Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Czym jest stereotyp?

Pojęcie stereotypustereotypstereotypu wprowadził do rozważań dotyczących spraw społeczno‑politycznych amerykański dziennikarz i analityk opinii publicznej Walter LippmannWalter LippmannWalter Lippmann w 1922 roku. Według niego stereotypem są:

Walter Lippmann
Walter Lippman Public Opinion

Obrazy (…) dotyczące świata zewnętrznego, który każda jednostka tworzy w swojej głowie. Obrazy te przyjmują różnoraką postać: schematów, szablonów, skryptów i sugerują, jakie informacje powinny zostać przyswojone i zapamiętane, a jakie można zmarginalizować czy wręcz pominąć.

2 Źródło: Walter Lippman, Public Opinion, New Brunswick-London 1922, s. 4–7.

Te obrazy dotyczą najczęściej członków innej grupy, na przykład społecznej, kulturowej, zawodowej lub innego narodu. Przypisuje się im pewne cechy, zachowania lub role społeczne tylko dlatego, że należą do danej społeczności.

ROeZYWjDp4O7t1
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: [bold]stereotyp…[/]Elementy należące do kategorii [bold]stereotyp…[/]Nazwa kategorii: upraszcza temat, pokazuje go wybiórczoNazwa kategorii: jest trudny do zmianyNazwa kategorii: jest automatycznie wzbudzanyNazwa kategorii: może być nabywany w procesie socjalizacji od starszych pokoleńNazwa kategorii: działa jak filtr – nie przepuszcza do mózgu informacji niezgodnych z posiadanymi przekonaniamiNazwa kategorii: oszczędza wysiłku poznawczegoNazwa kategorii: jest tworzony na podstawie obiegowych wiadomości, które mogą być niezgodne z rzeczywistościąKoniec elementów należących do kategorii [bold]stereotyp…[/]
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Według dr Marty Kucharskiej, wykładowcy Uniwersytetu Łódzkiego, człowiek nie jest w stanie funkcjonować bez stereotypów, nie jest też w stanie uwolnić się od nich całkowicie, ponieważ pomagają nam funkcjonować, upraszczając nasz świat.

Są dla człowieka jak mechanizmy obronne. Ponadto sprzyjają wzmacnianiu tożsamości grupowej i tworzeniu więzi. Z drugiej strony dezintegrują życie społeczne ludzi oraz zafałszowują obraz rzeczywistości.

Warto jednak być świadomym, jakimi stereotypami człowiek kieruje się w swoim życiu. Dzięki temu można blokować ich działanie i patrzeć szerzej na rzeczywistość.

Stereotyp a postawa

PostawapostawaPostawa to wyuczona, względnie stała skłonność do reagowania w ten sam sposób w podobnych sytuacjach.

RZpyXgZoxBsls1
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Stereotyp jest powiązany z myślami człowieka, jego przekonaniami, czyli z aspektem poznawczym postawy. Człowiek, mając wczytany w głowę pewien stereotyp, reaguje w ten sam, wyuczony sposób, gdy znajdzie się w sytuacji z nim związanej.

Funkcje stereotypów

Dzięki stereotypom człowiek łatwiej odnajduje się w rzeczywistości.

Stereotypy pełnią wiele funkcji społecznych. Do najważniejszych z nich należą:

R1YEmJrL7bv1t
funkcja poznawcza Stereotyp przekazuje pewien, nie zawsze prawdziwy, zasób wiedzy, informacji, dzięki któremu człowiek otrzymuje uproszczony obraz rzeczywistości. Zawiera on też wątki o charakterze poznawczym., funkcja komunikacyjna Stereotyp przekazuje i rozpowszechnia określoną wiedzę, informacje, wzorce zachowań., funkcja emotywna Stereotyp pomaga umocnić postawy emocjonalne., funkcja stabilizacyjna Osoba, posługując się stereotypami, czuje się bezpieczniej i łatwiej dostosowuje się do rzeczywistości., funkcja tożsamościowa Stereotyp definiuje przynależność do danej grupy, kształtuje tożsamość człowieka i jego postrzeganie innych osób czy grup.

Jak działają stereotypy?

W momencie przyjęcia jakiegoś stereotypu człowiek często dokonuje kategoryzacjikategoryzacjakategoryzacji my – oni. Zaczyna postrzegać „swoich” jako indywidualności, gdzie każdy jest inny, czym innym się charakteryzuje, natomiast członków pozostałych grup widzi jako jednorodność, masę, przypisuje im wszystkim jednakowe cechy. Myśląc tak, odmawia sobie możliwości poznania „tamtych”. Jeżeli przy tym pojawią się, nie zawsze pozytywne, emocje, to wówczas dochodzi do powstawania uprzedzeń. To może rzutować na zachowanie człowieka wobec „innych”, co wiąże się nawet z zachowaniami dyskryminacyjnymi.

Z tych powodów każdy człowiek powinien mieć otwarty umysł, szukać informacji, zdobywać wiedzę, być otwarty na świat i – w miarę możliwości – uczestniczyć w spotkaniach, gdzie udział biorą różni ludzie. Dzięki temu będzie mniej podatny na działanie stereotypów.

Jest to o tyle ważne, że stereotypy, jeśli są przekazywane z pokolenia na pokolenie, mogą wywoływać przekonanie o ich nieomylności i uniwersalności.

Słownik

błąd korespondencji (błąd uogólnienia)
błąd korespondencji (błąd uogólnienia)

przenoszenie cech osoby będącej przedstawicielem jakiejś grupy od razu na całą zbiorowość

kategoryzacja
kategoryzacja

przypisanie, porządkowanie cech, rzeczy, zjawisk lub osób według określonych kategorii

postawa
postawa

podejście człowieka do życia, a także pewnych zjawisk, prezentujące jego poglądy; postawa determinuje reakcje człowieka wobec określonych zjawisk lub osób

stereotyp
stereotyp

nadmierne uogólnienie, generalizowanie; uproszczony obraz jakiejś grupy społecznej czy innych zjawisk w głowie człowieka; nie zawsze jest zgodny z prawdą

stereotyp narodowy
stereotyp narodowy

utarte wyobrażenie o jakimś narodzie

stygmatyzacja (etykietowanie)
stygmatyzacja (etykietowanie)

przypisanie jednostce/grupie jakiejś cechy, w wyniku czego jednostka/grupa zostaje odrzucona lub potępiona w kontaktach społecznych