Przeczytaj
O Autorach
Andrzej Munk (1920 lub 1921–1961) – reżyser filmowy, wybitny przedstawiciel polskiej szkoły filmowejpolskiej szkoły filmowej. Debiutował jako autor propagandowych filmów dokumentalnych. W twórczości fabularnej analizował mit wojennego bohaterstwa i jego wpływ na życie żołnierzy i cywilów w czasie II wojny światowej (Człowiek na torze z 1956 roku i Eroica. Symfonia bohaterska w dwóch częściach z 1958 roku). Podejmował też problem konformizmukonformizmu, dostosowywania się człowieka do realiów ideologicznych połowy XX wieku (Zezowate szczęście z 1960 roku). Największe uznanie, w tym nagrodę krytyków i wyróżnienie honorowe jury festiwalu w Cannes 1964 roku, zdobył ostatni film Munka – Pasażerka. Pracę nad nim przerwała śmierć reżysera w wypadku samochodowym.
Jerzy Stefan Stawiński (1921–2010) – polski prozaik, scenarzysta filmowy i radiowy, reżyser; żołnierz Armii Krajowej, powstaniec warszawski; autor autobiograficznych opowiadań dokumentujących doświadczenia wojenne (m.in. Kanał z 1955 roku), powieści współczesnych (m.in. Sześć wcieleń Jana Piszczyka z 1959 roku), a także scenariuszy, m.in. do Kanału Andrzeja Wajdy oraz Eroiki i Zezowatego szczęścia Andrzeja Munka.
Zezowate szczęście jako dzieło polskiej szkoły filmowej
Przystępując w 1959 roku do realizacji Zezowatego szczęścia, Andrzej Munk miał już w swoim dorobku reżyserskim kilka filmów dokumentalnych i dwa docenione przez publiczność i krytyków filmy fabularne: Człowieka na torze (1956) i Eroikę (1957). Ten drugi film jest uznawany za jedno z najważniejszych – obok m.in. Kanału Andrzeja Wajdy – dokonań polskiej szkoły filmowej. Mianem tym określany jest nurt w kinie polskim przełomu lat 50. i 60. XX wieku, obejmujący filmy powstałe w środowisku dwóch wytwórni: Studia Filmowego „Kadr” i Zespołu Realizatorów Filmowych „Kamera”. Wspólnym mianownikiem dzieł włączanych w ten zróżnicowany nurt był rozrachunek z najnowszą historią Polski, szczególnie okresem II wojny światowej i pierwszych lat komunizmu. Twórcy podejmowali krytyczną analizę mitu romantycznego bohaterstwa, walki zbrojnej o niepodległość, straceńczej odwagi, jakiej wymagało mierzenie się z silniejszym przeciwnikiem, oraz osobistej i społecznej ceny, jaką trzeba było za tę odwagę płacić. Ujawniona najwyraźniej w Eroice indywidualność Munka polegała na tym, że w jego filmach dominował nie elegijnyelegijny żal za utraconymi mitami, ale sceptycyzm wobec nich. Reżyser stawiał pytania o możliwość racjonalnego, pragmatycznego postępowania, o rachunek zysków i strat związanych z bohaterstwem i tchórzostwem. Ta tendencja widoczna jest również w Zezowatym szczęściu. Zarówno obraz przeszłości, jak i postawa Jana Piszczyka nie napawają widza dumą z powodu polskiego bohaterstwa ani rozpaczą z powodu tragizmu losu Polaków, ale zmuszają do postawienia kłopotliwych pytań o opłacalność heroizmu i korzyści z oportunizmuoportunizmu.
Rewers heroizmu
Śledząc w Zezowatym szczęściu koleje losu Jana Piszczyka, oglądamy panoramę historii Polski od lat 30. do lat 50. XX wieku. Sposób jej interpretacji narzucają zastosowane przez reżysera konwencja filmowa i rozwiązania techniczne. Munk obrazuje wczesny okres życia Piszczyka za pomocą chwytów charakterystycznych dla filmu niemego. Przyspieszenie obrazu, brak płynności między kadrami, intensywna mimika aktorów i głośne, rytmiczne dźwięki fortepianu sprawiają, że obraz staje się karykaturalnykarykaturalny, wywołuje śmiech, również gdy przedstawia wydarzenia poważne czy nawet tragiczne. Podobnie oddziałują zastosowane w dalszej części filmu chwyty zapożyczone z komedii chaplinowskiejkomedii chaplinowskiej: budowanie akcji jako serii gagówgagów (pościgów, ucieczek, bijatyk, upadków itp.) czy eksponowanie komicznych cech wyglądu postaci. Zezowate szczęście można by zatem uznać za anachronicznąanachroniczną w formie komedię, gdyby nie fakt, że film portretuje trudne fakty z historii Polski, takie jak:
GroteskowyGroteskowy, gorzki obraz polskiej historii czyni z Zezowatego szczęścia komediodramatkomediodramat, analizujący sposób, w jaki wydarzenia historyczne warunkują rozkwit tchórzostwa, egoizmu i oportunizmu.
Antybohater
Krytyk filmowy Aleksander Jackiewicz pisał o Zezowatym szczęściu:
Zezowate szczęścieProblem oportunizmu rzadko poruszała sztuka polska. Jeżeli już nie pozostawała w kręgu romantyzmu i „spraw wielkich”, to skwapliwie przesuwała się na przeciwny kraniec układu, ku pracy od podstaw, ku pozytywizmowi. Nie zajmowała się, najwyżej w tle utworów, obszernym marginesem, jaki w naszym kraju pozostawał wokół wymienionych biegunów. W cieniu wysokich ideałów, a zwłaszcza mitów wyrosłych na nich, było ogromnie wiele miejsca na podrabianie, przez próżność, dla własnej wygody, a nawet dla konkretnej korzyści, by podrabiając solidarność ze sprawami narodu, grzać się przy nich.
Jan Piszczyk – życiowy nieudacznik i mitomanmitoman – jest przeciwieństwem wzorca patrioty‑obywatela, utrwalonego w literaturze polskiego romantyzmu i żywego w okresie II wojny światowej i komunizmu. Przedstawiając widzom antybohatera, Munk pokazuje, jak sytuacja zagrożenia życia, niewoli, biedy i ucisku sprzyja upowszechnianiu się antywzorców moralnych: konformizmu i oportunizmu. Piszczyk jest postacią niejednoznaczną: może budzić współczucie lub litość (jako niekochane dziecko, prześladowane w szkole, potem ofiara antysemickich ataków), ale też odrazę (jako kłamca i tchórz). Ocenę jego postępowania twórca pozostawia widzowi wraz z niewygodnym pytaniem, czy oportunizm jest zjawiskiem marginalnym, wynaturzeniem życia społecznego, czy też jego zalążki tkwią w każdym z nas, gotowe rozwinąć się w sprzyjających temu warunkach.
Słownik
najstarsza odmiana filmu; dzieło zawierające wyłącznie obraz, bez dźwięku; filmy nieme powstawały od momentu wynalezienia filmu (1894) aż do powstania filmu dźwiękowego (1927); brak dźwięku aktorzy kina niemego zastępowali intensywną mimiką i gestykulacją
(z ang. knebel) – charakterystyczny dla kina niemego chwyt fabularny stosowany w celu zbudowania napięcia i podtrzymania uwagi widza; najczęściej gag przybierał formę dynamicznej sceny pościgu/ucieczki, bijatyki, upadku
(fr. grotesque – dziwaczny, dziwaczność) – określenie szczególnego rodzaju komizmu, którego właściwością jest odrzucenie przyjętych zasad prawdopodobieństwa, prowadzące do powstania zdeformowanego obrazu rzeczywistości; charakterystyczne dla groteski jest współwystępowanie elementów tragizmu i komizmu, czy kontrastu, które służą celom satyrycznym lub parodystycznym; utwór literacki o elementach komicznie przejaskrawionych, nieprawdopodobnych, karykaturalnych
(wł. caricatura) – w literaturze i sztukach pięknych przedstawienie postaci lub obiektu w sposób zdeformowany przez pomniejszenie, powiększenie czy wykrzywienie; celem karykatury jest ośmieszenie
komedia kina niemego, której cechy gatunkowe ukształtowały się pod wpływem twórczości Charliego Chaplina (1889–1977), wybitnego brytyjskiego aktora i reżysera; komedie chaplinowskie odznaczały się wartką akcją opartą na gagach, kontrastowaniem poważnego lub smutnego tematu z zabawnym, karykaturalnym sposobem jego ukazywania i stosowaniem techniki poklatkowej (pokazywania długotrwałych czynności i procesów w przyspieszonym tempie)
gatunek synkretyczny, łączący cechy tragedii (smutny, poważny temat) z elementami komedii (obecność komizmu, karykatury)
(łac. conformare – przyjmować kształt) – bierne przyjmowanie zasad i wartości uznawanych w danej grupie w celu utwierdzenia własnej przynależności do tej grupy
(łac. oportunus – wiatr wiejący w kierunku portu) – kierowanie się w działaniu chęcią doraźnej korzyści, rezygnacja na jej rzecz z zasad moralnych
nurt w kinie polskim lat 1956–1963, którego twórcy (Andrzej Wajda, Andrzej Munk, Tadeusz Konwicki) podejmowali rozprawę z polskimi mitami narodowymi – zwłaszcza heroizmem walki o niepodległość, a w dziełach współczesnych ukazywali dramat jednostki (zazwyczaj wrażliwego idealisty) uwikłanej w brutalne realia stalinizmu
(skrót od niem. Stammlager) – hitlerowski obóz jeniecki dla podoficerów i szeregowców