Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Józef Tischner (1931–2000)

RUJCY3MeDzDFs1
Prezentacja multimedialna.
Multimedium na podstawie biografii ze strony www.jozeftischner.pl
Polecenie 1

Zastanów się, dlaczego ks. Józefa Tischnera nazwano nauczycielem wolności i nadziei.

Zastanów się, dlaczego ks. Józefa Tischnera nazwano nauczycielem wolności i nadziei. Zapisz swoje rozważania.

RUhzRFTVkkfbn
(Uzupełnij).

Inspiracje

Swoją refleksję Józef Tischner nazywał „filozofią bez etykiety „ albo „filozofowaniem poszukującym „. Nie lubił, gdy przyporządkowywano go do jakiejś tradycji. Warto jednak wskazać najważniejsze inspiracje Tischnera, a było ich sporo. Punktem wyjścia były dla niego fenomenologiafenomenologiafenomenologiahermeneutykahermeneutykahermeneutyka. Ta pierwsza dostarczyła mu narzędzi badania świata wartości, druga stanowiła fundament jego słynnej formuły „myślenie według wartości” − doświadczenie wartości wymaga stałej hermeneutycznej egzegezyegzegezaegzegezy. Na myśl Tischnera z pewnością wpłynęli:

  • Emmanuel Lévinas − oparcie filozofii nie na ontologii, lecz na etyce;

  • Søren Kierkegaard − doświadczenie Boga jako przeżycie dramatyczne;

  • filozofia dialogu − wartości ujawniają się dopiero w relacji z innym człowiekiem i Bogiem;

  • Gabriel Marcel i personalizm − dynamiczna koncepcja człowieka (człowiek jako istota stająca się) oraz przekonanie o ostatecznej niezgłębialności istoty człowieka;

  • Antoni Kępiński − lęk jako doświadczenie zaciemniające widzenie wartości.

Twórczość ks. Józefa Tischnera jest trudną i dynamiczną syntezą tych różnorodnych inspiracji.

Myśl Józefa Tischnera

bg‑azure

Wygrali, a jednak przegrali

W swojej refleksji Tischner stanął przed kilkoma fundamentalnymi wyzwaniami. Po pierwsze, jako człowiek wierzący szukał dialogu ze współczesną filozofią, upatrując w tym szansy na prawdziwie głęboką duchowość chrześcijańską na miarę odrodzonej Polski. Właśnie to odrodzenie, nowa rzeczywistość – rzeczywistość, jak to określał, „trudnej wolności”, były dla niego kolejnymi wyzwaniami, wciąż bowiem umysły Polaków zniewolone są przez stare demony.

Józef Tischner W krainie schorowanej wyobraźni

Od Wiosny Ludów minęło dobre półtora wieku. Do tamtych przegranych doszły nowe. Było jeszcze powstanie styczniowe, powstanie warszawskie… Kto dziś chce o nich pamiętać? Ale przecież w drugiej połowie wieku dwudziestego los się do nas uśmiechnął − zwyciężyliśmy. Komunizm upadł. Znów jesteśmy wolni. Jaki sens miałoby rozdrapywanie starych ran? Lecz oto dzieje się coś zagadkowego: mimo niewątpliwej wygranej nie ma w nas świadomości wygranej. […] Wciąż snuje się pomiędzy nami świadomość jakiejś przegranej. Wygrali, a jednak przegrali.

cyt1 Źródło: Józef Tischner, W krainie schorowanej wyobraźni.

Następnym wyzwaniem Tischnera był nękający człowieka problem zła. Z jednej strony, owo zło przychodzi z zewnątrz w postaci tego, co czynią nam inni ludzie, z drugiej – przychodzi od wewnątrz w postaci kryzysu sumienia i nadziei. I te obszary badał Tischner, koncentrując się na teorii dobra (agatologii), teorii wartości (aksjologiiaksjologiaaksjologii) i filozofii dramatu. Co sprawia, że jako cywilizacja okazaliśmy się za słabi w konfrontacji ze złem?

Józef Tischner W krainie schorowanej wyobraźni

Mimo niewątpliwych osiągnięć − mimo Reformacji, listów o tolerancji Johna Locke’a, krytycyzmu Kanta, ideologii Oświecenia i upowszechnienia nauki − humanizm ten okazał się zbyt słaby, by zapobiec zbrodniom przeciw ludzkości. Czy można przejść nad tym do porządku dziennego? Czy można uprawiać filozofię, teologię i naukę, tak jakby się nic nie stało?

cyt1 Źródło: Józef Tischner, W krainie schorowanej wyobraźni.

Sarmaci i homo sovieticus

Jednym z podstawowych dogmatów myśli Tischnera jest wolność człowieka. Człowiek jest istotą zdolną do wolności i z tego doświadczenia wolności wszystko następnie wynika. Wiele jest jednak doświadczeń, które tę wolność w samym człowieku ograniczają, a nawet zamykają. Z tej perspektywy Tischner badał losy Polski; w tym też kontekście mówił o sarmatyzmie i typie homo sovieticus.

Sarmatyzm jest rodzajem temperamentu zagłuszającego nasz rozum i w efekcie naszą wolność.

Józef Tischner Jak żyć?

W człowieku jest bowiem tyle wolności, ile jest w nim rozumu. Ktoś działający pod wpływem wielkiego strachu, w atmosferze paniki, ogarnięty burzą uczuć, doznaje ograniczenia wolności od strony emocjonalnej. Najczęstsze ograniczenia wolności płyną ze strony naszego temperamentu.

cyt2 Źródło: Józef Tischner, Jak żyć?.

Kategorię temperamentu sarmackiego Tischner rozwinął na bazie analiz prof. Eugeniusza Brzezickiego, który scharakteryzował osobowość skirtotymiczną, w której dostrzegł charakterystyczne cechy Polaków. Osobowość ta cechuje się z jednej strony porywczością, brawurą, samowolą, lekkomyślnością, zmiennością nastrojów, tzw. słomianym zapałem, z drugiej strony – błyskotliwością, inteligencją, a w sytuacjach krytycznych wytrwałością i hartem ducha. Wszystko to sprawia, że Sarmata z natury ma skłonność do ucieczki od rzeczywistości i braku pokory. Są to tymczasem dwie największe przeszkody rozumu i wolności. Doznają zaś one osobliwego wzmocnienia w typie homo sovieticus. W reakcji na fakt, że w roku 1990 Tadeusz Mazowiecki przegrał w pierwszej turze wyborów prezydenckich z populistą Stanisławem Tymińskim, tak ten typ opisuje Tischner:

Józef Tischner Wypowiedź telewizyjna z dnia 28 listopada 1990 roku, cyt. za: Wojciech Bonowicz

Homo sovieticus to nie jest komunista, ale jest to człowiek, który stał kiedyś w kolejce przed straganem, który rozłożyli przed nim komuniści. Na straganie było dużo obietnic i trochę towarów. Homo sovieticus ustawiał się w ogonku do tego straganu. Jego głównym problemem było to, żeby stanąć jak najbliżej. Homo sovieticus popierał komunizm dopóty, dopóki na straganie był towar. Ale kiedy towaru nie było, homo sovieticus podniósł bunt. Teraz stragan został wymieniony. Za straganem − wydaje się − stoją inni ludzie. Ale homo sovieticus pozostał i pozostały jego nadzieje, przede wszystkim pozostały jego wymagania. Tego, czego wymagał kiedyś od komunistów, wymaga dziś od aktualnej władzy, wymaga dziś od ludzi „Solidarności”. Homo sovieticus jest skłonny zaakceptować każdego proroka, który obieca mu pewną bez‑odpowiedzialność albo pewną nieodpowiedzialność i pewien stopień konsumpcji.

cyt3 Źródło: Józef Tischner, Wypowiedź telewizyjna z dnia 28 listopada 1990 roku, cyt. za: Wojciech Bonowicz.

Tymczasem Tischner wzywał do samodzielności w myśleniu, zaangażowania i odpowiedzialności − bez tego nie ma prawdziwej wolności.

Słownik

aksjologia
aksjologia

(gr. aksios — godny, cenny + logos — słowo, nauka) nauka o wartościach i o kryteriach wartościowania; też: konkretny system wartości

egzegeza
egzegeza

(gr. exegesis — objaśnienie, tłumaczenie) objaśnianie filologiczne tekstów; też: wynik takiego objaśniania

etyka
etyka

(gr. ethikos (logos) — moralność, etyka) nauka o moralności, która jest ogółem ocen i norm moralnych przyjętych w danej zbiorowości społecznej (zbiorowości, klasie lub grupie społecznej, środowisku) w określonej epoce

fenomenologia
fenomenologia

(gr. phainómenon — to, co się zjawia, pokazuje + logos — słowo, nauka) kierunek filozoficzny postulujący poznanie empiryczne i ścisły opis zjawisk bezpośrednio danych; też: metoda badawcza w różnych naukach wyrosła z tego kierunku

hermeneutyka
hermeneutyka

(gr. hermeneutikos — dotyczący objaśniania) podstawowa metoda rozumienia wytworów kultury przez duchowe zbliżenie się do nich

teologia
teologia

(gr. theos — bóg + logos — słowo, nauka) nauka o Bogu, jego naturze i relacji do świata i ludzi, odrębna dla każdej religii