Wszystko, co się porusza, musi być poruszane przez cośIndeks górny 111 Indeks górny koniec – maksyma, która stanowiła podstawę ArystotelesowskiegoArystotelesArystotelesowskiego rozumienia ruchu, była przez wiele stuleci istotna dla interpretacji świata. Istnienie ruchu było dla Stagiryty oczywiste, przyznawał także, że zaświadczają o tym zmysły.

1
RBMaACX068syn
Na gruncie fizyki tezę Arystotelesa o ruchu wyjaśnił Isaac Newton. Na ilustracji przedstawiono tzw. kołyskę Newtona. W tym układzie zderzenia kulek są sprężyste, czyli – inaczej mówiąc – zachowana jest energia kinetyczna zderzających się ciał. Jeśli założymy, że masy poruszających się ciał są takie same, a pierwsze z nich poruszało się, zanim drugie zostało uruchomione, to z zasady zachowania energii i zasady zachowania pędu wynika, że po zderzeniu pierwsze ciało się zatrzymuje, a drugie zaczyna się poruszać z taką prędkością, jaką miało pierwsze ciało.
Źródło: Dominique Toussaint, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ruch na ogół kojarzymy ze zmianą położenia w przestrzeni, ale dla Arystotelesa była to tylko jedna z postaci ruchu. Obok niej możemy jako ruch traktować inne rodzaje zmian, na przykład ilościowe, jak ubytek lub przyrost czegoś, lub jakościowe, jak pojawienie się w czymś nowych cech. Istotę ruchu wywodził Arystoteles z ogólnej tezy metafizycznej, zgodnie z którą w każdej rzeczy istnieje pewna możność (potencja), która zostaje w określonej formie zrealizowana. Ruch polega na przejściu od bytu w możności do bytu w akcie. Przejście to dokonuje się, zdaniem Arystotelesa, w czasie, wskutek działania przyczyn -  przyczyny sprawczej, zewnętrznej wobec rzeczy lub wewnętrznej, leżącej w naturze rzeczy, oraz przyczyny celowej.

R15PdTzAhh0A9
Arystoteles uważał, że cel tkwi w samej rzeczy, a nie poza nią. Można wyróżnić cztery przyczyny wyjaśniające taki rozwój.
Przyczyna formalna: gdy określamy przedmiot, odwołując się do jego formy (np. dom powstaje na podstawie projektu).
Przyczyna materialna: gdy bierzemy pod uwagę materię (w przypadku domu – cegły, belki, zaprawę).
Przyczyna celowa: gdy mówimy o celu (dom służy do tego, żeby w nim mieszkać).
Przyczyna sprawcza: gdy odwołujemy się do tego, co jest bezpośrednim sprawcą powstania przedmiotu (w przypadku domu – budowniczy, murarze, dekarze).
Źródło: Picryl, domena publiczna.

Tego właśnie dotyczy maksyma: Co się porusza, jest poruszane. Arystoteles ujmował dynamikę świata jako szereg sprawczych i celowych aktów powodujących ruch i tworzących łańcuch rzeczy poruszających i poruszanych. Nasuwa się pytanie, czy jest możliwe pomyślenie tego łańcucha jako nieskończonego. Zdaniem Arystotelesa ruch, podobnie jak świat, jest wieczny, czyli nie powstał i nie zaniknie, ale odpowiedź Arystotelesa na to pytanie jest negatywna, ponieważ ruch nie byłby wówczas dostatecznie wyjaśniony. Co w takim razie jest pierwotnym źródłem ruchu? Nie może nim być żadna rzecz materialna, ponieważ ruch rzeczy jest pochodny (zależny).

R1BN661dqj1DV1
Czy w ogóle można uchwycić pierwotne źródło czegoś, co jest wieczne?
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Rozpatrzmy problem następujący: czy wyjaśnienie po kolei ruchu konkretnych rzeczy będzie wystarczające dla pełnego wyjaśnienia ruchu? Odpowiedź Arystotelesa jest negatywna, pełne wyjaśnienie ruchu nie jest na tej drodze możliwe. Wedle Arystotelesa ruch świata nie sprowadza się do sumy ruchów poszczególnych rzeczy. W ruchu znajdują się przecież nie tylko rzeczy, ale i świat jako całość. Skoro świat jako całość porusza się, to musi istnieć coś zewnętrznego wobec świata, co jest ogólną przyczyną jego ruchu i nadaje mu ostateczny sens.

Arystoteles przyjął, że aby ostatecznie wyjaśnić ruch, należy odwołać się do istniejącego poza światem bytu wiecznego, rozumnego, doskonałego i niematerialnego (duchowego). Byt ten zwany Absolutem lub Bogiem jest właśnie Pierwszym Nieruchomym Poruszycielem. Nieruchomym dlatego, że jako Absolut nie realizuje żadnych możności, nie istnieje w nim bowiem różnica między tym, jaki jest, a tym, jaki mógłby być. Jest urzeczywistniony i niezmienny. Tym samym Arystoteles zajął antynaturalistyczne stanowisko w sporze między naturalizmemnaturalizmnaturalizmem i antynaturalizmem.

Pozostaje wyjaśnić, w jaki sposób Absolut jest źródłem wiecznego ruchu wiecznego świata. Nie może on być przyczyną sprawczą, gdyż ta przyczyna wiąże się z działaniem na materię, Absolut zaś jest bytem duchowym oraz biernym w stosunku do świata. Należy raczej mówić tutaj o przyczynie typu celowego – Absolut przyciąga świat swoją doskonałością i jako taki stanowi wektor ruchu. Świat, w którego ruchu urzeczywistniają się potencje rzeczy, jako całość wiecznie dąży do Absolutu. Arystoteles porównuje to do sytuacji, gdy np. piękno lub dobro pociągają człowieka, same pozostając nieruchomymi. Nazywa się to niekiedy „zasadą nieruchomej atrakcji”. Pewna trudność tkwi w wyjaśnieniu przymiotnika pierwszy. Ponieważ świat i ruch są równie wieczne jak Absolut, słowo to nie może oznaczać po prostu pierwszeństwa czasowego. Należy je rozumieć jako wskazujące pierwszeństwo bytowe i aksjologiczne, czyli to, że Absolut jest bytem doskonałym wobec niedoskonałego świata. Dopiero na gruncie dualnej konstrukcji Absolutu i świata ruch jest w pełni wyjaśniony.

Absolut nie działa, nie wykazuje w ogóle żadnej aktywności, trwa oddany samokontemplacji. Arystoteles tak charakteryzował trwanie Absolutu:

Arystoteles Metafizyka

Życie także jest jego udziałem, bo akt umysłu, to życie, a jest on właśnie aktem i sam akt, to jego życie najlepsze i wieczne. Mówimy więc o Bogu jako jestestwie wiecznym, najdoskonalszym; życie i trwanie nieustanne, czyli wieczne, mu przysługuje, bo ono samo jest Bogiem. (…) intelekt ten ma za przedmiot myślenia sam siebie, gdyż jest on czymś najwspanialszym.

ar1 Źródło: Arystoteles, Metafizyka, t. ks. lambda 7, tłum. Tadeusz Żeleźnik, s. 1072–1074.

Absolut Stagiryty był zatem bardziej figurą logiczną niż religijną, co – piętnaście wieków później – nie przeszkadzało Tomaszowi z Akwinu, żeby Arystotelesowskie wywody dotyczące istnienia Absolutu oraz jest cech wykorzystać w konceptualizacji Boga chrześcijańskiego oraz dowodach na Jego istnienie.

Słownik

Arystoteles
Arystoteles

(384–322 p.n.e.) grecki filozof, uczeń Platona, twórca systemu filozoficznego, założyciel szkoły filozoficznej Lykeion (od imienia boga – patrona ogrodów, w których działała szkoła), twórca systemu wiedzy syntetyzującego wcześniejszy dorobek filozofii; problem ruchu na gruncie świata rzeczy zmysłowych rozpatrywał Arystoteles w swojej Fizyce, natomiast ostateczne wyjaśnienie ruchu poprzez odwołanie się do pierwszych zasad bytu i Absolutu – w Metafizyce

naturalizm
naturalizm

(łac. natura – przyroda) stanowisko filozoficzne głoszące, że w rzeczywistości istnieją wyłącznie elementy naturalne (najczęściej identyfikuje się je z czasoprzestrzennymi rzeczami materialnymi) oraz że wyjaśnienie świata powinno uwzględniać wyłącznie naturalne czynniki; przeciwieństwem naturalizmu jest antynaturalizm, przyjmujący istnienie bytów ponadnaturalnych oraz ich istotną rolę w wyjaśnianiu świata

tomizm
tomizm

szkoła filozoficzna oparta na arystotelizmie, stworzona przez Tomasza z Akwinu (1225–1274 r.)