Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jak analizować dramat? Jak na jego kształt wpływają klasyczne zasady i artystyczne nurty danej epoki? Co należy wiedzieć, zanim przystąpi się do interpretacji tekstu? Te i inne ważne pytania pomogą ci w interpretacji dramatu Stanisława Ignacego Witkiewicza Szewcy.

Źródłem istotnych informacji są już didaskalia, o ile dramat je zawiera.

Postaci: Analiza głównego tekstu może rozpocząć się od określenia liczby i roli postaci. Należy zwrócić przy tym uwagę na stopień skomplikowania postaci i sposób ich wypowiedzi, określić typ głównego bohatera, opisać jego osobowość i styl, przyjrzeć się motywom jego postępowania. Dzięki temu można rozpoznać konflikt w dramacie, co ma znaczenie podstawowe dla jego interpretacji.

Język dramatu bywa zindywidualizowany, a jego bohaterowie wyrażają się również przez zachowania, gesty i rekwizyty, które mogą mieć charakter symboliczny.

Dla analizy gatunku dramatu istotne jest podejście autora do czasu i przestrzeni. Czy antyczna zasada jedności czasu i przestrzeni została zachowana w tekście, czy też utwór od niej odchodzi?

Czy świat przedstawiony jest realistyczny, czy też pojawiają się w nim elementy fantastyczne i czy wynikają z psychologii postaci? Jak skonstruowana została akcja dramatu? Czy odpowiada klasycznym zasadom kompozycji, czy też autor świadomie je łamie? Czy między przedstawianymi wydarzeniami istnieją związki przyczynowo‑skutkowe? Jakie znaczenie ma warstwa metafizyczna dzieła i jak wpływa na jego kształt artystyczny?

Polecenie 1

Przeczytaj uważnie akt pierwszy dramatu i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.

Zapoznaj się uważnie z aktem pierwszym dramatu i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.

RPdjwYStiHtul
Jaką funkcję pełnią didaskalia? (Uzupełnij). Czy postacie zachowują się zgodnie z prawdopodobieństwem psychologicznym? (Uzupełnij). Czy konstrukcja czasu i przestrzeni ma charakter realistyczny? (Uzupełnij). Czy konstrukcja bohaterów ma charakter realistyczny? (Uzupełnij). Czy bohaterowie są indywidualnościami, czy raczej przedstawicielami określonej klasy społecznej? (Uzupełnij).
Polecenie 2

Odpowiedz na poniższe pytania dotyczące języka i wypowiedzi tytułowych Szewców.

RFXo0Wjilf0s6
Czy język bohaterów odpowiada ich społecznej pozycji? (Uzupełnij). Określ temat rozmowy szewców i związek ich wypowiedzi z sytuacją przedstawioną na scenie. (Uzupełnij). Czy dialogi Szewców służą rozwijaniu akcji, czy raczej prezentacji poglądów i postawieniu pewnego problemu? (Uzupełnij).
1
RcemtoccCXGuC
Ćwiczenie 1
Zaznacz prawdziwe zdanie: Możliwe odpowiedzi: 1. Wypowiedzi i postawa bohaterów Szewców reprezentują klasy, z których oni pochodzą., 2. W wypowiedziach bohaterów pojawia się metaforyka dotycząca ludzkiej fizjologii - seksu, wydalania, rozkładu., 3. Przestrzeń dramatu - warsztat ma charakter realistyczny.
1
Ćwiczenie 2

Przeczytaj uważnie didaskalia umieszczone na początku schematu, następnie w szkicowniku narysuj, jak wyobrażasz sobie przestrzeń akcji w dramacie Szewcy.

RTpbApdNg12qZ
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.

Zapoznaj się uważnie z didaskaliami umieszczonymi na początku schematu, a następnie opisz, jak wyobrażasz sobie przestrzeń akcji w dramacie Szewcy.

R1U4yB8CAL0l6
(Uzupełnij).