Przeczytaj
Niech , , , będzie układem wzajemnie wykluczających się zdarzeń należących do tej samej przestrzeni zdarzeń elementarnych, z których przynajmniej jedno musi zajść. Prawdopodobieństwo zajścia każdego z tych zdarzeń niech będzie dodatnie.
Niech oznacza zdarzenie o dodatnim prawdopodobieństwie, które może zajść wyłącznie z jednym ze zdarzeń , , , .
Ze wzoru na prawdopodobieństwo warunkowe wynika, że jeśli i oraz:
to ,
to .
Korzystając z powyższego dla zdarzeń i , gdzie , , , , możemy zapisać równość:
I przekształcić tę równość równoważnie.
Do prawej strony równości stosujemy wzór na prawdopodobieństwo całkowite.
Otrzymaną zależność nazywamy wzorem Bayesa.
Prawdopodobieństwo nazywane jest czasem prawdopodobieństwem a priori, a prawdopodobieństwo nazywamy prawdopodobieństwem a posteriori, gdyż określa ono szansę zajścia zdarzenia po zaobserwowaniu zajścia zdarzenia . Wzór BayesaWzór Bayesa stosujemy więc głównie wtedy, gdy znamy wynik doświadczenia i pytamy o jego przebieg.
Sformułujemy wzór Bayesa w postaci najczęściej używanej – ograniczymy się tylko do trzech zdarzeń , , .
Niech będzie zbiorem wszystkich wyników pewnego doświadczenia, a , zdarzeniami o dodatnich prawdopodobieństwach, takimi że oraz . Wówczas dla dowolnego zdarzenia o dodatnim prawdopodobieństwie, prawdziwy jest wzór:
Niech będzie zdarzeniem – dana osoba nosi okulary, niech będzie zdarzeniem – dana osoba ma zielone oczy. Wtedy zdarzenie – osoba nosząca okulary wśród osób mających zielone oczy, zdarzenie – osoba mająca zielone oczy wśród osób noszących okulary.
Po zbadaniu pewnej grupy osób stwierdzono, że dla tej grupy osób , i . Obliczymy .
Korzystamy ze wzoru Bayesa.
.
Matematykę lubi co piąty uczeń klasy pierwszej, co czwarty uczeń klasy drugiej i co drugi uczeń klasy trzeciej. Z grupy uczniów składającej się z uczniów klasy pierwszej, uczniów klasy drugiej i uczniów klasy trzeciej wybrano jedną osobę.
Obliczymy prawdopodobieństwo, że wybrana osoba lubi matematykę.
Jakie jest prawdopodobieństwo, że był to uczeń klasy drugiej, jeżeli wiadomo, że wybrana osoba lubi matematykę?
Oznaczmy:
– zdarzenie polegające na tym, że wybrany uczeń jest z klasy pierwszej,
– zdarzenia polegające na tym, że wybrany uczeń jest z klasy drugiej,
– zdarzenie polegające na tym, że wybrany uczeń jest klasy trzeciej,
– zdarzenie polegające na tym, że wybrany uczeń lubi matematykę.
Zauważmy, że zdarzenia , , tworzą zupełny układ zdarzeń oraz . Możemy więc zastosować twierdzenie o prawdopodobieństwie całkowitym.
Ponieważ , to możemy zastosować twierdzenie Bayesa.
Odpowiedź:
Prawdopodobieństwo, że wybrana osoba lubi matematykę jest równe . Prawdopodobieństwo, że wybrana osoba była uczniem klasy drugiej, jeżeli wiadomo, że wybrana osoba lubi matematykę jest równe .
W biegach przełajowych startują zawodnicy tylko z dwóch klubów. Zawodnicy z klubu Niezwyciężeni stanowią wszystkich zawodników, a pozostali zawodnicy są z klubu Niepokonani. Wśród Niezwyciężonych jest połowa kobiet, a wśród Niepokonanych tylko to kobiety. W sposób losowy ze wszystkich zawodników wybrano jedną osobę, okazało się, że jest to kobieta. Obliczymy prawdopodobieństwo, że jest ona zawodniczką z klubu Niezwyciężeni.
Oznaczmy:
– wybrana osoba to kobieta,
– wybrana osoba jest z klubu Niezwyciężeni,
– wybrana osoba jest z klubu Niepokonani.
Na podstawie treści zadania możemy zapisać:
Korzystamy ze wzoru Bayesa.
Odpowiedź:
Prawdopodobieństwo tego, że wylosowana kobieta jest zawodniczką z klubu Niezwyciężeni jest równe około .
Na pierwszym klombie rośnie bratków i jedna stokrotka. Na drugim klombie rośnie stokrotek i jeden bratek. Rzucamy kostką do gry. Jeśli wypadnie trójka, Anka zrywa kwiat z pierwszego klombu. W pozostałych przypadkach zrywa kwiat z drugiego klombu. Nie znamy wyniku rzutu kostką, ale wiemy, że Anka zerwała bratek. Wyznaczymy prawdopodobieństwo tego, że Anka zerwała kwiat z pierwszego klombu.
Oznaczmy:
– zdarzenie polegające na tym, że Anka zerwała bratek,
– zdarzenie polegające na zerwaniu kwiatu z pierwszego klombu,
– zdarzenie polegające na zerwaniu kwiatu z drugiego klombu.
Wtedy:
, – wybór klombu
, – wybór bratka
Chcemy obliczyć .
Korzystamy ze wzoru Bayesa.
Odpowiedź:
Prawdopodobieństwo tego, że Anka zerwała kwiat z pierwszego klombu jest równe .
Test na obecność pewnego wirusa daje wynik pozytywny z prawdopodobieństwem , a negatywny z prawdopodobieństwem , jeśli wirus jest w organizmie.
Jeśli wirusa w organizmie nie ma, prawdopodobieństwo wyniku pozytywnego jest równe . Zakłada się, że populacji zarażonych jest tym wirusem. Obliczymy prawdopodobieństwo, że losowo wybrana osoba jest istotnie zarażona wirusem, jeżeli wiadomo, że test dał wynik pozytywny.
Oznaczmy:
– zdarzenie polegające na tym, że test dał wynik pozytywny,
– zdarzenie polegające na tym, że wirus jest w organizmie,
– zdarzenie polegające na tym, że wirusa nie ma w organizmie,
Korzystając z treści zadania, zapisujemy odpowiednie prawdopodobieństwa.
Wyznaczone liczby podstawiamy do wzoru Bayesa.
Odpowiedź:
Prawdopodobieństwo tego, że losowo wybrana osoba jest istotnie zarażona wirusem, jeżeli test dał wynik pozytywny, jest równe .
Słownik
niech będzie zbiorem wszystkich wyników pewnego doświadczenia, a , zdarzeniami o dodatnich prawdopodobieństwach, takimi że oraz ; wówczas dla dowolnego zdarzenia o dodatnim prawdopodobieństwie, prawdziwy jest wzór: