Przeczytaj
Zagłada domu Usherów
Zagłada domu Usherów (ang. The Fall of the House of Usher) to jedna z najbardziej znanych nowel amerykańskiego autora Edgara Allana Poego. Pisarz opublikował ją po raz pierwszy na łamach czasopisma „Burton’s Gentleman’s Magazine” we wrześniu 1839 roku. Wzbogacił ją następnie o wiersz Nawiedzony pałac i w tej postaci włączył do wydanego w 1840 r. zbioru opowiadań niesamowitych Opowieści groteskowo‑arabeskowych (ang. Tales of the Grotesque and Arabesque).
Historia przedstawiona w utworze rozpoczyna się, gdy anonimowy narrator przybywa do domu Roderyka Ushera. Przybysz próbuje pocieszyć przyjaciela, który cierpi na tajemniczą chorobę i stany lękowe. Usher niepokoi się o własne zdrowie, ale i o swoją bliźniaczą siostrę, Madeline. W krótkim czasie kobieta niespodziewanie umiera, a jej ciało zostaje złożone w rodzinnej krypcie w podziemiach domu. Stan psychiczny Ushera pogarsza się. Narrator, chcąc go uspokoić, czyta mu na głos The Mad Trist (Tristana opętanego), pełną grozy historię średniowiecznego rycerza. Opowieść potęguje szaleństwo Roderyka, który w przypływie emocji wyznaje, że jego siostra została złożona do grobowca, choć była żywa. Drzwi pokoju, w którym przebywają bohaterowie, otwierają się i ukazuje się okryta skrwawionymi całunami pogrzebowymi Madeline. Upada martwa na podłogę, obok brata, który z przerażenia również umiera. Narrator ucieka, a cały dom na jego oczach rozpada się i znika w wodach jeziora. Utwór wykorzystuje motywy i tematy typowe dla twórczości Poego, takie jak tajemnicza, wyniszczająca choroba, szaleństwo, przedwczesna śmierć kobiety oraz motyw pogrzebania żywcem. Jest także jednym z najbardziej znanych przykładów amerykańskiej literatury gotyckiej.
Gotycyzm
GotycyzmGotycyzm to nurt kulturowy zapoczątkowany w latach 60. XVIII wieku w Wielkiej Brytanii. Postrzegany jest jako reakcja sprzeciwu wobec oświeceniowego racjonalizmu i dydaktyzmu. Powieść gotyckaPowieść gotycka, zwana też powieścią grozy lub czarnym romansem, czerpała inspirację z estetyki średniowiecza, wykorzystując kategorie grozy i tajemniczości, elementy irracjonalne, często również motywy fantastyczne. Nurt ten wywarł znaczny wpływ na rozwój literatury romantycznej.
GotycyzmGotycyzm przejawiał się w romantycznej balladzie, w dramacie i przede wszystkim w powieści. Powstająca z konwencji wizja świata była utrzymana w tonie wzniosłości i grozy. Scenerię tworzył średniowieczny kostium historyczny, gotycka architektura, przerażający pejzaż [...]. Fabuła opierała się na schemacie zbrodni i kary. Bohater był występnym, chytrym, rozpustnym łotrem, nacechowanym demoniczną wzniosłością, a bohaterka ‒ pięknością młodą i niewinną, oplątaną siecią intryg.
U podstaw antropologii gotyckiej znajdowała się koncepcja rozdwojenia osobowości człowieka i dwoistości natury ludzkiej. W przedromantycznych utworach wyrażały ją duchy, upiory i wampiry, symbolizujące zagrożenie niejako z zewnątrz; w czasach romantyzmu zagrożenie to istnieje wewnątrz duszy bohatera. Ujmuje się je w obrazach rozszczepienia jaźni, obłędu.
Gotycyzm w twórczości Poego
Gotycyzm był nurtem rozwijającym się do około 1820 roku, kiedy konwencje gotyckie niemalże wyczerpały się, głównie ze względu na powtarzalność motywów i schematów. Poe, tworzący głównie w latach 1830‑1840, starał się je w pewnym stopniu odnowić. Wykorzystał typowe dla gotycyzmu tematy: ukazał mroczne strony ludzkiej psychiki, perwersję, śmierć i grozę, ale szukał dla nich nowych ujęć i form wyrazu. W swoich utworach często sięgał po symbolizmsymbolizm, groteskęgroteskę, parodięparodię. Jeśli operował grozą ujmowaną na poważnie, potrafił przekonująco ją uwspółcześnić, odrzucając naiwny kostium średniowieczny:
Edgar Allan Poe. Tożsamość i konteksty. Wprowadzenie do lekturyPisarz z Bostonu nie poprzestawał na typowych, europejskich rekwizytach i konwencjach gotycyzmu. Trudno zresztą przypuszczać, by ruiny średniowiecznych zamczysk poruszały uczucia i wyobraźnię Amerykanów przywykłych raczej do widoku pustych, bezkresnych prerii niż do feudalnych ruin owianych legendami. Toteż gotycki i romantyczny Poe kierował “mroczne” upodobania przede wszystkim w stronę ekscentrycznych indywidualności, ku postaciom egzystującym na granicy obłędu i występku, psychicznie zwichniętym, przygniecionym ciężarem zbrodni popełnionych pod wpływem [...] perwersyjnego impulsu, próbującym wyjaśnić jego przyczynę i mechanizm. Interesowały go formy rozdwojenia osobowości, odczłowieczenia [...]. Podejmowane wątki gotyckie Poe wzbogacał w rezultacie analizą psychologiczną i zestawiał z dostępną mu wiedzą i doświadczeniem społecznym. I to właśnie owa konfrontacja [...] kształtowała jego własną, oryginalną wizję i koncepcję literatury.
Dzięki nowemu spojrzeniu na literaturę grozy często uważa się, że Poe stał się ojcem współczesnego horroru.
Słownik
nurt kultury europejskiej, stanowiący jeden z jej przedromantycznych prądów; dążył do przywrócenia rangi i znaczenia utworom i budowlom pochodzącym ze średniowiecza; prądowi nadano nazwę gotycyzmu, gdyż tradycje średniowieczne były wiązane przede wszystkim z gotyckim stylem architektonicznym- gotycyzm obecny był w sztuce ogrodowej, malarstwie i literaturze
(wł. grottesca) kategoria estetyczna oparta na połączeniu w obrębie jednego dzieła elementów sprzecznych, np. komizmu i tragizmu, i przejaskrawieniu elementów świata przedstawionego
(gr. parōidía – komiczna przeróbka poważnego utworu) świadome naśladowanie danego wzorca literackiego (dzieła, stylu, gatunku), które dzięki celowemu wyostrzeniu jego cech formalno‑stylistycznych oraz zmianie tematycznej i ideowej (parafraza) prowadzi do efektów ludycznych, satyrycznych lub polemicznych. Parodia jako odmiana stylizacji, tzn. jako komiczne (lub tylko krytyczne) naśladowanie wyrazistych i rozpoznawalnych wzorców stylistycznego ukształtowania wypowiedzi, jest ważną techniką artystyczną, występującą w całych dziejach nowożytnej literatury
odmiana powieści o sensacyjnej akcji rozgrywającej się w atmosferze tajemniczości, z udziałem istot i zjawisk fantastycznych, nadnaturalnych
(gr. sýmbolon – symbol) kierunek w sztuce zapoczątkowany przez poetów francuskich w II połowie XIX wieku, zakładający rezygnację z bezpośredniego opisu emocji, opierający się na sugerowaniu wzruszeń i nastrojów, operujący wieloznacznymi symbolami w celu wyrażenia treści, które nie mają określenia w systemie językowym