Przeczytaj
Gamedev
Branża producentów gier komputerowych, tzw. gamedev w Polsce w ostatnich latach bardzo się rozwinęła i przynosi spore zyski. Według raportu The Game Industry of Poland :
The Game Industry of Poland 2021: Przychody branży wzrosły dwukrotnie!(…) liczba polskich producentów gier i wydawców stanęła w sierpniu na (w ubiegłym roku było ich ), przychody branży sięgnęły mld zł (rok temu: ok. mld zł), a krajowi twórcy zwodowali ponad premier (względem w ).
Źródło: Mateusz Witczak, The Game Industry of Poland 2021: Przychody branży wzrosły dwukrotnie!, dostępny w internecie: polskigamedev.pl [dostęp 31.03.2022].

Początki polskich gier komputerowych
Polska branża gier nie zaczyna się oczywiście od „Wiedźmina”. Ten sektor rozrywki ma już w naszym kraju ponad trzy dekady. Tak naprawdę pierwszych polskich gier komputerowych można wymienić kilka – i najwcześniejsze z nich to jeszcze przełom lat i wieku! Jak podaje w książce Nie tylko Wiedźmin Marcin Kosman:
Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowychNa pierwszym zbudowanym w Polsce i uruchomionym w roku komputerze o nazwie można było zagrać w kółko i krzyżyk. Sprzęt nie miał interfejsu graficznego, ale programista Bogdan Miś wykorzystał na potrzeby tej prostej gry oscyloskop. Komputer był bezlitosny i pozwalał co najwyżej zremisować.
Źródło: Marcin Kosman, Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych, Warszawa 2015, s. 21–22.
Takich eksperymentów było kilka – w roku w Zakładach Elektronicznych Elwro inż. Witold Podgórski stworzył grę „Marienbad” na komputerze Odra . Oczywiście te przykłady to nie faktyczne komercyjne gry komputerowe, gdyż na to było zdecydowanie za wcześnie – nie było wszak komputerów stacjonarnych i konsumenckich, a jedynie maszyny w wyspecjalizowanych laboratoriach.
Pierwsze polskie gry komputerowe powstawały w połowie lat ubiegłego wieku i były najczęściej „mocno inspirowane” produkcjami zachodnimi – tak było w przypadku gry „Najeźdźcy z Kosmosu” Andrzeja Pustówki, która wzorowana była na kultowym „Space Invaders”. Polacy stworzyli też kilka mutacji tzw. węża (gry, w której wąż rośnie przez pożeranie kropek), ale pierwszą komercyjną grą komputerową, czyli taką, która powstała z myślą o zarobku, najprawdopodobniej była „Puszka Pandory” Marcina Borkowskiego, późniejszego redaktora naczelnego czasopisma o grach „Top Secret”. Gra również ma mocne inspiracje, ale literackie - autor wzorował się na opowiadaniu Marka Baranieckiego „Głowa Kasandry”.

Innym przykładem wczesnej polskiej gry komputerowej jest produkcja „Robbo” autorstwa Janusza Pelca, wydana przez firmę L.K. Avalon, znane z takich późniejszych polskich gier, jak „A.D. ”, „Kajko i Kokosz” czy „Sołtys” – te ostatnie to popularny niegdyś gatunek „point&clickpoint&click”. „Robbo” pojawił się, jak wiele innych polskich produkcji pokroju „Mieczy Valdgira” (powstały dwie części tej gry), na komputery Atari XL/XE. Polacy w tamtym czasie tworzyli również gry na inne platformy, nie tylko komputery osobiste. Niezwykle popularnymi sprzętami, do pewnego czasu, były właśnie Atari czy Commodore , a później Amiga .
Dopiero jednak w latach rozpoczęła się realna aktywność firm, które – w niektórych przypadkach – istnieją do dziś. Takim przykładem może być Techland, który spośród innych spółek powstających zaraz po transformacji ustrojowej, nadal wydaje gry. Techland, jako pierwszą, jeszcze nie swoją produkcję, zaprezentował w roku „Prawo krwi”, bijatykę chodzoną (beat’em upbeat’em up) osadzoną w Polsce. Oprócz Techlandu i wspomnianego już L.K. Avalon w Polsce w tych latach tworzyły też takie spółki jak ASF czy Mirage, a także Metropolis Software House, znane z innej kultowej polskiej gry „Tajemnica statuetki”. Jej współtwórca, Adrian Chmielarz, to też osoba, która do dziś prężnie działa w polskiej branży – poza „Tajemnicą statuetki” ma na koncie m.in. „Teenagenta”, „Gorky ”, a także, już pod barwami studia People Can Fly, „Painkiller” oraz „Bulletstorm”. Jego ostatnie dokonania to gra zrealizowana metodą fotogrametrii, „Zaginięcie Ethana Cartera”, którą stworzył w studiu The Astronauts.
Najwięksi rynkowi gracze w Polsce
Obecnie polski rynek gier jest już bardzo duży i możemy wymienić w jego ramach kilka firm, które tworzą produkcje uznane na całym świecie. To przede wszystkim studio CD Projekt RED wyrosłe z rodzimego dystrybutora CD Projekt. Choć CD Projekt (RED) rozpoczął skromnie od gry „Wiedźmin”, szybko zdobyła ona ogromną popularność w Europie. Zachęceni sukcesem Polacy wydali najpierw drugą odsłonę („Zabójcy królów”), a następnie – chyba najbardziej uznaną, i to na całym świecie – produkcję „Wiedźmin : Dziki Gon”. Obecnie uniwersum z Geraltem z Rivii w roli głównej to nie tylko trzy duże gry cRPGcRPG, ale i gra karciana osadzona w tym samym świecie, a nawet produkcja mobilna podobna do niezwykle popularnego „Pokemon GO”.
Ostatnią produkcją CD Projektu był – również znany na całym świecie, choć także ze względu na problemy z wydajnością – „Cyberpunk ” osadzony w zupełnie innym uniwersum świata przyszłości, wielkich korporacji oraz walk w mieście.
Druga firma utrzymująca się do dziś z topowych gier to Techland, który zaczynał dość skromnie, ale po kilku produkcjach wyrósł na kolejnego potentata gier. Obecnie w katalogu Techlandu znajdziemy nie tylko starą strzelankę „Chrome” i serię „Call of Juarez”, ale również kilka gier spod znaku „Dead Island”, a także dwie części „Dying Light” – te produkcje osadzone są w popularnym nurcie apokalipsy zombie.
Oprócz Techlandu przez długi czas zauważalnym studiem było CI Games (wcześniej: City Interactive), które nie miało jednak zbyt dobrej prasy ze względu na to, że wielu recenzentów i krytyków zarzucało warszawskiej firmie tworzenie gier taśmowo i bez zwracania uwagi na jakość. CI Games ma na koncie takie produkcje FPSFPS, jak „Terrorist Takedown”, „Mortyr” czy „Rajd na Berlin: Cień Stalingradu”. Po długim okresie sprzedawania tanich produkcji tego typu firma zaczęła też inwestować w gry o nieco większej wartości produkcyjnej, czyli serię „Sniper Ghost Warrior”, a także grę podobną do uznanej serii „Dark Souls”, czyli „Lords of the Fallen” (stworzoną wspólnie przez CI Games oraz niemieckie studio Deck ).
Polska branża gamedevDo najważniejszych polskich firm z branży należy zaliczyć takie studia produkcyjne jak: Cd Projekt Red, Techland, CI Games, bit studios, Playway, Ten Square Games, Farm , Vivid Games czy Bloober Team. ...
Stolicą gamedevu w Polsce jest zdecydowanie Warszawa, ale również inne miasta są bardzo aktywne we wspieraniu i promocji branży. W Poznaniu odbywają się największe w naszym regionie Europy targi gier komputerowych i rozrywki multimedialne - Poznań Game Arena. Co roku w Katowicach gromadzą się fani e‑sportu podczas turnieju Intel Extreme Masters - transmisje z tego wydarzenia obiegają cały świat. Z kolei w Krakowie odbywa się konferencja Digital Dragons, która od kilku lat stanowi najważniejsze wydarzenie dla pracowników branży.Źródło: Polska branża gamedev, dostępny w internecie: https://www.paih.gov.pl/20201209/polska_branza_gamedev# [dostęp 20.05.2022].
Słownik
(ang. computer Role Playing Game) typ gry, w której gracz kontroluje postać lub całą drużynę poruszającą się po świecie; cechą gier RPG jest tworzenie własnej postaci
(ang. wskaż i kliknij) typ gier przygodowych, w których sterowanie odbywa się za pomocą myszki, dzięki której wchodzi się w interakcję z przedmiotami i rozwiązuje zagadki logiczne oraz środowiskowe
(in. bijatyka chodzona) typ gry, w której gracz steruje postacią idącą z reguły w jednym kierunku (głównie w prawo) i walczy z wrogami za pomocą pięści i broni
(ang. independent) określenie zarówno gier, jak i studiów niezależnych, które nie mają wsparcia wielkich koncernów wydawniczych
(ang. First Person Shooter) strzelanina z perspektywą pierwszej osoby