Zapotrzebowanie na pieśni religijne

Pieśni religijne śpiewały wszystkie warstwy społeczeństwa, służyły pogłębianiu wiary, jak również ułatwiały świadomy i czynny udział w liturgii mszy świętej oraz w innych nabożeństwach kościelnych. Niestety ich poziom literacki był niski, zawierały elementy drastyczne, laickie i apokryficzne. Franciszek Karpiński twierdził, że były „niepobożne”, „marnie poskładane” i „nierymowne”. Jeden z oświeceniowych reformatorów pisał wówczas:

Recenzja Pieśni nabożnych

Drukarnie wielką bardzo uczyniłyby przysługę zaprzestając odnawiać w coraz gorszych edycjach Karawaki, Skarbniczki, Ołtarzyki, Kantyczki, itd. Frymark ten zabobonami niegodny wynalazku poświęconego naukom ustąpićby już dawno powinien miejsca korzyściom trwalszym i chlubniejszym.

2 Źródło: Recenzja Pieśni nabożnych, „Tygodnik Wileński” 1820, t. 9, s. 122.
RFv0Tr6KkQDWQ1
Franciszek Karpiński
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Potrzeba stworzenia zbioru wartościowych modlitw i pieśni stała się szczególnie nagląca, kiedy twórcy oświeceniowi dostrzegli możliwość wychowawczego oddziaływania na polskie społeczeństwo za pomocą takich utworów. Realizacji zadania podjął się najwybitniejszy przedstawiciel polskiego sentymentalizmusentymentalizmsentymentalizmu, Franciszek Karpiński. Jak pisze Mieczysław Klimowicz:

Mieczysław Klimowicz Franciszek Karpiński

Karpiński, [...] człowiek wierzący, wysuwał na pierwszy plan, zgodnie z poglądami pisarzy i działaczy oświecenia, religijne normy moralne umożliwiające prawidłowe funkcjonowanie organizmu społecznego. [....] Pisał, że na nic zdałby się postrach praw krajowych, gdyby ,,możniejsza daleko religia, przykazując najsurowiej szanować i słuchać zwierzchności swojej, miliony ludzi przez jednego albo drobną jaką cząstkę rządzone, w swojej nie utrzymywała podległości”.

3 Źródło: Mieczysław Klimowicz, Franciszek Karpiński, [w:] tegoż, Oświecenie, Warszawa 1999, s. 400.

Pieśni nabożne

R10gDAywVhsQ21
Strona tytułowa Pieśni nabożnych Franciszka Karpińskiego wydanych w 1792 roku w Supraślu
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Karpiński rozpoczął pracę nad Pieśniami nabożnymi w 1787 roku. Powstał jeden z najsłynniejszych śpiewników religijno‑obywatelskich, mocno osadzony w tradycji polskich pieśni religijnych, w którym układ pieśni był zgodny z rokiem liturgicznym, sprawowaniem sakramentów i prawdami wiary. Ramę kompozycyjną stanowiły Pieśń porannaPieśń wieczorna. Zbiór 49 utworów po raz pierwszy został wydany w roku 1792, w Oficynie Bernardynów w Supraślu. Na kształt pieśni, poza osobistymi upodobaniami poety, wpływ miały przede wszystkim postulaty Komisji Edukacji Narodowej oraz kwestie dyskutowane w czasie Sejmu WielkiegoSejm Wielki (także: Sejm Czteroletni)Sejmu Wielkiego. Domagano się wówczas upowszechnienia oświaty wśród najniższych warstw społeczeństwa. Karpiński pragnął, aby stworzone przez niego utwory zastąpiły szczególnie popularną wśród pospólstwa, a nie zawsze przyzwoitą, bazującą na erotykach i pieśniach bachicznychbachicznybachicznych twórczość ludowych stylizatorów. Zawarte w Pieśniach utwory:

bachiczny
Tomasz Chachulski Franciszek Karpiński jako poeta religijny

miały formować i umacniać w świadomości adresata więź z królem, społeczeństwem i państwem, opierając się na prawdach i uzasadnieniach religijnych, tłumacząc funkcjonowanie społeczeństwa i organizmu państwowego, na gruncie wspólnej wiary budując poczucie wspólnoty wszystkich stanów i współodpowiedzialności za losy narodu.

7 Źródło: Tomasz Chachulski, Franciszek Karpiński jako poeta religijny, [w:] Motywy religijne w twórczości pisarzy polskiego oświecenia, red. T. Kostkiewiczowa, Lublin 1995, s. 181.

W skład kancjonałukancjonałkancjonału Karpińskiego weszły pieśni związane Bożym Narodzeniem (np. O narodzeniu Pańskim), utwory moralno‑religijne (np. O powinnościach chrześcijańskich), błagalne (np. Pieśń poranna, Pieśń wieczorna) oraz patriotyczne (np. O błogosławieństwo Boże nad krajem). Do zbioru włączono także parafrazy psalmów autorstwa Karpińskiego, odpowiadające treścią głównej idei poszczególnych pieśni.

Kształt Pieśni nabożnych autor w pełni podporządkował oświeceniowym wymogom. Utwory były utrzymane w spokojnym tonie, poprawne dogmatycznie. Bóg opisywany przez Karpińskiego jest łagodny, pełni funkcję sprawiedliwego, miłosiernego ojca. Jest blisko wiernych. Poeta dostosował w swoim śpiewniku środki poetyckie, frazeologię oraz wyobrażenia Boga do poziomu odbiorcy poprzez wykorzystanie przejętych z folkloru paralelizmówparalelizmparalelizmów. Ksiądz Antoni Reginek pisze:

Ks. Antoni Reginek Pieśni nabożne Franciszka Karpińskiego - świadectwo ponadczasowej żywotności

Przy niektórych utworach poeta dawał wskazanie nòtanòtanòta, odsyłając w ten sposób do konkretnej melodii i jednoznacznie wskazując na pieśniową formę danego wiersza. Można domniemywać, że jednym z twórczych zamysłów Karpińskiego było wprowadzanie w życie nowego utworu za pośrednictwem znanej, obiegowej melodii. Taka praktyka była wówczas dosyć powszechna. Z pewnością autor Pieśni nabożnych chciałby, zgodnie z wypróbowaną przez wieki praktyką, popularne melodie były nośnikami nowych idei i nowego słownictwa, zasobu nowych pojęć religijnych

4 Źródło: Ks. Antoni Reginek, Pieśni nabożne Franciszka Karpińskiego - świadectwo ponadczasowej żywotności, [w:] Muzyka religijna – między epokami i kulturami, t. 2, red. K. Turek, B. Mika, Katowice 2009, s. 38.

Ramy Pieśni nabożnych Franciszka Karpińskiego tworzą dwa charakterystyczne utwory – otwierająca całość Pieśń poranna, stworzona na nutę popularnego w czasach oświecenia utworu Jana Kochanowskiego Będę Cię wielbił mój Panie, oraz wieńcząca zbiór Pieśń wieczorna. Utwory Karpińskiego, jak twierdzi Mieczysław Klimowicz, ,,stanowią ciekawą próbę odnalezienia nowych prawd na granicy ludowej świadomości i systemu twierdzeń religijnych”Indeks górny 111 Indeks górny koniec. Natomiast Joanna Gorzelana jako główne cechy poezji religijnej Karpińskiego podaje: sakralność, dydaktyzm, emocjonalność, perswazyjnośćperswazjaperswazyjność i prostotęIndeks górny 222 Indeks górny koniec:

1
2
R165XO7XVJQIy1
Na podstawie: Joanna Gorzelana, Właściwości językowo-stylistyczne poezji religijnej Franciszka Karpińskiego, Zielona Góra 2006. Cytaty utworów pochodzą ze zbioru Franciszka Karpińskiego Pieśni nabożne.
Grafika: Englishsquare.pl sp. z o.o.

Słownik

kancjonał
kancjonał

(łac. cantio – śpiew) – zbiór pieśni religijnych lub śpiewów liturgicznych

nòta
nòta

dziś: nuta; w XVIII wieku dopiero kształtowała się forma użycia ,,o” lub ,,ó”

paralelizm
paralelizm

(gr. parallēlismós – zestawienie, porównanie) – rodzaj powtórzenia: wprowadzenie w ciągu wypowiedzi elementów pod jakimś względem analogicznych, podobnie zbudowanych, realizujących wspólny schemat, równoległych pod względem formalnym lub znaczeniowym

perswazja
perswazja

(łac. persuasio – przekonywanie) – oddziaływanie na odbiorcę w celu przekonania go do przyjęcia pewnych twierdzeń, zmiany przekonań lub postaw albo podjęcia jakiegoś działania

Sejm Wielki (także: Sejm Czteroletni)
Sejm Wielki (także: Sejm Czteroletni)

najważniejszy sejm XVIII wieku, ukoronowanie dążeń do reform Rzeczypospolitej. Jego obrady toczyły się od 6 października 1788 roku do 29 maja 1792 roku. Miał charakter sejmu konfederacyjnego, co oznacza, że uchwały podejmowane były większością głosów. Dzięki korzystnej sytuacji międzynarodowej (Rosja była wówczas zaangażowana w wojnę z Turcją) udało się uchwalić kolejne reformy społeczne oraz polityczne. Podjęto uchwały dotyczące m.in.: utworzenia armii liczącej 100 tys. żołnierzy czy zniesienia Rady Nieustającej. Zmuszono Rosję do wycofania wojsk z Rzeczypospolitej. Punktem kulminacyjnym Sejmu Wielkiego stało się uchwalenie w 1791 roku Konstytucji 3 maja

sentymentalizm
sentymentalizm

(fr. sentimental – wrażliwy, uczuciowy) – prąd umysłowy i literacki występujący w Europie w okresie oświecenia jako zjawisko konkurencyjne wobec estetyki klasycyzmu; sentymentaliści za źródło twórczości uznawali wewnętrzne przeżycia człowieka, a jej celu upatrywali w autoanalizie oraz refleksji nad miejscem człowieka w świecie i kształtowaniu autentycznych, naturalnych więzi międzyludzkich; pod adresem dzieł literackim kierowano postulaty czułości i prostoty, co doprowadziło do wykreowania nowego typu bohatera literackiego – człowieka czułego, często przedstawiciela mieszczaństwa, a nawet ludu, zainteresowania przyrodą i jej drobiazgową obserwacją, pogłębienia obserwacji psychologicznych i obyczajowych, przełamania stylu retoryczno‑patetycznego na rzecz melodyjności i śpiewności poezji