szymon Szymonowic (pseud. Simon Simonides, 1558–1629)

Poeta pochodzenia mieszczańskiego. W swojej twórczości nawiązywał do poetów starożytnych: Pindara, Horacego, Teokryta (grecki autor idylli) i Wergiliusza. Znany jest przede wszystkim z tomu zatytułowanego Sielanki. Zawarte w nim utwory, pisane 13‑zgłoskowcem, czerpią ze zdobyczy artystycznych Jana Kochanowskiego (obok oczywistych wzorów antycznych). Konwencjonalne obrazy Arkadii i idealnego życia pasterzy potrafił poeta połączyć z realistycznym opisem współczesnej wsi, nie przemilczając również cieniów wiejskiego życia (np. w najbardziej znanej i udanej artystycznie sielance Żeńcy). Przykładem sielanki konwencjonalnej jest utwór Kołacze, oparty na wiejskich obrzędach weselnych.

Poezja Szymonowica ceniona była wysoko już za jego życia, szczególną popularnością cieszyła się też w epoce oświecenia: jego sielanki zostały uznane za wzór gatunku przez autora Sztuki poetyckiej F.K. Dmochowskiego, były naśladowane przez Naruszewicza i Karpińskiego, chwalone także przez „księcia poetów” – Krasickiego. Swój podziw dla ich artyzmu wyrażał również Mickiewicz.

Andrzej Frycz Modrzewski (1503–1572)

Najwybitniejszy pisarz polityczny polskiego renesansu, sekretarz Zygmunta Augusta, wcześniej pracował w kancelarii prymasa Jana Łaskiego, który powierzył mu m.in. sprowadzenie do Polski biblioteki Erazma z Rotterdamu, zakupionej po jego śmierci. Najważniejszym dziełem Modrzewskiego jest napisany po łacinie traktat O poprawie Rzeczypospolitej (1554). W pięciu księgach (o obyczajach, prawach, wojnie, Kościele i szkole) autor przedstawił i wnikliwie zanalizował system polityczny panujący w ówczesnej Polsce oraz zarysował ideał państwa, do którego należy dążyć. Wśród jego postulatów najważniejszymi były: równość obywateli wobec prawa, sprawiedliwe sądy, uniezależnienie edukacji od Kościoła, a Kościoła od papiestwa, podniesienie poziomu nauczania z naciskiem na wychowanie obywatelskie. Rządy mieli sprawować ludzie wykształceni, a pospolite rozrywki, takie jak tańce czy zabawy, powinny być zakazane. W swoich rozważaniach Modrzewski nawiązywał do dzieł starożytnych – Arystotelesa i Cycerona, jak również sobie współczesnych – Erazma z Rotterdamu i Filipa Melanchtona.

Był zwolennikiem zasady irenizmu, sformułowanej przez Erazma z Rotterdamu, zakładającej pokój między wyznaniami i ich współistnienie na równych prawach.

Piotr Skarga (1536–1612)

Jeden z najwybitniejszych prozaików polskiego renesansu, jezuicki kaznodzieja i hagiograf, absolwent Akademii Krakowskiej. Po powrocie z Rzymu, gdzie przebywał w nowicjacie jezuickim, objął stanowisko wykładowcy i kaznodziei najpierw w Pułtusku, a później w Wilnie, gdzie w roku 1579 został pierwszym rektorem tamtejszej Akademii. Pięć lat później wrócił do Krakowa, a w 1588 r. został nadwornym kaznodzieją Zygmunta III i głosił słynne później kazania sejmowe.

Jako pisarz zyskał popularność przede wszystkim dzięki wciąż wznawianym i czytanym Żywotom świętych (1579) oraz Kazaniom sejmowym (1597). Jako autor pierwszego z wymienionych dzieł czerpie z pism średniowiecznych i dzieł Ojców Kościoła. Już za życia Skargi stało się bestsellerem (osiem wydań), zapewne także ze względu na wysoką wartość artystyczną i piękny, obrazowy język. Kazania... natomiast są w istocie traktatem politycznym i w tym kształcie, wbrew tytułowi, raczej nie były wygłaszane w sejmie. Jest to ostra krytyka szlachty, której kaznodzieja zarzuca prywatę, brak miłości ojczyzny, brak jednej wiary, upadek obyczajów, osłabianie władzy królewskiej. Krytyce towarzyszyła ponura przepowiednia upadku ojczyzny, utrzymana w stylistyce biblijnego proroctwa. W Kazaniu wtórym pojawia się eksploatowany później przez wielu auto- rów motyw ojczyzny‑matki, której należy się cześć, szacunek, opieka i obrona, oraz ojczyzny‑okrętu, który trzeba ratować, nie zważając na własne bagaże. Kazania... nie cieszyły się taką popularnością wśród współczesnych jak Żywoty..., natomiast odkryte zostały w romantyzmie i już do końca okresu niewoli narodowej, wielokrotnie wydawane, stanowiły obowiązkową lekturę patriotyczną.

Pisarze i ich dzieła

Jan Kochanowski (1530–1584)

Najwybitniejszy poeta polskiego renesansu, tworzył przede wszystkim w języku polskim, posługując się nim po mistrzowsku w różnych gatunkach poetyckich, z których kilka wprowadził do naszej literatury. Jego twórczość stała się synonimem ojczystej poezji, czemu dał wyraz Norwid w powtarzanym sformułowaniu o „rzeczy czarnoleskiej” („czarnoleskiej ja rzeczy chcę, ta serce uleczy...” – Piosnka).

Życie i twórczość Kochanowskiego dzieli się na trzy okresy:

R2PRXDwMdPOzY1
Pionowa oś czasu
R16xsUxFeWByc1
Juliusz Kossak, Jan Kochanowski, 1864
Źródło: Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.

Pierwsze utwory Kochanowski pisał po łacinie. W języku polskim tworzył m.in. poematy: Zuzanna, Zgoda, Satyr albo Dziki Mąż, Szachy. Drugi i trzeci utwór podejmują tematykę polityczną i mają wydźwięk patriotyczny. Poeta wyraża w nich troskę o ojczyznę, zaniepokojony stanem spraw państwowych.

W 1578 r. ukazała się tragedia osnuta na motywie zaczerpniętym z Iliady, Odprawa posłów greckich, wzorowana na tragediach antycznych, zachowująca właściwe im zasady i kompozycję. Dotyczy jednak w istocie znów spraw politycznych współczesnych autorowi. Kwestie chóru wkrótce zaczęły funkcjonować jako osobne utwory: „By rozum był przy młodości”, „O białoskrzydła morska pławaczko”, a przede wszystkim: „Wy, którzy pospolitą rzeczą władacie”.

W kolejnym roku został wydany poetycki przekład psalmów pt. Psałterz Dawidów. Tu w dedykacji dla Piotra Myszkowskiego, biskupa krakowskiego, pojawiają się wielokrotnie później cytowane słowa: I wdarłem się na skałę pięknej Kalijopy,/ Gdzie dotychmiast nie było znaku polskiej stopy. Tłumaczenie Psalmów stawiało Kochanowskiego w gronie najznakomitszych poetów renesansu, którzy odważyli się sięgnąć po twórczość literacką uważaną przez humanistów za najwyższą realizację poezji, tj. poezję biblijną. Kochanowski w dedykacji wyraża swoje pierwszeństwo w kwestii parafrazy ideału poetyckiego, czym postawił literacki język polski na równi z literackim językiem narodów europejskich, takie jest bowiem znaczenie cytowanego fragmentu dedykacji. Kochanowski, parafrazując Psalmy, zrealizował wzorzec doskonałego poety renesansowego, który opiera się nie tylko na wzorcach antycznych, ale także biblijnych, a więc na pełnym fundamencie europejskiej kultury.

W 1580 r. ukazały się Treny – cykl przejmujących liryków napisanych po śmierci córki. Za życia poety nie zostały wydane drukiem utwory, które pisał niemal przez całe życie, zawierając w nich swoje poglądy i uczucia – fraszkifraszkafraszkipieśni.

Fraszki

W okresie padewskim Kochanowski pisał głównie po łacinie. Wtedy też tworzył foricoenia – drobiazgi poetyckie, które później po polsku nazwał fraszkami. Był twórcą tego gatunku w Polsce. Króciutkie wiersze stanowiły udane, zabawne, czasem satyryczne portrety spotykanych na dworach ludzi. Wiele miejsca poświęca autor dworskim miłostkom. Życie uzależnione od poparcia możniejszego stwarza też okazję do wielu przemyśleń natury ogólniejszej – filozoficznej, np. na temat zmienności losu, istoty i kruchości szczęścia.

Kochanowski przygotowywał do wydania księgi fraszek tuż przed śmiercią. Opublikowano je w jego autorskim układzie w 1584 r. Ponad trzysta wierszy zostało podzielonych na trzy księgi.

Rodzaje fraszek

satyryczne o tematyce obyczajowej

Na pieszczone ziemiany, Na niesłowną, Na nabożną, Na pijanego, Na łakomego (utwory 2- lub 4‑wersowe) O doktorze Hiszpanie – bardziej rozbudowana fraszka, w postaci scenki dramatycznej, poświęcona autentycznej postaci, zapewne łatwo rozpoznawalnej przez bywalców dworu. Tematem wiersza, podobnie jak wielu innych, jest pijaństwo, urastające do narodowej wady.

filozoficzne

O żywocie ludzkim – dwa pierwsze wersy mogłyby stanowić motto dla wielu utworów poetyckich Kochanowskiego: „Fraszki to wszystko, cokolwiek myślemy,/ Fraszki to wszystko, cokolwiek czyniemy”; człowiek zostaje porównany do kukiełki, co przypomina popularny w renesansie motyw ludzkiego życia jako teatru (theatrum mundi – teatr świata). Odzywa się tu echo platońskiej wizji świata i człowieka, stworzonych przez bogów dla ich rozrywki („Naśmiawszy się nam i naszym porządkom,/ Wemkną nas
w mieszek, jako czynią łątkom”). Podobną wizję roztacza przed czytelnikiem fraszka Człowiek Boże igrzysko, ukazująca ludzką pychę i zadufanie w sobie, nieuzasadnione niczym (puenta: „próżno to, błaznów pełno wszędzie”). W filozoficznych utworach autor odwołuje się do Biblii i dzieł Platona, stoików czy epikurejczyków. Postuluje za nimi: zachowanie równowagi i spokoju zarówno w szczęściu jak i nieszczęściu, poprzestawanie na małym, chwytanie chwili, używanie życia „póki czas po temu”.

biesiadne i miłosne

Kilka utworów pt. Z Anakreonta – jedna z nich to przemawiający do wyobraźni obraz walki poety
z Miłością: kiedy ta straciła wszystkie strzały, sama się w strzałę zamieniła i trafiła w serce przeciwnika. Puenta jest oczywista: na nic się nie zda zbroja i tarcza, bo „nieprzyjaciel w skórze”.
Incipit fraszki 40 (Z Anakreonta) także nie pozostawia złudzeń: „Ciężko, kto nie miłuje, ciężko, kto miłuje”. Najbardziej znany dwuwiersz o miłości odwołuje się do jej wizji jako skrzydlatego bożka: „Próżno uciec, próżno się przed miłością schronić,/ Bo jako lotny nie ma pieszego dogonić?” (O miłości).
Tematyka miłosna przewija się przez księgi fraszek i pojawia w wielu różnych realizacjach (zarówno jeśli chodzi o charakter wiersza, jak i jego budowę). Zwarta grupa takich utworów znajduje się w księgach trzecich. Otwiera je, oparta na motywach mitologicznych, fraszka O miłości, zamyka zaś najbardziej osobista, z konkretnym adresatem – Do dziewki. Między nimi są trzy wiersze zatytułowane tak samo:
Do miłości, będące prośbami‑modlitwami skierowanymi do upersonifikowanej Miłości („Ciebie na pomoc wzywam, ciebie, o Miłości”; „Przyzwól, o matko Miłości,/ Szafarko troski i radości!/ Tak po świecie niechaj wszędzie/ Twoja władza wieczna będzie!”). Erotyki Kochanowskiego bywają też bardzo śmiałe, pozbawione mitologicznego kostiumu, dosadne i frywolne, jak choćby fraszka Do dziewki, której dwa pierwsze wersy wyśpiewywał w latach 60. XX w. ku zgorszeniu części publiczności Jerzy Połomski: „Daj, czegoć nie ubędzie, byś najwięcej dała;/ Daj, czego próżno dawać potym będziesz chciała”.

autotematyczne, traktujące o warsztacie poetyckim i charakterze talentu autora

Na swoje księgi – rodzaj programu poetyckiego;
Ku muzom – swoiste, lekko potraktowane Exegi monumentum – przekonanie o możliwości przetrwania poety w swoim dziele: „Proszę, niech ze mną za raz me rymy nie giną,/ Ale kiedy ja umrę, ony niechaj słyną!”.
Kilkakrotnie pojawia się tytuł O fraszkach, Na fraszki czy Do fraszek. Zawiera w nich poeta swoje przekonanie o wartości artystycznej prezentowanych wierszy, ich wagi, tematyki, wreszcie rodzaju satyry, którą w nich zawarł: „jeśli wam nie g’woli cudze obyczaje,/ Niech karta występom, nie personom łaje!”. Podobną deklarację w epoce oświecenia złoży Ignacy Krasicki jako autor satyr.

autobiograficzne

Do gór i lasów, Na dom w Czarnolesie – poeta, pisząc metaforycznie o swoim życiu, wyraźnie przyznaje się do bliskich mu ideałów: „ja z tym trzymam, kto co w czas uchwyci”; „Ja, Panie, niechaj mieszkam w tym gnieździe ojczystym,/ A Ty mię zdrowiem opatrz i sumnieniem czystym,/ Pożywieniem ućciwym, ludzką życzliwością,/ Obyczajmi znośnymi, nieprzykrą starością.”.

epitafijne (napisy nagrobkowe)

Niektóre z nich mają zabarwienie satyryczne (np. Epitafium Sobiechowi z puentą: „nie tyś miał pieniądze – ony miały ciebie” czy dialogowany Nagrobek opiłej babie), ale pojawiają się też całkiem poważne, jak kolejna fraszka z ksiąg pierwszych Epitafium dziecięciu czy Epitafium KosowiO tymże, których tematem jest nagłość śmierci towarzysza biesiad i zabaw („Wczora pił z nami, a dziś go chowamy”) oraz fakt, że ani młodość ani pozorne zdrowie czy majątek przed śmiercią nie chronią.

Treny

Cykl powstał po śmierci niespełna trzyletniej córeczki poety – Urszulki. Jest to niezwykły dokument nie tylko ojcowskiej rozpaczy po stracie dziecka, ale i poważnego kryzysu światopoglądowego. TrenytrenTreny zostały wydane drukiem w 1580 r. W drugim wydaniu zostało do nich dodane Epitafium Hannie Kochanowskiej, poświęcone śmierci drugiej córki poety. Cykl składa się z 19 utworów bez tytułów (tylko jeden został zatytułowany – Sen).

Kompozycja całości jest przemyślana, podobnie jak budowa poszczególnych utworów i bogate środki poetyckie zastosowane w każdym z nich. Treny poprzedza motto z Odysei w przekładzie Cycerona, co wskazuje zarówno na krąg tradycji, do której będzie się odwoływał poeta w próbach wyrażenia osobistego bólu, jak i na dotychczas mu przyświecające ideały filozofii stoickiej. Odyseja jako utwór o tułaczce i tęsknocie oraz niespodziewanych i okrutnych wyrokach bogów pojawia się tu też zapewne jako kontekst znaczący. Już tekst motta może wskazywać na zależność człowieka i stanu jego duszy od Bożej przychylności. Po motcie następuje rozbudowana dedykacja: Orszuli Kochanowskiej, wdzięcznej, ucieszonej, niepospolitej dziecinie. Po opisaniu ogromu straty, w zakończeniu poeta zwraca się w przejmujących słowach (które będą leitmotivem cyklu) do zmarłej córki: Nie masz cię, Orszulo moja!.

Tren I

Treny II‑VIII

Treny IX‑XIX

Wprowadzenie do całości, wezwanie
o pomoc w opłakiwaniu córki (kierowane do ponoć płaczliwego filozofa starożytnej Grecji – Heraklita i antycznego autora żałobnych pieśni Simonidesa.
„Nie wiem, co lżej: czy w smutku jawnie żałować,/ Czyli się z przyrodzeniem gwałtem mocować?” (innymi słowy: czy ulec żałobie, wbrew wyznawanej filozofii, płakać i wyrzekać czy też wbrew naturze powściągać żal, starając się zachować „stoicki spokój”?).

Opis zmarłego dziecka jako niezwykle utalentowanego, także poetycko, grzecznego, miłego, radości i pociechy rodziców; poczucie bezsensu tak krótkiego życia, przerwanego wbrew naturalnemu biegowi rzeczy; pragnienie szybkiej śmierci, która znów połączy ojca z dzieckiem.

Wiele trenów kierowanych jest bezpośrednio do adresata: w kilku przypadkach jest nim Urszulka (III, VI, VIII, X, XIII), w trenie IV – Śmierć, w IX
– Mądrość, w XV – Erato – Muza poezji i lutnia – znak poetyckiego natchnienia, wreszcie XVIII jest modlitwą skierowaną do Boga. Dzięki temu cykl nabiera charakteru dramatycznego dialogu: zrozpaczony poeta oskarża, spiera się, wyraża swoją miłość i czułość, pokorę

i oddanie.

Świadectwo załamania się dotychczasowego systemu wartości poety: z trudem zdobywana mądrość,
z przekonaniem głoszone ideały starożytnej filozofii tracą sens.
Pojawiają się wątpliwości i rozterki natury religijnej. próba odbudowania świata, który runął w gruzach po śmierci dziecka; powracają bezpośrednie zwroty do Urszulki, wspomnienia jej pobożności, uczynności, kresu pokładanych w niej nadziei. Pociechy i ratunku szuka nieszczęśliwy ojciec w swojej twórczości. Tren XVII – pisany 8‑zgłoskowcem, nawiązuje do tłumaczonych przez poetę psalmów i historii Hioba, którego Bóg dotknął cierpieniem pomimo jego prawego życia. Cierpiący człowiek zdaje sobie sprawę, że ratunek może znaleźć jedynie w Bogu, bo ludzka mądrość
w obliczu nieszczęścia okazała się bezużyteczna. Błaganie o litość kończy Tren XVIII. Ostatni utwór cyklu zdaje się wypełnieniem tego błagania: we śnie ukazuje się zbolałemu mężczyźnie zmarła matka z Urszulką na ręku i w długiej mowie pociesza syna.

Niezwykła siła wzruszenia tkwi w najprostszym (jeśli chodzi o środki artystyczne),
jakby prosto z serca wyrwanym wyznaniu zawartym w trenie VIII o incipicie „Wielkieś
mi uczyniła pustki w domu moim...”.
Szczególnie ważny dla wymowy całego cyklu jest ostatni tren (XIX). Padają tu ważne słowa o nieśmiertelności duszy: „Czyli nas już umarłe macie za stracone/ I którym już
na wieki słońce jest zgaszone?/ A my owszem żywiemy żywot tym ważniejszy,/ Czym
nad to grube ciało duch jest szlachetniejszy”. Matka oznajmia, że ukochana córeczka poety żyje i cieszy się szczęściem, jakiego nie mogłaby zaznać na ziemi, a także modli się za swoich rodziców. „Tego się, synu, trzymaj, a ludzkie przygody/ Ludzkie noś; jeden jest Pan smutku i nagrody”.

William Szekspir (1564–1616)

RVj44Ogey9U5m1
Adolph Menzel (rys.), Ludwig Friedrich Uzelmann (drzeworytnik) Portret Williama Szekspira, 1850–1852
Źródło: Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.

Poeta, dramatopisarz i aktor, którego biografia jest pełna niewiadomych. Od około 1590 r. przebywał w Londynie, dostarczając sztuk, reżyserując je i grając w kompanii Sług Lorda Szambelana, przemianowanej później na kompanię Sług Królewskich, mającej do dyspozycji teatr The Globe. Szekspir uważany jest za ojca nowoczesnej dramaturgii. Jest autorem około 40 sztuk. Gatunki dramatyczne, w jakich się wypowiadał:

  • tragedie: Hamlet, Makbet, Romeo i Julia, Król Lear, Otello,

  • tragikomedie: Burza, Opowieść zimowa,

  • komedie: Poskromienie złośnicy, Sen nocy letniej, Wiele hałasu o nic,

  • kroniki historyczne: Henryk VI, Ryszard III.

Makbet

Jedna z najbardziej znanych tragedii Szekspira (wystawiona ok. 1611 r.), podejmująca problem władzy, winy i kary, sumienia. Akcja rozgrywa się w ciągu kilkunastu lat na początku XI w. w Anglii, w której rządzi stary król Duncan. Pod wpływem przepowiedni Czarownic rycerz Makbet, dotąd wiernie służący władcy, postanawia go zabić i sam zasiąść na tronie. Ten zamysł podsuwa mu i czuwa nad jego wykonaniem żona – Lady Makbet. Pierwsza zbrodnia pociąga za sobą następne: bohater musi się pozbyć przyjaciela Banka oraz jego rodziny, jednak synowi Banka udaje się uciec. Podobnie uchodzą synowie zabitego Duncana. Makbet, siejący w kraju terror, musi się spodziewać odwetu, który w końcu nadchodzi. Tytułowy bohater zostaje zabity w walce przez szlachetnego Makdufa, a Lady Makbet popełnia samobójstwo, nie mogąc znieść wyrzutów sumienia.

Postaci dramatu nie są jednoznaczne: Makbet stacza się w otchłań zła, a jego żona – przeciwnie – z kobiety pozbawionej wyrzutów sumienia przeistacza się w osobę słabą, udręczoną i oszalałą z powodu tragedii, którą zainspirowała. Dzięki temu sztuki Szekspira dają też duże pole do popisu aktorom i reżyserom, którzy mogą – odpowiednio rozkładając akcenty – uwydatniać różne rysy tej samej postaci. Bohaterowie nie są zdeterminowani przeznaczeniem czy wolą bogów. Ich tragizm polega na wolnym wyborze niewłaściwej drogi. Jedna decyzja pociąga za sobą następne. Szczególnym rodzajem bohaterów są czarownice – postaci fantastyczne, od początku tworzące nastrój grozy i oczekiwania na katastrofę. To nie one jednak decydują o losach ludzi, ale oni sami.

Makbet jest przykładem dramatu szekspirowskiegodramat szekspirowskidramatu szekspirowskiego, który łamie antyczną zasadę trzech jedności, wprowadza sceny zbiorowe, łączy tragizm z komizmem, nie waha się ukazywać scen okrutnych i brutalnych.

Kontynuacje i nawiązania

Literatura

  • J.I. Kraszewski, Zygmuntowskie czasy

  • J. Tuwim, Rzecz czarnoleska

  • B. Leśmian, Urszula Kochanowska

  • J. Lechoń, Lutnia po Bekwarku, Do Szekspira

  • Z. Herbert, Tren Fortynbrasa, Mona Lisa

  • S. Grochowiak, Banko, Hamlet

  • W. Szymborska, Utopia

Malarstwo

  • J. Matejko, Jan Kochanowski nad zwłokami Urszulki

  • J. Matejko, Kazanie Skargi

Muzyka

  • J. Massenet, opera Don Kichot

  • R. Strauss, poemat symfoniczny Don Kichot

  • Ch. Gounod, opera Romeo i Julia- G. Verdi, opery Makbet, Falstaff

Film

  • Tron we krwi, reż. A. Kurosawa, 1957 (na podstawie Makbeta Szekspira)

  • Hamlet, reż. F. Zefirelli, 1990

  • Zakochany Szekspir, reż. J. Madden, 1998

  • Kod Leonarda da Vinci, reż. R. Howard, 2006

  • Don Kichot, reż. P. Yates, 2000

Słownik

dramat szekspirowski
dramat szekspirowski

stworzony przez Szekspira typ dramatu nowożytnego, kwestionujący zasady dramatu antycznego: trzech jedności, decorum, stosowności, ściśle określonej liczby aktorów na scenie (pojawiają się sceny zbiorowe, a nawet batalistyczne). Inna jest budowa utworu, w którym nie ma znanego ze starożytnego podziału na partie chóru, epejsodia i stasimony. Zamiast tego autor wprowadza akty, a w ich obrębie – sceny. W miejsce perypetii i katastrofy może występować kilka punktów kulminacyjnych. Sceny tragiczne bywają często przeplatane komicznymi, w dramacie pojawiają się elementy liryczne i epickie, a język charakteryzuje bohaterów i sytuacje, zatem może być zarówno podniosły, jak i skrajnie potoczny, rubaszny, a nawet wulgarny. Zdarzają się sceny okrutne, brutalne i drastyczne. Zmienia się koncepcja tragizmu, który nie wynika już z „niezawinionej winy”, spowodowanej wyrokami bogów i ciążącego nad bohaterami fatum, ale jest pochodną wolnych decyzji, podejmowanych świadomie, często również ze świadomością ich konsekwencji. Bohaterowie stawiani są w sytuacjach wymagających od nich opowiedzenia się po jednej ze stron, nie są wolni od wahań, dylematów moralnych, targających nimi sprzecznych emocji. Dzięki temu bywają niejednoznaczni, dynamiczni, co oznacza, że rozwijają się w trakcie trwania akcji, są zdolni do zmiany przekonań i postępowania, trudno od początku zakwalifikować ich jako postaci jednoznacznie szlachetne albo podłe

fraszka
fraszka

(wł. frasca – żart, drobiazg, figielek) – gatunek literacki stworzony przez Kochanowskiego (on też przyswoił polszczyźnie samo określenie, które funkcjonuje także w znaczeniu potocznym jako błahostka, coś nieistotnego, lekkiego), charakteryzujący się niewielkimi rozmiarami, dowcipnym, żartobliwym nastrojem, tematyką jednak niekoniecznie błahą: obyczajową, miłosną, filozoficzną. Fraszka zakończona jest często błyskotliwie podsumowującą ją puentą. Kochanowski pisał też fraszki o konstrukcji dramatycznej, opartej na dialogu, zbliżonej przez to do krótkich wierszowanych scenek

klasycyzm renesansowy
klasycyzm renesansowy

styl w sztuce i literaturze oraz wizja świata oparta na filozofii starożytnej i dziełach antycznych artystów. Ideą podstawową była wizja świata jako doskonałego dzieła sztuki stworzonego przez Boga – pierwszego i największego artystę (Deus artifex). Stąd człowiek‑twórca powinien naśladować dzieło Boga w jego najważniejszych cechach: porządku, harmonii, jasności i prostocie. Jego utwór ma być powszechnie zrozumiały, a więc uniwersalny. W tym celu trzeba ograniczać się do przedstawienia najbardziej charakterystycznych, istotnych elementów. Ważne jest również czerpanie z dotychczas sprawdzonych i „oswojonych” wzorców, co zapewni odbiorcom możliwość odnajdywania w nowym czegoś już znanego

nowela
nowela

gatunek epicki pisany prozą, odznaczający się zwartą konstrukcją, prostą akcją, zwykle jednowątkową fabułą. Tematem noweli jest na ogół ten moment w życiu bohatera, w którym następuje zagęszczenie wypadków i w konsekwencji zmiana jego losów. Na początku utworu ma miejsce nawarstwianie się konfliktów i przeciwstawnych racji, w dalszej części nagłe zwroty wypadków prowadzą do wyraźnego punktu kulminacyjnego. Zakończenie powinno zawierać mocną puentę. Za twórcę noweli uważa się Boccaccia, który nadał jej rysy obyczajowe i psychologiczne. Wyrosła ona jednak zapewne z tradycji ustnych opowiadań o „nowościach” (wł. novella), z plotek i anegdot, które powinny intrygować i zwodzić słuchacza tak, aby dał się zaskoczyć dowcipną czy pouczającą puentą. Tematyka i motywy nowel czerpane były również z baśniowych opowieści wschodnich, starożytnych, średniowiecznych legend i eposów rycerskich. W Polsce nazwa przyjęła się dopiero w XIX w., kiedy nowela stała się ulubionym gatunkiem pozytywizmu

pareneza
pareneza

(gr. parainesis – zachęcanie) – utwór o treści moralizatorskiej; zwrot bądź zdanie zawierające myśl umoralniającą

petrarkizm
petrarkizm

naśladowanie stylu sonetów Petrarki przez kolejne pokolenia poetów, którzy podejmowali zwłaszcza sposób opisu idealnego wyglądu ukochanej (postrzeganej jako ziemski anioł), dogłębną analizę uczuć i ich odcieni, przedstawianych za pomocą kontrastów: ognia i lodu, światła i ciemności, nieziemskiego szczęścia i otchłani rozpaczy. Charakterystycznym środkiem poetyckim jest u Petrarki także antyteza, czyli skontrastowanie ze sobą dwu skrajnie różnych znaczeniowo części wypowiedzi, np. miłość jest dobra, ale wywołuje złe skutki; w zimie czuję gorąco, w lecie zimno. Podobnym chwytem artystycznym jest oksymoron, polegający na zestawieniu ze sobą słów o przeciwstawnym znaczeniu, np. „martwe życie”, „bolesna radość”

pieśń
pieśń

gatunek liryki wywodzący się ze starożytności; wzorem dla potomnych były zwłaszcza pieśni Horacego. Początkowo był to utwór słowno‑liryczny, jeden z najstarszych gatunków poetyckich, sięgających tradycji ustnej. Pod wpływem poezji starożytnej (oda, anakreontyk) wykształciła się jako samodzielny gatunek poezji lirycznej

teatr elżbietański
teatr elżbietański

ukształtowany w Anglii za panowania Elżbiety I (1533–1603) i Jakuba I (1603–1625), kiedy zaczęto budować gmachy teatralne (m.in. szekspirowski The Globe), podobne do zakończonego wieżyczką barbakanu z zadaszonymi galeriami dla bogatszych widzów. Aktorzy grali na podwyższonej platformie, a wokół niej (z trzech stron) stała większość oglądających przedstawienie. Platforma kończyła się ścianą z drzwiami do garderoby i galerią do scen balkonowych. Scenografia ograniczała najczęściej do tablic z nazwami miejsc wydarzeń. Widz mógł się także zorientować, gdzie rozgrywa się akcja, śledząc wypowiedzi postaci. Aktorami w teatrze elżbietańskim mogli być wyłącznie mężczyźni, którzy grali także role kobiece. Występowali na ogół w kostiumach współczesnych. Cechą wyróżniającą ten rodzaj teatru była zatem znaczna umowność.

tren
tren

(gr. threnos, – lament) – (płacz, żal, tristia) – utwór poetycki, którego źródłem jest grecka poezja pogrzebowa. W starożytności tworzyli go Simonides i Pindar. Wyrażał żal po czyjejś śmierci, sławił czyny i przymioty zmarłego. W poezji polskiej upowszechnił się od czasu Trenów Kochanowskiego. Po nim tworzyli je m.in. S.F. Klonowic, D. Naborowski, S. Twardowski, W. Kochowski, Z. Morsztyn; współcześnie: K.I. Gałczyński, W. Broniewski, A. Kamieńska.