Definicja

Nazwa stoicyzm pochodzi od Malowanego Portyku, inaczej Portyku Peizianaksa (gr. he poikile stoa). Była to jedna z najbardziej wpływowych szkół filozoficznych doby hellenizmu i zarazem całego okresu starożytnego. Założona została pod koniec IV w. p.n.e. przez Zenona z Kition. Koncepcje stoicyzmu rodziły się w opozycji zarówno wobec epikureizmu, jak i platonizmu oraz arystotelizmu. Stoicyzm odrzuca istnienie rzeczywistości transcendentnej, stając na stanowisku materialistycznego monizmu panteistycznegomonizm panteistycznymonizmu panteistycznego. Podobnie jak inne nurty hellenizmu, najważniejszym elementem koncepcji stoickich była etyka, w której kryterium słuszności postępowania jednostki przyznane jest jej – zachowaniu siebie. Stoicką odpowiedzią na sytuację społeczno‑polityczną powstałą na przełomie IV i III w. była koncepcja kosmopolityzmukosmopolityzmkosmopolityzmu.

Tło historyczne

Pewne zmiany w doktrynie stoicyzmu wprowadzone w jego średnim okresie wynikają z jednej strony z reakcji na krytykę ze strony sceptycyzmu akademickiego, z drugiej zaś, z wpływów mentalności i archetypu duchowego Rzymu (zmysł praktyczny i polityczny) – Panaitios przebywał w Rzymie, w kręgu Scypionów, miał stałe kontakty z elitami rzymskimi.

Charakteryzując tło historyczne i ewentualny wpływ historycznego kontekstu na koncepcje stoickie, trzeba pokrótce odnieść się do każdego okresu z osobna. Powstanie stoicyzmu pod koniec IV w. p.n.e. nastąpiło w okresie ogromnych przeobrażeń społeczno‑politycznych. Najistotniejszymi wydarzeniami są upadek polis i związanego z nią dorobku intelektualnego, który przyniósł ze sobą pewną dyskredytację klasycznych kierunków filozoficznych, a także powstanie, z tych samych powodów, epikureizmu. Stoicyzm miał z jednej strony wypełnić lukę po platonizmie i perypatetykach, z drugiej zaś stać się alternatywą dla hedonistycznego epikureizmu. Powstanie i rozwój neostoicyzmu nastąpiło w Rzymie.

Niemały wpływ na wzrost zainteresowania filozofią w ogóle, a stoicyzmem w szczególności, miał upadek republiki i związane z tym ograniczenie możliwości aktywności politycznej. Fakt, że neostoicyzm zrodził się w Rzymie, miał swe odbicie w jego intelektualnym charakterze, który wyraził się zainteresowaniem niemal wyłącznie problematyką etyczną.

Doktryna

Według stoików filozofia dzieli się na trzy działy: fizykę, etykę i logikę. Choć zgodzić się trzeba z twierdzeniem, że ze względów metodologicznych analiza stoickiej logiki powinna by zająć pierwsze miejsce przy analizie koncepcji tego nurtu, to jednak ze względu na ograniczone miejsce, a także na fakt, że „w starej szkole stoickiej logika, mimo że była opracowywana i studiowana sumiennie (a przez Chryzypa wręcz zajadle), strukturalnie pozostaje na marginesie i powierzchni systemu”, rozważania nad nią zostaną w niniejszym materiale pominięte.

R1GkAdkwuDNsR
Schemat. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Filozofia
    • Elementy należące do kategorii Filozofia
    • Nazwa kategorii: fizyka
    • Nazwa kategorii: logika
    • Nazwa kategorii: etyka
    • Koniec elementów należących do kategorii Filozofia

Fizyka

Początkiem analizy będzie więc stoicka fizyka, pełniąca w systemie nurtu funkcję ontologii. Najbardziej charakterystyczną, a zarazem najistotniejszą cechą ontologii stoickiej jest panteistyczny monizm materialistyczny. W świecie istnieją dwie zasady: czynna i bierna. Zasada bierna to materia, zasada czynna to rozum (ho logos). Bóg u stoików nie jest czymś oddzielonym od materii, nie stoi poza światem materialnym, wprost przeciwnie, jest z tym światem tożsamy. Substancją Boga jest bądź „cały świat i niebo” (Zenon, Chryzyp, Poseidonios), bądź „coś podobnego, do powietrza” (Antypater), bądź „sfera gwiazd stałych” (Boetos).

RGOIdg6W0ah57
Według stoików Bóg jest więc tym samym co natura.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Kwintesencją stoickiego panteizmu jest więc teza, iż Bóg jest twórcą, który przenika wszystkie rzeczy w całości i częściach. Jest więc to panteizm materialistyczny, w ramach którego nie ma miejsca na rzeczywistość „pozacielesną”. Zwieńczeniem fizyki‑ontologii stoickiej jest koncepcja Opatrzności‑Przeznaczenia. Co godne podkreślenia, Opatrzność ta nie ma charakteru transcendentnego wobec świata, lecz immanentny. Jest stwierdzeniem istnienia w świecie zasady finalności. Niejako koniecznym wnioskiem wyprowadzonym z tej zasady jest przyjęcie, że wszystko w świecie ma swoje Przeznaczenie, które rozumiane jest przez stoików jako rozumna zasada kierująca światem. Opisane powyżej koncepcje ontologiczne (fizyczne) stanowią fundament, na którym wzniesiona zostaje konstrukcja systemu etycznego.

Etyka

Można zaryzykować tezę, że wszystkie najważniejsze koncepcje etyczne starożytnej Grecji, zarówno okresu klasycznego, jak i hellenistycznego, za cel życia ludzkiego uznają dążenie do szczęśliwości. Różnice wynikać będą z tego, jak to szczęście poszczególni filozofowie określą, i jaką metodą przy tym określaniu się posługują.

R1CRIxioy7uxL
Jeśli chodzi o stoicyzm, to rozum badający naturę jest jedyną miarą tego, do czego człowiek dążyć powinien, co powinien mieć na uwadze, określając podstawy etyki. W ten sposób określają stoicy, czym jest „pierwszy popęd”, widząc w nim naturalne dążenie każdego organizmu do zachowania siebie i swojego ustroju. W ten sposób odrzucają to, co danemu organizmowi szkodzi, a przyjmują to, co dla niego korzystne.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Ludzki rozum poznaje naturę tak swoją, jak i wszechświata. Odkrywa, że światem rządzi jedno prawo – Logos. Zauważa także, że wszystko ma swe przeznaczenie, że wszystko dzieje się z konieczności. Konieczności zaś przeciwstawić się nie sposób. Jedynym skutkiem oporu przeciw temu, co konieczne, jest brak szczęścia. W mocy ludzkiej jest jedynie to, aby zasady rządzące wszechświatem rozumowo poznać i dostosować się do nich. Efektem tego rozumowania jest przyjęcie, że pewne rzeczy są od nas zależne (stanowią jakby naszą własność), pewne zaś nie. Do rzeczy od nas zależnych zaliczali sądy, popędy, pragnienia itd. Postępując rozumnie, czyli używając jedynie swojej własności i nie zwracając uwagi na resztę, człowiek zachowa siebie i osiągnie szczęście. W przeciwnym wypadku, człowiek sam czyni siebie niewolnikiem, uniemożliwiając sobie osiągnięcie szczęścia.

Problematyka społeczno‑polityczna

Nie ulega wątpliwości, że fundamenty etyki stoickiej są indywidualistyczne. Punktem wyjścia jest przecież chęć zachowania siebie. We wnioskach wyprowadzonych z tego indywidualizmu, stoicy nie idą jednak drogą wskazaną przez Epikura, wyrażoną w zasadzie „żyj w ukryciu!” – lathe biosas. Wprost przeciwnie, punktem wyjścia w refleksji dotyczącej życia społecznego jest krytyka koncepcji epikurejskiej.

W przeciwieństwie zatem do epikureizmu, ale zmieniając również tradycyjną formułę arystotelesowską zoon politikon, stoicyzm stoi na stanowisku, iż człowiek jest z natury istotą społeczną, „zwierzęciem społecznym” (zoon koinonikon). Z perspektywy stoicyzmu odrzucenie naturalnych więzi społecznych wprowadza całkowity chaos w życie jednostki, powodując że wszelka działalność wychodząca poza zaspokajanie potrzeb zmysłowych traci jakikolwiek sens. Pośrednim dowodem, iż stan rzeczywisty jest odmienny (ludzie są społeczni), jest fakt, że zwolennicy tezy o niespołecznej naturze człowieka dowodzą czegoś przeciwnego samym faktem argumentowania. Życie wspólnotowe w koncepcjach stoików przekracza tradycyjne ramy greckiej polis, przekracza także ramy imperiów – czy to macedońskiego czy rzymskiego.

RdeGkqpiTw4A9
Ludzka natura społeczna wynika z cechy gatunkowej i jako taka nie zna ważniejszych więzi niż więź ogólnoludzka. Wniosek może być jeden — rozum wskazuje człowiekowi, że jego miejscem jest życie we wspólnocie. Rozum ludzki, jak mówiono już wyżej, jest częścią Rozumu‑Logosu rządzącego światem. Od tego Rozumu wywodzą się wszystkie istoty rozumne — bogowie i ludzie. Wypływające z tego wnioski muszą mieć charakter kosmopolityczny.
Źródło: John William Waterhouse, Diogenes − „obywatel świata”, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Zasada kosmopolityczna, wzbogacona o aspekty praktyczny i prawny, prowadzi do tezy, o nie tylko wspólnotowym, ale i państwowym charakterze więzi między istotami rozumnymi. Mówiąc inaczej, przyjęcie ontologicznej tezy o rządach Rozumu, doprowadza do postulatu Państwa Światowego ludzi i bogów. Dostrzec można w stoicyzmie pewne ograniczenia zasady kosmopolityzmu, choć ze względu na fakt, iż mają one również charakter kosmopolityczny, należałoby mówić jedynie o ograniczeniu powszechności tej zasady. Chodzi mianowicie o to, że skoro przesłanką kosmopolityzmu jest rozum, to nie sposób nie dostrzec, że nie można tu mówić o równości, i to nie tylko w stopniu zaawansowania w mądrości (to byłaby aporiaaporiaaporia niewielka), lecz w samym pragnieniu wyboru drogi mądrości. Zatem wspólnota (państwo) bogów i ludzi potencjalnie dotyczy wprawdzie wszystkich ludzi, w praktyce jednak, będąc wspólnotą (państwem) rozumu, ograniczona będzie ze strony ludzi do mędrców.

Nawiązania

Duży wpływ wywrą koncepcje stoików na filozofię Marka Tulliusza Cycerona, uwidacznia się to m.in. w jego kosmopolityzmie. Stoicyzm będzie przenikał także do myśli chrześcijańskiej. Etyka stoików okazała się zbieżna w wielu miejscach z etyką chrześcijańską, co sprawiło, że myśliciele chrześcijańscy zainteresowali się takimi postaciami jak Seneka.

Oponenci

Najważniejszymi oponentami stoicyzmu byli przedstawiciele sceptycyzmu akademickiego (Arkesilaos z Pitane ok. 318‑242 p.n.e., Karneades z Cyreny ok. 213‑129 p.n.e.). Krytykowali oni przede wszystkim stoickie kryterium prawdy, którym dla stoików było przedstawienie kataleptyczneprzedstawienie kataleptyczneprzedstawienie kataleptyczne.

Sextus Empiryk Przeciw logikom

Przeciw takim to wypowiedziom stoików oponował Arkezylaos, pokazując że rzeczywiste ujęcie nie jest żadnym kryterium pośrednim między wiedzą a mniemaniem. To bowiem, co nazywa się rzeczywistym ujęciem i zgadzaniem się na podstawie przedstawienia kataleptycznego, powstaje albo w mądrym, albo w głupim. Ale, jeśli powstaje w mądrym, jest wiedzą, a jeśli w głupim – mniemaniem; i nic innego poza tym nie zasługuje na tę nazwę. Jeżeli zaś rzeczywiste ujęcie jest zgadzaniem się na podstawie przedstawienia kataleptycznego, to nie istnieje w ogóle – po pierwsze dlatego, że zgadzanie się nie jest dziełem przedstawienia, tylko rozumu, zgadzanie się bowiem przynależy do sądów, a po drugie dlatego, że nie znajdzie się żadne takie prawdziwe przedstawienie, które by nie mogło stać się fałszywym, jak na to wskazuje wiele różnorakich czynników. Ale gdyby nie istniało przedstawienie kataleptyczne, nigdy nie powstałoby rzeczywiste ujęcie; jest ono bowiem zgadzaniem się na podstawie przedstawienia kataleptycznego. A gdy nie istnieje rzeczywiste ujęcie, żadna rzecz nie może być ujęta. A skoro wszelkie rzeczy są nieujmowalne, to wynika stąd – nawet zdaniem stoików – że mędrzec zawiesza swój sąd. [...] Karneades zaś nie tylko stoikom, ale i wszystkim swym przeciwnikom przeciwstawił się w sprawie kryterium. I tak ogólnie przeciw wszystkim skierowany jest pierwszy jego argument, z pomocą którego ustala, że nie istnieje w ogóle żadne kryterium prawdy: ani rozum, ani spostrzeżenie, ani przedstawienie, ani żadna z rzeczy; wszystkie razem bowiem wprowadzają nas w błąd. [...] nie każde przedstawienie można uznać za kryterium prawdy, ale tylko wtedy [wolno to uczynić], jeżeli jakieś jest prawdziwe. Tymczasem – ponieważ żadne nie jest w tym rodzaju prawdziwe, żeby nie mogło stać się fałszywym, a dla każdego, które wydaje się prawdziwe, znajdzie się, nie różniące się od niego, fałszywe – przeto kryterium polegałoby na wspólnym przedstawieniu tego, co prawdziwe i tego, co fałszywe. Lecz wspólne dla tych rzeczy przedstawienie nie jest przedstawieniem kataleptycznym, a nie będąc kataleptycznym, nie będzie stanowić kryterium.

bt Źródło: Sextus Empiryk, Przeciw logikom, tłum. I. Dąbska, Warszawa 1970.

Słownik

apatia
apatia

(gr. apateia – nieodczuwanie, nieodczuwalność) cecha typowa dla nurtów filozoficznych epoki hellenistycznej, zwłaszcza dla stoicyzmu i sceptycyzmu, polegająca na tym, że nie odczuwa się żadnych emocji i uczuć, dzięki czemu zachowuje się duchową niezależność względem świata

aporia
aporia

(gr. aporía – bezdroże, trudność, bezradność) trudność w rozumowaniu, pozornie niedająca się przezwyciężyć

kosmopolityzm
kosmopolityzm

(gr. kosmopolítēs – obywatel świata) w najszerszym znaczeniu postawa społeczna zakładająca, że „ojczyzną człowieka jest cały świat”

monizm panteistyczny
monizm panteistyczny

(gr. monos – jedyny; gr. pantos – wszystek, gr. theos – bóg) stanowisko zakładające, że natura ma zarówno cechy materii, jak i ducha

przedstawienie kataleptyczne
przedstawienie kataleptyczne

(gr. kataleptike – chwytanie, fantasia – wyobrażenie) przedstawienie opierające się nie tylko na wrażeniu zmysłowym, lecz takie, które uzyskało także przyzwolenie znajdującego się w duszy logosu