Przeczytaj
Podsumowanie analizy fragmentu Aktu I Szewców Ignacego Witkiewicza
Postacie
Postacie dramatu są dalekie od typowości i reprezentatywności. Należą do określonych klas społecznych, ale wypowiedzi i działania bohaterów nie są do nich dostosowane. Witkacy zerwał z psychologicznym prawdopodobieństwem, tworząc groteskowegroteskowe postacie, które charakteryzowały się jedną karykaturalnie wyolbrzymioną cechą, taką jak np. sadystyczny erotyzm Księżnej czy gadatliwość Sajetana. Groteskowa deformacja pojawia się już w spisie osób dramatu, gdzie został określony ich wygląd. Bohaterowie noszą również groteskowe i znaczące imiona i nazwiska, które odpowiadają ich charakterowi.
Warstwa językowa
W wypowiedziach postaci pojawia się brutalna metaforykametaforyka przywołująca sferę ludzkiej fizjologii: seksu, wydalania, różnego rodzaju chorób i rozkładu. Dodatkowym zabiegiem zastosowanym przez pisarza jest stworzenie groteskowego języka, którym mówią bohaterowie dramatu. Niezależnie od klasy społecznej i wykształcenia mieszają oni różne, często nieprzystające do siebie style wypowiedzi. Elementy dziwacznej, niby‑góralskiej gwarygwary przeplatają się w obrębie jednej wypowiedzi z językiem filozoficznym i naukowym, a także z wymyślonymi przez Witkacego groteskowymi wulgaryzmami. Tytułowi bohaterowie – w myśl powiedzenia „kląć jak szewc” – gęsto przetykają swe wypowiedzi dziwacznymi neologizmami (np. sturba ich suka malowana, dziamdzia ich szać zaprzała
), używa ich także Scurvy i Księżna.
Przestrzeń
Warsztat szewski, znajdujący się w fantastycznej Polsce przyszłości, nie ma charakteru realistycznego. Witkacy komponuje scenografię w taki sposób, by uzyskać efekt metaforyczny. Szewska scena jest miniaturą świata – wydarzenia, które rozgrywają się na niej, nabierają w ten sposób uniwersalnego znaczenia
Wydarzenia rozgrywają się w bliżej nieokreślonej przyszłości – prawdopodobnie w drugiej połowie XX w., zostały jednak przedstawione z perspektywy dwudziestolecia międzywojennego.
Cechy gatunku
Świat przedstawiony w utworze ma charakter groteskowy. Deformacji uległy relacje między klasami społecznymi, które straciły swą tożsamość, co przejawia się w ich dziwacznym języku. Witkacy ukazuje przedstawicieli różnych warstw za pośrednictwem metaforyki seksualnej, co wywołuje groteskowy efekt. Realistyczna motywacja zdarzeń jest nieustannie kwestionowana, bohaterowie zachowują się niezgodnie z prawdopodobieństwem psychologicznym, a sytuacje, w których się znajdują, mają charakter tragikomiczny. Efekt ten wzmacnia częste podważanie iluzoryczności przedstawianych na scenie wydarzeń.
Słownik
(fr. grotesque – dziwaczny, dziwaczność) – określenie szczególnego rodzaju komizmu, którego właściwością jest odrzucenie przyjętych zasad prawdopodobieństwa, prowadzące do powstania zdeformowanego obrazu rzeczywistości; charakterystyczne dla groteski jest współwystępowanie elementów tragizmu i komizmu, czy kontrastu, które służą celom satyrycznym lub parodystycznym; utwór literacki o elementach komicznie przejaskrawionych, nieprawdopodobnych, karykaturalnych
terytorialna odmiana języka narodowego; mowa środowiska zawodowego lub miejskiego