Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Początki groteski

GroteskagroteskaGroteska jako wyraz światopoglądu artystycznego na przełomie XIX i XX wieku miała wiele źródeł. Nadmiernej, niemal teatralnej dekoracyjności centrów miast fin de siecle’u czy nieludzkiej w proporcjach architekturze drapaczy chmur Ameryki towarzyszyło poczucie egzystencjalnej pustki i absurdu rzeczywistości wzmagane z jednej strony przez baśniowość kina, ukazującego wyidealizowane, cudowne światy, z drugiej przez koszmar codzienności robotniczych dzielnic, które dość opresyjnie formatowały psychikę mieszkańców.

RSHI2PIPI69jb1
Scena przemówienia z filmu Charliego Chaplina Dyktator (ang. The Great Dictator), 1940 r.
Źródło: dostępny w internecie: flickr.com, domena publiczna.

W Europie podczas I wojny światowej „stracone pokolenie” – tak pisał o nim Ernest Hemingway – przegrało z imperialnymiimperializmimperialnymi demonami wojny, aby zderzyć się z apologetamiapologiaapologetami nowej cywilizacji – futurystamifuturyzmfuturystami. Pesymizmowi i przeczuciu społecznych katastrof towarzyszyły entuzjastycznie przyjęte totalitarnetotalitarnytotalitarne utopie. Trudno o lepszy grunt do poczucia nonsensu bytu jednostki, co pokazał w Dzisiejszych czasachDyktatorze Charlie Chaplin.

XX‑wieczna groteska w muzyce, kinie, balecie, teatrze i sztukach plastycznych wiodła ku dekonstrukcji form oraz wyrażała poczucie egzystencjalnego absurdu. Na gruncie estetyki teatralnej stała się swoistą filozofią komentowania rzeczywistości, negując tzw. porządek naturalny właściwy kulturze wysokiej; poddawała równocześnie krytyce stereotypy kultury popularnej, zdroworozsądkowość, populistyczne systemy wartości. Wprowadziła na scenę – raczej jako kategoria estetyczna i sposób myślenia inscenizatora i dramaturga o rzeczywistości niż gatunek dramatu – dziwność, sztuczność, niesamowitość, deformację czy makabrę i brzydotę. Świat przedstawiony tej literatury dramatycznej i sztuki scenicznej łączy wartości i zjawiska rozbieżne: komizm z tragizmem, patos z trywialnością, błazenadę z rozpaczą, demoniczność z pospolitością, subtelność z rubasznością, wyrafinowanie z banałem, syntetyzując opozycyjne style komunikowania.

Teatrolog o grotesce w sztuce dramatycznej

Dobrochna Ratajczakowa Dramat groteskowy

Jako określenie gatunkowe w odniesieniu do dramatu stosowane dopiero w XX w. dramat groteskowydramat groteskowydramat groteskowy wyznacza występująca w różnych gałęziach sztuki estetyczna kategoria groteski (z wł. grottesca). Ma ona wymiar estetyczno‑światopoglądowy i opiera się na dysonansowejdysonansdysonansowej wizji rzeczywistości, na ostrym skonfliktowaniu i skontrastowaniu jej przeciwstawnych elementów.
Pokazując wewnętrzną sprzeczność obrazu świata, groteska wyraża twórczą niezależność i bunt, projektuje też równie złożoną, ambiwalentnąambiwalentnyambiwalentną postawę odbiorcy. Współtworzą ją różne odmiany deformacji – monstrualna i przerażająca, błazeńska i trywialna, ekscentryczna i fantastyczna, demoniczna i zabawna. Odnajdziemy w niej hiperbolę i karykaturę, absurd i nonsens, jednocześnie kwestionujący przyjęte zasady konstrukcji dzieła, istniejący porządek i budujący świat na opak. Z drugiej strony, groteska może być tylko konwencją, pozbawioną światopoglądowego aspektu negacji i wolności, wykorzystującą groteskowe struktury w funkcjach komicznych i humorystycznych. […]
Dramat groteskowy nie jest dziś terminem gatunkowym, lecz określa estetykę dzieła. Stosuje się go do twórczości Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego (zwłaszcza do Teatrzyku Zielona Gęś, 1946–1950), utworów Witolda Gombrowicza (Iwona, księżniczka Burgunda, 1938; Ślub, 1946; Operetka, 1966) i Sławomira Mrożka (poczynając od jego debiutanckiej Policji, 1958), rzadziej do dramatów Tadeusza Różewicza, w których objawia się jako groteska poetycka. Termin odnosi się również do dramatów Mirona Białoszewskiego i pisanych na emigracji sztuk Mariana Pankowskiego, ale i do pewnych utworów Jerzego Broszkiewicza czy Stanisława Grochowiaka. Każdy autor tworzący dramat groteskowy preferuje odmienną postać tej bogatej i zróżnicowanej kategorii estetycznej.

1 Źródło: Dobrochna Ratajczakowa, Dramat groteskowy, dostępny w internecie: http://www.encyklopediateatru.pl/hasla/67/dramat-groteskowy [dostęp 5.07.2021 r.].

Krytyk o grotesce w dziele Witkacego

RSBHUkA0zqqgz1
Kuszenie św. Antoniego II, Witkacy, 1921‑1922
Źródło: dostępny w internecie: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Konstanty Puzyna Witkacy

[…] absurd, makabra i groteska u Witkacego miały w jego zamierzeniu funkcje „metafizyczne” – służyły potęgowaniu poczucia „dziwności istnienia”, jakie wywierać miała sztuka. Nie o budzenie śmiechu szło autorowi. Kiedy jednak przestajemy patrzeć pod kątem metafizyki Witkacowskiej, tak uzyskana dziwność wywołuje proste zdumienie, identyczne w zasadzie z tym, jakie jest istotą reakcji psychicznej na zjawiska komizmu – „zdumienie i to napięcie uwagi, które potem, po rozwiązaniu zagadki, pozostawia nam nadwyżkę bezinteresownej wesołości” (Irzykowski). W dodatku Witkiewicz demaskuje swoje postacie aż do wnętrzności – psychologicznie, politycznie, socjalnie – w sposób tak jadowicie trafny, że działa to również w pewnej mierze komicznie, w myśl uwagi Shawa, że „każda ściśle sformułowana prawda jest zabawna”.
Elementy komiczne wnosi wreszcie język Witkacego: od komizmu zestawienia naładowanych filozoficzną terminologią okresów z wypowiadającymi je postaciami, aż do świadomej gry słów – „radosna wiedza o użyciu życia i użyciu państwa dla celów samoobrony” etc. I tak dzisiaj dla nas, którzy nie mamy predylekcjipredylekcjapredylekcji do metafizycznych rozmyślań, sztuki te wbrew ich twórcy stają się – jak je określa Dobrowolski – „komediami społeczno‑obyczajowymi”. Raz jeszcze rzeczywistość w sztukach Witkacego bierze górę nad czadem metafizyki. Tym razem w percepcji odbiorcy. Truciznę przezwycięża śmiechem.
[…] Zielona Gęś. To właśnie przedłużenie absurdalno‑makabrycznej groteski Witkacego w funkcji nie metafizycznej, ale komicznej. Więcej – to połączenie jej również z Witkacowską satyrą polityczno‑społeczną. A fakt, że twórcą Gęsi jest taki „poeta aktualności” jak Gałczyński, że jego teatrzyk mimo głosów oburzenia znajduje szeroki oddźwięk wśród czytelników, dowodzi, że ten rodzaj satyro‑groteski buffo nie jest „łechtaniem spasionego brzucha konia”, lecz – przeciwnie – może pełnić ważne funkcje społeczne.

2 Źródło: Konstanty Puzyna, Witkacy, Warszawa 1999, s. 31–33.

Słownik

ambiwalentny
ambiwalentny

(z łac. ambō – obydwa oraz valens – silny; odważny; skuteczny) – zawierający sprzeczne chęci, budzący niejednoznaczne uczucia, także dwuznaczny; w psychologii i psychiatrii przeżywanie dwojakich uczuć względem danej osoby lub sytuacji (np. lęku i ciekawości, miłości i nienawiści zarazem)

apologia
apologia

(gr. apologia – obrona, usprawiedliwienie) – gatunek literacki mówiony lub pisany, którego autor broni osoby, idei, sprawy lub dzieła; zawiera ich jawną lub ukrytą pochwałę oraz krytykę zarzutów przeciwników

dramat groteskowy
dramat groteskowy

odmiana nowoczesnego dramatu w ramach XX‑wiecznego teatru absurdu; do cech gatunku należą: zanik tradycyjnej akcji, ciąg luźnych, niekiedy bezsensownych scen, działania postaci pozbawione motywacji psychologicznej; dominantami semantycznymi i estetycznymi są: groteska, parodia, pure nonsens, szyderstwo, łamanie konwencji komunikacyjnych

futuryzm
futuryzm

(łac. futurus – przyszły) – awangardowy kierunek w literaturze i sztuce początku XX wieku; twórców futuryzmu fascynował rozwój techniki, nowych mediów, mechanizacja procesów społecznych i dynamika wielkomiejskiego życia

dysonans
dysonans

(łac. dissonantia – różnie brzmiący) – brak zgodności, rozbieżność; w muzyce współbrzmienie lub następowanie dźwięków, które ze sobą nie harmonizują; w psychologii sytuacja poznawcza, w której jednostka dostrzega sprzeczność pomiędzy wiedzą własną a odbieranymi informacjami

groteska
groteska

(fr. grotesque – dziwaczny, dziwaczność) – określenie szczególnego rodzaju komizmu, którego właściwością jest odrzucenie przyjętych zasad prawdopodobieństwa, prowadzące do powstania zdeformowanego obrazu rzeczywistości; charakterystyczne dla groteski jest współwystępowanie elementów tragizmu i komizmu, czy kontrastu, które służą celom satyrycznym lub parodystycznym; utwór literacki o elementach komicznie przejaskrawionych, nieprawdopodobnych, karykaturalnych

imaginarium
imaginarium

(łac. imaginatio – wyobraźnia) – wyimaginowany świat czyjejś wyobraźni

imperializm
imperializm

(łac. imperare – rządzić) – mocarstwowa polityka państw końca XIX wieku, dominujących na scenie politycznej świata (m.in. Austro–Węgry, Turcja, USA, Rosja carska, Francja, Anglia), ekspansywnych militarnie, gospodarczo i kulturalnie w przestrzeniach zagarniętych przemocą (m.in. kolonie); także stadium kapitalizmu, w którym monopole zdominowały wolny rynek

predylekcja
predylekcja

(łac. prae – przed i dilectio – upodobanie) – zamiłowanie, skłonność do kogoś lub czegoś

qui pro quo
qui pro quo

(z łac. ten zamiast tego; jeden zamiast drugiego) – zabawne nieporozumienie

totalitarny
totalitarny

(łac. totalis – cały, całkowity) – system polityczny oparty na dominującej ideologii i nieograniczonej władzy jednej partii, kontrolującej wszystkie dziedziny życia społecznego