Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Oświecenie

Immanuel Kant w 1784 r. na pytanie jednej z gazet: Co to jest oświecenie?, udzielił słynnej odpowiedzi:

Rgdffig5uVuzd1
Źródło: www.flickr.com, licencja: CC BY 2.0.
Immanuel Kant Co to jest Oświecenie

Oświeceniem nazywamy wyjście człowieka z niepełnoletności, w którą popadł z własnej winy. Niepełnoletność to niezdolność człowieka do posługiwania się swym własnym rozumem bez obcego kierownictwa. Zawinioną jest ta niepełnoletność wtedy, kiedy przyczyną jej jest nie brak rozumu, lecz decyzji i odwagi posługiwania się nim bez obcego kierownictwa.

K0183 Źródło: Immanuel Kant, Co to jest Oświecenie, przeł. A. Landman.

W odpowiedzi tej zaakcentowane zostały przynajmniej trzy kardynalne przeświadczenia składające się na oświeceniowy światopogląd. Po pierwsze, że cała poprzedzająca epokę oświecenia historia ludzkiej umysłowości (wiedzy, kultury, reguł postępowania) to historia dziecinnych rojeń, wspierających się na pozaracjonalnych autorytetachautorytetautorytetach. Po drugie, że człowiek z natury wyposażony jest w rozum zdolny w autonomicznyautonomiaautonomiczny sposób rozstrzygać o wszystkich ważnych (w sensie poznawczym i w sensie praktycznożyciowym) dla niego sprawach. Po trzecie, że dla osiągnięcia tej autonomii rozumu potrzebna jest wola działania i zdobycie się na odwagę przełamania barier (domyślamy się: instytucjonalnych, społecznych, obyczajowych) stojących na drodze swobodnego jego używania. Dewizą oświecenia byłoby zatem, zdaniem Kanta, zawołanie: sapere audeodważ się być mądrym – które nadawałoby temu prądowi umysłowemu charakter programu etycznego, pragmatycznego, społecznego i intelektualnego.

Właśnie ze względu na taki swój charakter oświecenie wykracza poza ramy jakiejś zwartej szkoły filozoficznej, chociaż nazywane było, do czego wrócimy, „wiekiem filozofii”. Jest to raczej epoka występowania pewnego typu, jak powiedzieliśmy, całościowego światopoglądu, poddającego się, jako całość właśnie, zbiorczej charakterystyce. Poglądy poszczególnych oświeceniowych myślicieli umieścimy zatem (z pewnymi wyjątkami) w ramach tej ogólnej charakterystyki, której istotnymi elementami będą – co jest niezbędne przy analizie światopoglądu – nie tylko treści czysto filozoficzne, lecz także podejście socjologiczne i kulturowe.

Jak wspominaliśmy wcześniej, pod względem filozoficznym oświecenie zawdzięczało najwięcej brytyjskiemu empiryzmowiempiryzmempiryzmowi (Locke, Hume). Niektórzy nawet za początek epoki oświecenia uznają rok 1685 – datę wydania Listu o tolerancji Locke’a. Przemawia za tym sporo racji, ale ze względu na spoistość szkoły empiryzmu właściwsze wydaje się traktowanie oświecenia jako nurtu odrębnego, którego charakterystyka dalece wykracza poza problemy stawiane przez brytyjskich empirystów. Zobaczymy to choćby na przykładzie szczególnego rodzaju relacji, jakie w myśleniu oświeceniowym zawiążą się między postawą empirystyczną a racjonalistyczną.

RRNB23dRnHHdT1
Oświecenie jako prąd umysłowy, jako nowy światopogląd, wyrastało jednak przede wszystkim z zachodzących w Europie na przełomie XVII i XVIII w. procesów o charakterze kulturowym, obyczajowym i społecznym. Obejmowały one zarówno rodzące się zjawisko rewindykacji społecznych stanu trzeciego, jak i narastający opór wobec dominującej roli instytucji Kościoła katolickiego, czy też reformatorskie ruchy o charakterze religijnym, szczególnie na gruncie protestantyzmu. Co do tej ostatniej kwestii, to taką inspirującą rolę można dostrzec na przykład w ideologii socynianizmu — doktrynie „braci polskich”, arian — propagującej religijny racjonalizm, humanitaryzm i zasady tolerancji (w drugiej połowie XVII w., po usunięciu arian z Polski, socynianizm szerzył się szczególnie w Holandii i Anglii).
Źródło: Lankhorst, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ideologia ta oddziałała z pewnością na Locke’a, ale też przyczyniła się do rozpowszechnienia oświeceniowego deizmu. Taką inspirującą rolę odegrał również pietyzmpietyzmpietyzm – ruch religijny powstały na gruncie luteranizmu, kładący akcent na subiektywną, emocjonalną stronę przeżycia religijnego, skierowany przeciwko skostniałej teologiiteologiateologii szkolnej – to on nadał nieco odrębny charakter oświeceniu w Niemczech. Z kolei we Francji najbardziej znaczącą rolę przy narodzinach tej formacji intelektualnej i kulturowej, jaką było oświecenie, odegrał libertynizmlibertynizmlibertynizm – ruch umysłowy i obyczajowy drugiej połowy XVII w., skierowany przeciwko autorytetom religijnym i tradycyjnym modelom życia. Wiązał się on z laickąlaickilaicką, sceptycznąsceptycyzmsceptycznąhedonistycznąhedonizmhedonistyczną postawą, a znajdował wyraz w twórczości literackiej i w obyczajowych ekscesach arystokratycznego salonu. Wielkie znaczenie dla rozwoju oświeceniowego światopoglądu miało też po prostu dojrzewanie kolejnych gałęzi wiedzy do rangi nauki: po astronomii, matematyce i fizyce palmę pierwszeństwa zaczynają teraz dzierżyć chemia, fizjologia, psychologia, a nawet pierwociny ekonomii politycznej. Te wszystkie splątane oddziaływania (nie mówiąc już o okolicznościach historycznych i politycznych) sprawiły, że oświecenie było nurtem umysłowym (epoką) bardzo niejednolitym, pełnym napięć ideowych, a nawet sprzeczności i wewnętrznych antynomii. Jednocześnie charakteryzowało się pewnymi względnie stałymi cechami (światopoglądowymi, kulturowymi i filozoficznymi), które nabierały nieco odrębnego kolorytu w zależności od narodowych odmian tego nurtu, ale dawały się zidentyfikować w większości krajów europejskich w XVIII stuleciu. Najwyraźniej ów charakteryzujący oświecenie zespół cech wystąpił jednak we Francji i dlatego za wzorcowy obiekt analizy myślenia oświeceniowego, zastępujący tu poszczególne jego krajowe odmiany, przyjmujemy oświecenie francuskie.

Słownik

autonomia
autonomia

(gr. autonomia — niezależność, samodzielność) samodzielność i niezależność w decydowaniu o sobie; w etyce: niezależność od norm etycznych zewnętrznych, innych niż własne sumienie

autorytet
autorytet

(łac. auctoritas, auctoritatis — powaga) uznanie, którym obdarzana jest dana osoba w jakiejś grupie; osoba, instytucja, pismo itp. cieszące się szczególnym uznaniem

empiryzm
empiryzm

(gr. empeiría – doświadczenie) stanowisko epistemologiczne, zgodnie z którym wyłącznym lub głównym źródłem wiedzy jest doświadczenie

hedonizm
hedonizm

(gr. hedone — przyjemność, rozkosz) doktryna etyczna uznająca rozkosz bądź unikanie przykrości za najwyższe lub jedyne dobro i cel życia

laicki
laicki

(fr. laïcité — świeckość, rozdział kościoła od państwa) niezwiązany z żadną religią; także: niekompetentny, dyletancki

libertynizm
libertynizm

(łac. libertinus — wyzwolony) ruch umysłowy w XVII w. we Francji, skierowany przeciwko autorytarności religii i tradycyjnej obyczajowości

pietyzm
pietyzm

(łac. pietas — pobożność) ruch reformistyczny w Kościele luterańskim w XVII i XVIII w., dążący do rozbudzenia uczuć religijnych

sceptycyzm
sceptycyzm

(gr. skeptikos — wątpiący, krytykujący) stanowisko filozoficzne odrzucające możliwość uzyskania wiedzy wiarygodnej i ostatecznie uzasadnionej

socynianizm
socynianizm

odłam unitarianizmu – jednego z głównych nurtów reformacji – inspirowany naukami Fausta Socyna (1539–1604), od którego nazwiska przyjął nazwę; Socyn odrzucał wiele dogmatów Kościoła katolickiego, które według niego były sprzeczne z rozumem, m.in. negował istnienie Trójcy Świętej, grzechu pierworodnego i piekła

teologia
teologia

(gr. theos — bóg + logos — słowo, nauka) nauka o Bogu, jego naturze i relacji do świata i ludzi, odrębna dla każdej religii