Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Aktualność mitów

RjJEfuXA4zW2E1
Hinduski bóg Wisznu
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Niemal każda archaiczna społeczność wytworzyła uporządkowany system mitów. Zawierały one odpowiedzi na pytania o to, skąd wziął się świat, kto lub co nim rządzi, jakie jest miejsce człowieka na ziemi. Nie przypadkiem można dostrzec wiele podobieństw między mitami pochodzącymi z różnych kręgów kulturowych. ParalelizmyparalelizmParalelizmy są widoczne np. w opowieściach dotyczących najważniejszego – według danej społeczności – boga. Dla pogańskich Słowian był nim Perun (tj. „miotający piorunami”); Celtowie nazywali go Taranis (czyli „grzmiący”); MaorysimaorysiMaorysi czcili boga Iho („wyniesiony w górę”); Mongołowie modlili się do Tengri („niebo”). W wielu mitologiach pojawia się też motyw potopu jako kary zesłanej na ludzi. Biblijny Noe budował arkę, na której przetrwał ogromną ulewę. W podobny sposób uratował się król Ziusudra z mitów sumeryjskichSumerowiesumeryjskich oraz hinduski Manu, którego łodzią zaopiekował się bóg Wisznu, a także Ullusz, obecny w mitach HetytówHetyciHetytów. Najsłynniejsze dzieło Sumerów, czyli Poemat o GilgameszuPoemat o GilgameszuPoemat o Gilgameszu, również mówi o potopie jako efekcie gniewu bogów z powodu grzeszności ludzi. Natomiast w wierzeniach Greków Zeus ocalił tylko dwoje ludzi: Deukaliona i Pyrrę. Podobieństwa mitów mają źródło w zbieżnych reakcjach na wyzwania podstawowe dla ludzkiej egzystencji: chęć znalezienia swojego miejsca na ziemi, obawa przed ciemnością itp. Analogie w pytaniach znajdują odzwierciedlenie w odpowiedziach.

Carl Gustav Jung

Wśród funkcji pełnionych przez mity znajduje się również funkcja kulturotwórcza. Historie zawarte w mitologiach Greków i Rzymian są wciąż aktualne. Ich żywotność wynika m.in. z faktu, że utrwalono w nich archetypyarchetyparchetypy (prawzorce) i toposytopostoposy składające się na kanon wspólnych motywów obecnych w różnych kręgach kulturowych i w różnych czasach.

R1GijwQiG0pqJ
W dolnym rzędzie siedzą: pierwszy z lewej Sigmund Freud, pierwszy z prawej – Carl Gustav Jung
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Uczonym, który wprowadził do nauki pojęcie archetypu, był Carl Gustav Jung. Żyjący w latach 1875–1961 szwajcarski psychiatra i psycholog przez wiele lat współpracował z twórcą psychoanalizy Sigmundem FreudemSigmund FreudSigmundem Freudem. Następnie Jung samodzielnie (niekiedy krytykując Freuda) rozwinął teorię psychologii głębi, która stała się podstawą psychologii analitycznej. To on rozpropagował takie terminy jak: „archetyp”, „ekstrawersja”, „introwersja”ekstrawersja, introwersja„ekstrawersja”, „introwersja” i „kompleks”.

Archetypy według Carla Gustava Junga

Carl Gustav Jung Wspomnienia, sny, myśli, spisane i podane do druku przez Anielę Jaffé

Pojęcie archetypu […] zostało wywiedzione z wielokrotnie powtarzanych obserwacji, jak na przykład ta, że mity i bajki literatury światowej zawierają ściśle określone motywy, które pojawiają się zawsze i wszędzie. Jednocześnie te same motywy spotykamy w fantazjach, snach, deliriach i urojeniach współczesnego człowieka. Te właśnie typowe obrazy i związki nazywam wyobrażeniami archetypowymi. Im są wyraźniejsze, tym jaskrawiej uwidacznia się to, że towarzyszy im szczególnie intensywne zabarwienie emocjonalne […]. Wywierają na nas wrażenie, są sugestywne i fascynujące. Biorą one swój początek w archetypie, który – sam w sobie – wymyka się przedstawieniu, jest nieświadomą praformą, stanowiącą – jak się wydaje – część struktury psyché, może przeto pojawiać się spontanicznie zawsze i wszędzie. […]

Stale spotykam się z nieporozumieniem, które wyraża się w mniemaniu, jakoby archetypy miały określoną treść, to znaczy były czymś w rodzaju, żeby tak powiedzieć, nieświadomych „wyobrażeń”. Toteż raz jeszcze pragnę z naciskiem stwierdzić, że […] treść praobrazu daje się przedstawić dopiero wówczas, gdy zostanie uświadomiona, a zatem gdy forma zostanie wypełniona materiałem świadomego doświadczenia. […] Jak nie sposób dowieść istnienia instynktu, tak też nie da się dowieść istnienia archetypu, w każdym razie dopóty, dopóki on sam nie uaktywni się in concretoin concretoin concreto. […]

Nie wolno nawet przez chwilę ulec iluzji, jakoby naturę archetypu można było ostatecznie wyjaśnić, a tym samym załatwić całą sprawę. Nawet najlepsza próba interpretacji nie jest niczym innym niż mniej lub bardziej udanym przekładem na inny język obrazów.

jung Źródło: Carl Gustav Jung, Wspomnienia, sny, myśli, spisane i podane do druku przez Anielę Jaffé, tłum. L. Kolankiewicz, R. Reszke, Warszawa 1997, s. 359–360.

Mit i archetyp

Według Junga mit to forma przejawiania się archetypów. Te natomiast,

Jerzy Prokopiuk Posłowie

podobnie jak popędy, są podstawowymi elementami nieświadomości zbiorowej. W tej funkcji są one reprezentacjami psychologicznie koniecznych reakcji na pewne typowe sytuacje […]. „Pojęcie to oznacza «wzorzec zachowania»”. […] Archetypy można także opisać jako procesy psychiczne zamienione w obrazy – „pierwotne obrazy”, wzorce wszelkich zjawisk konkretnych. […] Archetypy przejawiają się w formie personifikacji lub symboli. Treść archetypowa wyrażana jest zawsze w formie przenośni. […] Nigdy nie należy sądzić, że archetyp może być w końcu wyjaśniony… Nawet najbardziej udane próby wyjaśnienia go są jedynie […] przekładem na jakiś inny język metaforyczny. Liczba archetypów jest względnie ograniczona, albowiem odpowiadają one możliwościom typowych doświadczeń fundamentalnych. Całość archetypów oznacza sumę wszystkich ukrytych potencjalnych możliwości psychiki ludzkiej […]. Archetypy pojawiają się w  „sytuacjach granicznych” […], takich jak niebezpieczeństwo, zetknięcie się z niepokonaną trudnością, stosunek między płciami, potęga zasady dobra i zła, […] narodziny i śmierć. […] Archetypy domagają się, by traktować je serio, albowiem włączając jednostkę w nurt ogólnoludzkich prawidłowości przynoszą jej harmonię […].

psych Źródło: Jerzy Prokopiuk, Posłowie, [w:] Carl Gustav Jung, Psychologia a religia (Wybór pism), Warszawa 1970, s. 390–392.

Według Junga w mitach przejawia się wspólna dla wszystkich ludzi (niezależnie od czasu i miejsca) forma psychiczna. Jej najważniejszym składnikiem są emocje, które zostają przedstawione w formie opowiadań o istotach nadprzyrodzonych, więc dotyczą transcendencjitranscendencjatranscendencji.

Mit i archetyp w literaturze

Rozważania Junga wpłynęły na rozumienie archetypu w badaniach literackich nad mitem. Według większości literaturoznawców mit może przejawiać się w różnych rodzajach i gatunkach literackich, nie ma przy tym jednej, kanonicznej formy (może różnić się w szczegółach niezmieniających podstawowego sensu opowieści), co wynika m.in. z tego, że wyrasta z tradycji ustnej. Treść mitu dotyczy istot nadprzyrodzonych, działających poza, a raczej przed udokumentowaną historią. Związki mitu z wierzeniami nie oznaczają przy tym, że może on być odtwarzany tylko w wyjątkowych okolicznościach i wymaga specjalnej, sakralnej obudowy w postaci obrzędów.

Maorysi
Sumerowie
Hetyci
Poemat o Gilgameszu
in concreto
Sigmund Freud

Słownik

archetyp
archetyp

(gr. arche – początek, gr. typos – typ) – prawzorzec, pierwotny wzorzec postaci, postępowania, motywu czy symbolu

ekstrawersja, introwersja
ekstrawersja, introwersja

(łac. extra – poza, oprócz; łac. versare – wyjaśniać, przebywać, znajdować się) oraz introwersja (łac. intro – wewnątrz; łac. versare – wyjaśniać, przebywać, znajdować się) – wyróżnione przez C.G. Junga dwa główne typy postaw, jakie człowiek przyjmuje wobec świata, czyli dwa typy osobowości: ekstrawertyk charakteryzuje się aktywnością w kontaktach z innymi ludźmi, szuka nowych doświadczeń na zewnątrz, natomiast introwertyk raczej unika konfrontacji, jest zamknięty w sobie

paralelizm
paralelizm

(gr. parallēlismós – porównanie) – podobieństwo

psychoanaliza
psychoanaliza

(gr. psyche – dusza, gr. analisis – analiza) – stworzona przez S. Freuda metoda odkrywania nieuświadamianego przez jednostkę życia psychicznego w celu przeprowadzenia terapii

psychologia głębi
psychologia głębi

(niem. Tiefenpsychologie) – termin do nauki wprowadził C.G. Jung; dotyczy on różnych teorii psychologicznych zakładających istnienie nieświadomości i podświadomości w psychice ludzkiej

transcendencja
transcendencja

(łac. transcendens – przekraczający) – termin w badaniach nad religią oznaczający „istnienie boga jako istoty odrębnej” wobec świata stworzonego, materialnego

topos
topos

(gr. tópos – miejsce, okolica) – pojęcie wprowadzone do badań literackich przez niemieckiego uczonego Ernsta Curtiusa; oznacza ono „miejsce wspólne” w kulturze, czyli wciąż powracające motywy i tematy, które wskazują na ciągłość tradycji danej kultury