Przeczytaj
Od dwóch państw do dwóch religii
Od wydanego w 380 r. edyktu tesalońskiegoedyktu tesalońskiego chrześcijaństwo było religią państwową imperium rzymskiego. Wszystkie inne religie były nielegalne. Chrześcijanie byli zorganizowani w trzy równorzędne patriarchaty, tj. okręgi podlegające najważniejszym stolicom kościelnym i ich biskupom – na ich czele stał patriarchapatriarcha, którego siedzibą było jedno z trzech największych miast imperium: Rzym, AleksandriaAleksandria i AntiochiaAntiochia. W późniejszych latach dołączyły do nich Konstantynopol i Jerozolima. W 395 r. cesarz Teodozjusz podzielił imperium rzymskie między dwóch synów: zachodnią część otrzymał Honoriusz, a wschodnia przypadła Arkadiuszowi. Teoretycznie państwo miało być rządzone wspólnie przez dwóch równych sobie władców. W sytuacji gdyby jednego z cesarzy zabrakło, drugi stawałby się jedynowładcą całego imperium. W praktyce, poprzez wyznaczenie granic i różnych rządzących, nastąpił faktyczny podział państwa na dwie części. Odtąd mieszkańcy każdej z części uznawali za swoją stolicę inne miasto – jedni Konstantynopol, a drudzy Rzym. Podział administracyjny nakładał się na istniejący już podział kulturalny: na wschodzie językiem elit była greka, a na zachodzie – łacina.
Rozłam przypieczętowały konsekwencje upadku Rzymu po zdobyciu miasta przez barbarzyńcówbarbarzyńców w 476 roku. Powstałe na zachodzie rywalizujące ze sobą państwa barbarzyńskie nie uznały władzy Bizancjum. Popierał je w tym biskup Rzymu – papieżpapież, któremu zależało na utrzymaniu autorytetu jako najwyższego zwierzchnika Kościoła rzymskiego, następcy św. Piotra. Jego autorytet wśród państw powstających na ziemiach dawnego cesarstwa zachodniorzymskiego wynikał przede wszystkim z tego, że plemiona barbarzyńskie stopniowo przyjmowały chrześcijaństwo i uznawały jego zwierzchnictwo religijne. Inaczej było w Bizancjum, gdzie władza religijna nadal znajdowała się w rękach cesarza. Cesarstwo wschodnie było teokracjąteokracją. Jego władca skupiał zarówno władzę polityczną, jak i religijną. To on stał na czele państwa, realizując boską wolę i będąc pośrednikiem między Bogiem a poddanymi; miał m.in. zwierzchność nad Kościołem, ustanawiał prawa, był jednocześnie najwyższym wodzem. Na wschodzie podkreślano konieczność współpracy między pięcioma biskupstwami – Rzymu, Konstantynopola, Aleksandrii, Antiochii i Jerozolimy, a także uznawanie nie dekretów papieskich, ale dekretów wydawanych przez cesarza.
Która władza ważniejsza: świecka czy religijna?
Silna władza centralna cesarza na wschodzie sprzyjała wykształceniu się modelu, w którym cesarz został zwierzchnikiem wszystkich czterech patriarchatów (tzw. cezaropapizmcezaropapizm). Zarządzający piątym z nich, patriarcha Rzymu, odmówił mu posłuszeństwa. W zachodniej części byłego imperium prymatprymat religijny biskupa Rzymu szybko zamienił się w dążenie do kontrolowania władzy świeckiej, a on sam chciał uzyskać zwierzchnictwo religijne nad władcami cesarstwa bizantyjskiego. Patriarcha Rzymu i cesarz stali się więc rywalami do władzy nad światem chrześcijańskim. Choć żaden z nich nie podważał znaczenia Rzymu, sprzyjało to pogłębianiu się innych różnic.
W 800 r. papież Leon III koronował w Rzymie króla Franków Karola Wielkiego na cesarza. Było to formalne wypowiedzenie posłuszeństwa cesarzowi rządzącemu całym dawnym imperium rzymskim ze stolicy w Konstantynopolu. Karola Wielkiego uznano w Bizancjum za uzurpatora, a papieską koronację za zdradę.
Wielka schizma wschodnia
Formalne rozdzielenie (tzw. wielkie rozdzielenie lub wielka schizma, w jęz. greckim schisma znaczy rozdarcie, rozdwojenie) Kościoła dokonało się w 1054 roku. Spór między Kościołami rzymskim i bizantyjskim istniał od dawna, dotyczył nie tylko rywalizacji o dominację w Europie i strefę wpływów (zwłaszcza na chrystianizowanej Słowiańszczyźnie), ale również miał podstawy dogmatyczne oraz liturgiczne. Dyskutowano o liczbie sakramentów, pochodzeniu Ducha Świętego, celibaciecelibacie księży, a nawet o noszeniu zarostu przez duchownych. Do schizmy doszło, gdy Michał I Cerulariusz, patriarcha konstantynopolitański, wysłał list do papieża i biskupów zachodnich, w którym krytykował używanie chleba przaśnego (z niekwaszonej mąki pszennej) do sprawowania Eucharystii przez chrześcijan z zachodu. Na list odpowiedział papież Leon IX, podkreślając swój prymat nad światem chrześcijańskim. Nie chcąc jednak zaogniać stosunków z Bizancjum (w tym samym czasie zmagał się bowiem z NormanamiNormanami, którzy wkroczyli do Italii), wysłał do Konstantynopola swoich legatów z kardynałem Humbertem z Silva Candida na czele.
Rozmowy skończyły się w lipcu 1054 r., trzy miesiące po śmierci papieża Leona IX, gdy na ołtarzu w konstantynopolitańskim kościele Hagia Sophia Humbert złożył bullębullę ekskomunikującąekskomunikującą patriarchę Konstantynopola. Była to reakcja na zamknięcie w tym mieście kościołów, w których odprawiano liturgię według obrządku łacińskiego. Cerulariusz za zgodą chwiejnego cesarza Konstantyna IX Monomacha zwołał synodsynod i także przeklął Humberta. Narastające nieporozumienia i spory doprowadziły do rozłamu w chrześcijaństwie, które podzieliło się na Kościoły: katolicki i prawosławny. Słowo „katolicyzm” pochodzi od greckich słów kata – według, przez i holos, co razem oznacza: w całości, ogólnie; od nich pochodzi przymiotnik katholikos – powszechny, ogólny, „katolicki” znaczyłoby więc „powszechny”. Z kolei „prawosławie” jest tłumaczeniem greckiego słowa orthodoksia – prawowierność, prawidłowa wiara, powstałego ze złożenia orthos – prawy, prawdziwy, prawidłowy i doksa – pogląd, nauka, ale też: sława, oddanie czci. Od niego pochodzi przymiotnik orthodoksos – prawowierny, czyli określający prawidłowe wyznanie. Już same te nazwy wskazują, że oba Kościoły rościły sobie pretensje do bycia tą jedyną właściwą wspólnotą wiernych.
Podbój Bizancjum w czasie IV wyprawy krzyżowej zorganizowanej na początku XIII w. i założenie tam w 1204 r. Cesarstwa Łacińskiego pogrzebały szanse na pojednanie między oboma Kościołami.
Niektóre różnice między chrześcijaństwem wschodnim i zachodnim
CHRZEŚCIJAŃSTWO WSCHODNIE | CHRZEŚCIJAŃSTWO ZACHODNIE |
LiturgiaLiturgia w języku greckim lub w języku narodowym. | Liturgia wyłącznie w języku łacińskim. Dopiero od lat 60. XX w. dopuszczono posługiwanie się językami lokalnymi. |
Kościoły krajowe są wobec siebie autonomiczne (autokefaliczneautokefaliczne). Każdy z nich wybiera swojego, najwyższego kapłana (patriarchę). Wśród nich „pierwszeństwo” przysługuje najwyższemu kapłanowi Konstantynopola. Pierwszeństwo nie oznacza zwierzchności, jest tytułem honorowym. Konsekwencją autonomii Kościołów lokalnych było (jest) nieuznawanie papieża za zwierzchnika chrześcijaństwa. | Papież jest zwierzchnikiem wszystkich duchownych i świeckich jako „następca św. Piotra” i „zastępca Chrystusa”. |
Na pamiątkę tzw. ostatniej wieczerzy Chrystusa z uczniami wszyscy wierni, w trakcie mszy św., spożywają biały chleb z mąki pszennej pieczony na zakwasie (drożdżach) i czerwone wino. | Na pamiątkę tzw. ostatniej wieczerzy Chrystusa z uczniami wierni, w trakcie mszy św., spożywają biały opłatekopłatek upieczony z niekwaszonej mąki pszennej, a kapłan – zarówno chleb eucharystyczny, jak i białe wino. |
Liturgię sprawuje się według wzorca (rytuału) niezmienionego od wieków. | Msza św. przebiega według wzorców ustalonych przez papieży i biskupów podczas soborów. |
Celibat obowiązuje wszystkich duchownych. | |
W czasie trwania liturgii dopuszczalny jest tylko śpiew kapłana i chóru. | Podczas liturgii mszy św. do śpiewu kapłana i chóru dołączają się wierni. Możliwa jest muzyka instrumentalna w różnej formie. |
Obrazy (ikony) przedstawiające świętych uważa się za ich uosobienie, reprezentację. Zapewniają kontakt wiernego ze świętym. Z tych powodów nie mogą być przedmiotem handlu, zarobkowania. | Nie otacza się czcią obrazów świętych, ale przedstawiające je osoby. Obraz nie jest niczyim uosobieniem, a jedynie przedmiotem, który ma przywoływać pamięć o osobie. Można nim handlować. |
Obowiązuje kalendarz juliańskikalendarz juliański. | Obowiązuje kalendarz gregoriańskikalendarz gregoriański. |
Słownik
(z gr. autos – sam + kefale – głowa) w chrześcijaństwie status Kościoła oznaczający, że jego głowa (biskup, metropolita, patriarcha) nie jest odpowiedzialna przed jakimkolwiek innym hierarchą o wyższej randze
doktryna teologiczna stworzona przez wczesnochrześcijańskiego prezbitera i teologa Ariusza, uznana przez Kościół katolicki za herezję; odrzucała dogmat Trójcy Świętej i uznawała, że jedynie Bóg (Ojciec) ma w pełni boską naturę, ponieważ jako jedyny jest wieczny, niezrodzony
(z łac. barbarus, gr. barbaros – cudzoziemiec) dla starożytnych Greków i Rzymian określenie cudzoziemca, które z czasem nabrało negatywnego wydźwięku i służyło do opisywania wszystkich przedstawicieli innych kultur, charakteryzujących się, według nich, dzikością, prymitywnymi odruchami i brakiem kultury; Homer określał mianem Barbarophonoi (czyli wydających niezrozumiałe dźwięki, mówiących „bar‑bar”) trojańskich sojuszników z Karii
(łac. bulla – okrągła pieczęć) dokument papieski o szczególnej wadze
(z łac. caelibatus – bezżeństwo) bezżenność praktykowana przez osoby duchowne, składające śluby czystości
teoria głosząca zwierzchnictwo władzy państwowej nad władzą kościelną, uznająca tę pierwszą za uprawnioną do ingerencji w sprawy wiary i organizacji Kościoła; jej przeciwieństwem jest papocezaryzm – teoria głosząca zwierzchnictwo papieża (władzy duchownej) nad cesarzem (władzą świecką)
(z łac. doctrina – nauczanie, wiedza) zespół twierdzeń, poglądów i dogmatów z danej dziedziny, np. religii, filozofii, ekonomii, polityki
rozpowszechniony w IV–VII w. ruch religijny, zainicjowany przez biskupa Donata z Kartaginy, który zakładał niezwykle surowe zasady moralne; został potępiony przez Kościół na kilku synodach
zarządzenie wydane w 380 r. w Thessalonikach (obecnie: Saloniki w Grecji) przez trzech cesarzy współrządzących Cesarstwem Rzymskim, ustanawiające chrześcijaństwo religią państwową
(z łac. excommunicatio – wyłączenie ze wspólnoty) najwyższa kara kościelna polegająca na wykluczeniu ze wspólnoty Kościoła
(z łac. haeresis od gr. hairesis – wybór) doktryna odrzucana przez Kościół katolicki jako błędna
kalendarz słoneczny, „nowego porządku”; wprowadzony w 1582 r. przez papieża Grzegorza XIII, aby zapobiec opóźnieniu kalendarza względem zjawisk astronomicznych; przesunięty o 10 dni względem kalendarza juliańskiego, używany obecnie w większości krajów świata; Rosja przyjęła ten kalendarz dopiero po rewolucji październikowej, w 1918 r., co wynikało z religii panującej w kraju (prawosławna Rosja początkowo odrzuciła kalendarz narzucony przez katolickiego papieża)
kalendarz słoneczny, „starego porządku”; opracowany w 45 r. p.n.e. na życzenie Juliusza Cezara; po trzech latach mających po 365 dni następuje rok przestępny
(z gr. leitourgia – służba publiczna) forma kultu religijnego, ogół obrzędów
system religijny powstały w III w., a łączący elementy buddyzmu, chrześcijaństwa i staroirańskiego kultu bóstwa Ahura Mazdy; zakładał dualizm świata i człowieka, który związany jest z Bogiem i – poprzez materię – ze złem, stąd sposobem na walkę z nim miała być m.in. asceza wyznawców; elementy tej doktryny obecne będą np. w poglądach katarów, uznanych przez Kościół katolicki za heretyków; nazwa systemu pochodzi od imienia jego twórcy, perskiego filozofa Maniego (zwanego też Manicheuszem)
członek zakonu o surowej regule
sekta chrześcijańska wspomniana w Piśmie Świętym, której członkowie mieli żyć w rozpuście i akceptować wielożeństwo; nikolaitami nazywano kapłanów, którzy nie przestrzegali zasady czystości (celibatu); nazwa „nikolaici” wywodzi się od imienia Mikołaj (gr. Nikolaos)
(franc. Normans/Normanz, starofrankoński Northman, staronordycki Norðmaðr, łac. Normannus – człowiek północy, wiking) ogólna nazwa nadana w zachodniej Europie Skandynawom podejmującym od końca VIII do XI w. dalekosiężne wyprawy o charakterze rabunkowym, handlowym, osadniczym i zdobywczym
bardzo cienki biały płatek chlebowy, przaśny (niekwaszony i niesolony), wypiekany z białej mąki i wody bez dodatku drożdży
(z łac. papa, gr. pappas – ojciec) biskup Rzymu, a jednocześnie najwyższy zwierzchnik Kościoła katolickiego; tym tytułem posługują się także m.in. prawosławny patriarcha Aleksandrii, zwierzchnik prawosławnego patriarchatu aleksandryjskiego, oraz koptyjski patriarcha Aleksandrii, głowa Kościoła koptyjskiego
(z łac. patriarcha, gr. patriarches – praojciec, głowa rodu) początkowo najważniejszy biskup w danym rejonie świata chrześcijańskiego (jako tytuł grzecznościowy); po wielkiej schizmie najwyższy dostojnik Kościoła prawosławnego
(z łac. primatus – mający pierwszeństwo, największe znaczenie) pierwszeństwo w czymś, posiadanie dominującej roli, przewodzenie w czymś
(z łac. synodus od gr. synodos – zebranie, narada) zebranie duchowieństwa i świeckich z danej ziemi
(z łac. simonia) inaczej: świętokupstwo; handel godnościami kościelnymi, termin pochodzi od Szymona Maga (Simona Magusa), który chciał kupić od apostołów dar udzielania Ducha Świętego
(z gr. theos – bóg + kratos – władza) ustrój polityczny, w którym naczelną władzę w państwie sprawuje stan kapłański
Słowa kluczowe
katolicyzm, prawosławie, wielka schizma wschodnia, Europa w okresie krucjat
Bibliografia
H. Chadwick, Historia rozłamu Kościoła wschodniego i zachodniego. Od czasów apostolskich do soboru florenckiego, tłum. P. Sajdek, Wydawnictwo WAM, Kraków 2009.
E. Przybył, Prawosławie, Wydawnictwo Znak, Kraków 2006.
W.H. Carroll, Historia chrześcijaństwa, tłum. J. Morka, Wydawnictwo Wektory, Wrocław 2009.