Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Kazimierz Przerwa‑Tetmajer

Kazimierz Przerwa‑Tetmajer (1865–1940) był jednym z najbardziej uznanych młodopolskich twórców. Pisał powieści, dramaty, zajmował się krytyką literacką, jednak największą sławę zyskał jako poeta. Datę wydania jego debiutanckiego tomu poetyckiego (1891) przyjmuje się umownie za początek okresu Młodej Polski. Tetmajer był głosem swojego pokolenia i doskonale potrafił wyrażać dekadenckie nastroje epoki. W jego twórczości można jednak zaobserwować próby przełamania pustki życiowej, poszukiwanie dróg spełnienia – w miłości, naturze i sztuce. Postać poety obrosła legendą, głównie za sprawą drugiej serii poezji wydanej w 1894 roku, gdzie pojawiły się takie utwory, jak Koniec wieku XIX, Hymn do Nirwany, Evviva l’arte! czy Lubię, kiedy kobieta... Artysta prowokował odwagą i szczerością wyznań, szokował czytelników odważnymi utworami o tematyce miłosnej, ale jednocześnie posługiwał się niezwykle wysublimowanym, kunsztownym stylem. Stanisław Wyspiański sportretował Tetmajera w Weselu (1901) pod postacią Poety. Większość czasu poeta spędzał w Krakowie i Zakopanem oraz w częstych podróżach. Jego późniejsze dzieła, poza zbiorem tatrzańskich opowiadań Na Skalnym Podhalu, nie zyskały już tak wielkiego rozgłosu i z czasem artysta odsunął się od życia społecznego.

Lubię, kiedy kobieta… należał do najczęściej cytowanych wierszy w epoce Młodej Polski, był również jednym z najbardziej skandalicznych. Wydany w 1894 w Serii drugiej erotyk Kazimierza Przerwy‑Tetmajera w niespotykany dotąd sposób wyrażał miłosną namiętność, podkreślając jej cielesne aspekty:

Kazimierz Przerwa-Tetmajer Lubię, kiedy kobieta…

Lubię, kiedy kobieta omdlewa w objęciu,
kiedy w lubieżnym zwisa przez ramię przegięciu,
gdy jej oczy zachodzą mgłą, twarz cała blednie
i wargi się wilgotne rozchylą bezwiednie.

Lubię, kiedy ją rozkosz i żądza oniemi,
gdy wpija się w ramiona palcami drżącemi,
gdy krótkim, urywanym oddycha oddechem
i oddaje się cała z mdlejącym uśmiechem.

I lubię ten wstyd, co się kobiecie zabrania
przyznać, że czuje rozkosz, że moc pożądania
zwalcza ją, a sycenie żądzy oszalenia,
gdy szuka ust, a lęka się słów i spojrzenia.

Lubię to – i tę chwilę lubię, gdy koło mnie
wyczerpana, zmęczona leży nieprzytomnie,
a myśl moja już od niej wybiega skrzydlata
w nieskończone przestrzenie nieziemskiego świata.

pol1 Źródło: Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Lubię, kiedy kobieta…, [w:] tegoż, Poezje, Warszawa 1980, s. 212.

Śmiałe wyznania

Rzt5BmtyUgFkf1
Kazimierz Przerwa-Tetmajer (fotografia sprzed 1901 roku).
Źródło: domena publiczna.

W okresie Młodej Polski miłość, podobnie jak inne tradycyjne tematy literatury, ulegała licznym przekształceniom. Twórcy przełomu wieków poszukiwali nowych, nienazwanych wcześniej doznań, pragnęli ukazać czytelnikowi nieodkryte wcześniej aspekty życia. Tak utworzyła się typowo młodopolska uczuciowość, łącząca w sobie aspekt zwierzęcy – czysto popędowy – ze skłonnością do sakralizacji miłości. Dążono do osiągnięcia silnych, krańcowych przeżyć, co znalazło wyraz w jednym z najpopularniejszych obrazów epoki, którym był Szał uniesień Władysława Podkowińskiego (1866–1985). Jak pisze Wojciech Gutowski:

Wojciech Gutowski Mit - Eros - Sacrum. Sytuacje młodopolskie

Dla modernistów doskonałym przykładem symboliki animalistycznej był słynny obraz Władysława Podkowińskiego Szał uniesień (1894). Trudno powiedzieć, czy o popularności dzieła zadecydowały sensacyjne okoliczności związane z jego ekspozycją (niebawem po wystawieniu Podkowiński zniszczył obraz, przecinając płótno na krzyż), czy też, przedstawiając akt kobiecy na pędzącym koniu, artysta wyraził archetyp namiętności bliski duchowi epoki. [...]
Podkowiński nawiązał do archaicznego, odnowionego przez romantyzm, motywu konia, symbolizującego energię życia i gwałtowność pożądania, ale również opętanie, szaleństwo, nieczyste moce prowadzące do śmierci.
Tę dwuznaczność dostrzegli rychło pisarze Młodej Polski, nawiązujący wprost lub pośrednio do dzieła Podkowińskiego.

przecz1 Źródło: Wojciech Gutowski, Mit - Eros - Sacrum. Sytuacje młodopolskie, Bydgoszcz 1999, s. 65.
RAypuTOE8Z4NR
Źródło: Władysław Podkowiński, Szał uniesień, 1894, domena publiczna.

W podobnej konwencji zostały napisane słynne erotyki Kazimierza Przerwy‑Tetmajera, które uderzały współczesnych odbiorców swoją śmiałością. AktyaktAkty miłosne pojawiały się we wcześniejszej polskiej liryce, lecz nigdy nie były przedstawiane w sposób tak jednoznaczny – kochanki w wierszach romantyków były ukazywane jako istoty czyste, anielskie, niemalże bezcielesne. Tetmajer zerwał z tą tradycją. W erotykach akcentował fizyczność kobiety, a miłość przedstawiał jako euforię zmysłów, uleganie instynktom.

Utwór Lubię, kiedy kobieta… przekracza tabu, jest pełen wzmianek o omdlewaniu, rozchylaniu wargszukaniu ust. Tetmajer pisze wprost o żądzy, pożądaniurozkoszy, nie pozostawiając wątpliwości, jaki rodzaj uniesień ma na myśli. Z powodu hedonistycznego nastawienia podmiotu lirycznego wiersz mógł wzbudzać w chwili publikacji oburzenie czytelników. Mimo to poeta z wielkim wyczuciem poruszał się na granicy wulgarności, nigdy jej nie przekraczając – odważne wyznania formułował w sposób artystycznie doniosły, dbając o estetykę swoich utworów.

Ziemska czy nieziemska miłość?

Przedstawionej w wierszu uczuciowości nie można jednak zinterpretować jako całkowicie podporządkowanej biologicznym instynktom. Młoda Polska widziała w miłości coś więcej niż zwierzęce popędy – namiętne pragnienia ciała były przez twórców tego okresu łączone z przeżyciami wyższego rzędu. Przeciwstawiali się oni determinizmowi, który zakładał, że wszystkie ludzkie działania wynikają z uwarunkowanych fizycznością mechanizmów; podkreślali znaczenie wolnej woli rodzącej się w duszy.

W sztuce przełomu wieków można zauważyć silną tendencję do łączenia przeżyć miłosnych z uniesieniami duchowymi. Koncepcja ta pojawiła się już w średniowiecznej mistyce oraz w liryce miłosnej, lecz w Młodej Polsce otrzymała dużo śmielszy wyraz. Również w utworze Tetmajera można dostrzec podobny zabieg. Opisane w nim spełnienie cielesne odsłania głębsze, wciąż nienasycone pragnienia. Ten głód nie prowokuje jednak do ponownego oddania się lubieżności, lecz objawia się poprzez aktywność duchową: myśl moja już od niej wybiega skrzydlata / w nieskończone przestrzenie nieziemskiego świata. Autor ukazuje zatem, że wyłączne skupienie na potrzebach fizycznych nie może dać człowiekowi pełnej satysfakcji. Dążenia ciała są jedynie ułamkiem dążeń duszy, którą zaspokoić może tylko nieskończoność.

Słownik

akt
akt

(łac. actus – czyn, odegranie, pęd, popęd, ruch) – przedstawienie w dziele sztuki nagiego ciała, zazwyczaj na podstawie żywego modela lub modelki; jeden z najważniejszych tematów malarstwa, rzeźby i fotografii

dekadentyzm
dekadentyzm

(fr. décadence – chylenie się ku upadkowi) – postawa, która ukształtowała się pod koniec XIX wieku, charakteryzująca się pesymistycznym podejściem do rzeczywistości, przekonaniem o zmierzchu kultury i poszukiwaniem sposobów na zapełnienie odczuwanej pustki. Duży wpływ na rozwój dekadentyzmu miały powieść Jorisa‑Karla Huysmansa Na wspak oraz filozofia Arthura Schopenhauera

femme fatale
femme fatale

(fr. kobieta fatalna) – termin określający kobietę doprowadzającą mężczyznę do zguby, wykorzystującą swój urok lub pozycję społeczną do manipulowania nim; częsty motyw w sztuce modernizmu

mizoginizm, mizoginia
mizoginizm, mizoginia

(stgr. mĩsos – nienawiść, gynḗ – kobieta) – nienawiść, antypatia względem kobiet, przekonanie o tym, że płeć żeńska jest gorsza; zazwyczaj podszyte lękiem przed cielesnością kobiet lub traumatycznymi doświadczeniami doznanymi za ich sprawą

spleen, splin
spleen, splin

(ang. spleen – śledziona) – ponury nastrój, stan apatyczny, odczucie nudy i bezsensu egzystencji