Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Zagłada domu Usherów

Zagłada domu Usherów (ang. The Fall of the House of Usher) to jedna z najbardziej znanych nowel amerykańskiego autora Edgara Allana Poego. Pisarz opublikował ją po raz pierwszy na łamach czasopisma „Burton’s Gentleman’s Magazine” we wrześniu 1839 roku. Wzbogacił ją następnie o wiersz Nawiedzony pałac i w tej postaci włączył do wydanego w 1840 r. zbioru opowiadań niesamowitych Opowieści groteskowo‑arabeskowych (ang. Tales of the Grotesque and Arabesque).

R1Z3G1xCBdEBR1
Plakat do filmu House of Usher (1960) w reżyserii Rogera Cormana
Źródło: domena publiczna.

Historia przedstawiona w utworze rozpoczyna się, gdy anonimowy narrator przybywa do domu Roderyka Ushera. Przybysz próbuje pocieszyć przyjaciela, który cierpi na tajemniczą chorobę i stany lękowe. Usher niepokoi się o własne zdrowie, ale i o swoją bliźniaczą siostrę, Madeline. W krótkim czasie kobieta niespodziewanie umiera, a jej ciało zostaje złożone w rodzinnej krypcie w podziemiach domu. Stan psychiczny Ushera pogarsza się. Narrator, chcąc go uspokoić, czyta mu na głos The Mad Trist (Tristana opętanego), pełną grozy historię średniowiecznego rycerza. Opowieść potęguje szaleństwo Roderyka, który w przypływie emocji wyznaje, że jego siostra została złożona do grobowca, choć była żywa. Drzwi pokoju, w którym przebywają bohaterowie, otwierają się i ukazuje się okryta skrwawionymi całunami pogrzebowymi Madeline. Upada martwa na podłogę, obok brata, który z przerażenia również umiera. Narrator ucieka, a cały dom na jego oczach rozpada się i znika w wodach jeziora. Utwór wykorzystuje motywy i  tematy typowe dla twórczości Poego, takie jak tajemnicza, wyniszczająca choroba, szaleństwo, przedwczesna śmierć kobiety oraz motyw pogrzebania żywcem. Jest także jednym z najbardziej znanych przykładów amerykańskiej literatury gotyckiej.

Gotycyzm

GotycyzmgotycyzmGotycyzm to nurt kulturowy zapoczątkowany w latach 60. XVIII wieku w Wielkiej Brytanii. Postrzegany jest jako reakcja sprzeciwu wobec oświeceniowego racjonalizmu i dydaktyzmu. Powieść gotyckapowieść gotyckaPowieść gotycka, zwana też powieścią grozy lub czarnym romansem, czerpała inspirację z estetyki średniowiecza, wykorzystując kategorie grozy i tajemniczości, elementy irracjonalne, często również motywy fantastyczne. Nurt ten wywarł znaczny wpływ na rozwój literatury romantycznej.

Gotycyzm

Gotycyzm przejawiał się w romantycznej balladzie, w dramacie i przede wszystkim w powieści. Powstająca z konwencji wizja świata była utrzymana w tonie wzniosłości i grozy. Scenerię tworzył średniowieczny kostium historyczny, gotycka architektura, przerażający pejzaż [...]. Fabuła opierała się na schemacie zbrodni i kary. Bohater był występnym, chytrym, rozpustnym łotrem, nacechowanym demoniczną wzniosłością, a bohaterka ‒ pięknością młodą i niewinną, oplątaną siecią intryg.
U podstaw antropologii gotyckiej znajdowała się koncepcja rozdwojenia osobowości człowieka i dwoistości natury ludzkiej. W przedromantycznych utworach wyrażały ją duchy, upiory i wampiry, symbolizujące zagrożenie niejako z zewnątrz; w czasach romantyzmu zagrożenie to istnieje wewnątrz duszy bohatera. Ujmuje się je w obrazach rozszczepienia jaźni, obłędu.

got Źródło: Gotycyzm, [w:] Barbara Paczkowska, Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz, A. Kowalczykowa, Wrocław - Warszawa - Kraków 1991, s. 323.

Gotycyzm w twórczości Poego

R1XcGgSa01o3v1
Aubrey Beardsley, ilustracja do opowiadania Zagłada domu Usherów, 1894
Źródło: dostępny w internecie: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Gotycyzm był nurtem rozwijającym się do około 1820 roku, kiedy konwencje gotyckie niemalże wyczerpały się, głównie ze względu na powtarzalność motywów i schematów. Poe, tworzący głównie w latach 1830‑1840, starał się je w pewnym stopniu odnowić. Wykorzystał typowe dla gotycyzmu tematy: ukazał mroczne strony ludzkiej psychiki, perwersję, śmierć i grozę, ale szukał dla nich nowych ujęć i form wyrazu. W swoich utworach często sięgał po symbolizmsymbolizmsymbolizm, groteskęgroteskagroteskę, parodięparodiaparodię. Jeśli operował grozą ujmowaną na poważnie, potrafił przekonująco ją uwspółcześnić, odrzucając naiwny kostium średniowieczny:

Edward Kaspersky Edgar Allan Poe. Tożsamość i konteksty. Wprowadzenie do lektury

Pisarz z Bostonu nie poprzestawał na typowych, europejskich rekwizytach i konwencjach gotycyzmu. Trudno zresztą przypuszczać, by ruiny średniowiecznych zamczysk poruszały uczucia i wyobraźnię Amerykanów przywykłych raczej do widoku pustych, bezkresnych prerii niż do feudalnych ruin owianych legendami. Toteż gotycki i romantyczny Poe kierował “mroczne” upodobania przede wszystkim w stronę ekscentrycznych indywidualności, ku postaciom egzystującym na granicy obłędu i występku, psychicznie zwichniętym, przygniecionym ciężarem zbrodni popełnionych pod wpływem [...] perwersyjnego impulsu, próbującym wyjaśnić jego przyczynę i mechanizm. Interesowały go formy rozdwojenia osobowości, odczłowieczenia [...]. Podejmowane wątki gotyckie Poe wzbogacał w rezultacie analizą psychologiczną i zestawiał z dostępną mu wiedzą i doświadczeniem społecznym. I to właśnie owa konfrontacja [...] kształtowała jego własną, oryginalną wizję i koncepcję literatury.

pi Źródło: Edward Kaspersky, Edgar Allan Poe. Tożsamość i konteksty. Wprowadzenie do lektury, [w:] Tekstualia, t. 1, 2009, s. 17.

Dzięki nowemu spojrzeniu na literaturę grozy często uważa się, że Poe stał się ojcem współczesnego horroru.

Słownik

gotycyzm
gotycyzm

nurt kultury europejskiej, stanowiący jeden z jej przedromantycznych prądów; dążył do przywrócenia rangi i znaczenia utworom i budowlom pochodzącym ze średniowiecza; prądowi nadano nazwę gotycyzmu, gdyż tradycje średniowieczne były wiązane przede wszystkim z gotyckim stylem architektonicznym- gotycyzm obecny był w sztuce ogrodowej, malarstwie i literaturze

groteska
groteska

(wł. grottesca) kategoria estetyczna oparta na połączeniu w obrębie jednego dzieła elementów sprzecznych, np. komizmu i tragizmu, i przejaskrawieniu elementów świata przedstawionego

parodia
parodia

(gr. parōidía – komiczna przeróbka poważnego utworu) świadome naśladowanie danego wzorca literackiego (dzieła, stylu, gatunku), które dzięki celowemu wyostrzeniu jego cech formalno‑stylistycznych oraz zmianie tematycznej i ideowej (parafraza) prowadzi do efektów ludycznych, satyrycznych lub polemicznych. Parodia jako odmiana stylizacji, tzn. jako komiczne (lub tylko krytyczne) naśladowanie wyrazistych i rozpoznawalnych wzorców stylistycznego ukształtowania wypowiedzi, jest ważną techniką artystyczną, występującą w całych dziejach nowożytnej literatury

powieść gotycka
powieść gotycka

odmiana powieści o sensacyjnej akcji rozgrywającej się w atmosferze tajemniczości, z udziałem istot i zjawisk fantastycznych, nadnaturalnych

symbolizm
symbolizm

(gr. sýmbolon – symbol) kierunek w sztuce zapoczątkowany przez poetów francuskich w II połowie XIX wieku, zakładający rezygnację z bezpośredniego opisu emocji, opierający się na sugerowaniu wzruszeń i nastrojów, operujący wieloznacznymi symbolami w celu wyrażenia treści, które nie mają określenia w systemie językowym