Przeczytaj
Oświecenie
Immanuel Kant w 1784 r. na pytanie jednej z gazet: Co to jest oświecenie?
, udzielił słynnej odpowiedzi:
Co to jest OświecenieOświeceniem nazywamy wyjście człowieka z niepełnoletności, w którą popadł z własnej winy. Niepełnoletność to niezdolność człowieka do posługiwania się swym własnym rozumem bez obcego kierownictwa. Zawinioną jest ta niepełnoletność wtedy, kiedy przyczyną jej jest nie brak rozumu, lecz decyzji i odwagi posługiwania się nim bez obcego kierownictwa.
W odpowiedzi tej zaakcentowane zostały przynajmniej trzy kardynalne przeświadczenia składające się na oświeceniowy światopogląd. Po pierwsze, że cała poprzedzająca epokę oświecenia historia ludzkiej umysłowości (wiedzy, kultury, reguł postępowania) to historia dziecinnych rojeń, wspierających się na pozaracjonalnych autorytetachautorytetach. Po drugie, że człowiek z natury wyposażony jest w rozum zdolny w autonomicznyautonomiczny sposób rozstrzygać o wszystkich ważnych (w sensie poznawczym i w sensie praktycznożyciowym) dla niego sprawach. Po trzecie, że dla osiągnięcia tej autonomii rozumu potrzebna jest wola działania i zdobycie się na odwagę przełamania barier (domyślamy się: instytucjonalnych, społecznych, obyczajowych) stojących na drodze swobodnego jego używania. Dewizą oświecenia byłoby zatem, zdaniem Kanta, zawołanie: sapere aude
– odważ się być mądrym
– które nadawałoby temu prądowi umysłowemu charakter programu etycznego, pragmatycznego, społecznego i intelektualnego.
Właśnie ze względu na taki swój charakter oświecenie wykracza poza ramy jakiejś zwartej szkoły filozoficznej, chociaż nazywane było, do czego wrócimy, „wiekiem filozofii”. Jest to raczej epoka występowania pewnego typu, jak powiedzieliśmy, całościowego światopoglądu, poddającego się, jako całość właśnie, zbiorczej charakterystyce. Poglądy poszczególnych oświeceniowych myślicieli umieścimy zatem (z pewnymi wyjątkami) w ramach tej ogólnej charakterystyki, której istotnymi elementami będą – co jest niezbędne przy analizie światopoglądu – nie tylko treści czysto filozoficzne, lecz także podejście socjologiczne i kulturowe.
Jak wspominaliśmy wcześniej, pod względem filozoficznym oświecenie zawdzięczało najwięcej brytyjskiemu empiryzmowiempiryzmowi (Locke, Hume). Niektórzy nawet za początek epoki oświecenia uznają rok 1685 – datę wydania Listu o tolerancji Locke’a. Przemawia za tym sporo racji, ale ze względu na spoistość szkoły empiryzmu właściwsze wydaje się traktowanie oświecenia jako nurtu odrębnego, którego charakterystyka dalece wykracza poza problemy stawiane przez brytyjskich empirystów. Zobaczymy to choćby na przykładzie szczególnego rodzaju relacji, jakie w myśleniu oświeceniowym zawiążą się między postawą empirystyczną a racjonalistyczną.
Ideologia ta oddziałała z pewnością na Locke’a, ale też przyczyniła się do rozpowszechnienia oświeceniowego deizmu. Taką inspirującą rolę odegrał również pietyzmpietyzm – ruch religijny powstały na gruncie luteranizmu, kładący akcent na subiektywną, emocjonalną stronę przeżycia religijnego, skierowany przeciwko skostniałej teologiiteologii szkolnej – to on nadał nieco odrębny charakter oświeceniu w Niemczech. Z kolei we Francji najbardziej znaczącą rolę przy narodzinach tej formacji intelektualnej i kulturowej, jaką było oświecenie, odegrał libertynizmlibertynizm – ruch umysłowy i obyczajowy drugiej połowy XVII w., skierowany przeciwko autorytetom religijnym i tradycyjnym modelom życia. Wiązał się on z laickąlaicką, sceptycznąsceptyczną i hedonistycznąhedonistyczną postawą, a znajdował wyraz w twórczości literackiej i w obyczajowych ekscesach arystokratycznego salonu. Wielkie znaczenie dla rozwoju oświeceniowego światopoglądu miało też po prostu dojrzewanie kolejnych gałęzi wiedzy do rangi nauki: po astronomii, matematyce i fizyce palmę pierwszeństwa zaczynają teraz dzierżyć chemia, fizjologia, psychologia, a nawet pierwociny ekonomii politycznej. Te wszystkie splątane oddziaływania (nie mówiąc już o okolicznościach historycznych i politycznych) sprawiły, że oświecenie było nurtem umysłowym (epoką) bardzo niejednolitym, pełnym napięć ideowych, a nawet sprzeczności i wewnętrznych antynomii. Jednocześnie charakteryzowało się pewnymi względnie stałymi cechami (światopoglądowymi, kulturowymi i filozoficznymi), które nabierały nieco odrębnego kolorytu w zależności od narodowych odmian tego nurtu, ale dawały się zidentyfikować w większości krajów europejskich w XVIII stuleciu. Najwyraźniej ów charakteryzujący oświecenie zespół cech wystąpił jednak we Francji i dlatego za wzorcowy obiekt analizy myślenia oświeceniowego, zastępujący tu poszczególne jego krajowe odmiany, przyjmujemy oświecenie francuskie.
Słownik
(gr. autonomia — niezależność, samodzielność) samodzielność i niezależność w decydowaniu o sobie; w etyce: niezależność od norm etycznych zewnętrznych, innych niż własne sumienie
(łac. auctoritas, auctoritatis — powaga) uznanie, którym obdarzana jest dana osoba w jakiejś grupie; osoba, instytucja, pismo itp. cieszące się szczególnym uznaniem
(gr. empeiría – doświadczenie) stanowisko epistemologiczne, zgodnie z którym wyłącznym lub głównym źródłem wiedzy jest doświadczenie
(gr. hedone — przyjemność, rozkosz) doktryna etyczna uznająca rozkosz bądź unikanie przykrości za najwyższe lub jedyne dobro i cel życia
(fr. laïcité — świeckość, rozdział kościoła od państwa) niezwiązany z żadną religią; także: niekompetentny, dyletancki
(łac. libertinus — wyzwolony) ruch umysłowy w XVII w. we Francji, skierowany przeciwko autorytarności religii i tradycyjnej obyczajowości
(łac. pietas — pobożność) ruch reformistyczny w Kościele luterańskim w XVII i XVIII w., dążący do rozbudzenia uczuć religijnych
(gr. skeptikos — wątpiący, krytykujący) stanowisko filozoficzne odrzucające możliwość uzyskania wiedzy wiarygodnej i ostatecznie uzasadnionej
odłam unitarianizmu – jednego z głównych nurtów reformacji – inspirowany naukami Fausta Socyna (1539–1604), od którego nazwiska przyjął nazwę; Socyn odrzucał wiele dogmatów Kościoła katolickiego, które według niego były sprzeczne z rozumem, m.in. negował istnienie Trójcy Świętej, grzechu pierworodnego i piekła
(gr. theos — bóg + logos — słowo, nauka) nauka o Bogu, jego naturze i relacji do świata i ludzi, odrębna dla każdej religii